Epäreilua että 90-luvulla moni pääsi 55-vuotiaana eläkkeelle ja kohta pitää työskennellä 70-vuotiaaksi!
Nyt kun katsoo 70-vuotiaita niin ei kaikki kyllä ole ihan kartalla.
Kommentit (488)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole reilua ei. Mulla eläkeikä just tuo 70. Toki tässä viimeisen 20 vuoden aikana tuota on nostettu muutamaan otteeseen. Liekö sit kohta jo 80 vee.
Elikkäs tän hetkiseen eläkeikään töitä jäljellä vielä yli 30 vuotta. Tuskin eläkejärjestelmä on pystyssäkään enää silloin, joten siitä tulee lisää epäoikeudenmukaisuutta. Nykyeläkeläiset saa sen eläkkeenkin. Itselle ei varmaan sitäkään sitten tule, eli eläkkeelle ei pääse ikinä.
Niin että suoraan hautuumaalle laitettais kun riittävän vanha eikä työhön enää kykene?
No ei varmasti noin mee vaan eläkettä maksetaan sit kun terveys ei mitään työtä kestä tai päätyy työllisyyspalvelun asiakkaaksi työttömänä ennen eläkeikää josta saa ainakin sen työttömyyspäivärahan ja muut sos.etuudet siihen päälle niin kuin nytkin.
Ei ketään sairasta voida pakottaa töihin jos kroppa ei sitä kestä. Tosin nyt on vähän huolestuttava tilanne valtion taloudessa ja maailmalla eli se että raha tuppaa keskittymään tiettyihin piireihin eli hyvätuloisia (todella rikkaita) joiden tulot ja varallisuus vaan kasvaa ja muiden laskee.
Eli pienen pieni piiri joka kasvattaa tulojaan jatkuvasti suuremmalla volyymillä prosentuaalisesti koko muuhun joukkoon nähden. Tämä on menossa ympäri maailman tällä hetkellä. .
Tällaista se on ollut ainakin tämän vuosituhannen alusta. On ruvennut ärsyttämään telkan tai radion lähes joka aamuinen itkeminen että talous, talous pitää saada kasvuun. Kenen talous, kansalaisen vai jonkun muun. No eipä se ole auttanut ennenkään, valtionvelka on vain kasvanut koko ajan. Poliitikot eivät ajattele kansan etua vaan omaansa. Kaikki on ajettu isoksi, maatalous, teollisuus ym. Ja mikä epäreiluinta, ne jotka tekevät vähiten eli omistajat ja sijoittajat tienaavat eniten vaikkeivät olisi tehneet yhtään mitään yrityksen eteen. Kaikkien ihmisten pitää elää, miten se tulevaisuudessa hoituu, saadaan nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Aika harva 90-luvulla pääsi 55-vuotiaana eläkkeelle, jotain poikkeustapauksia. Suurin osa jäi silloin eläkkeelle 63-vuotiaana. Se oli normi.
Miksi ap valehtelet?
Mun isä jäi eläkkeelle 55-vuotiaana sisäsiististä myyntityöstä, oli silloin erittäin kovakuntoinen ja on vieläkin 86-vuotiaana: käy 12 km pyörälenkeillä ja sauvajuoksee. Ja ihan oli oma halu jäädä eläkkeelle, ilman mitään parempaa syytä. Ainut syy oli, että ettei enää halunnut tehdä töitä. Että kyllä silloin 31 vuotta sitten pääsi eläkkeelle, jos halusi.
Suomi ei tuolloin, kun rahaa vielä oli, tajunnut säästää pahanpäivän varalle. Eli tuolloin olisi pitänyt ymmärtää, ettei rahaa jaella sinne tänne vaan. Ylimääräiset rahat olisi pitänyt sijoittaa. Niin kauan kuin ihminen pystyy itsensä elättään, hänen se pitää tehdä. Oma isänikin olisi aivan loistavasti pystynyt tekemään töitä vielä 15 vuotta tai jopa 20.
Fiksu ihminen tekee töitä ja elää siten, ettei tuhlaa, vaan säästää pahalle päivälle. Raha tietenkin pitää sijoittaa, eikä makuuttaa tilillä. Moni tätä säästämistä ei tee, vaan ostellaan kalliita juttuja... Onneksi olen itse ymmärtänyt säästää itselleni eläkepäivien turvan. Jos aloittaa homman tarpeeksi ajoissa, voi päästää itse itsensä aiemmin eläkkeelle ja elää säästöillään. Tähän tietenkin tarvitaan satojatuhansia, muutama kymppitonni ei riitä.
Molemmat vanhemmat pääsi 50-vuotiaana.
Oli ne kyllä tehneetkin raskaita töitä niin, että kroppa hajosi. Automaatiosta on jotain hyötyäkin.
Vierailija kirjoitti:
Äitini irtisanottiin 90-luvun lamavuosina 56 v. Pääsi ansiosidonnainen ja eläkeputkeen. Työvoimatoimisto ei hätyytellyt ja pakkohakemuksia ei tarvinnut tehdä. Asui tosin pikku kylässä Itä-Suomessa. Minä lähentelen 60 v ja olen hakemus rumbassa, on sentään osa-aikatyö. Haluaisin eläkkeelle viimeistään 65 v vaikka olen hyväkuntoinen.
