Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä ohjelmalla (kuinka kauan kestää) ja missä lämpötilassa pesette alusvaatteet? Niissähän voi olla hikeä, ulosteita jne? Tuleeko puhdasta

Vierailija
26.04.2024 |

Millä ohjelmalla (kuinka kauan kestää) ja missä lämpötilassa pesette alusvaatteet? Niissähän voi olla hikeä, ulosteita jne? Tuleeko puhdasta?

Olen pessyt lyhytohjelmilla ja varmaan vaan 40 astetta mutta se taitaakin olla 'väärin'... pyykkini ei kyllä ole kovin likaista.

Kommentit (120)

Vierailija
101/120 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina 60 C

Vierailija
102/120 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähes kaikki pyykkini 2.5h 60C. Ja tässä aivan kaikki alusvaatteet. Aina. Lisäksi kuivausrummussa sen 2.5h, jonka kuivimmaksi saattava ohjelma kestää.

Ne vaatteet jotka eivät oikeasti kestä rumpua, kuivuvat muutoin. Mutta kaikki alusvaatteeni kestävät sen. Myös ne arvokkaammat. 

Jos ihoa vasten olevat vaatteeni eivät kestä tätä kuumakäsittelyä, sitten eivät kestä. En todellakaan voi luopua puhtaudesta. Luovun paljon mieluummin vaatteesta.

Iho on ihmisen suurin elin, joka työntää kaikkea talia yms pintaan. Lisäksi kehon monet, eritteet jotka ovat todellakin kankailla olemassa mikrobitasolla, vaikkei vaatteissa mitään näkisi.

Pesen itseni päivittäin kokonaan, helteillä kahdesti. Samoin päivittäin pesen kaikki vaatteeni ulkovaatteita lukuunottamatta. Kylpypyyhkeet ja lakanat pesen viikottain, käsipyyhkeet uusin päivittäin.

Tämä on minulle hygienian minimitaso, joka sairastaessa toki tehostuu. Ei

Hullu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/120 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka pesette korkeissa lämpötiloissa mistä materiaalista teidän alusvaatteet on tehty? Useinhan alushousu materiaaliin on lisätty joustoa jotka tuhoutuu 60c. Huomasin miehen kalsareiden käyttöiän lyhenevän huomattavasti korkeissa asteissa pestäessä. Olemme hankkineet tehokkaamman pesukoneen ja käytämme parempia aineita, nyt hyvin puhdistuu 40c eikä materiaalit kulu niin nopeasti. Tylsää investoida laadukkaisiin alusvaatteisiin ja sitten antaa pesun tuhota ne. Rintaliivit ja silkkiset yöasut pesen käsin. On hyvä muistaa, että se on se pesuaine, ei vesi mikä puhdistaa joten sen valinnalla on paljon merkitystäToki jos joku käyttää  pelkästään 100% puuvillaa alusvaatteissa kestää ne 60c pesun.

Ihan puuvillaisia alusvaatteita marketeista ja ketjuliikkeistä, kestää vuosia hyvänä. Huuhteluaine tuhoaa elastaania, sitä ei kannata käyttää. 

Vierailija
104/120 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen alusvaatteet 40 asteessa. Minun alushousuissani ei ole ulostetta, sillä minulla on wc-tiloissa sekä kotona, että työpaikalla bidee ja myös käytän sitä.

Vierailija
105/120 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alushousut 60 asteessa

Rintsikat käsinpesu hieman alemmassa lämpötilassa. 

Vierailija
106/120 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesen kaikki alushousut 95 asteessa.

Rintsikat 40 tai 60 asteessa.

Voi tulla kaikenlaisia sitkeitä tulehduksiakin, jos ei koskaan pese alushousuja korkeassa lämpötilassa.

Rintsikoita ei kuuluisi pestä ollenkaan koneessa.

Kuka muka pesee niitä käsin, haloo. 30 vuotta olen ne koneessa pessyt eikä siitä ole mitään haittaa ollut. En osta sellaisia pitsejä jotka tuota eivät kestä.

Minä pesen käsin. Käytän pitsisiä.

Vierailija
107/120 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tulla kaikenlaisia sitkeitä tulehduksiakin, jos ei koskaan pese alushousuja korkeassa lämpötilassa.

Kuka muka pesee niitä käsin, haloo. 30 vuotta olen ne koneessa pessyt eikä siitä ole mitään haittaa ollut. En osta sellaisia pitsejä jotka tuota eivät kestä.

Kaarituki voi irrota pesussa ja mennä koneen sisään. Koko rumpu pitää sitten ottaa ulos kun sitä tukea aletaan metsästämään, sillä pesukone voi hajota lopullisesti jos tuki jää seuraavan pesun ajaksi koneeseen ja iskeytyy jonnekin väliin linkouksen aikana. Näin käy meillä ikävä kyllä suht säännöllisesti kerran tai kaksi vuodessa

Mulla kävi noin. En pese enää kuin käsin. Ei ole varaa tuollaisiin korjauksiin.

Vierailija
108/120 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyykinpesu ei ole sterilointia, se on lian puhdistusta varten.Siihen asiantuntijoiden mukaan riittää alhaisempikin  lämpötila,sillä pesuaine auttaa puhdistuksessa.

Ethän pese käsiäsikään 60 asteessa ja silti luotat niiden puhtauteen.

Sama astioissa. Jos tiskaa käsin, ei sillon käytetä noin kuumaa vettä. Puhdasta tulee silti, niin puhdasta että niiltä voi kirjaimellisesti syödä.

