Millä ohjelmalla (kuinka kauan kestää) ja missä lämpötilassa pesette alusvaatteet? Niissähän voi olla hikeä, ulosteita jne? Tuleeko puhdasta
Millä ohjelmalla (kuinka kauan kestää) ja missä lämpötilassa pesette alusvaatteet? Niissähän voi olla hikeä, ulosteita jne? Tuleeko puhdasta?
Olen pessyt lyhytohjelmilla ja varmaan vaan 40 astetta mutta se taitaakin olla 'väärin'... pyykkini ei kyllä ole kovin likaista.
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
40 astetta normaalipesussa muiden vaatteiden kanssa. Jos jotain vatsatautia on, niin sitten 60 asteen pesu. Vaihdan alusvaatteet päivittäin. Noin kolmasosa alusvaatteistani ei välttämättä kestä kuudenkympin pesua enkä ole ajatellut testata, meneekö monen kympin pöksyt pilalle jos pesen kuumemmassa.
Minä olen testannut ja ei mene pilalle. Varsinkin, kun kerroit, että aluspöksysi maksavat monta kymppiä, niin se kertoo laadusta. Jotkut kahden euron pitsirimpulat voivatkin mennä pilalle, mutta ne nyt menevät missä asteessa vain.
Pesen melkein kaiken 60 asteessa (puuvilla- tai tekokuituohjelma), samoin alusvaatteet. Silkin ja villan pesen 30 asteen silkki-villapesuohjelmalla. Aikoinaan käytin muihinkin vaatteisiin 30-40 astetta, koska halusin olla vähemmän haitallinen ilmastolle ja lisäksi pesuohjeissa käytetään yleensä näitä asteita. Kun siirryin 60 asteeseen, niin pyykki on ollut puhtaampaa. Alhaisemmilla pesuohjelmilla on käynyt joitakin kertoja niin, että joku vaate vain haisi ummehtuneelta pesusta huolimatta. Ei käy ikinä tätä kuumissa pesuohjelmissa. Lakanoita pesen kerran kaksi vuodessa 90 asteessa.
Vierailija kirjoitti:
Miten te jaatte nämä pyykkierät, nimittäin tuntuu ihan hullulta pyörittää kuudenkympin yli 2 tunnin ohjelmaa muutamien alkkarien takia. Se vaan maksaa ihan hirveästi. Yksin kun asuu ei niitä alkkareita ole kuin n. 14 kpl, pitääkö tässä ostaa 50 paria lisää että saa koneeseen täytettä... Ei vaan ole rahaa pyörittää lähes tyhjiä kuumia koneita, vaikka haluan tietenkin pestä vaatteeni kunnolla.
Eihän se maksa kuin ehkä jotain 15 senttiä pestä yksi koneellinen pyykkiä?
Koko ikäni oon pessyt kaikki vaatteet 40 asteessa. Ehkä sen takia vaatteeni kestävät niin hyvinä, harvemmin tarvitsee uusia ostaa. Nykyään pesen tunnin ohjelmalla, koska sitä vaatteet kestää paremmin. Mulla alushousut on puuvillaisia ei kestäisi missään nimessä mitään lakanapesua, enkä ymmärrä mitä järkeä siinä olisi. En sitä paitsi halua pestä kasvopyyhkeitäni niiden kanssa samassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten te jaatte nämä pyykkierät, nimittäin tuntuu ihan hullulta pyörittää kuudenkympin yli 2 tunnin ohjelmaa muutamien alkkarien takia. Se vaan maksaa ihan hirveästi. Yksin kun asuu ei niitä alkkareita ole kuin n. 14 kpl, pitääkö tässä ostaa 50 paria lisää että saa koneeseen täytettä... Ei vaan ole rahaa pyörittää lähes tyhjiä kuumia koneita, vaikka haluan tietenkin pestä vaatteeni kunnolla.
Tietenkään planeettaa ei tartte ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesen alusvaatteita usein, joten 40 astetta riittää. Vaatteet kuluvat nopeammin kuumemmassa. Lakanat pesen tietysti kuudessakympissä.
Voi hölmö, ne alushousut on likaisimmat pyykit mitä löytyy. Ihan hassua että peset lakanat 60c mutta alushousut huljuvat kädenlämpöisessä vedessä. Eikä mulla ainakaan kulu alkkarit 60c pesusta nopeasti
Mutta alushousut on olleet päällä max vuorokauden, ne lakanat on likaantuneet ainakin pari viikkoa ja etenkin nakuna nukkujien.
Vuorokauden!!!
Nukkuuko joku alusvaatteissa, joita on käyttänyt jo päivän...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hotellin siivousliinat, joilla pyyhitään myös WC pöntöt pestään 40 asteessa.