Mulla oli työkaveri, joka tosiaan pääsi 90-luvulla ansiosidonnaiselle ja eläkeputkeen 58-vuotiaana. Ihan oli hyvässä kunnossa, mutta työhaluton.
Nyt olen saman ikäinen, ja teen raskasta fyysistä työtä, kun muuta ei ole. Kropassa alkaa olla siellä täällä kaikenlaista kremppaa, ikä näkyy.
Tasan ei mene nallekarkit.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän naisleskiä, jotka ovat sanoneet, että ei heillä ole rahaa vanhan talon putkiremonttiin. Valitettavasti vakuutus ei korvaa vanhoja putkia, jos tulee vesivahinko.
Meillä sattui kotimökillä pikku vesivahinko jokunen vuosi sitten kun vanhus ei muistanut lämmittää. Vakuutus maksoi kymppitonnin korvausta. Korjattiin itse vähin äänin, yksi veli osaa putkihommat. Tarvikkeet maksoi noin pari tonnia. Nyt paikka on harrastuskäytössä, siellä saa käydä kuka haluaa ja talvella käydään joka toinen päivä lämmittämässä. Enää on vain pakollinen palovakuutus ja kulut minimissä. Ehkä muutan sinne eläkkeellä, paikka on mukava eikä sitä myydäkään voi. Näitä paikkoja taitaa olla paljon. Niin se vaatii huoltoa auto, talo kuin ihminenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei päässyt kovinkaan moni ysärillä 55-vuotiaana eläkkeelle. Ei edes isäni, jolla oli VR:lla varhennettu eläkeikä eli 57v.
1980-luku: veturinkuljettaja pääsi eläkkeelle 54-55v. Jonkinlainen varhennettu eläke oli myös joillakin muillakin tämä 55v. Virallinen eläkeikä oli suurimmalla osalla porukkaa vanhempana. Toki näillä ihmisillä oli kaikilla katkeamaton, pitkä ja raskas työura takana, joka usein oli voinut alkaa jo alle 18-vuotiaana. Myös työperäisiä tai muita sairauksia oli tuolloin paljon. Tuollaista työuraa ei nykyään enää synny siksi, koska työhön mennään vanhempana ja työurat ovat katkonaisia ihmisistä riippumattomista syistä.
Moni oli vielä töissä kaikki kesälomat kouluikäisenä. Sukulaiset ovat kertoneet lapsuutensa "lomista" maatilalla. Lomaa, just joo. Kaupungissa nuoret hoitivat lapsia vieraassa perheessä, kitkivät rikkaruohoja hautausmaalla tai olivat toimistossa lähettinä tai harjoittelijana.
"Moni oli vielä töissä kaikki kesälomat kouluikäisenä. Sukulaiset ovat kertoneet lapsuutensa "lomista" maatilalla. Lomaa, just joo. Kaupungissa nuoret hoitivat lapsia vieraassa perheessä, kitkivät rikkaruohoja hautausmaalla tai olivat toimistossa lähettinä tai harjoittelijana."
Niin minullakin. Nyt tilanne: Eläkekertymä mitätöity 23v asti, eläkeikää nostettu, eläkekarttumaprosenttia pienennetty, superkarttumaa ei enää ole, eläkeputki poistettu, maksanut korkeampaa eläkemaksua kuin nuo silloin, ja ei kertynyt äitiyslomista, opiskelusta tai työttömyydestä eläkettä. T. pitkäaikaistyötön (vuosi on raja sille), työkyvytön yleistukea (595e ei muita tukia) vm-69.
Mä oon tehnyt töitä 8-vuotiaasta asti. Silloin ostettiin perheelle puutarha. Eli yhteensä 50 vuotta. Ja vielä jatkuu.
Eläkekertymä mitätöity ennen 23 vuotta. Ja ikäennustevähennyksiä tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeputkeen pääsi 55 vuotiaana ja aika moni varsinaiselle eläkkeellekin paljon nuorempana kuin tulevat eläkeläispolvet.
Sanna Marinin ainoa työllisyystoimi oli purkaa eläkeputki pois kaikilta -65 ja sen jälkeen syntyneiltä. Kiva sitten viimeiset vuodet kärvistellä peruspäivärahalla, jos kuusikymppisenä jää työttömäksi ja aika heikkoa se työllistyminen enää siinä iässä on
Jos eläkeputki olisi vielä nykyään, olisi se leikattu orpon kahdella leikkauksella 800 euroon joka tapauksessa.
Sipilä ja Orpo nosti eläkeiän 70 vuoteen. Sitä ennen se oli 62 vuotta.
Joo, nykyään eläkeputki olisi hyödytön. Tilalle olisi tullut yleistuki.
Vierailija kirjoitti:
Molemmat vanhemmat pääsi 50-vuotiaana.
Oli ne kyllä tehneetkin raskaita töitä niin, että kroppa hajosi. Automaatiosta on jotain hyötyäkin.
