Millä ohjelmalla (kuinka kauan kestää) ja missä lämpötilassa pesette alusvaatteet? Niissähän voi olla hikeä, ulosteita jne? Tuleeko puhdasta
Millä ohjelmalla (kuinka kauan kestää) ja missä lämpötilassa pesette alusvaatteet? Niissähän voi olla hikeä, ulosteita jne? Tuleeko puhdasta?
Olen pessyt lyhytohjelmilla ja varmaan vaan 40 astetta mutta se taitaakin olla 'väärin'... pyykkini ei kyllä ole kovin likaista.
Kommentit (120)
Pesen yleensä tunnin ohjelmalla 40C mutta välillä laitan pidemmän 40C ohjelman ja joitakin pesen 60C. Rintsikat pesen yleensä käsin, välillä 40C.
Vierailija kirjoitti:
Ulosteita alusvaatteissa? Ei ainakaan minulla. Minä paskannan wc-pyttyyn, en housuun. Ja pyyhin ja pesen takapuoleni. Koskaan ei ole alusvaatteissa ulostetta.
Ulostusbakteereita on kuitenkin.
Pesen alushousut aina 60 asteessa, aika ajoin 90 asteessa.
Vierailija kirjoitti:
Ulosteita alusvaatteissa? Ei ainakaan minulla. Minä paskannan wc-pyttyyn, en housuun. Ja pyyhin ja pesen takapuoleni. Koskaan ei ole alusvaatteissa ulostetta.
Mammojen keskuudessa se taitaa olla aika yleistä. Vähän pierun kylkiäisinä luiskahtaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulostusbakteereita on kuitenkin.
Pesen alushousut aina 60 asteessa, aika ajoin 90 asteessa.
Eipä ne bakteeritkaan pitkään elä muuten puhtaassa vaatteessa.
Ällötti kun autoin tuttavaa, pyykkikone survottu aivan täyteen ja iloisesti aikuisten alusvaatteet ja vauvan vaatteet sekaisin. Ja lämpö 40 astetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesen alusvaatteita usein, joten 40 astetta riittää. Vaatteet kuluvat nopeammin kuumemmassa. Lakanat pesen tietysti kuudessakympissä.
Voi hölmö, ne alushousut on likaisimmat pyykit mitä löytyy. Ihan hassua että peset lakanat 60c mutta alushousut huljuvat kädenlämpöisessä vedessä. Eikä mulla ainakaan kulu alkkarit 60c pesusta nopeasti
Mutta alushousut on olleet päällä max vuorokauden, ne lakanat on likaantuneet ainakin pari viikkoa ja etenkin nakuna nukkujien.
Vierailija kirjoitti:
Pesen kaikki alushousut 95 asteessa.
Rintsikat 40 tai 60 asteessa.
Voi tulla kaikenlaisia sitkeitä tulehduksiakin, jos ei koskaan pese alushousuja korkeassa lämpötilassa.
Rintsikoita ei kuuluisi pestä ollenkaan koneessa.
Vierailija kirjoitti:
Niin mäkin teen. Mutta kyllä multa myös joskus pääsee pierukin, eli pöpöjä pöksyihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesen kaikki alushousut 95 asteessa.
Rintsikat 40 tai 60 asteessa.
Voi tulla kaikenlaisia sitkeitä tulehduksiakin, jos ei koskaan pese alushousuja korkeassa lämpötilassa.
Rintsikoita ei kuuluisi pestä ollenkaan koneessa.
Ei kiinnosta käsin peseminen, ja hyvin ovat kestäneet tähänkin asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulostebakteereita on sinunkin alushousuissasi. Ja virtsapartikkeleita. Ja hikeä ja talia.
ei ole koska käytän pikkuhousun suojia, Ja sillon kun oli kuukautiset, terveyssiteitä. Enkä ripuloi. Umeetus vaivaam joskus menee 3-4 päivää ilman että kakkaa ees tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulostebakteereita on sinunkin alushousuissasi. Ja virtsapartikkeleita. Ja hikeä ja talia.
ei ole koska käytän pikkuhousun suojia, Ja sillon kun oli kuukautiset, terveyssiteitä. Enkä ripuloi. Umeetus vaivaam joskus menee 3-4 päivää ilman että kakkaa ees tulee.
ohis, mutta pikkuhousun suojia/siteitä ei saisi käyttää jatkuvasti. ei tee hyvää alapäälle.
Vierailija kirjoitti:
Pesen lähes kaiken 60 asteessa. Käytän yleensä pesupähkinöitä, paitsi ulkovaatteiden ja muiden likaisempien kanssa.
Mikä on pesupähkinä?
Ei mun alusvaatteet kestä jatkuvaa 60/90 asteessa pesemistä. Lindexistä ostettuja. Yleensä pesen pikkarit 40 asteessa, ehkä kerran kuussa 60 asteessa. Sukat aina 60 asteessa.
Vierailija kirjoitti:
jos hän tarkoitti ulosteperäisiä bakteereita pökyssä. jos oikein kovissa lämmöissä peset,,elastinen ja kuminauhat murentuu heikentyy ja käyttöikä lyhyt
Siis ei mun kone ainakaan täyty alusvaatteista joten pitäisi pestä vajaita koneellisia usein. 40 asteessa pesen muiden pyykkien seassa. Ei toki minkään keittiöliinan.
Jos on selkeää vauhtiraitaa niin 60 astetta mutta jos vaan jotain vuotoa ollut niin 40 astetta.
Miehen alusvaatteet 100 astetta.
60 asteessa puuvillaohjelmalla, aina. Ohjelman pituus riippuu pyykin määrästä.
Pesen kaikki vaatteet 60 asteessa, puuvilla kyllä kestää sen vaikka ohjeessa sanotaan 40 astetta.
Lakanat ja pyyhkeet pesen 90 asteessa. Tulee puhdasta, kone säilyy raikkaana kun käyttää kuumaa vettä.
Säästän luontoa ja vettä muilla keinoilla kun eko kylmäpesuilla koska pyykistä ei tule kunnolla puhdasta 20 asteessa ja vähävetiset ohjelmat sitten pyörittävät niitä pyykkejä tuntitolkulla ja kangas kärsii siitä vedettömästä pyörityksestä.