YLE Areena Stalkkerin vainoama
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tein rikosilmoituksen vainoamisesta ja häiriköinnistä 2013. meni kuukausi ja poliisi soitti ja sanoi että juttu suljetaan. soittanut poliisi nauroi.
Kannattaa kiinnittää huomiota siihen miten itse hoidat asiasi. Ei poliisien aika riitä jokaisen ihmissuhdepelleilyn selvittämiseen.
ime isääs! kyse on vieraiden järjestämästä toiminnasta jossa minusta levitettiin perättömiä tietoja (esim.väitettiin minun syyllistyneen rikoksiin) somessa, lasten kouluihin ja päiväkotiin ja joka johti uhkailuihin läheltäpitipahoinpitelyihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tein rikosilmoituksen vainoamisesta ja häiriköinnistä 2013. meni kuukausi ja poliisi soitti ja sanoi että juttu suljetaan. soittanut poliisi nauroi.
Kannattaa kiinnittää huomiota siihen miten itse hoidat asiasi. Ei poliisien aika riitä jokaisen ihmissuhdepelleilyn selvittämiseen.
käykö kiusaajan tunteisiin ;D
ihme lässyttäjä. mene töihin läskiperse
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
käykö kiusaajan tunteisiin ;D
ihme lässyttäjä. mene töihin läskiperse
Tuollainen kommentoija on selvästi kiusaajatyyppiä. N-henkilö tai peräti sosiopaatti. Istuu päivät pitkät kaljaa kitaten koneella ja levittää omaa pahaa oloaan muiden niskaan. säälittävää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi voi. Tuliko äidin pikku mussukalle paha olo. Kyllä säkin löydät vielä jonkun inceli.
Ei vaiskaan...kukaan ei ikinä huoli tollasta mielipidehuoraajaa
Kommentteja lisää, uusi aihe minulle tämäkin asia on nyt.
Vierailija kirjoitti:
Väkivaltainen ex murtautui kotiini. Puhelimessa tapahtumia läpi käytäessä naispoliisi nauroi, vaikka minua ei naurattanut pätkääkään.
Just tuossa katsomislistalla, taidankin tänään aloittaa. Nää on kyllä hurjia juttuja, katselen paljon Frii-kanavan juttuja, sielläkin on näitä. Areenassa ehkä vielä se Stacey Dooleynkin stalkkeriohjelma?
Vierailija kirjoitti:
Just tuossa katsomislistalla, taidankin tänään aloittaa. Nää on kyllä hurjia juttuja, katselen paljon Frii-kanavan juttuja, sielläkin on näitä. Areenassa ehkä vielä se Stacey Dooleynkin stalkkeriohjelma?
Mä lopetin sen Dooleyn pian kesken, ei jotenkin iskenyt. Siksipä tämä yllättikin sillä miten hyvin oli tehty.
En tiedä aktivoituuko tää keskustelu, mutta hitsit haluaisin jauhaa tästä jonkun kanssa!
Alkuun itseä jopa epäilytti että onko Felix tehnyt jotain oikeasti ja siksi ei mennyt aiemmin poliisille asiansa kanssa. Samoin ihmetytti, että hän ei laajemmin kertonut ihmisille stalkkerista vaan tuntui, että oli kaikille Emelien tekstareita saaneille vaan ihan hämillään ja ettei tiedä mistään mitään. Wtf?
Miksi ei lähettänyt kaikille heille, ystävilleen, perheelleen jne standardiviestiä jossa kertoo että "olen systemaattisen vainon kohteena. Myös ihmiset joita en edes tunne, saavat viestejä joissa väitetään epätosia asioita. Ota kuvakaappaus viestistä ja lähetä se minulle, mutta älä vastaa mitään. Pyydän anteeksi että olet joutunut vainoojani kohteeksi, pyrin selvittämään asian viranomaisten kanssa" tms....? Todella outoa, että ei tehnyt pariin vuoteen mitään asialle!
Sitten toisaalta yksi ex-tapailukumppanilla (mies) oli tapailun aikaan stalkkeri (vähän yksinkertainen, puolituttu saman ikäinen nainen) ja muistan ihmetelleeni myös hänen kohdallaan sitä miten tuntui häpeilevän asiaa se herätti minussa silloin myös epäilyksiä että mistä on kyse, kunnes hän viimein selitti kuvion ja näytti viestejä/vastaajaviestejä mitä oli saanut. Hänen kohdallaan stalkkerin henkilöllisyys oli toki ihan tiedossa, mutta silti poliisit sanoivat että he eivät voi ilman lähestymiskiellon hakemista tehdä muuta, kun yrittää ottaa yhteyttä naiseen ja pyytää lopettamaan. Ja oliko parikymppisellä miehellä sitten innostusta lähteä tällaiseen prosessiin, kun asiaan ei hänen kohdallaan liittynyt varsinaista uhkailua ja taisi vähän sääliäkin naista... Tämä oli siis aikaa kun häirintä ja vainoaminen ei ollut vielä määritelty rikokseksi. Joten jollain tapaa vaikuttaa siltä, että on yleistäkin.
Vielä olisi kiinnostanut todella paljon kuulla dokkarissa lisää pohdintaa tekijän motiiveista, ja miten esim. toteutti sen että viestejä lähti jatkuvasti vuorokauden ympäri lukuisille ihmisille. Mutta ehkä olisi mennyt liian arvailuksi, joten ei kuulunut dokkariin.
