Mitä ajatuksia herättää ihminen, johon narsisti ei pysty vaikuttamaan?
Kaikkihan tietää millainen narsisti voi pahimmillaan olla. Manipuloi, mitätöi, valehtelee, häiriköi jne.
Millainen on mielestäsi ihminen johon moinen ei vaikuta mitenkään?
Kommentit (179)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tääl te keskustelette ihan tosissaan näitä juttuja, ettekä hokaa, että suurin piirtein puolet täältä on narsisteja. :D
Totta kai tosissaan. Asioiden läpi käyminen hyödyttää ja auttaa itseäni eniten, en ole tässä ketjussa narsistien takia tai heitä hokaamassa. Mitä väliä siis hokaanko vai en. Elän itselleni, itseäni varten.
Asioista vakavasti puhuminen saattaa myös mennä jollakin tasolla perille sinne toiseen päähän. Narsistien harrastamat kieroilut ja manipuloinnit eivät ole mitään pikkujuttuja. Osa syyllistyy ohessa rikoksiin.
Vakavasti näistä asioista pitää keskustella. Pelleilyt ja emojit ja hokaatko vai etkö -leikit kuuluvat jonnekin lasten palstoille.
Tämä. Tekeekö jonkun mielestä mm. toisen osapuolen päihteiden liikakäyttö, koko persoonani ja tekemisteni mitätöinti ja haukkuminen ja erotilanteen jälkeen ikkunan takaa minun stalkkerointi minusta narsistin? Ennemmin katkera ja traumatisoitunut olen. Katkera, koska sekin ihminen porskuttaa eteenpäin onnellisena jättäen jälkeensä vain poltettuja raunioita.
Tunnen tällaisen. Kiva ihminen, ehkä vähän autistinen. Elää omaa elämäänsä ja tekee kuten lystää. Sanoo vastaan narsistillekin jos siltä tuntuu. Aiheuttaa narsistissa raivoa.
Ihminen, jolla on terve itsetunto. Narsistin keinot on vähissä, kun imartelu, lyttääminen, pelottelu ja oman "ylemmyytensä" esiin tuominen eivät vaikuta vastapuoleen millään tavalla.
Ihminen, joka on henkisesti vahva, ja viisas.
Vierailija kirjoitti:
Narsku menee sekaisin, jos et vastaa mitään ja yritä puolustaa itseäsi. Ne oikein yrittää saada sut puolustamaan itseäsi, jotta pääsisivät tarttumaan sanomisiisi.
Ole hiljaa ja katso silmiin. Tulet näkemään sekoamisen ja kierrosten nousun.
Minun kohdallani pitäisi sanoa "ihminen, johon narsisti EI ENÄÄ pysty vaikuttamaan". Viime vuosien kokemusten jälkeen olen "grey rock". Välillä on ollut puhelimessakin estot päällä.
Näimme yksillä kutsuilla. Mitäs narsisti teki? Panetteli minua siellä muitten kuullen. Sanoin, että juttu ei tänne kuulu. Muuta en. Olin todella tyyni, juttu ei heilauttanut minua yhtään. Ehkä siksi, että osasin jo odottaa jotain draamakohtausta.
Narsisti muisti kirjoittaa jälkeenpäin, että hän oli ollut niin poissa tolaltaan, että purki myöhemmin "energiansa" = raivonsa kotitöihin. En vastannut viestiin, enkä moneen muuhunkaan, mitä on kirjoitellut. Jos vielä kerran tulee "pas_asuihku" niskaan, blokkaan kaikki laitteet.
Jos narsisti huomaa että joku tajuaa mistä on kyse, narsisti raivostuu. Hyvässä tilanteessa narsisti välttelee kyseistä ihmistä, mutta jos se ei ole mahdollista, narsisti kostaa muiden ihmisten kautta. Panettelee, keksii juttuja. Harva ihminen on sellainen ettei hetkauta yhtään kuulla selän takana puhutusta hevonpaskasta itsestään kohtaan. Siksi ei ikinä kannata näyttää narsistille että tämän temput tunnistetaan. Kannattaa olla mahdollisimman tylsä ja väritön.
Vierailija kirjoitti:
Jos narsisti huomaa että joku tajuaa mistä on kyse, narsisti raivostuu. Hyvässä tilanteessa narsisti välttelee kyseistä ihmistä, mutta jos se ei ole mahdollista, narsisti kostaa muiden ihmisten kautta. Panettelee, keksii juttuja. Harva ihminen on sellainen ettei hetkauta yhtään kuulla selän takana puhutusta hevonpaskasta itsestään kohtaan. Siksi ei ikinä kannata näyttää narsistille että tämän temput tunnistetaan. Kannattaa olla mahdollisimman tylsä ja väritön.