Vierailija
109/120 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

60 astetta. Tuntuu,ettei muuten puhdistu pikkarit.

Vierailija
110/120 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalsarit ja sukat vaihtoon päivittäin, pesu 60 astetta. 

Lakanat ja pyyhkeet 90 astetta.

M 58

Vierailija
111/120 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkkarit pesen 60 asteessa ihan hygienian vuoksi. Kestävät niin kauan kuin kestävät, mutta en ole huomannut niiden kärsivän (ostan puuvillaisia). Lakanat ja pyyhkeet pesen myös 60 asteessa, muun pyykin sitten viileämmillä ohjelmilla. 

Vierailija
112/120 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alushousut 60C, pikaohjelma 1.07. Mitään pitsihepeneitä en edes omista.

60 C pesen myös pyyhkeet ja vaatteet, jotka lämpötilan kestää. Yllättävän monet vaatteet kestää kuumempaa vettä, kuin pesulapussa lukee. Omasta sängystä lakanat pesen aina 90 C, miehellä on ihotauti jonka vuoksi lakanat ovat välillä hieman läiskäiset. Anoppi ehdotti ratkaisuksi värikkäitä lakanoita, ettei tahrat näy. Ihan kuin se poistaisi pöpöt....

Vierailija
113/120 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka pesette korkeissa lämpötiloissa mistä materiaalista teidän alusvaatteet on tehty? Useinhan alushousu materiaaliin on lisätty joustoa jotka tuhoutuu 60c. Huomasin miehen kalsareiden käyttöiän lyhenevän huomattavasti korkeissa asteissa pestäessä. Olemme hankkineet tehokkaamman pesukoneen ja käytämme parempia aineita, nyt hyvin puhdistuu 40c eikä materiaalit kulu niin nopeasti. Tylsää investoida laadukkaisiin alusvaatteisiin ja sitten antaa pesun tuhota ne. Rintaliivit ja silkkiset yöasut pesen käsin. On hyvä muistaa, että se on se pesuaine, ei vesi mikä puhdistaa joten sen valinnalla on paljon merkitystäToki jos joku käyttää  pelkästään 100% puuvillaa alusvaatteissa kestää ne 60c pesun.

Puuvillaa ja mitälie elastaania. Ihan perus-sloggeja on parin viikon tarpeisiin, n kerran viikossa pestään. Käytännössä useita kymmeniä pesuja vuodessa. Silti helposti samat pikkarit käytössä useita vuosia.

Vierailija
114/120 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmiten pikkarit 60 asteessa. Joskus välipesu voi mennä 40 asteessa. Liivit hienopesussa pesupussissa, vuosia ovat kestäneet kun ostan hyvälaatuisia. 

Vierailija
115/120 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaarituki voi irrota pesussa ja mennä koneen sisään. Koko rumpu pitää sitten ottaa ulos kun sitä tukea aletaan metsästämään, sillä pesukone voi hajota lopullisesti jos tuki jää seuraavan pesun ajaksi koneeseen ja iskeytyy jonnekin väliin linkouksen aikana. Näin käy meillä ikävä kyllä suht säännöllisesti kerran tai kaksi vuodessa

No tietenkin pesupussissa!!

Vierailija
116/120 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaarituki voi irrota pesussa ja mennä koneen sisään. Koko rumpu pitää sitten ottaa ulos kun sitä tukea aletaan metsästämään, sillä pesukone voi hajota lopullisesti jos tuki jää seuraavan pesun ajaksi koneeseen ja iskeytyy jonnekin väliin linkouksen aikana. Näin käy meillä ikävä kyll

Mulla ei ole ikinä kaarituki irronnut eikä pesupussi auennut eli miten jollekulle tapahtuisi tätä koko ajan? Ja vuosien varrella yhteensä satoja rintsikoita olen pessyt varmasti jo tuhansia kertoja. Ostakaa parempia pesupusseja?

Vierailija
117/120 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No EI tasan hikoile kukaan litraa ellei ole 300kg ihmisläjä. Kokeile vaikka kaataa joka yö litra nestettä vieraspatjalle ja vertaa omiisi 10 yön jälkeen kumpi on märempi...

Olet väärässä, litra on aika keskiverto määrä normaalille ihmiselle. Googlaa vaikka. Jos olet elossa, niin hikoilet yöllä.

Vierailija
118/120 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vaihdan pikkupöksyt ja rintsikat päivittäin joten ne eivät ehdi kovin paljon edes likastua ja pesaisen alusvaatteeni useimmiten käsin ja heti käytön jälkeen koska näin ne kestävät kauemmin hyvinä eivätkä rintsikoiden kaarituetkaan hajoa niin helposti. Liikuntaa varten minulla on eri alusvaatteet ja ne pesen useimmiten koneessa. 

Vierailija
119/120 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun joka aamu käy suihkussa ja laittaa puhtaat kalsarit, kyllä ne 40 asteen 1,5 h hienopesussa putsaantuu.

Joskus saatan laittaa pyyhkeitten kanssa samaan ja pyörittää 60 asteessa puuvillapesussa, jos koneeseen sopivasti jää tilaa.

Vierailija
120/120 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkkarit 40 asteessa, 2 h 20 min ohjelma muun vaatepyykin seassa. Kuivaus rummussa. Pyyhkeet ja lakanat 60 astetta. Valkoiset sukat 60, tummat 40. Ei ole tullut "sitkeitä tulehduksia" joita joku manasi aiemmassa viestissä.