Ei Lontoo oikeastaan olekaan niin iso kaupunki
Siis sitten kun siihen tutustuu. Bussit, metrot, junat ja muutkin tulee tutuksi kun vaan kulkee niillä.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Oletko tosissasi. Asuin Lontoossa vuosia ja kun halusi mennä kylään kaverille joka asui toisella puolella Lontoota, matkaan meni helposti pari tuntia. Siis ihan metromatkoihin.
Jep, meillä menee esim autolla lähes yhtä kauan anoppilaan kaakkois-Lontooseen kuin mökille lähelle Walesin rajaa. Asumme Lontoon länsipuolella.
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan ymmärrän mitä tässä ehkä tarkoitetaan. Vaikka Lontoossa asuu paljon ihmisiä ja se on alueena melko vilkas, niin siellä ihmisten arki pyörii melkolailla siellä missä asutaankin. Se on siis tavallaan kylämäinen kuitenkin, harva koko ajan kulkee ympäri Lontoota.
Lontoossa on tavallista kulkea tuntien työmatkoja niin mikä kylä se sellainen on? Oletko yhtään perillä ko. kaupungista esim. kirjallisuuden perusteellakaan? Nainen junassa?
Puhutteko nyt City of Westminster joka on aika pieni alue vai Greater London mika suurenee koko ajan kun uusia asuntoalueita rakennetaan.9
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan ymmärrän mitä tässä ehkä tarkoitetaan. Vaikka Lontoossa asuu paljon ihmisiä ja se on alueena melko vilkas, niin siellä ihmisten arki pyörii melkolailla siellä missä asutaankin. Se on siis tavallaan kylämäinen kuitenkin, harva koko ajan kulkee ympäri Lontoota.
Tämä vastaa ehkä parhaiten omaa kokemustani. Asuttiin Lontoossa kun olin lapsi ja nuori. Koulut on aina olleet ihan kävelymatkan tai lyhyen bussimatkan päässä ja niihin kulj3ttiin yleensä kävellen. Vanhempien asuessa erillään muutaman kilometrin päässä toisistaan pääsi matkat kulkemaan ihan kohtuullisessa ajassa julkisilla. Vanhempien työt ei aina olleet samalla alueella, mutta ei missään aivan kaupungin laidallakaan. Lähialueella oli koulujen lisäksi kaikki tarvittava, kirjastot, puistot jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmat asuu tosiaan junamatkan päässä lähiöissä josta emme ole koskaan kuulleet. Mutta totta kyllä että julkinen liikenne on sujuvaa.
Julkinen liikenne on tosiaan sujuvaa, jos Lontoossa ei satu satamaan lunta, metro tippumaan raiteilta jne. Puoliso kulki vuoden verran työmatkaa (n. 15 km) metrolla. Heti alkuun putosi metro raiteilta, sitä korjattiin useita kuukausia, työmatka piteni puolella tunnilla suuntaansa. Talvella satoi lunta ainakin 2 cm. Työmatkaan meni 5 tuntia. Metroliikenne pysähtyi, bussit oli jumissa, taksit ei suostuneet lähtemään niin kauas. Kävellen olisi päässyt nopeammin.
Älä unohda raiteille pudonneita vääränlaisia lehtiä, tietöitä, jatkuvia raidetöitä, lakkoja, signal failures ja henkilökunnan puutetta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lontoossa on tavallista kulkea tuntien työmatkoja niin mikä kylä se sellainen on? Oletko yhtään perillä ko. kaupungista esim. kirjallisuuden perusteellakaan? Nainen junassa?
Tuntien työmatkoja?
Sehän riippuu ihan siitä mistä sen työpaikan ottaa. En kyllä henkilökohtaisesti tunne ketään kuka kulkisi useampien tuntien työmatkoja.
Vierailija kirjoitti:
Puhutteko nyt City of Westminster joka on aika pieni alue vai Greater London mika suurenee koko ajan kun uusia asuntoalueita rakennetaan.9
City of London on vielä pienempi.
