Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lukio maksulliseksi?

Vierailija
25.04.2024 |

Nyt kyllä vasemmistolainen pienviljelijäisäni kääntyy haudassaan...

Kommentit (786)

Vierailija
701/786 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maikkarin uutisen mukaan tämä muutos tulee voimaan vasta 2025 syksyllä. Ja kuten  täällä on kerrottu, niin lopullinen päätösvalta toteutustavasta on kunnilla. 

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/lukio-palaa-maksulliseksi-tata-se-t…

Niin joten mitään huolta ei ole tämän hetken abeille, jotka vaikka kirjoittaisivat viimeisen kerran ensi syksynä. Ehtivät alta pois.

syksyllä 2-3 ja loput keväällä, ei siinä tule niin paljon maksettavaa, kesä töissä vaikka kuukausi

Ei heille tule mitään maksettavaa.

Niilöe seuraaville kyllä tulee.

kannattaa alkaa Säästämään ja jos suinki voi niin työhön myös nuori. aikoinaan sanoin puolileikillä pojalle kun oli yläasteella että mene jakeleen mainoksia niin sano että maksetaan niin vähän

Vierailija
702/786 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se jo ole maksullinen? Kyllä meidän lasten oli ostettava kirjat itse ja muistan kun olin itse lukiossa niin kyllä kaikki piti maksaa itse.

Etkö osaa edes lukea? Jatkuvasti tää sama jankutus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/786 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanna ja kumppanit keksi että laitetaan lukio ilmaiseksi. Eikä siinä mitään mutta nyt ei olekaan varaa. Tunnin rata Hki- Trku, sieltä pääsee junalla, Laajasalo Hki silta, bussi ja metro. Mitäs muuta, maataloustuet, maksetaanko niitä liikaa, pitäisikö eläkeläisiltä leikata reilummalla kädella alkaen 4000 etiäpäin jne, leskeneläkkeet lopettaa kun lapset aikuisia jne

Vierailija
704/786 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se jo ole maksullinen? Kyllä meidän lasten oli ostettava kirjat itse ja muistan kun olin itse lukiossa niin kyllä kaikki piti maksaa itse.

Lapsilisä rahoilla kirjat, eikö niin?  Alle 18 v , vanhemmat elättää 

Vierailija
705/786 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et osaa siis lukea, etkä kirjoittaa. Mutta paasata pitää.

Vierailija
706/786 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten ostettava kirjat itse, alaikäiset lapset. Ilmeisesti vanhat kirjat ja ei isiinä mitään jos ovat lukukelpoisia. 

Vierailija
707/786 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän että nyt pitää hakea joko ammattikouluun tai lukioon ja ilmaista piti olla. Eikö se kevät oo vaan maksullinen, pari kolme ainetta kirjoittaa syksyllä ja lioput keväällä jos meinaa 5 ainetta, ne pakolliset. 

Vierailija
708/786 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten ostettava kirjat itse, alaikäiset lapset. Ilmeisesti vanhat kirjat ja ei isiinä mitään jos ovat lukukelpoisia. 

Oletko sinä kännissä? Nää sepustukset on ihan outoja.

Vierailija
709/786 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maikkarin uutisen mukaan tämä muutos tulee voimaan vasta 2025 syksyllä. Ja kuten  täällä on kerrottu, niin lopullinen päätösvalta toteutustavasta on kunnilla. 

Niin joten mitään huolta ei ole tämän hetken abeille, jotka vaikka kirjoittaisivat viimeisen kerran ensi syksynä. Ehtivät alta pois.

Eli nyt yhteishaussa oleville ja nykyisille ekaluokkalaisille uudet säännöt kesken leikin?

Vierailija
710/786 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli nyt yhteishaussa oleville ja nykyisille ekaluokkalaisille uudet säännöt kesken leikin?

Näin ainakin hallituksen papereista on tulkittavissa. Mikä on minusta täysin väärin, koska myös asumistuen ehdot muuttuivat.

Vierailija
711/786 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäkää.

Vierailija
712/786 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjojen kierrätys alkaa taas. Lukion ilmoitustauluilla oli aina ennen Myydään kirjoja -lappuja.

Vierailija
713/786 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ihan selkeästi sanottu vielä. Että koskeeko nyt yhteyshakua tehneitä eli syksyllä aloittaville vai muuttuuko laki vasta 2025 aloittaville.

Vierailija
714/786 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin ammatteihin lukiosta on hyötyä? Kyselee pelkän peruskoulun käynyt. 

Kaikkiin, mutta erityisesti niihin, joihin vaaditaan yliopistokoulutus.

Vierailija
715/786 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjojen kierrätys alkaa taas. Lukion ilmoitustauluilla oli aina ennen Myydään kirjoja -lappuja.

Eipä auttanut mitään meille vuonna -82 lukion aloittaneille, kun tuli kurssimuotoinen lukio ja ihan kaikki kirjat vaihtui myös. Joka ikinen kirja piti ostaa uutena. 

Vierailija
716/786 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä auttanut mitään meille vuonna -82 lukion aloittaneille, kun tuli kurssimuotoinen lukio ja ihan kaikki kirjat vaihtui myös. Joka ikinen kirja piti ostaa uutena. 

Toinen lapseni kirjoitti 2016 ja toinen 2019. Taisi olla englannin kielioppikirja ainoa, joka kävi suoraan. Muuten kaikki kirjat oli vaihtuneet siinä välissä.

Vierailija
717/786 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun lause ei ole oikein. T. Eri

Vierailija
718/786 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen lapseni kirjoitti 2016 ja toinen 2019. Taisi olla englannin kielioppikirja ainoa, joka kävi suoraan. Muuten kaikki kirjat oli vaihtuneet siinä välissä.

Aivna varmasti kumpikin olisi pystynyt ostamaan käytetyn kirjan ja myymään käyttämänsä kirjat. Ei niitä tarvitse just sisarukselle kierrättää.

Vierailija
719/786 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun lause ei ole oikein. T. Eri

P.o. Sinun lauseESI.

Vierailija
720/786 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata hätääntyä. Tämä herättää ihmiset, miettimään tasa-arvoa muutenkin ja lukioiden vaatimustasoa, opetuksen laatua. Koulusysteemiä. Osalla ei ole muutenkaan sinne pääsyä ja opit tulevat muuta kautta. Joillekin lukio on ehkä liian stressin aihe, ettei muuta elämää ehdi elämään enää ja sitten ammattikorkeaan, ja sama uusiksi. Oppiminen on helpompaa silloin jos on hyvä pohja, mutta kaikki eivät saaneet pohjakoulutusta niin hyvänä. Ensimmäinen amiskin voi olla vaikea, ellei saa tarkat ohjeet miten toimia.