Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymys palstan työttömille - Minkä tekijöiden uskot olevat pääsyyt työttömyyteesi?

Vierailija
25.04.2024 |

Aloitetaan vaikka kertomalla omani.

- Olen lihava ja kohta viisikymppinen, eli auttamatta liian vanha lähestulkoon joka ikiseen työhön. Lisäksi olen todella introvertti ja minulla on huonot sosiaaliset taidot, joilla ei todellakaan hurmata työnantajia ja rekrytoijia.

- Ja tämän lisäksi minulla on vielä erittäin rikkinäinen työhistoria mikä koostuu käytännössä pelkistä määräaikaisuuksista ja muista epätyypillisistä työsuhteista (eikä edes samalta alalta). Lisänä työhistoriassani on joitain  pitkähköjä useamman vuoden pituisia työttömyysjaksoa.

Ja koulutus minulla on alalle, joka ei todellakaan nykyisin työllistä, eikä varaa kouluttautua uudestaan.

Ja kuten arvata saattaa, edellä mainitut seikat karkottavat takuuvarmasti kaikki työnantajat.

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin samankaltaiset syyt kuin ap:llä. CV:ssä ainoastaan lyhytaikaisia töitä, joiden välissä pitkiäkin katkoja. Huonot sosiaaliset taidot, olen aika kummallinen tyyppi ja erittäin introvertti. Lisäksi todella epävarma itsestäni. Ok koulutus löytyy, mutta alan töitä en ole tehnyt. Koulutus kesti aika pitkään, koska sairastuin vakavasti opiskelujen aikana. Jotenkin sitten jäin kelkasta, en ole pysynyt alan kehityksessä mukana. Ikää yli 40 ja ikinä en varmasti työllisty kun otetaan huomioon millaisessa jamassa tämä maa on. Mihinkään ei pääse töihin ilman kokemusta, ja kokemusta ei saa, kun ei pääse töihin.

Vierailija
62/78 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakennusalalla ei ole nyt töitä. Opiskelen nyt sit lähihoitajaksi. 

Hienoa, tervetuloa! Tein saman peliliikkeen finanssikriisin 2008 jälkimainingeissa. Nykyään teen kahtakin sote-alan työtä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajalle. Jäikö keskeinen syy kuitenkin kertomatta. Eli että haet työpaikkoja, joihin edellytys olisi ajan tasalla oleva ammattitaito ja ehjä työhistoria? Niitä paikkoja, joissa olisi suomalaista mediaanitasoa oleva kk-palkka kokoaikaisesta työstä, kattava työterveyshuolto ja mahdollisuus saikuttamiseen - eli niitä paikkoja, joita hakevat ne sadat muutkin. Sen sijaan, että hakisit niitä työpaikkoja, jotka eivät ole niin houkuttelevia eivätkä vaativia. Mutta töitä kuitenkin. Ja kun niitä ei-niin-houkuttelevia sitkeästi tekee, niin uuden sellaisen - tai jopa paremman - löytäminen on helpompaa.

Eipä ole minulle ainakaan löytynyt uutta työtä. Otin vastaan 10 tuntia/viikko työn ei niin houkuttelevalta alalta, jota olen tehnyt kohta pari vuotta ja terveyteni siinä samalla menettänyt. Muuta työtä en ole löytänyt, vaikka koko ajan etsin. Joudun lopettamaan kohta nykyisen työni, en enää kykene siihen. Jos olisin ollut koko tämän ajan työttömänä, olisi minulla sentään terveys jäljellä. Rahallinen hyöty on ollut mitätön.

Vierailija
64/78 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikosrekisteri. Teen vain lyhyitä sijaisuuksia, joissa rikostaustaotetta ei tarvitse näyttää.

Vierailija
65/78 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Huono julkinen terveydenhoito. Hoitoonpääsy huonoa tai estetty. Hoidon taso heikko. Asiakkaan kuuntelu ja kohtelu heikkoa.

- Riittämätön taloudellinen tuki syrjäyttää yhteiskunnassa. 

Vierailija
66/78 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

VUOSIKAUSIEN KOULUKIUSAAMINEN JA SIITÄ SEURANNUT EPÄSOSIAALISUUS: VÄSYN SOSIAALISISTA TILANTEISTA JA UNOHTELEN ASIOITA, KUN IHMISET ON ILKEITÄ TIUSKIJOITA JOKA PAIKASSA.

Vierailija
67/78 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pillua. Nussijat menköön töihin.

