Mitä ajattelette ihmisestä, joka ei oikeastaan koskaan käy kävelyllä, pyöräilemässä tms?
Kommentit (97)
Jos joku ei halua liikkua, niin oma asiansa.
Luulisi kuitenkin jokaisen välittävän sen verran hyvinvoinnistaan, että liikkuisi jkv. päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seurustelin jonkin aikaa henkilön kanssa joka kategorisesti kieltäytyi kaikesta liikunnasta. Sai hepulin kun ei pystynyt kuskaamaan poikaansa sählytreeneihin jotka olivat 600 metrin päässä. Oli mahdoton ajatus että poika olisi kävellyt tai mennyt pyörällä.
Onneksi pääsit eroon. En seurustelisi kenenkään kanssa, jolle parin tai kolmen kilometrin kävely on ongelma. 600 metriä on jo käsittämätöntä. Lapsiparka, kun saa noin laiskan mallin vanhemmaltaan.
Tuttu vei ja haki lapsensa kahden kilometrin päästä ala- asteelta koulusta joka päivä. Lähes kaikki muut kävelivät tai pyöräilivät. Touhu vaikutti aika huolestuttavalta. Varmaan nuoret eivät enää suostuneet yläasteella äitinsä kyytsäämiseen, halusivat tulla ja mennä vapaasti. Lapsista kasvaa juuri sellaisia mihin ne kasvatetaan. Onneksi on poikk
Lopettakaa jo ne "vanhemman huonot mallit". Vanhempi ei ole mikään malliesimerkki kaikessa ja voisi aina päätellä että lapsi ei ole niin tai näin kun vanhempi ei ole.
Me ei harrastettu mitään yhteisiä pyöräreissuja perheen (ja oli hyvä t välit perheessä joten turha kehitellä jotain ihme juttuja) kanssa kun olin lapsi ja itse olin ihan innoissani pyöräilevä. Kouluun ja vapaa-ajalla. Ainakin ennen 80-luvulla pyöräily oli enemmän lasten juttu, eikä vanhemmat sitä niin harrastaneet. Pyöriä ei ehkä ollut edes muilla kun lapsilla.
Autolla mentiin kauppoihin ja harrastuksiin joko kuskattiin tai käveltiin. Tosin harrastukseni ei ollut urheiluharrastus. Talvipyöräilyä pidettiin hulluna, mitä se vähän onkin.
En kyllä itse ota syyksi pätkääkään sitä jos lapsi ei ole innostunut pyöräilemään. Puhun siitä positiivisesti ja kehoitan ja järjestetään pyörät. Sanon että lapsena menin joko yksin tai kavereiden kanssa ja kehoitan samaan. Lasten isä tykkää tehdä vähän pidempiä pyöräretkiä lasten kanssa joskus. Hyvä niin.
Minä teen sitten muita kun urheilujuttuja lasten kanssa. Töööt harmittaako joitain? Sivukorvalla kuulin että näin saattaisi olla?
Minulta on kaksi polkupyörää varastettu, joten minulla ei ole enää polkupyörää.
Mitä hullua on talvipyöräilyssä? Ovatko oululaiset hulluja?
En kävele enkä pyöräile enkä liiku muutenkaan kuin pakolliset. Hyvissä voimissa tässä kuitenkin ollaan kohta eläkeiässä. Ei mitään kremppaa eikä ylipainoa. Liikkukoon ne jotka haluavat.
Lopettakaa jo ne "vanhemman huonot mallit". Vanhempi ei ole mikään malliesimerkki kaikessa ja voisi aina päätellä että lapsi ei ole niin tai näin kun vanhempi ei ole.
Opetat lapsesi riippuvaiseksi autosta. Se on haitallista aivan samalla tavalla kuin vaikka jos perheessänne syötäisiin karkkia joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten maaseudulla itketään, kun ei pääse lääkäriin kun kunto pettää jo keski-iässä. On se hienoa elää ylipainon, nivelrikkojen ja diabeteksen kanssa. Jösses mitä väkeä.
Ja silti tuo porukka kerää kesällä satoja litroja marjoja, hoitaa kasvimaata ja käy hirvimetsällä, mutta kunto pettää, kun ei käydä kävelyllä!
Mikään noista mainituista asioista ei ole kunnollista liikuntaa.
Millainen kokemus itselläsi on noista harrastuksista ja niiden rasittavuudesta? Vai onko käveleminen jostakin syystä ainoa oikea tapa liikkua?
Vierailija kirjoitti:
Mä nauran lenkkeilijöille. Niin mäkin sillei positiivisesti. Saa lenkkeillä.
Paitsi yhdestä naikkosesta en tykännyt kun ihmeellisesti ensin hölkkäsi ohi ja yritti luoda katsekontaktia. Sitten pysähtyi polun päässä, kääntyi, tuli suoraan kohti, seisoi paikallaan tiukasti tuijottaen. Sitten lähti hölkkäämään kohtisuoraan ja meni ohi. Oli kyllä hilpeää. No meitä on moneen junaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten maaseudulla itketään, kun ei pääse lääkäriin kun kunto pettää jo keski-iässä. On se hienoa elää ylipainon, nivelrikkojen ja diabeteksen kanssa. Jösses mitä väkeä.
Ja silti tuo porukka kerää kesällä satoja litroja marjoja, hoitaa kasvimaata ja käy hirvimetsällä, mutta kunto pettää, kun ei käydä kävelyllä!