Jos siis pöpöt ei kuole siinä astemäärässä ja pesuaineessa, hotellit ovat oikeita bakteeripesiä.
Missä hotellissa? Kannattaa ottaa terveystarkastajaan yhteyttä, jos tietää sen olevan totta. Suomessa jokaiselle siivousalan ammattilaiselle on opetettu, että siivousliinat pestään aina 60-90 asteessa.
En saa kertoa,sillä vaitiolovelvollisuus.
Mä pesen kaikki sukat erikseen 30 asteen pikapesussa, koska en halua laittaa niitä muiden vaatteiden kanssa samaan. Hyvin puhdistuvat, jalkahikeä mulla ei oo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Tietenkään planeettaa ei tartte ajatella.
Ei tarvitsekkaan, koska Kiina, Venäjä, Intia ja USA saastuttavat niin paljon, että mitä tahansa teetkään Suomessa niin se ei tule pelastamaan maapalloa. Vaikka koko Suomi räjäytettäisiin nyt eikä sitä enää olisi lainkaan olemassa, koko maailman tilaneeseen se ei vaikuta millään tavalla ja pelkästään Kiina päästää ensivuonna Suomen verran lisää päästöjä.
Pesen lähes kaikki vaatteeni 60 asteessa, aina esipesulla ja lisähuuhtelulla. On muutama paita ja tietysti juhlavaatteita joita pestään vain 30-40 asteessa. Lakana- ja pyyhepyykki lähes poikkeuksetta 95 asteessa ja lisähuuhtelun kanssa. Rakastan sellaisia rapean puhtaita lakanoita. Pyyhkeetkin kuivaa ihon, eikä liu'u pitkin nahkaa ällöttävästi. Käytän taloyhtiön ilmaista pesutupaa, pesuajat koneessa vaihtelee näissä 50min - 1h30min. Ja aina pääsee pyykille, ei varausjärjestelmää, olen melkeinpä ainoa pyykkäjä siellä. Pari rivitaloa koko yhtiössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesen alusvaatteita usein, joten 40 astetta riittää. Vaatteet kuluvat nopeammin kuumemmassa. Lakanat pesen tietysti kuudessakympissä.
Voi hölmö, ne alushousut on likaisimmat pyykit mitä löytyy. Ihan hassua että peset lakanat 60c mutta alushousut huljuvat kädenlämpöisessä vedessä. Eikä mulla ainakaan kulu alkkarit 60c pesusta nopeasti
Mutta alushousut on olleet päällä max vuorokauden, ne lakanat on likaantuneet ainakin pari viikkoa ja etenkin nakuna nukkujien.
On muuten todella ällöttävää kun nukutaan alasti eikä silti vaihdeta lakanoita joka viikko... väitetään että en minä ainakaan hikoile vaikka jokainen hikoilee öisin yli litran. Jokainen. Itse nukun vaatteet päällä ja silti vaihdan
No EI tasan hikoile kukaan litraa ellei ole 300kg ihmisläjä. Kokeile vaikka kaataa joka yö litra nestettä vieraspatjalle ja vertaa omiisi 10 yön jälkeen kumpi on märempi...
60 astetta muiden puukkien seassa 2 tunnin ohjelmalla. Eivät ole menneet pilalle edes rintsikat joille suositeltiin käsinpesua ja matalaa lämpötilaa.
Vierailija kirjoitti:
Pesen melkein kaiken 60 asteessa (puuvilla- tai tekokuituohjelma), samoin alusvaatteet. Silkin ja villan pesen 30 asteen silkki-villapesuohjelmalla. Aikoinaan käytin muihinkin vaatteisiin 30-40 astetta, koska halusin olla vähemmän haitallinen ilmastolle ja lisäksi pesuohjeissa käytetään yleensä näitä asteita. Kun siirryin 60 asteeseen, niin pyykki on ollut puhtaampaa. Alhaisemmilla pesuohjelmilla on käynyt joitakin kertoja niin, että joku vaate vain haisi ummehtuneelta pesusta huolimatta. Ei käy ikinä tätä kuumissa pesuohjelmissa. Lakanoita pesen kerran kaksi vuodessa 90 asteessa.
Pesen siis lakanoita kahden viikon välein ja tyynyliinoja viikon välein 60 asteessa, mutta lisäksi kerran kaks vuodessa 90 asteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä vaihdan lakanat kerran viikossa ja tyynyliinan joka päivä. Valkoiset pesen aina 90 C ja muut 60C. Niin ja erikseen alkkarit joko 90 tai 60C. Eräs lähihoitaja sai melkein sydärin, kun juttelimme yöpuvuista ja kerroin nukkuvan silkki ns. mekoissa aina ilman alkkareita. Eipä ole koskaan ollut alapäänvaivoja, pääsee näet paikat tuulettumaan ja se on hyvä ihon terveydelle. Mieluiten nukkuisin alasti, mut unissakävelyn takia en kehtaa, jos vaeltaisin ilman avaimia rappukäytävään :D
Inhoan nykypyykkikoneita!
