Epäreilua että 90-luvulla moni pääsi 55-vuotiaana eläkkeelle ja kohta pitää työskennellä 70-vuotiaaksi!
Nyt kun katsoo 70-vuotiaita niin ei kaikki kyllä ole ihan kartalla.
Kommentit (502)
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta tosi moni 90-luvulla eläköityneistä oli aloittanut työnteon alta 15-vuotiaana kun taas nykyisin ollaan vielä kolmikymppisenäkin opiskelijoita.
Ja aika harva eläköityi reilusti alta kuusikymppisenä tuolloinkaan ja silloiset 60-vuotiaat oli aika samassa kuosissa kuin nykypäivän 70-vuotiaat.
Silti olen sitä mieltä että eläkeikää ei olisi pitänyt nostaa vaan panostaa siihen, että työelämään ja etenkin siihen vakituiseen työsuhteeseen ja ns uraputkeen olisi päässyt kiinni nykyistä paljon nuorempana eli opiskeluvaihetta olisi pitänyt lyhentää ja taata työpaikkojen säilyminen Suomessa. Kaikki suomalaiset kun ei voi olla pelkkiä korkeakoulutettuja asiantuntijoita ja pomoja vaan ihan kaikenlaisia töitä tekijöineen tarvitaan samalla tavalla. Tärkeintä olisi se, että mahdollisimman moni pääsisi elättämään itse itsensä (ja mahdollisen jälkikasvunsa) eli olisi se taloudellinen turvallisuus, vakaus ja vapaus minkä vakituinen kokoaikatyö antaa.
Harmi, että meillä on ollut ysärin laman jälkeen aivan kädettömiä päättäjiä jotka on vain siirtäneet ongelmien ratkaisua seuraaville hallituksille tai sitten pahentaneet niitä omilla toimillaan kun ei ole osattu eikä haluttu nähdä kokonaisuutta eikä varsinkaan pitkäjänteisesti. On tehty lyhytnäköistä politiikkaa sen sijaan että olisi oikeasti panostettu tulevaisuuteen.
Vieläkin on työelämässä sukupolvea, jotka ovat aloittaneet työnteon alta 15-vuotiaina. Itse menin ensimmäiseen kesätyöhön 14-vuotiaana, ja jatkoin sitä joka kesä koulujen lomilla, myös kaikki arkipyhät, joulut, pääsiäiset, itsenäisyyspäivät, lauantait ja arki-illat. Kesät, viikonloput ja arkipyhät oli ihan täysipäiväistä työtä, arki-iltoina 4 tunnin vuoroja. Opiskeluaikoina olin töissä samalla lailla.
Jos kaikki tuo lasketaan, olen töitä painanut 46 vuotta. Mielestäni olen eläkkeen ansainnut 4 vuoden päästä. Toivottavasti ei eläkeikä enää omalla kohdallani nouse.
Eläkkeen kannalta olen menettänyt aika paljon. Eläke alkoi kertymään vasta 23-vuotiaana. Sitä ennen kuitenkin maksoin 9 vuoden ajan eläkemaksut kaikista tuloistani.
Eläkeikä nousee koko ajan. Jos irtisanotaan töistä eikä ole säästöjä menettää omaisuutensa.
Asuin 80-luvun lopulla pikkukylässä. Siellä oli kauheana eläkeläisiä, nykyään tajuan että iso osa oli alle 60-vuotiaita. Oli entistä metsuria ja kapiaista. Olivat eläköityneet selän ja jos minkä vuoksi viimeistään 50v iässä. Istuivat jatkuvasti pilkillä keväisin. Omat vanhempani solahtivat samaan joukkoon, molemmat eläkkeelle 49-52 vuotiaina. Heillä oli mm. reumaa. Eli fysiikka petti ennen vanhaan, nykyään enemmän pääkoppa.
Olen nyt 55v ja siis ollut jo pidempään työelämässä kuin vanhempani... eläkemaksut ovat kovat entisaikoihin verrattuna, liekö saan aikanaan säädyllistä eläkettä?
Kerrostalossa on vastuussa muiden osakkaiden yhtiölainoista. Porukkaa irtisanotaan ja tuet on paskottu.
Vierailija kirjoitti:
Rahoitusvastikkeen yhtiölainaosuus ei ole meno toimeentulotuessa.
Miksi yhteiskunnan kuuluisikaan antaa rahaa itse otetun lainan maksamiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Jos sairastut syöpään niin asunto myyntiin vaan.
Kaikki lääkkeet ei kuulu maksukattoon. Tt-tukea lääkkeisiin ei saa, jos omistaa kesämökin tai asuntovaunun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeputkeen pääsi 55 vuotiaana ja aika moni varsinaiselle eläkkeellekin paljon nuorempana kuin tulevat eläkeläispolvet.