Jep. Näin on. Narsisti kostaa, missä ja miten vain ennättää. Narsisti on lyhyen ajan sisällä "paljastanut" minut julkisesti jo kaksi kertaa. Kerran suullisesti, kerran kirjallisesti. Minä olen täysmätä ihminen, kun en halua olla tekemisissä. Hänhän on pyytänyt anteeksi. Toisella kerralla kirjoitti ulkopuoliselle (perheasiassa) ja muisti "valkaista" vähän siitä, minkälainen ihminen minä olen. Riittäisi kunnianloukkaussyytteeseen. Kuvaus minusta ja minun ajatustavasta on narsistin omaa projisointia.
Jälkeenpäin rutistaa pienen anteeksipyynnön tekosyitten kera. Sen jälkeen odottaa, että kaikki on ok. Ehdottaa tapaamisia. Vaikea uskoa, missä satumaailmassa narsisti asuu. Kukaan ei tietysti saa jättää narsistia taakseen, hänhän on uhri. Oma väkivaltaisuus ja muu käytös on poispyyhitty. Kerran kirjotin narsistille, että syyttelyt ja nimittely riittää. Ei ole kuulemma koskaan nimitellyt tai haukkunut. Aivan viime aikojen raivoviesteissä on tarpeeksi näyttöä. Tajusin, että narsistin osoite on Uhriuden Planeetta. Minulla ei ole mitään velvoitetta olla tämän ihmisen kynnysmatto, oli sitten sukua tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Näin on. Narsisti kostaa, missä ja miten vain ennättää. Narsisti on lyhyen ajan sisällä "paljastanut" minut julkisesti jo kaksi kertaa. Kerran suullisesti, kerran kirjallisesti. Minä olen täysmätä ihminen, kun en halua olla tekemisissä. Hänhän on pyytänyt anteeksi. Toisella kerralla kirjoitti ulkopuoliselle (perheasiassa) ja muisti "valkaista" vähän siitä, minkälainen ihminen minä olen. Riittäisi kunnian
Kuulostaa kyllä enemmän ihan perus mlkulta tyypiltä. Oletko loukannut häntä jotenkin ja nyt osoitat, että hänen reaktionsa on väärä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Näin on. Narsisti kostaa, missä ja miten vain ennättää. Narsisti on lyhyen ajan sisällä "paljastanut" minut julkisesti jo kaksi kertaa. Kerran suullisesti, kerran kirjallisesti. Minä olen täysmätä ihminen, kun en halua olla tekemisissä. Hänhän on pyytänyt anteeksi. Toisella kerralla kirjoitti ulkopuoliselle (perheasiassa) ja muisti "valkaista" vähän siitä, minkälainen ihminen minä olen. Riittäisi kunnianloukkaussyytteeseen. Kuvaus minusta ja minun ajatustavasta on narsistin omaa projisointia.
Jälkeenpäin rutistaa pienen anteeksipyynnön tekosyitten kera. Sen jälkeen odottaa, että kaikki on ok. Ehdottaa tapaamisia. Vaikea uskoa, missä satumaailmassa narsisti asuu. Kukaan ei tietysti saa jättää narsistia taakseen, hänhän on uhri. Oma väkivaltaisuus ja muu käytös on poispyyhitty. Kerran kirjotin narsistille, että syyttelyt ja nimittely riittää. Ei ole kuulemma koskaan nimitellyt tai haukkunut. Aivan viime aikojen raivoviesteissä on tarpeeksi näyttöä. Tajusin, että narsistin osoite on Uhriuden Planeetta. Minulla ei ole mitään velvoitetta olla tämän ihmisen kynnysmatto, oli sitten sukua tai ei.
Kuulostaa kyllä enemmän ihan perus mlkulta tyypiltä. Oletko loukannut häntä jotenkin ja nyt osoitat, että hänen reaktionsa on väärä?
Ei ole perusmlkku, vaan narsisti. Kauan kesti, ennen kuin tajusin, mistä oli kysymys. Ei muuten ole puoliso tms. Kun kirjoitan raivoviesteistä, nimittelystä ja syyttelystä: sitä on kestänyt jo vuosia. En ole tietoisesti loukannut häntä. Narsisti kylläkin minua. Narsisti kääntää neutraalitkin sanonnat kritiikiksi tai piikiksi itseään vastaan.
