Millä ohjelmalla (kuinka kauan kestää) ja missä lämpötilassa pesette alusvaatteet? Niissähän voi olla hikeä, ulosteita jne? Tuleeko puhdasta
Millä ohjelmalla (kuinka kauan kestää) ja missä lämpötilassa pesette alusvaatteet? Niissähän voi olla hikeä, ulosteita jne? Tuleeko puhdasta?
Olen pessyt lyhytohjelmilla ja varmaan vaan 40 astetta mutta se taitaakin olla 'väärin'... pyykkini ei kyllä ole kovin likaista.
Kommentit (120)
Pesen lähes kaiken 60 asteessa. Käytän yleensä pesupähkinöitä, paitsi ulkovaatteiden ja muiden likaisempien kanssa.
Pesen vaihtelevasti. Yleensä 60 astetta, mutta välillä jopa 90 astetta.
Onhan alushousuissa bakteereja, tietysti on, ja myös kakkaa, vaikka se ei näkyisikään.
Pesen alusvaatteita usein, joten 40 astetta riittää. Vaatteet kuluvat nopeammin kuumemmassa. Lakanat pesen tietysti kuudessakympissä.
40 asteessa olen aina pessyt ja joskus saattaa olla keittiöpyyhkeet samassa pyykissä. Minä en pikkupöpöjä pelkää.
Jääkalikoilla hinkkaan pyykkiä ja käytän uv valoa ja laulan hoosiannaa samalla.
"Karu totuushan on, että alushousujen bakteerit eivät kuole alhaisessa lämpötilassa. Sussexin yliopiston immunologi Jenna Macciochikin kehottaa pesemään alushousut 60 asteessa."
Pesuohjeen mukaan, eikö se nyt ole itsestään selvää?! Jos puuvillapikkareissa on pesuohjeena 60C, niin sitten sillä, ja jos pitsipikkareissa 30C, niin sitten sillä.
Vierailija kirjoitti:
Pesen alusvaatteita usein, joten 40 astetta riittää. Vaatteet kuluvat nopeammin kuumemmassa. Lakanat pesen tietysti kuudessakympissä.
Voi hölmö, ne alushousut on likaisimmat pyykit mitä löytyy. Ihan hassua että peset lakanat 60c mutta alushousut huljuvat kädenlämpöisessä vedessä. Eikä mulla ainakaan kulu alkkarit 60c pesusta nopeasti
Alusvaatteet aina 60 astetta. Lakanat 60-90.
Etenkin jos on rasvoittuvat hiukset ja iho, niin tyynyliinat on syytä pestä aina välillä 90 asteessa, muuten ei tule puhdasta. Ja jos sulla ei iho rasvoitu, niin et tietenkään tätä ymmärrä. Jos rasvoittuu ja et ole vielä pessyt, niin kokeile - saatat yllättyä.
Pesen kaikki alushousut 95 asteessa.
Rintsikat 40 tai 60 asteessa.
Voi tulla kaikenlaisia sitkeitä tulehduksiakin, jos ei koskaan pese alushousuja korkeassa lämpötilassa.
Vierailija kirjoitti:
60c ohjelmalla pesen 2h 15min ohjelmalla.
Konessani on 60c hygieniaohjelma. Käytän sitä.
Vierailija kirjoitti:
40 asteessa olen aina pessyt ja joskus saattaa olla keittiöpyyhkeet samassa pyykissä. Minä en pikkupöpöjä pelkää.
Mutta paskalle sinä haiset tyytyväisenä...kaikkea saastaa se leipä elättää.
Ulosteita alusvaatteissa? Ei ainakaan minulla. Minä paskannan wc-pyttyyn, en housuun. Ja pyyhin ja pesen takapuoleni. Koskaan ei ole alusvaatteissa ulostetta.
Vierailija kirjoitti:
Ulosteita alusvaatteissa? Ei ainakaan minulla. Minä paskannan wc-pyttyyn, en housuun. Ja pyyhin ja pesen takapuoleni. Koskaan ei ole alusvaatteissa ulostetta.
Ulostebakteereita on sinunkin alushousuissasi. Ja virtsapartikkeleita. Ja hikeä ja talia.
Pesen 30 asteessa pesupähkinöissä. Vähän haisee kyllä mutta se on hinta mikä pitää maksaa jotta luonto pelastuu.