Sanna Marinin ainoa työllisyystoimi oli purkaa eläkeputki pois kaikilta -65 ja sen jälkeen syntyneiltä. Kiva sitten viimeiset vuodet kärvistellä peruspäivärahalla, jos kuusikymppisenä jää työttömäksi ja aika heikkoa se työllistyminen enää siinä iässä on
Jos eläkeputki olisi vielä nykyään, olisi se leikattu orpon kahdella leikkauksella 800 euroon joka tapauksessa.
Sipilä ja Orpo nosti eläkeiän 70 vuoteen. Sitä ennen se oli 62 vuotta.
Joo, nykyään eläkeputki olisi hyödytön. Tilalle olisi tullut yleistuki.
Mitä sekoilet. Tilalle nimenomaan tuli yleistuki kiitos Mariinin ja 💩 hallituksensa. Ihan sama millä nimellä sitä haluaa kutsua, pääasia että pääsi näyttämään ruman sisimpänsä ja kyykyttämään niitä jotka eivät itse tilanteelleen mitään voi tehdä. Ikäsyrjintä on rumaa.
Ja päälle lällätteli buumereille. Les bon/ juo pon siittämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole mikään automaatio että asunto pitää myydä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki lääkkeet ei kuulu maksukattoon. Tt-tukea lääkkeisiin ei saa, jos omistaa kesämökin tai asuntovaunun.
Osalla eläkeläisistä on sairaalalaskuja ulosotossa, kun osastohoito sairaalassa maksaa myös sen jälkeen, kun maksukatto on tullut täyteen.
Jep. Sapettaa myös maksaa eläkemaksuja joista ei itse koskaan saa hyötyä takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole mikään automaatio että asunto pitää myydä.
No, jos ei ole rahaa laskuihin niin sitä varten Suomessa on ulosottolaitos.
Vierailija kirjoitti:
Tai mitään muutakaan. Näin ne isovanhempien sekä vanhempien kovalla työllä ansaitut perinnöt menevät valtiolle ja sitä kautta ma muil le.
Monen työttömän asunto on mennyt ulosottolaitokselle, kun kaikki työttömät ei saa toimeentulotukea eikä 595 yleistuki riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai mitään muutakaan. Näin ne isovanhempien sekä vanhempien kovalla työllä ansaitut perinnöt menevät valtiolle ja sitä kautta ma muil le.
Näin tulee käymään monelle.
Eläkkeellä pitää ostaa myös kodin siivous, jos ei itse pysty enää siivoamaan. Mitä isompi asunto sitä kalliimpaa on siivouksen osto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei päässyt kovinkaan moni ysärillä 55-vuotiaana eläkkeelle. Ei edes isäni, jolla oli VR:lla varhennettu eläkeikä eli 57v.
1980-luku: veturinkuljettaja pääsi eläkkeelle 54-55v. Jonkinlainen varhennettu eläke oli myös joillakin muillakin tämä 55v. Virallinen eläkeikä oli suurimmalla osalla porukkaa vanhempana. Toki näillä ihmisillä oli kaikilla katkeamaton, pitkä ja raskas työura takana, joka usein oli voinut alkaa jo alle 18-vuotiaana. Myös työperäisiä tai muita sairauksia oli tuolloin paljon. Tuollaista työuraa ei nykyään enää synny siksi, koska työhön mennään vanhempana ja työurat ovat katkonaisia ihmisistä riippumattomista syistä.
Nuoremmille suomalaisille tiedoksi, että ennen pidettiin epäilyttävänä, jos joku vaihtoi työpaikkaa. Sellainen tausta ei ollut eduksi. Oli erityisen paha asia, jos oli ollut monessa eri työssä. Kun joku sai pitkäaikaisen työn, siihen jäätiin moneksi vuodeksi. Monet kokivat myös solidaarisuutta omaa työnantajaa kohtaan, vaikka palkka olisi ollut pieni.
Noin en ole kokenut. Ainakin - 80- tai - 90- luvuilla minusta tuntui päinvastoin että sitä pidettiin rohkeana ja eteenpäinpyrkivänä kun vaihdoin työpaikkaa. Aina löysin uuden työn kun joku tuttu antoi vinkin ja kerran eräs tuttu yrittäjä tuli kotoa kysymään että kiinnostaisiko hommat. Viimeksi sain töitä puhelinsoitolla kymmenisen vuotta sitten. Tuttu urakoitsija soitti ja oli töitä. Työsuhteita on ollut paljon, viisi viikkoa- kymmenen vuotta. Vain kerran olen lähtenyt työpaikasta omasta halusta ilman tietoa uudesta työstä, ilmapiirin takia.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeellä pitää ostaa myös kodin siivous, jos ei itse pysty enää siivoamaan. Mitä isompi asunto sitä kalliimpaa on siivouksen osto.
Omakotitaloja ei saa myytyä tällä hetkellä. Onnekkaita ne, joilla aikuiset lapset siivoavat ilmaiseksi.
Aivopesu on ollut tehokasta kohdallanne. Hävetlää!
Paskuaisia olette kaiken saaneet ilmaiseksi