Miten lähditte toipumaan uupumuksesta?
Oon ollut äärirajoilla viime syksystä lähtien. Nyt voimat on täysin loppu. Olen yrittänyt jaksaa töissä ja kaikkea haluaisin olla tekemässä, mutta pakko on jostain nyt luopua. Olen fyysisesti kuin jyrän alle jäänyt. Aivan uskomaton väsymys mihin ei mikään lepo enää auta. Työpäivän suoritan robottina ja sitten romahdan. Jopa käveleminen tuntuu vaikealta, ja olen sentään vielä nuori ihminen. Olen uupunut. Aika varattu lääkäriin. Muita vastaavassa tilanteessa olleita, miten aloitte kerätä voimianne takaisin?
Kommentit (68)
10 viikkoa lepoa/sairauslomaa töistä, oli helppo olla tekemättä mitään kun jaksoi max. Kaupassa käydä. Ehkä 80% toipunut nyt 1,5 vuoden jälkeen.
Kun tajusin, että uupumus on useimmille nykyään vain tekosyy vältellä elämän ikäviä velvollisuuksia kuten työntekoa. Nuorille siitä on tullut mantra ja keino suggeroida itsensä täydelliseen lamaantumiseen. Huomasin, että omaa ajattelua muuttamalla ja ottamalla vastuu omasta onnellisuudestaan, uupumuksen oireetkin katosivat nopeasti. Pilleripurkit ja sairaslomat eivät ole oikea ratkaisu.
Jäin sairauslomalle. Sain keskusteluaikoja työterveyspsykologille ja ystävät olivat keskustelutukena myös. Pidin kiinni rutiineista ja päivärytmistä saikulla, opettelin nukkumaan riittävästi. Kävin metsässä kävelemässä, tein kivoja asioita. Olin päättänyt, etten jää sängyn pohjalle tai kroonikoksi huonon vointini kera, vaikka lepäsin paljon. 

Myöhemmin työstin sitä, mitkä asiat olivat johtaneet uupumukseen-sekä ulkoiset tekijät että omaan ajatteluun ja toimintatapoihin liittyvät asiat. Jos et muuta mitään uupumisen seurauksena, se tulee tod.näk. uusiutumaan. Itse opettelin rajaamaan työtehtävien määrää ja työstin asennettani rennompaan suuntaan
En ole ikinä kärsinyt uupumuksesta, takana 45 vuoden työura.-eläkeläinen
Nelonen lisää: tietty fyysinen terveys kannattaa tsekata, eli että jokin fyysinen sairaus tai seikka ei aiheuta/lisää uupumusta kuten kilpirauhasen vajaatoiminta, koholla oleva verensokeri..tai huonot elintavat eli liian vähäinen yöuni, ylipaino, huonot ruokailutottumukset jne
Kova kuormitus oli onneksi vain töistä johtuvaa, eli siihen auttoi työmäärän vähentäminen. Pari päivää olin saikulla ja kun palasin oli työtehtäviä järjestelty niin että minun oli mahdollista selvitä niistä normaalin työajan puitteissa. Eli liki puolet aiemmin yksin hoitamistani asioista delegoitiin muille tiimiläisille toistaiseksi jotta saan pari isointa projektia maaliin. Onneksi sieltä löytyi joustoa.
Tällä hetkellä ollut kuusi viikkoa sairaslomalla. Lepuutellut vaan. Kävelyillä käynyt metsäteillä. Puolikkaalla nukahtamispillerillä nukkumaan jo klo 22. Alkanut käymään uimassa; ihana veden kannattelu, keveys, rauhallista uimista ja saunomista.
Parin viikon kuluttua lähden varmaan kokeileen töitä.
Nro 9 lisää vielä, että hb oli 100 ja ferritiini 9, joten aloitin just rautaa ottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Kova kuormitus oli onneksi vain töistä johtuvaa, eli siihen auttoi työmäärän vähentäminen. Pari päivää olin saikulla ja kun palasin oli työtehtäviä järjestelty niin että minun oli mahdollista selvitä niistä normaalin työajan puitteissa. Eli liki puolet aiemmin yksin hoitamistani asioista delegoitiin muille tiimiläisille toistaiseksi jotta saan pari isointa projektia maaliin. Onneksi sieltä löytyi joustoa.
Että ihan pari päivää. Mä olin uupumuksesta sairauslomalla neljä kuukautta ja sen jälkeen tein vielä kolme kuukautta 60-prosenttista työaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että ihan pari päivää. Mä olin uupumuksesta sairauslomalla neljä kuukautta ja sen jälkeen tein vielä kolme kuukautta 60-prosenttista työaikaa.
Kyllä, peli saatiin vihellettyä poikki ennenkuin tilanne pääsi liian pahaksi.
Ed
Vierailija kirjoitti:
Nelonen lisää: tietty fyysinen terveys kannattaa tsekata, eli että jokin fyysinen sairaus tai seikka ei aiheuta/lisää uupumusta kuten kilpirauhasen vajaatoiminta, koholla oleva verensokeri..tai huonot elintavat eli liian vähäinen yöuni, ylipaino, huonot ruokailutottumukset jne
Varsinkin ferritiini on tärkeä mittauttaa.
Kiitti kokemuksista. Minäkin toivon että saisin sairauslomaa hetken. Pystyisin keskittymään päiväjärjestyksen ylläpitoon. Kävelisin metsässä ja yrittäisin saada öisin unta. Olen melkein vuoden kärsinyt vaikeasta unettomuudesta. Osalle vastaajista: uupumus ei ole laiskuutta. Antaisin tämän pois heti jos se olisi mahdollista. Ap
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä kärsinyt uupumuksesta, takana 45 vuoden työura.-eläkeläinen
Tää oli tosi hyvä vastaus, varmasti auttoi ja lohdutti ap:ta tosi paljon täallinen itsekehu -asiasta joka ei välttämättä ole edes omaa ansiota, vaikka hienoa sinulle että olet selvinnyt noin. Oliko muuten työtovereissasi uupuneita, ymmärrätkö vihjeen..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa ikävä kommentti. Miksi yrität vähätellä toisen kokemusta?
6 viikkoa sairauslomaa, sen jälkeen 3 kk 80% työajalla eri tiimissä, niin ei tarvinnut enää kärsiä jatkuvasta työpaikkakiusaamisesta. Jäin uuteen tiimiin pysyvästi.
Aloin tehdä niitä asioita mistä tykkään, Aloin liikumaan luonnossa. Luonossa oleminen rauhoittaa mieltä. Siellä ei kukaan vaadi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa ikävä kommentti. Miksi yrität vähätellä toisen kokemusta?
Kaksi päivää saa olla pois jo pelkästä nuhastakin. Jos kaksi päivää riittää uupumisesta toipumiseen, kyse ei ole todellisesta uupumuksesta, joka pahimmillaan invalidisoi ihmisen toimintakyvyttömäksi.
Ei siitä toivukaan. Pahinta on se että joutuu jatkamaan samassa työpaikassa ja työssä sen jälkeen. Mikään ei muutu.
Itse en saanut kunnollista sairaslomaa työterveydestä niin jäin sitten opintovapaalle. Viimeisillä voimillani hankin opiskelupaikan.