Terveyskeskuksen ajanvaraus mahdoton
Soitin tänään ja jonotin tunnin, lopetin puhelun ja jätin soittopyynnön. Soittoa ei ole tullut, vaikka tästä on jo 8 tnt.
Kommentit (92)
Ei kun sun pitää mennä jonottamaan sinne terveyskeskukseen, niin pääset sairanahoitajalle, joka kirjoittaa sulle lähetteen lääkärille ja sitten se lääkäri soittaa sulle takaisin ja sanookin, että koska sulla ei ole sairautta x tai y niin et itse asiassa pääsekään lääkäriin, vaan sun pitää kustantaa käyntisi yksityislääkärillä itse. Näin Suomessa 2024.
Kyllä se vie useamman päivän että soittavat takaisin. Jos on hätä on paras mennä vaan päivystykseen.
Takaisinsoittopalvelusta pitää saada sujuva, tämä ei ole kohtuuton vaatimus.
Soitat terveyskeskukseen, kuulet jonotusajan, päätät valita takaisinsoiton. Kuulet saman tien puhelimesi kilahtavan tekstiviestin. Siinä kerrotaan kolme vaihtoehtoa, tunnin jaksoja, jolloin sinun on oltava passisa. Vastaat viestiin siten että puhelun vastaanottoaika on sinulle sopiva.
Jos et vastaa tuon valitun tunnin aikana, OLET syyllinen. Kaikki alkaa alusta.
Sitten kun menet paikan päälle olet jonossa ilmoittautumiseen. Siellä voi olla joku tulkkausta tarvitseva asiakas joka viekin sitten todella paljon aikaa. Viimeksi oli 4 hoitajaa hoitamassa ko tapausta.
Pk-seudulla takaisinsoittoajat 3-4kk. Että semmosta hoitoa saatavilla.
Täällä pohjoisessa Suomessa soittavat aina takaisin saman päivän aikana. Joskus jopa parin tunnin päästä. Olen netissä chattaillut hoidon tarpeen arvioinnin. Sairaanhoitaja kehoitti menemään terveyskeskukseen. Katsoin kelloa ihmeissäni. Oli menossa kiinni varttitunnin päästä. Sain sitten kyydin sairaalan päivystykseen ja siitä odotusaulaan, ja toimenpiteeseen heti kun lääkäri pääsi leikkauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Pk-seudulla takaisinsoittoajat 3-4kk. Että semmosta hoitoa saatavilla.
Jos tämä on totta, on syytä reagoida. Nimittäin tuon ruuhkan takana on paljon ahdistunutta odotusta joka kuormittaa ihmisiä. Ehdotan seuraavaa:
1) Perustetaan maksullinen takaisinsoittopalvelu nykyisen rinnalle. Tämä suodattaa "turhat soittopyynnöt pois". Taakaisinsoitto jossa tehtiin alustava diagnoosi maksaa käyttäjälle 20 euroa. Potilas siis saa alustavan diagnoosin ja ohjeet minne hakeutua.
2) Perustetaan vaikkapa tälle palstalle osio jossa muutama eläkkeellä oleva lääkäri vastaa kyselyihin. Heidät tunnistaa nimimerkillä kirjoitetuista vastauksista, muutkin saavat kommentoida. Ja tämäpä se vasta tehokas jonojen purkaja on, lupaan.
Satakunnan malli. Potilaita koulutetaan käyttämään sähköisiä eli digitaalisia palveluita.
Olenpa onnekas, kun olen saanut vastauksen puheluun aina heti ja useimmiten päässyt vastaanotolle samana päivänä.
Sosiaali ja terveysministerinä on persu Kaisa Juuso joka on aivan pihalla. Vähensi jus t vanhustenhoitajien määrää vaikka itse on vanhusten hoitajan tullut politiikkaan.
Mitään muutosta parempaan ei ole tulossa niin kauan kun tyhmät persut ovat hallituksessa.
Alvi kyllä otetaan jokaisesta ruuanmurustakin. Mihin ne menee. Oletin, että kansalaisten palveluihin. Ehkäpä on ruvettava pitämään mutka povitaskussa ja näytettävä sitä, niin johonkin pääsee. Kyyhtimiehet tulee nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaali ja terveysministerinä on persu Kaisa Juuso joka on aivan pihalla. Vähensi jus t vanhustenhoitajien määrää vaikka itse on vanhusten hoitajan tullut politiikkaan.
Mitään muutosta parempaan ei ole tulossa niin kauan kun tyhmät persut ovat hallituksessa.
Se hoitajamitoitus on aivan järjetön. Tähän päätelmään tulee kun miettii kahdenkymmenen asiakaspaikan hoitokotia. Nämä pärjäävät mainiosti jos parempikuntoiset auttavat töissä. Ei tarvita kuin yksi vuorossa oleva hoitaja, tämä tekee myös mikroruuat. Siivooja käy päivittäin.
Alkakaa opetella optimointia.
Tiedättekö mihin hyvinvointialueiden rahat muun muassa menee?
Varsinais-Suomen HV-alue teki työntekijöilleen kyselyn, jossa kysyttiin työntekijöiden tärkeiksi kokemia tavoitteita. Vaihtoehtoina oli mm. maailmanlaajuisen köyhyyden, ilmastonmuutoksen ja maiden välisen eriarvoisuuden torjunta! Tämäkö nyt sitten on sitä haistvittu-alueiden ydintehtävää? Vai olisko se ydintehtävä kuitenkin alueen ihmisten sotepalveluiden tarjoaminen? Tämän takiako nyt sitten ajetaan terveyskeskuksia ja sairaaloita alas, että rahaa riittäisi maailmanparantamiseen!?
Vierailija kirjoitti:
Satakunnan malli. Potilaita koulutetaan käyttämään sähköisiä eli digitaalisia palveluita.
Ei onnistu Risto.
Mä soitin keskiviikkona aamulla. Takaisin soitettiin perjantaina iltapäivällä. On varaa käydä yksityisellä mutta siellä oltiin ylimielisiä eikä edes tutkittu. Päätin sitten kokeilla tk ja pääsin röntgeniin. Löytyi syy kipuun ja sain hoito-ohjeita. Odotan nyt aikaa polille. Onhan tämä kestänyt.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vie useamman päivän että soittavat takaisin. Jos on hätä on paras mennä vaan päivystykseen.
ja nythän ne ei enää soita kuin kerran
Näin ollut jo pitkän aikaa. Köyhät kyykkyyn ja korkeampituloiset menevät vaan suoraan työnantajansa sopimuksen mukaisesti yksityisen terveydenhuollon puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Olenpa onnekas, kun olen saanut vastauksen puheluun aina heti ja useimmiten päässyt vastaanotolle samana päivänä.
Sama. Viimeisen kuukauden aikana olen soittanut pari kertaa kiireettömällä asialla terveyskeskukseen ja jättänyt takaisinsoittopyynnön, kummallakin kerralla soitto takaisin on tullut alle tunnissa. Samoin tk:n fysioterapeutti soitti takaisin saman päivän aikana kun koitin soittaa sinne eikä juuri silloin kukaan vastannut.
Vierailija kirjoitti:
Eivät soita enää seuraavina päivinä Hgissä niin muistelen nähneeni uutisoidun, mutta sen pystyy tarkistamaan sielä ajanvarausinfosivustolta.
Jos ne soittaa nyt niin en olisi ollenkaan henkisesti valmis puhumaan vaan todennäköisesti vain burgeroin jotain.