Lukio maksulliseksi?
Nyt kyllä vasemmistolainen pienviljelijäisäni kääntyy haudassaan...
Kommentit (786)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se jo ole maksullinen? Kyllä meidän lasten oli ostettava kirjat itse ja muistan kun olin itse lukiossa niin kyllä kaikki piti maksaa itse.
Etkö osaa edes lukea? Jatkuvasti tää sama jankutus.
Lapsilisä rahoilla kirjat, eikö niin? Alle 18 v , vanhemmat elättää
Et osaa siis lukea, etkä kirjoittaa. Mutta paasata pitää.
Sinun lause ei ole oikein. T. Eri
P.o. Sinun lauseESI.
PS
Mikä ihmeen PS? Perussuomalainenko olet?
P.o. tarkoittaa pitää olla.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata hätääntyä. Tämä herättää ihmiset, miettimään tasa-arvoa muutenkin ja lukioiden vaatimustasoa, opetuksen laatua. Koulusysteemiä. Osalla ei ole muutenkaan sinne pääsyä ja opit tulevat muuta kautta. Joillekin lukio on ehkä liian stressin aihe, ettei muuta elämää ehdi elämään enää ja sitten ammattikorkeaan, ja sama uusiksi. Oppiminen on helpompaa silloin jos on hyvä pohja, mutta kaikki eivät saaneet pohjakoulutusta niin hyvänä. Ensimmäinen amiskin voi olla vaikea, ellei saa tarkat ohjeet miten toimia.
Toivottavasti moni tällä hetkellä lukion penkkiä turhaan kuluttava ajan kuluttaja alkaa miettiä. Miettiä, kannattaako tätä jatkaa kun joutuu maksamaan, vai olisiko pare siirtyä amikseen neppailemaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten ostettava kirjat itse, alaikäiset lapset. Ilmeisesti vanhat kirjat ja ei isiinä mitään jos ovat lukukelpoisia.
Kirjojen kierrätys alkaa taas. Lukion ilmoitustauluilla oli aina ennen Myydään kirjoja -lappuja.
Eipä auttanut mitään meille vuonna -82 lukion aloittaneille, kun tuli kurssimuotoinen lukio ja ihan kaikki kirjat vaihtui myös. Joka ikinen kirja piti ostaa uutena.
Toinen lapseni kirjoitti 2016 ja toinen 2019. Taisi olla englannin kielioppikirja ainoa, joka kävi suoraan. Muuten kaikki kirjat oli vaihtuneet siinä välissä.
Aivna varmasti kumpikin olisi pystynyt ostamaan käytetyn kirjan ja myymään käyttämänsä kirjat. Ei n
Opetussuunnitelma vaihtui. Ei pystynyt. Usko tai älä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maikkarin uutisen mukaan tämä muutos tulee voimaan vasta 2025 syksyllä. Ja kuten täällä on kerrottu, niin lopullinen päätösvalta toteutustavasta on kunnilla.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/lukio-palaa-maksulliseksi-tata-se-t…
Niin joten mitään huolta ei ole tämän hetken abeille, jotka vaikka kirjoittaisivat viimeisen kerran ensi syksynä. Ehtivät alta pois.
Vituttaa niiden puolesta jotka haki tämän kevään yhteishaussa just ennen kuin tämä tieto tuli ja tieto asumistuen muutoksista.
Mun oma kuopukseni ehtii just alta pois.
Saattaa aiheuttaa
Kai vanhemmilla on varaa maksaa matkat tai yrittää saada töitä jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se jo ole maksullinen? Kyllä meidän lasten oli ostettava kirjat itse ja muistan kun olin itse lukiossa niin kyllä kaikki piti maksaa itse.
P.o. Sinun lauseESI.