Miks jengi riitelee lauantai aamulla jostain Lontoon koosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntien työmatkoja?
Sehän riippuu ihan siitä mistä sen työpaikan ottaa. En kyllä henkilökohtaisesti tunne ketään kuka kulkisi useampien tuntien työmatkoja.
Mä tunnen useammankin, tunti suuntaansa on ihan normaalina pidetty työmatka ja monen matka kestää paljon pidempäänkin. Ei kaikki voi tai halua mennä lähikaupan kassalle töihin.
Vierailija kirjoitti:
Miks jengi riitelee lauantai aamulla jostain Lontoon koosta?
Mietin samaa ja silti osallistun keskusteluun 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tosissasi. Asuin Lontoossa vuosia ja kun halusi mennä kylään kaverille joka asui toisella puolella Lontoota, matkaan meni helposti pari tuntia. Siis ihan metromatkoihin.
Jep, meillä menee esim autolla lähes yhtä kauan anoppilaan kaakkois-Lontooseen kuin mökille lähelle Walesin rajaa. Asumme Lontoon länsipuolella.
Totta kai kaupungin läpi kulkeminen vie aikaa. Kyllä jostain Etelä-Espoostakin Itä-Vantaalle kestää yhtä kauan kuin motaria Meilahdesta Tampereelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntien työmatkoja?
Mä tunnen useammankin, tunti suuntaansa on ihan normaalina pidetty työmatka ja monen matka kestää paljon pidempäänkin. Ei kaikki voi tai halua mennä lähikaupan kassalle töihin.
Tunnin työmatka onkin ihan eri kui tuntien työmatkoja, mistä tuossa aiemmin puhuttiin. Kyllä Helsingin seudullakin saa helposti varata sen tunnin tai yli tunnin työmatkaan vaikkei kulkisi matkallisesti kuin jonkun 10-25 km.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai kaupungin läpi kulkeminen vie aikaa. Kyllä jostain Etelä-Espoostakin Itä-Vantaalle kestää yhtä kauan kuin motaria Meilahdesta Tampereelle.
Ok, sovitaan sitten että Lontoo on suunnilleen Helsingin kokoinen tai ehkä jopa pienempi.
Asun Vuosaaressa ja minulla kestää yli tunti mennä Taka-Töölöön töihin.
Vierailija kirjoitti:
Mikset ottanut työpaikkaa lähempää?
Mitä Lontoossa liikkumiseen tulee niin on varmaan aika selvää että alue, reitti, ruuhkaisuus ja käytetty yhteys tai kulkuneuvo vaikuttaa paljon matka-aikaan. Ihan siitä johtuen että harvemmin on olemassa suoraa linjaa joka palvelisi just sieltä omasta kotiosoitteesta työpaikalle ja takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset ottanut työpaikkaa lähempää?
Miksi olisi pitänyt?
Reilut 1500 neliökilometriä ja 9miljonaa asukasta on mun mielestä iso kaupunki. Euroopan suurin jos Venäjä jätetään laskuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä vastaa ehkä parhaiten omaa kokemustani. Asuttiin Lontoossa kun olin lapsi ja nuori. Koulut on aina olleet ihan kävelymatkan tai lyhyen bussimatkan päässä ja niihin kulj3ttiin yleensä kävellen. Vanhempien asuessa erillään muutaman kilometrin päässä toisistaan pääsi matkat kulkemaan ihan kohtuullisessa ajassa julkisilla. Vanhempien työt ei aina olleet samalla alueella, mutta ei missään aivan kaupungin laidallakaan. Lähialueella oli koulujen lisäksi kaikki tarvittava, kirjastot, puistot jne.
Mä luulen että mun lapset kokee asian suunnilleen näin, esikoinen kulkee koulumatkat julkisilla noin vartissa hyvänä päivänä ja pienemmät viedään jalan 1.5 kilsan päähän. Kaikki harrastukset ja kaveritkin on suunnilleen samalla alueella.
Tietenkin riippuu missä asuu. Aikaa saa kyllä menemään missä tahansa kaupungissa