...ei töitä, ei pillua, ei veroja... hei valtiooo, mis mun pillut ooooon?

Vierailija
68/78 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkojen puute. Enää ei ole niitä töitä, joihin vuosikymmeniä sitten kouluttauduin kuin ehkä kymmenesosa siitä mitä vuosikymmeniä sitten. Uuteen ammattiin kouluttauduin, mutta siinäkin on ylitarjontaa.

Olen ollut valmis lähtemään toiseen päähän Suomea. Ikä 60+ ei ole suositus mihinkään työhön.

Vierailija
69/78 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko vaan tiedän, fyysinen ja psyykkinen rajoite joista viimeksi mainitun haitta astetta kela ei vaan ymmärrä

Vierailija
70/78 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en enää kuulu kohderyhmään, mutta koska olin pitkään vailla työtä, vastaan 

- olin aika usein ikuinen kakkonen monista hakijoista, aina oli joku jolla oli vähän enemmän jotain. Kerran olisin ollut kokeneinen ja koulutetuin, otettiinkin vastavalmistunut kun haluttiin antaa vastavalmistuneelle mahdollisuus (Totuus varmaan se että palkkatoive oli tuolla epätoivoisen alhainen, sillä omanikaan ei ollut iso)

- pieni koko ja hiljainen ääni, en ollut joidenkin mielestä oiken uskottava

- osaamiseni on hyvin rajattua ja valitsin koulutusalat osaamiseni mukaan, en sen mukaan missä joskus olisi töitä, mutta näillä aloilla on kova kilpailu. En siis tyytynyt vain yhteen koulutukseen 

Kerran sitten vain sattui se oikea kohtaaminen oikeaan aikaan niin sain pitkäaikaisen työn.  Suurin syy oli että tällaisia kohtaamisia ei vain sattunut kohdalle 

Vierailija
71/78 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

70 unohti että suurin ongelma saada töitä työttömänä oli se, että olin työtön. Ennen nykyistä sain määräaikaisen ja melkein heti aloin saada muitakin tarjouksia. Kun olin vuokrafirmaan ilmoittanut että olen saanut töitä, niin eivät poistaneetkaan vaan muutaman kuukauden jälkeen alkoi niistä tulla tarjouksia ja ihan omalle alalle.  

Vierailija
72/78 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mitä tarkoitat, ettei ole varaa kouluttautua uudestaan? 

Vierailija
73/78 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman alan tän hetkinen työtilanne. Olen jo pidempään tilannut avointen paikkojen ilmoituksia sähköpostiini. 2 v sitten käytännössä joka arkipäivä tuli vähintään 10 ilmoitusta, nyt sama lähteen kautta tulee viikossa ehkä toi 10.

Vierailija
74/78 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa työtä vaikka hakee, ohjelmointi intohimo ja korkeakoulutus. Olen introvertti ja sekoan sanoissa, unohtelen kun pitää haastattelussa puhua. Heti jälkeenpäin aina tiedän, sanoneeni väärin. 

Vierailija
75/78 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtaosa työttömistä ei syystä taikka toisesta sovellu työelämään. Huolimatta siitä kykeneekö he itse sen hahmottamaan saati sanoittamaan. Erityisesti tilanteessa kun joku epäkypsä kipakka elämäänsä katkeroitunut sivullinen päättää puskista alkaa tenttaamaan työttömyyden syitä. Jos vain nielisitte oman katkeruutenne ja antaisitte työttömien toipua siitä mikä ikinä heillä onkaan syynä työttömyyteensä. Kukaan ei muuten just teille ole velvollinen elämänsä syy-seurausketjuja luettelemaan.

(Tämä siis näille työttömiä vihaaville itsekeskeisille urpoille)

Vierailija
76/78 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläisiä halutaan takaisin töihin, mutta kun olen vasta 58v niin en kelpaa vielä mihinkään. Eli ikä.

Vierailija
77/78 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää 57v. Liikaa ja tämän olen saanut kuulla jopa suoraan hakiessani töitä. Eli käytännössä odottelen eläkeikää työttömänä eikä asialle voi mitään. Jotain koulutusta saatan harkita ajan kuluksi kuten olen tehnytkin mutta se ei muuta ikääni miksikään.

Vierailija
78/78 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut liian kauan työttömänä ja puuttuu työkokemusta. Sitä ei tosin saa kun ei pääse töihin. Koulutus ja osaaminen mielestäni ok.