Meillä on joku AEG, myyjän ylipuhein suosittelema. Litkuttaa täyttä konetta 40 asteen pesuohjelmalla pienessä vesimäärässä 3,30 - 4,15 tuntia pyykin painosta riippuen ja pyykki tulee ulos tunkkaisen, likaisen hajuisena. Pesuaikaa ei voi lyhentää. Pyykkikonetta puhdistan säännöllisesti, eli syy ei ole likainen kone. Syy on vain se, että ne vaatteet lilluu sen neljä tuntia siinä haaleassa likavedessä ja lopuksi ohjelma huuhtasee ne jollain lirauksella vettä.
60 asteen ohjelma pyykin painosta riippuen kestää 1,32 - 1,45 tuntia, kunnon vesimäärä ja lopputulos puhtaan hajuiset pyykit!
Tarvitseeko miettiä, kumman lämpötilan valitsee? Varsinkin kun olen todennut vuosikausien kokemuksella, että kaikki materiaalit kestää 60 asteen pesun villaa lukuunottamatta (ja silkkiä meillä ei ole).
Alhaisemmalla lämpötilalla saa lyhyen ohjelman vain rummun vajaatäytöllä, jolloin ison koneen hyöty menee täysin hukkaan. Sitten on jotain pikaohjelmia, joihin ei voi laittaa kuin pari kiloa pyykkiä.
Myyjä ei tajunnut olleenkaan, kun sanoin, että haluan koneen, joka käyttää paljon vettä, ja jossa on on vain ns. puuvillaohjelma lämpötilan ja linkouskierrosten valinnalla, villapesuohjelma ja lisähuuhtelu + linkous mahdollisuus ja pesuajan aloituksen ajastus. No eihän tuollaista ihmettä todellakaan löytynyt! Vaihtoehtoina vain noita insinöörin unelmia sadalla eri turhalla toiminnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuorokauden!!!
Nukkuuko joku alusvaatteissa, joita on käyttänyt jo päivän...
Etkö sinä käy illalla suihkussa, vaan menet sänkyyn päivän lioissa??? Illalla tietenkin suihkuun ja puhtaat kalsarit jalkaan. Toistetaan joka ilta!
Vierailija kirjoitti:
Pesuohjeen mukaan, eikö se nyt ole itsestään selvää?! Jos puuvillapikkareissa on pesuohjeena 60C, niin sitten sillä, ja jos pitsipikkareissa 30C, niin sitten sillä.
Valmistajat laittavat usein 30-40C jopa puuvillaisiin vaatteisiin, mikä ei riitä poistamaan bakteereita. Minä pesen paremmat alusvaatteet käsin, ei ole iso homma.
Ja vaatteet säilyvät hyvinä pitkään.......
Vierailija kirjoitti:
Inhoan nykypyykkikoneita!
Meillä on joku AEG, myyjän ylipuhein suosittelema. Litkuttaa täyttä konetta 40 asteen pesuohjelmalla pienessä vesimäärässä 3,30 - 4,15 tuntia pyykin painosta riippuen ja pyykki tulee ulos tunkkaisen, likaisen hajuisena. Pesuaikaa ei voi lyhentää. Pyykkikonetta puhdistan säännöllisesti, eli syy ei ole likainen kone. Syy on vain se, että ne vaatteet lilluu sen neljä tuntia siinä haaleassa likavedessä ja lopuksi ohjelma huuhtasee ne jollain lirauksella vettä.
60 asteen ohjelma pyykin painosta riippuen kestää 1,32 - 1,45 tuntia, kunnon vesimäärä ja lopputulos puhtaan hajuiset pyykit!
Tarvitseeko miettiä, kumman lämpötilan valitsee? Varsinkin kun olen todennut vuosikausien kokemuksella, että kaikki materiaalit kestää 60 asteen pesun villaa lukuunottamatta (ja silkkiä meillä ei ole).
Alhaisemmalla lämpötilalla saa lyhyen ohjelman vain rummun vajaatäytöllä, jolloin ison koneen
Meillä on sama juttu, Bekon kone merkiltään ja käytetään 60 just sen takia että pyykistä varmasti tulee puhdasta, alemmalla lämmöllä kone vaan hutkuttaa ja hutkuttaa kauan pienellä vesimäärällä ja pyykki aina haisee pahalle sen jälkeen
Missä hotellissa? Kannattaa ottaa terveystarkastajaan yhteyttä, jos tietää sen olevan totta. Suomessa jokaiselle siivousalan ammattilaiselle on opetettu, että siivousliinat pestään aina 60-90 asteessa.