Luin myös ruotsinkieliseltä keskustelualustalta tästä casesta, siellä aika paljon yksityiskohtaisempaa tietoa jotka peräisin mm. oikeusasiakirjoista. Viesteissä kerrotaan asioita joita dokkari ei paljastanut tai jätti rivien väliin, mm. sen että Felix ja hänen stalkkeri-paras ystävänsä Sabrina olivat harrastaneet muutaman kerran seksiä mutta Felix ei halunnut suhdetta, johon ystävä oli vaikuttanut suhtautuvan aivan ymmärtävästi.
Kunpa miehellä olisi ollut oikea ihonväri...
Vierailija kirjoitti:
Kunpa miehellä olisi ollut oikea ihonväri...
mitä tällä meinaat?
Vierailija kirjoitti:
Luin myös ruotsinkieliseltä keskustelualustalta tästä casesta, siellä aika paljon yksityiskohtaisempaa tietoa jotka peräisin mm. oikeusasiakirjoista. Viesteissä kerrotaan asioita joita dokkari ei paljastanut tai jätti rivien väliin, mm. sen että Felix ja hänen stalkkeri-paras ystävänsä Sabrina olivat harrastaneet muutaman kerran seksiä mutta Felix ei halunnut suhdetta, johon ystävä oli vaikuttanut suhtautuvan aivan ymmärtävästi.
Minusta erittäin outoa, että Felix ei osannut epäillä tätä "Sabriinaa" lainkaan.
jep, varsinkin kun Sabrin itsekin totesi että viesteissä luki asioita, joista vain he kaksi tiesivät. Toki jos kyseessä erittäin vakuuttava persoona, ahdistus ja stressi vaikeuttaa loogista ajattelua ja vainotun mielenterveys alkoi rakoilla, voi ajatteluun jäädä ns. valkoisia alueita joita ei näe kunnolla. Dokumentissa ei oikeastaan kerrottu missään vaiheessa, että Felix olisi pohtinut häirinnän motiiveja tai tekijöitä muilta osin, kuin että hän oletti vainoojia olevan monta (kuten viesteissä väitettiin). Siksikin ajattelin ensimmäisen jakson kohdalla vielä että onko hän niin viaton toki tämä varmastikin juuri se ajattelumalli, minkä vuoksi poliisikaan ei ensin uskonut häntä! Mutta kun esim. Nina sitten lopulta käytännössä yhdeltä seisomalta tajusi mikä kuvio on, ja Jessika kavereineen selvitti henkilöllisyyden käytännössä parin viestin jälkeen heti, herää kysymys että eikö tuo käynyt edes mielessä...? Uhrin syyllistäminen ei toki ole asiallista ja varmasti todella vaikea kuvitella, että rakas ja läheinen ystävä on noin sairas. Mutta Felixikin kuvaili miten alkoi epäillä kaikkea, mutta ei häntä..? Sairas kuvio ja nainen.
Ihmiset ei vaan ole ihan loogisimpia olentoja.
Kuinka moni tarkistaisi jos saisi viestin jossa väitetään jostain ystävästä hurjia väitteitä?
Tarkistaisitko väitteet? Kertoisitko ystävällesi?
Vierailija kirjoitti:
jep, varsinkin kun Sabrin itsekin totesi että viesteissä luki asioita, joista vain he kaksi tiesivät. Toki jos kyseessä erittäin vakuuttava persoona, ahdistus ja stressi vaikeuttaa loogista ajattelua ja vainotun mielenterveys alkoi rakoilla, voi ajatteluun jäädä ns. valkoisia alueita joita ei näe kunnolla. Dokumentissa ei oikeastaan kerrottu missään vaiheessa, että Felix olisi pohtinut häirinnän motiiveja tai tekijöitä muilta osin, kuin että hän oletti vainoojia olevan monta (kuten viesteissä väitettiin). Siksikin ajattelin ensimmäisen jakson kohdalla vielä että onko hän niin viaton toki tämä varmastikin juuri se ajattelumalli, minkä vuoksi poliisikaan ei ensin uskonut häntä! Mutta kun esim. Nina sitten lopulta käytännössä yhdeltä seisomalta tajusi mikä kuvio on, ja Jessika kavereineen selvitti henkilöllisyyden käytännössä parin viestin jälkeen heti, herää kysymys että eikö tuo käynyt edes mielessä...? Uhrin syyllistäminen ei toki ole
Oli kyllä luojan lykky Felixille että tämä Nina tuli hänen elämäänsä ja tajusi tuon kuvion heti.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ei vaan ole ihan loogisimpia olentoja.
Kuinka moni tarkistaisi jos saisi viestin jossa väitetään jostain ystävästä hurjia väitteitä?
Tarkistaisitko väitteet? Kertoisitko ystävällesi?
Olin harjoittelemassa nuorisotyössä. N-äitini (ilmeisesti se oli hän) oli soittanut pomolleni että minulla on tuomioita alaikäisten ahdistelusta. Pomo ei koskaan kertonut minulle. Asia selvisi minulle vasta vuosia myöhemmin kun valmistuneena hain hänen äityisloman sijaiseksi.
Olisin halunnut sarjaan myös osan jossa olisi käyty läpi aihetta yleisemmin. Miksi stalkkerit tekee noin. Motiivit yms. Aihetta on kuitenkin tutkittu paljon.