Välillä sattui tapaus, missä minulta meni hermot. Osasyynä oli se, narsistin pommittelu. Sähköpostia, tekstiä ja puheluita riitti. Nimitteli, syytteli, väänsi asioita. Lopulta räjähdin, kun narsisti lähetti taas kerran viestiä viestin perään. Pyysin käytöstäni kyllä aivan oikeasti anteeksi.
Olen tajunnut, että nänä syklit välillä "ollaan kaveria - olet täysi pa_ka ja syytän sinua huonosta elämästäni" ei koskaan tule loppumaan. Kysymyksessä on aggressiivinen ja arvaamaton, hyvin narsistinen ihminen, jonka perhe on jo vuosia halunnut saada vähintään terapeutille. Narsisti ei muutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että narsisti pystyy vaikuttamaan keneen tahansa, joka on inhimmillinen. Kyllä meistä jokainen kaipaa toiselta arvostusta, jota narsku alussa kaipaa.
Kysymys kuuluukin, kuka ei jää narskun koukkuun. Koukkuun jää empaattinen, kiltti ja toisesta ihmisestä aina hyvää uskova. Eli käänteisesti koukkuun ei jää ilkeä, tunteeton ja muista ihmisistä pahasti ajatteleva ihminen.
Olet väärässä viimeisessä lauseessa, joka ei perustu muuta kuin mutuiluun.
Koukkuun jää jo valmiiksi heikoilla oleva alistettu ihminen, ylikiltti ja -empaattinen. Koukkuun ei jää hyvän lapsuuden, itsetunnon ja arvot oppinut, empaattinen ihminen. Tavallinen, onnellinen ja tasapainoinen ihminen hylkii narsistia jo heti kättelyssä.
Alistettu ylikiltti päästää lähelleen liian helposti. Narsistista on vaikea päästä eroon tämän jälkeen, ilman draamaa. Jos narskulla ja alistetulla on parisuhde, irtiotto on entistäkin vaikeampaa.
Onko se vaikea käsittää, että narsistin uhriksi ei ajauduta täydellisen sattumanvaraisesti, vaan heiksi valikoituvat yleensä vaikutusalttiit ihmiset? Jos vielä löytyy traumahistoria taustalta, riski moninkertaistuu.
Narsistit eivät aina ole puolisoita tai partnereita. Monia narsisteja ei "valita", vaan ne sattumat olevat esim. jompikumpi vanhemmista, sisarus, muu sukulainen, työkaveri, esihenkilö jne. Kuitenkin tuo yllä mainittu valikoituminen pitää varmaan paikkansa. Siinä voi hyvinkin olla takana mm. omat perhekokemukset tai edelliset suhteet.
Täällä narsisti muuttui vaisuksi kun jäi kiinni. Yritti vielä pari kertaa, sitten luovutti. Luimistelee seiniä pitkin menemään. Säälittää jopa, vaikka vain vasta kohteli kuin roskaa ja yrityi alistaa, nyt tuntuu pahalta puolestaan. Käyttäytyy nyt jopa kunnollisesti, mikä viittaa siihen, että käytös aiemmin oli tietoista. Jos osaa käyttäytyä asiallisesti ja valitsee toisin, tekee sen tahallisesti. Tietoisesti paha, jos siitä on hyötyä.
Narsisti äitipuoleni tappaisi minut samantien, mikäli kiinnijäämisen seurauksena tuleva kasvojen menetys ei olisi esteenä.
Suurin syy sille on, että olen paljastanut hänen valheensa.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti äitipuoleni tappaisi minut samantien, mikäli kiinnijäämisen seurauksena tuleva kasvojen menetys ei olisi esteenä.
Suurin syy sille on, että olen paljastanut hänen valheensa.
Saanko arvata, punikki tausta joka uudelleen herännyt henkiin?
Vierailija kirjoitti:
Narsku menee sekaisin, jos et vastaa mitään ja yritä puolustaa itseäsi. Ne oikein yrittää saada sut puolustamaan itseäsi, jotta pääsisivät tarttumaan sanomisiisi.
Ole hiljaa ja katso silmiin. Tulet näkemään sekoamisen ja kierrosten nousun.