PS
voi ei.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata hätääntyä. Tämä herättää ihmiset, miettimään tasa-arvoa muutenkin ja lukioiden vaatimustasoa, opetuksen laatua. Koulusysteemiä. Osalla ei ole muutenkaan sinne pääsyä ja opit tulevat muuta kautta. Joillekin lukio on ehkä liian stressin aihe, ettei muuta elämää ehdi elämään enää ja sitten ammattikorkeaan, ja sama uusiksi. Oppiminen on helpompaa silloin jos on hyvä pohja, mutta kaikki eivät saaneet pohjakoulutusta niin hyvänä. Ensimmäinen amiskin voi olla vaikea, ellei saa tarkat ohjeet miten toimia.
Toivottavasti moni tällä hetkellä lukion penkkiä turhaan kuluttava ajan kuluttaja alkaa miettiä. Miettiä, kannattaako tätä jatkaa kun joutuu maksamaan, vai olisiko pare siirtyä amikseen neppailemaan
Sehän olisi järjetöntä suorastaan jos käy lukiota 18 v asti ja ei kirjoita ylioppilaaksi. Menkää hakemaan toimeentulotukea jos vanhemmilla ei rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten ostettava kirjat itse, alaikäiset lapset. Ilmeisesti vanhat kirjat ja ei isiinä mitään jos ovat lukukelpoisia.
Kirjojen kierrätys alkaa taas. Lukion ilmoitustauluilla oli aina ennen Myydään kirjoja -lappuja.
Eipä auttanut mitään meille vuonna -82 lukion aloittaneille, kun tuli kurssimuotoinen lukio ja ihan kaikki kirjat vaihtui myös. Joka ikinen kirja piti ostaa uutena.
Toinen lapseni kirjoitti 2016 ja toinen 2019. Taisi olla englannin kielioppikirja ainoa, joka kävi suoraan. Muuten kaikki kirjat oli vaihtuneet siinä välissä.
Aivna varmasti kumpikin olisi pystynyt ostamaan käyte
Opetussuunnitelman muutos koski vain aloittavia eli lukiossa oli vaikka kuinka paljon ostajia noille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö nyt mennä lisensseillä?????? Kirjat olisi parremmat. Tämä on nyt sitä digiaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö nyt mennä lisensseillä?????? Kirjat olisi parremmat. Tämä on nyt sitä digiaikaa.
Voiko niitä lisenssejä myydä eteenpäin? Jos käyttö aikaa on.
Kannattaa siis ostaa paperi kirjoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi eikä voi ostaa kirjoja kun pitää olla sähköinen materiaali
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
P.o. Sinun lauseESI.
PS
Mitä ps???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenellä on varaa etelänmatkaan kerran vuodessa, ottaa välillä pienet ja välillä vähän isommat hiprakat niin on varaa maksaa loppupää lukiosta.
Kyllä. Jos lukion kustannus on jatkossa muutama satanen, niin euro päivässä säästöön. Jättää sen jokapäiväisen kaljan juomatta.
Ja jos ei juo kaljaa, niin se cafelatte väliin
Jessican perheellä ei olisi varaa kustantaa lukion oppimateriaaleja En tiedä, olisiko minun ollut mahdollista käydä lukiota
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenellä on varaa etelänmatkaan kerran vuodessa, ottaa välillä pienet ja välillä vähän isommat hiprakat niin on varaa maksaa loppupää lukiosta.
Kyllä. Jos lukion kustannus on jatkossa muutama satanen, niin euro päivässä säästöön. Jättää sen jokapäiväisen kaljan juomatta.
Tässähän ei ole enää aikaa säästellä mitään roposia, koska uudistus jysähtää yks kaks.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässähän ei ole enää aikaa säästellä mitään roposia, koska uudistus jysähtää yks kaks.
Niin, vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, vuoden päästä.
Tai sitten 1.1.2025. Mitään ei tiedetä vielä.
Ja vaikka se tulisi vuoden päästä, euro päivässä ei riitä ja monella opiskelijalla tekee oikeasti tiukkaa säästää se 30 euroa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
P.o. Sinun lauseESI.
PS
P.o pitää olla heh 😆😅😃🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaten pekoni, sätkävälineet, lenkkimaccara, sipsit jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sitten kun ylppäreihin lukee ja on jo 19 v. ? Mitä 1 lisenssi maksaa? Miten se nykyään menee?
PS