Mikään noista mainituista asioista ei ole kunnollista liikuntaa.
Millainen kokemus itselläsi on noista harrastuksista ja niiden rasittavuudesta? Vai onko käveleminen jostakin syystä ainoa oikea tapa liikkua?
Kerään marjoja ja sieniä joka kesä/syksy ja pidän huolta puutarhasta. Puutarhahommissa joskus kannetaan multasäkkejä ja työnnetään kottikärryä ylämäkeen, mutta en minä tuota minään liikuntana todellakaan pidä pääsääntöisesti. Enkä ole missään vaiheessa väittänyt, että käveleminen on oikea tapa liikkua. Kävelykin on todella kevyttä, ellei kulje yli 5 km matkoja reippaasti.
Ne ovat niitä ryhävalaita prisman parkkihalleissa kampeamassa itsensä autosta ulos tehdäkseen päivän liikunta-annoksen kävelemällä sipsihyllylle. Matkaa Prismaan on 500 m.
Vierailija kirjoitti:
No ei heidän niiden kanssa hienoa ole elää. Sen enempää kuin himoliikkujienkaan omien nivelkulumiensa kanssa. Sekin on tosiasia, että liikunnalliset ihmiset kuormittaa terveydenhoitoa paljon. Ja nimenomaan erikoissairaanhoitoa.
Mutta en mene paremmuuksia järjestykseen laittamaan. En pidä sitäkään tavoittelemisen arvoisena, että terveellä sydämellä eletään sitten pää lahonneena 100 vuotiaaksi, joista viimeiset 25-30v aidosti 24/7 kiviriippana kuormittaen, ja haitaten kaikkia ihmisiä ja yhteiskuntaa suoraan ja välillisesti.
Vierailija kirjoitti:
Opetat lapsesi riippuvaiseksi autosta. Se on haitallista aivan samalla tavalla kuin vaikka jos perheessänne syötäisiin karkkia joka päivä.
En opeta sillä, että en pyöräile ja menen kauppaan autolla koska lähes aina painavia ostoksia eikä muutenkaan tule käytyä ihan lähellä.
Ja tilanteissa, missä olen mennyt autolla vaikka ei pakko voin ylpeänä sanoa, että lapseni ovat joskus kävelleet vaikka olisi ollut se autokyyti saatavilla, koska eivät ole jaksaneet esim. odottaa sitä autokyytiä kun olemme vähän eri aikaan olleet menossa vaikka mummille. Se siitä huonosta esimerkistä! Katsos vanhemmat on vanhemmat ja lapset on lapset. En minäkään lapsena toiminut aina samoin kun vanhempani!
Miten opetan auton käyttöön sillä että kehoitan lapsen menemään pyöräilemään yksin tai kavereiden kanssa ja toki kun menevätkin kavereiden kanssa jonnekin, niin ei sitä autokyytiä ole silloin.
Harrastuksiinkin pääsääntöisesti kävellen tai julkisilla.
Jollain on nyt mennyt tunteisiin jonkun vanhemman liikkumattomuus? Hilpeää!
Vierailija kirjoitti:
Ne ovat niitä ryhävalaita prisman parkkihalleissa kampeamassa itsensä autosta ulos tehdäkseen päivän liikunta-annoksen kävelemällä sipsihyllylle. Matkaa Prismaan on 500 m.
Kukkakeppi miehet voisi syödä pikkuisen enemmän.
Juhuuuu, kannattaa katsoa sieltä lastensuojelun listoista millä syillä voi käydä vanhemmuuden kimppuun! Se ei ole sitten välttämättä ne syyt mistä et itse pidän vanhemmassa.
Taitavat olla todella lihavia, huonokuntoisia ja helposti sairastuvia ihmisiä. Itse olen melkein 40v mies ja olen jo 15 vuotta käynyt salilla ja joskus lenkkeilenkin ja pyöräilen. Ei siis paljoa pitää itseään kunnossa, mutta jotkut eivät jaksa sitä vähääkään!
Vierailija kirjoitti:
En kävele enkä pyöräile enkä liiku muutenkaan kuin pakolliset. Hyvissä voimissa tässä kuitenkin ollaan kohta eläkeiässä. Ei mitään kremppaa eikä ylipainoa. Liikkukoon ne jotka haluavat.
Joo ei kiinnosta!
"Kävele kauppaan" No on jopa 2,5kilometriä, ei hotsita tuhlata aikaa moiseen!
Vierailija kirjoitti:
Taitavat olla todella lihavia, huonokuntoisia ja helposti sairastuvia ihmisiä. Itse olen melkein 40v mies ja olen jo 15 vuotta käynyt salilla ja joskus lenkkeilenkin ja pyöräilen. Ei siis paljoa pitää itseään kunnossa, mutta jotkut eivät jaksa sitä vähääkään!
Mites se lasten hoito iltaisin ja viikonloppuisin + kotityöt?
Mitä liikuntavastaisuutta täällä? Pitäisi pistää ihan lakikirjaan rikosnimikkeeksi tuo. Tai lastensuojeluun. Tööt vanhempi ei harrasta liikuntaa! Arvaapa vaan tuleeko kahvittelemaan asian tiimoilta.
Kaipa hän tekee ajattelutyön, rauhoittuu ja purkaa energiaa jotenkin muuten.