On. Omalla alalla sahateollisuudessa oli aikanaan vuorossa toistakymmentä työntekijää ja työ oli useimmille raskasta ja rasittavaa. Nykyään vuorossa on kuusi henkilöä ja tuotantomäärä viisinkertainen. Eli tuottavuus on ainakin kymmenkertaistunut. Onkohan työntekijän palkka tai ostovoima parantunut paljonkin? Ainakin omistajat ja sijoittajat saavat osinkonsa. Veroja ei yritykset tuotoistaan maksaa... Sellaista se on.
Nyky hallitus poisti ansiosidonnaisesta lapsikorotukset ja teki kaksi porrastusta. Lisäksi ikäsidonnaisista eduista vanhemmille työttömille luovuttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän naisleskiä, jotka ovat sanoneet, että ei heillä ole rahaa vanhan talon putkiremonttiin. Valitettavasti vakuutus ei korvaa vanhoja putkia, jos tulee vesivahinko.
Meillä sattui kotimökillä pikku vesivahinko jokunen vuosi sitten kun vanhus ei muistanut lämmittää. Vakuutus maksoi kymppitonnin korvausta. Korjattiin itse vähin äänin, yksi veli osaa putkihommat. Tarvikkeet maksoi noin pari tonnia. Nyt paikka on harrastuskäytössä, siellä saa käydä kuka haluaa ja talvella käydään joka toinen päivä lämmittämässä. Enää on vain pakollinen palovakuutus ja kulut minimissä. Ehkä muutan sinne eläkkeellä, paikka on mukava eikä sitä myydäkään voi. Näitä paikkoja taitaa olla paljon. Niin se vaatii huoltoa auto, talo kuin ihminenkin.
Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia eikä kattoa. Vakuutus voi toki korvata jotain kastunutta omaisuutta, lattiaa.
"Laskutus ei täysin lopu maksukaton täytyttyä. Maksukaton laskennan jälkeen laskutetaan lyhytaikaisesta laitoshoidosta alennetuilla hinnoilla."
www.hus.fi/potilaalle/asiakasmaksut#miksi-sain-laskun-vaikka-maks
Tässä on tietoa mitä kuuluu Hussin maksukattoon ja mitä ei kuulu.
www.hus.fi/potilaalle/asiakasmaksut#mitä-maksukattoon-lasketaan-mu
Ove leikkaa yleistukea myös yli 55-vuotiailla työttömillä. Yleistuki tuli työmarkkinatuen ja peruspäivärahan tilalle toukokuussa.
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatukea ja peruspäivärahaa ei enää ole, niiden tilalle tuli yleistuki toukokuussa.
"Yleistukea vähentävät pääomatulot, ove, omat palkkatulot, omaishoidontuki, tekijänoikeuskorvaukset ja perhehoitajan palkkiot myös yli 55-vuotiailla työttömillä."
Että näin.
Vierailija kirjoitti:
Silloin oli ns eläkeputki, eli jos joutui työttömäksi sai ansiosidonnaista eläkkeeseen asti. Esim.Isäni kohdalla oli näin. Hyvä ratkaisu monelle nuoresta asti raskasta ruumiillista duunia painaneelle.
Ajattele tuo itseään työväenpuolueeksi kutsuva saasta SDP poisti eläkeputken kiitokset voit lähettää Sanna Marinille.Tämäkin tieto yllättää monet kun Persut.
Vierailija kirjoitti:
Minusta eläkeikä voisi ihan hyvin olla 55 ja ne jotka haluavat tehdä töitä 70-vuotiaaksi voisivat tehdä niin. Kun kukaan ei kuitenkaan meitä vanhoja palkkaa mihinkään.
Jos haluaa olla aktiivinen ja tehdä töitä ns loppuun saakka hankkiutuu sellaseen työhön. Itse olen tehnyt sitä sun tätä ja monta uraa on vielä elämättä ja kokeilematta. En ole yhden ammatin ihminen.
"Valiokunta hyväksyi irtisanomissuojan heikennyksen, potkuihin ei enää tarvita painavaa syytä, asiallinen syy riittää."
Olen tehnyt töitä yhtä soittoa valmistumisesta lähtien eli 25 v. Tästä tosin yhteensä 3 vuotta olin äitiys"lomalla". Olen nyt 50. Ei mulla olisi mitään haluja jäädä eläkkeelle nyt ja tuskin on 5 vuoden kuluttuakaan, jos vaan terveenä saa olla. Olen asiantuntija. Huolestuneena olen seuraillut miten omallakin alalla ihmisiä pistetään yt:iden yms. varjolla pihalle. Lähtijöitä ovat aina kokeneet, yli 5-kymppiset. Työllistyminen on hyvin vaikeaa nuorille, saati vanhoille.
"Eduskunta hyväksyi potkulain."
Alin eläkeikä ei nyt vielä ole noussut kahta vuottakaan vuodesta 2017 (nyt eläköityvillä -61-syntyneillä 64v9kk), tämäkö nyt muka on saanut aikaan ne työkyvyttömät väliinputoajat (jotka muuten edelleen voivat jäädä OVElle ennen varsinaista eläkeikää) ja nuoret työttömät?