Lisäksi vielä se, että vältä kertomasta itsestäsi liikaa narsistille. Minua narsisti syytti mieheni alistamisesta. WTF? Asuuko meillä ja tietää kaiken meidän yksityiselämästä? Muisti vuosien takaisen kommenttini mieheni kokkauksista ja väänsi siitä, että olen pelottava, painostava ja täysin alistanut mieheni. Voi jessus. Meillä on valtasuhde kyllä pikemminkin toisin päin, mutta en enää ikinä puhuisi narsistille mistään meidän asioista.
Kyökkipsykologien vihamiehilleen ja ex-puolisoilleen jakamat narsistidiagnoosit eivät merkitse mitään. Hankalia ihmisiä on paljon. Todellisen kliinisen narsistin kohtaa kuitenkin vain harvoin. Se, että pärjää hankalien ihmisten kanssa ei ole mitenkään erikoista. On paljon sosiaalisesti taitavia ihmisiä, jotka pärjäävät vaikeissa ihmissuhdetilanteissa. Eivätkä maallikkona leimaa ihmisiä narsistiksi. Osaavat tulla toimeen vaikeiden ihmisten kanssa. Monet asiakaspavelutehtävissä ja hoitotyössä toimivat ihmiset ovat hyvä esimerkki. Eivät provosoidu kun provosoidaan. Ovat työtilanteissa ammattilaisia. Maallikko joka jakaa narsistidiagnosoeja kuvitellen ettei narsistin sanat ja teot missään olosuhteissa ja koskaan vaikuta häneen antaa itsestään ylimielisen kuvan. Hän vaikuttaa pitävän itseään parempana kuin muut. Pääsääntöisesti en usko heidän mustavalkoisia puheitaan. Objektiivisuus puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan itseni monista kirjoituksista, kun mietin millainen olen ja miten toimin suhteessa elinpiiriini ujuttautuneen narsistisen henkilön kanssa. Hän ei kuitenkaan ole älykkäimmästä päästä narsisti, joten hänen manipulointiyrityksensä ovat ainakin minulle aika läpinäkyviä. En tiedä pärjäisinkö alkuunkaan yhtä hyvin huippuälykkään ja ovelan narsistin kanssa. Siitä olen kuitenkin aika ylpeä miten hyvin osaan vetää rajoja tälle ihmiselle ja tarvittaessa sanoa melko suoraankin, että jokin asia ei ole ok. Ennen en ole tunnistanut rajojani ja olen antanut ihmisten kohdella minua huonosti.
Narsistejahan sanotaan usein hyvin älykkäiksi, mutta eihän se ole totta ollenkaan! Ei ne kaksi ominaisuutta ihmisessä kulje käsi kädessä. Myös ihan tyhmä möllikkä voi olla narsisti. Ja kaikki siltä väliltä.
Älykäs narsisti vain osaa hehkua ympärilleen sitä joskus hyvinkin karismaattista säteilyä, jolla saa ihmiset pauloihinsa ja ihailua osakseen. Hän myös pystyy ja on motivoitunutkin hankkimaan itselleen statusta ja yhteiskunnallista arvostusta. Sillä hän pystyy pelaamaan isoilla panoksilla ja seuraukset voi olla tuhoisat varsinkin siis ihmissuhteissa. Koska häneen luotetaan ja uskotaan niin paljon ja pitkän aikaa ja hän pystyy sitomaan ihmisiä itseensä hyvinkin tiukasti.
Tällaisen tapauksen tunnen sukulaispiiristä. Narsistin lapsi, joka on kaikessa paras. Äidin kultalapsi, mummon nassukka ja pomon mieluisin työntekijä. Postikorttielämää, kaikki täydellistä. Esittää sitä myös mielellään somessa. Itselläni on epämiellyttäviä kokemuksia ja olen menettänyt luottamukseni tämän itseriittoisen ihmisen käyttäytymisen takia. Tarina liian helposti tunnistettavissa, muuten mielelläni kertoisin.
Kuulin jokin aika sitten, että vaimo kai tuntee itsensä riiittämättömäksi ja masentuneeksi. Ajattelin, että mahtaakohan olla syynä tämä pyhimysmies, joka on kaikessa paras....
Vierailija kirjoitti:
Riippuu missä asemassa narsisti on. Yleensä pyrkivät niin korkealle että pystyvät manipuloimaan mahdollisimman monia. Aika harva ihminen alemmassa asemassa kuin narsisti pystyy olemaan immuuni.
