Miten lähditte toipumaan uupumuksesta?
Oon ollut äärirajoilla viime syksystä lähtien. Nyt voimat on täysin loppu. Olen yrittänyt jaksaa töissä ja kaikkea haluaisin olla tekemässä, mutta pakko on jostain nyt luopua. Olen fyysisesti kuin jyrän alle jäänyt. Aivan uskomaton väsymys mihin ei mikään lepo enää auta. Työpäivän suoritan robottina ja sitten romahdan. Jopa käveleminen tuntuu vaikealta, ja olen sentään vielä nuori ihminen. Olen uupunut. Aika varattu lääkäriin. Muita vastaavassa tilanteessa olleita, miten aloitte kerätä voimianne takaisin?
Kommentit (68)
Jouduin heti sairauslomalle, kun menin lääkäriin. Nyt on puolitoista vuotta kulunut ja olen ollut töissä kokoaikaisesti 4 kk. En voi suositella osa-aikasairauspäivärahaa. Se ei kohdallani toiminut. Töitä oli liikaa. Toipuminen lähti käyntiin nopeasti lääkkeillä ja lenkkeilyllä,mutta en usko enää koskaan palaavani entiselleen eli täysin terveeksi.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä kärsinyt uupumuksesta, takana 45 vuoden työura.-eläkeläinen
Tätä just ei kysytty.
sisälukutaito.
Olin leikkauksessa ja sen jälkeen mieliala notkahti ja huomasin olevani uupunut. Fyysinen vaiva toi sen esiin tai ehkä sairasloma. 2 kk sairaslomaa, 2kk osasairaslomaa ja 3 kk opintovapaata. Koko ajan terapiaa. Unilääkkeet. Suunnilleen noin, sen jälkeen 80 % työaika.
En koskaan täysin toipunut työuupumuksesta. Kaksi burn-outtia olen kokenut, ja toisen jälkeen irtisanouduin työstäni, ja lähdin opiskelemaan uutta alaa.
Vuosien päästä fyysisesti. Henkisesti kun aloitin terapian ja aloin nähdä asioita eri tavalla. Alussa työelämässä olo oli jatkuvaa itseni vahtimista jaksanko vai en. Jossain vaiheessa lopetin sen ja päätin antaa palaa mutta onneksi terapia oli muovannut ajatusmaailmaani etten palannut enää entiseen työskentelytyyliin.
Vierailija kirjoitti:
Liian tunnolliset palavat herkästi loppuun, kun työpaikan lusmut väistelevät töitä.
Tuttua on. Tiedän yhden todella taitavan omien töidensä muille delegoijan. On muuten saikulla aina jos hänelle tulee töitä joita ei onnistu väistämään. Syyt on aina vakavia yksityislääkärin diagnosoimia.
Pitää sanoa työnantajalle että 8h päivässä saa riittää. Liiasta työstä tulee aina ongelmia.
Yrittävät säästää ja se vie ihmisiä hautaan. Eivät välitä.
Ollaan menty sata vuotta taaksepäin kun työpäivät on taas liian pitkiä ihmisille.
Sopiva työpäivän pituus on noin 4h minkä jaksaa tehdä innokkaasti ja tehokkaasti. Loppuaika menee laahustaen.
Ensiksi lägäriltä sairaslomaa tai eläke. Sitten lepo.