Kysymys palstan työttömille - Minkä tekijöiden uskot olevat pääsyyt työttömyyteesi?
Aloitetaan vaikka kertomalla omani.
- Olen lihava ja kohta viisikymppinen, eli auttamatta liian vanha lähestulkoon joka ikiseen työhön. Lisäksi olen todella introvertti ja minulla on huonot sosiaaliset taidot, joilla ei todellakaan hurmata työnantajia ja rekrytoijia.
- Ja tämän lisäksi minulla on vielä erittäin rikkinäinen työhistoria mikä koostuu käytännössä pelkistä määräaikaisuuksista ja muista epätyypillisistä työsuhteista (eikä edes samalta alalta). Lisänä työhistoriassani on joitain pitkähköjä useamman vuoden pituisia työttömyysjaksoa.
Ja koulutus minulla on alalle, joka ei todellakaan nykyisin työllistä, eikä varaa kouluttautua uudestaan.
Ja kuten arvata saattaa, edellä mainitut seikat karkottavat takuuvarmasti kaikki työnantajat.
Kommentit (78)
Sama kuin aloittajalla ja ikää 10 vuotta enemmän.
Se että paloin loppuun ja irtisanouduin vakituisesta virasta.
Sen kuin tietäisin. Vaikka paperilla kaikki natsaa niin kun on haastattelun aika niin ei pääse jatkoon.
Jätit kertomatta mikä koulutus? Joka muka ei kelpaa enää? Ja miksi et ole kouluttautunut uudelleen?
En oikein usko juttuusi, siitä puuttui konkretia.
Ei pillua. Nussijat menköön töihin.
Vierailija kirjoitti:
Tarttis jaksaa hakea töitä, ei vaan kiinnosta.
Ei muakaan kiinnosta maksaa.
tervsein, veronmaksaja
Ihmisiä ei pitäisi nimitellä tai luokitella "työttömiksi". Ihmiset ovat ihmisiä, monine päämäärineen, ei jonkun firman pelkästään määrittelemä. Suomen työpaikat (osa) ovat yleensä aika heikkolaatuisia paikkoja ja kovat vaatimukset, eli jos halua viihtyä työssä, voida paremmin ja elämässä, pitää todella miettiä asioita uudelleen, myös ympäristöä ja välimatkoja. Vaivoja omaavat tuskin haluavat lisää ongelmia elämäänsä tai vääriä ihmiskontakteja riesaksi. Ihmisiä kun on moneen junaan ja osa jää asemalle.
Ikä (45 v.) ja koulutus (Vtm, viestintätieteet).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tervsein, veronmaksaja
Tiedätkö, mikä on kaikista kuvottavin elämänmuoto? Sellainen, joka potkii muita huvikseen (vinkki: siis sinä).
Ohimennen. Miksi itse et ole töissä? Potkittiinko sut ulos ton jatkuvan valituksesi takia?
Ainut syy on se, ettei kukaan suostu palkkaamaan. En tiedä, mitä niihin hakemuksiin pitäisi kirjoittaa, että joku reagoisi edes haastattelukutsulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tervsein, veronmaksaja
Maksat silti. Eli täysin turha kommentti.
Traumatisoituneet lapset, yksinhuoltajuus, tukiverkostojen puute
Jos oikein vedetään mutkat suoriksi, olen päätynyt tähän tilanteeseen yksinäisen lapsuuden ja nuoruuden saattelemana. Olin perheessäni se huomaamaton lapsi, koulussa se huomaamaton ja usein myös kiusattu oppilas. Kukaan ei auttanut minua ns. kasvamaan henkisesti. Olin yksinäinen ja henkisesti täysin omillani. Minua ei koskaan kannustettu mihinkään tai yritetty ohjailla hyvän elämän alkuun. Rikkinäisenä ja keskeneräisenä nuorena tein todella paskoja elämänvalintoja. En pystynyt kasvattamaan lapsistani ehjiä, koska enhän itsekään ole. Sen vuoksi arkemme on erittäin haastavaa, eikä työelämään pääsy ole ajankohtaista minulle niin kauan kuin nämä ongelmat ovat ratkomatta
Olen Aspergerin oireyhtymän vuoksi työelämäkyvytön, mutta kirjoissa olen työttömän kategorialla, jotta saisi jotain kautta leipää pöytään.
Mielenterveys ja henkinen jaksaminen. Välillä käyn kyllä työkokeiluissa, mutta ne alkaa mennä aina plörinäksi kun keskityn liikaa työntekoon ja alan laiminlyömään elämässäni muita asioita kuten syömistä ja sosiaalisia suhteita, jotka pitäisivät yllä terveyttä. Ja aina kun työkokeilu päättyy niin vietän puolitoista kuukautta voimattomana söngynpohjalla ja silloin on välillä vaikeaa nousta edes vessaan. Sosiaalityöntekijät ja lääkärit eivät tiedä mitä tehdä kanssani, mutta ilmeisesti minua ei voi päästää työelämään ennen kuin parannun.
En ole vielä ainakaan virallisesti työtön koska sairausloma. Syynä tilanteeseeni on uupumus ja vaikeus löytää parempaa oman alani työpaikkaa. Nyt on aika huonot ajat.