Tämä, valta-asemassa on helppo hajottaa muita. Minäkin tunnistin erään harrastuksen ohjaajan heti narsistiksi, mutta mitä se auttoi kun olin hänen kohteenaan päivästä yksi lähtien. Sanotaan, että se oli vaikka kuoro ja narsistin mielestä minä en osannut laulaa ja pilasin kokonaisuuden. En kovin montaa kertaa jaksanut mennä kuuntelemaan sinne kuinka p*ska olen. Älytöntä kiusaamista se oli ja muut katsoi mua nenänvartta pitkin, että mitä tulet tänne pilaamaan kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen, joka tunnistaa omat heikot kohtansa ja havaitsee manipuloinnin eri muodoissaan, on vähemmän altis. Hän pystyy ehkä suhtautumaan narsistisen persoonallisuuden käytökseen samantyyppisesti, kuin lapsen käytökseen, eikä ota sitä liian henkilökohtaisesti.
Tämä on niin totta. Narsisti jaksaa miettiä kaikkien sanomisia ja tekemisiä - paitsi omiaan - ja analysoida toisten käytöstä. Narsistin huonon käytöksen itseäni kohtaan annoin yleensä mennä ohi. Jälkeenpäin olen ihmetellyt, miksi en laittanut tälle ihmisille ajoissa mitään rajoja. Haukkui ja syytteli minua vuosikaudet. Narsistille valehtelu ja manipulointi ovat helppoa, samoin projisointi.
Narsisti on todellakin jäänyt jonnekin lapsivaiheeseen. Jaksaa kaivella elämäänsä ja löytää sieltä aina tilanteita, joissa häntä on kohdeltu kaltoin. Entäs sitten omat raivokohtaukset, mustamaalaukset, valheet ja manipuloinnit? Jos narsistin on pakko myöntää jotain, ehkä pyytää anteeksi ja toisen osapuolen pitää olla valmis anteeksiantoon. Seurauksena on, että piakkoin narsistin käytös toistuu ja toistuu.
Narsisti myös voi itse kehua, miten osaa nähdä muitten ihmisten läpi ja tunnistaa manipuloinnin. No, tottakai. Narsisti tunnistaa oman toimintatapansa.
Minä hyvätahtoisena tollona sallin narsistin käyttää minua sylkykuppinaan. Nyt ei enää onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Miten hän on yrittänyt manipuloida?"
Imartelu, jalustalle nostaminen, ystäväksi kutsuminen, maanittelu, painostaminen, jankkaaminen, syyllistäminen, loukkaantuminen.Tuo kierros on käyty läpi jo lukuisia kertoja. Lisäksi mustamaalaa ihmisiä, joista ei pidä tai kokee uhkana.
-sama
Kuulostaa tutulta, samaa tekee oma narsistini. Yleensäkin ihminen, joka painostaa tekemään jotakin, tai jankuttaa että jotakin pitäisi tehdä, yhä uudestaan on nykyään red flag itselle. Normaali empatialla varustettu tavallinen ihminen ehdottaa jotakin kerran, ja jos toinen ei tartu siihen, jättää asian sikseen. Normaali ystävyyssuhteet niin etenevät luonnollisesti, ettei näitä edes mieti. Mutta kun joku toistuvasti utelee tai painostaa, onhan se hieman outoa, ja alkaa kuulostella muutakin tarkemmalla korvalla.
Samanlaisia kokemuksia perhepiiristä. Painostusta ja ihmisten "taivuttelua". Narsisti uskoo, että kukaan ei huomaa manipulointiyrityksiä. Haluaa määrätä kaiken ja kaikesta. Manipuloinnillaan haluaa saada muut mukaan, jotta narsistin oma suunnitelma toteutuu. Narsisti myös hokee olevansa hyvä ihminen ja ajattelevansa kaikkien parasta. Todellisuudessa pelaa omaan pussiinsa. Mutta sitähän ei muutenkaan lasketa, koska narsisti on mielestään oikeutettu enempään kuin muut.
Varokaa tällaisia k_sipäitä, jos on kyse esim. perintöasioista.
Päinvastoin tällä palstalla on yliedustus elämän runtelemia ihmisiä. Se nyt on vähän itsestäänselvä latteus, että korkea kynnys lähipiiriin suojelee paremmin kaikenlaisilta pettymyksiltä kuin ennakkoluuloton avoimien ovien politiikka. Ystäväpiiri vain jää sen seurauksena paljon kapeammaksi.