Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kenelle kuuluu lapsen isän asunnon tyhjennys ja muut asiat?

Vierailija
23.04.2024 |

Lapseni isä kuoli jokin aika sitten ja hänellä ei ollut muita lähiomaisia paitsi meidän yhteinen alle kouluikäinen lapsi. Lapsen isän toisen vanhempi elää mutta ei asu Suomessa, tämä on aiemmin pyytänyt minua toimittamaan poikansa asioita tämän kuoleman jälkeen ja niin olen tehnytkin. Järjestin hautajaiset, selvitin akuutit asiat jne. Nyt olisi kuitenkin vuorossa asunnon tyhjennys ja myyminen. Siitä ei ole ollut puhetta ja nyt en ole saanut tätä toista vanhempaa kiinni asiassa.

Kenelle tämä kuuluu? Virallisesti kai meidän lapselle koska hän on lähin omainen, mutta hän ei siihen hommaan kykene.

Kommentit (439)

Vierailija
161/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun se lupa asunnon myyntiin on saatu, niin sitten on ihan sama kuka sen tyhjentää. Itse kyllä kävisin nuuskimassa, että onko siellä mitään rahanarvoista myytävää, mutta sittenhän voi vaikka kummin kaimaa pyytää viemään kamat, myydä koko irtaimisto niitä osaltavalle taholle tai itse lajitella ne hävitettäväksi.

Et sinä voi toisten omaisuutta myydä. Et, vaikka kyseessä olisi kultaharkko asunnon sijaan. Asunnon irtaimisto on ap:n lapsen ja muiden mahdollisten perijöiden omaisuutta, ei ap:n omaisuutta. 

Itsekö se alle kouluikäinen lapsi käy tyhjentämässä ja siivoamassa isänsä asunnon?

Juuri noin. Arvottomalla kamalla ei ole merkitystä, kun kuolinpesän omaisuutta lasketaan. Sen sijaan arvotavaralla on ja tästä syystä mitään myyntejä ei tehdä ennen kuin kuolinpesän omaisuus on kartoitettu ja velat maksettu. Katsos kun se arvotavara on kuolinpesän omaisuutta ja siitä saatuja tuottoja käytetään  tarvittaessa velkojen maksuun. Jos otat myyntirahat itsellesi, ilmoitat samalla olevasi halukas kuittaamaan kuolinpesän velat omasta pussistasi, koska laiminlyöt pesänselvityksen asianmukaisen hoitamisen. 

Vierailija
162/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun se lupa asunnon myyntiin on saatu, niin sitten on ihan sama kuka sen tyhjentää. Itse kyllä kävisin nuuskimassa, että onko siellä mitään rahanarvoista myytävää, mutta sittenhän voi vaikka kummin kaimaa pyytää viemään kamat, myydä koko irtaimisto niitä osaltavalle taholle tai itse lajitella ne hävitettäväksi.

Et sinä voi toisten omaisuutta myydä. Et, vaikka kyseessä olisi kultaharkko asunnon sijaan. Asunnon irtaimisto on ap:n lapsen ja muiden mahdollisten perijöiden omaisuutta, ei ap:n omaisuutta. 

Itsekö se alle kouluikäinen lapsi käy tyhjentämässä ja siivoamassa isänsä asunnon?

Mistä sinä tiedät ap:n exän tavaroiden arvon? Hänellähän voi olla vaikka miljoonien arvoinen taulukokoelma. Kyllä sillä on merkitystä pesänjaossa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kuuluu lähimmälle aikuiselle sukulaiselle.

Asunnon tai kiinteistön myynti ei nykyään onnistu ollenkaan ilman mittavia valmisteluja. Perunkirjoitus ja perintöveron maksaminen pitää olla tehtynä, olen melko varma siitä. Toivottavasti Ap:llä on varaa maksaa perintöverot lapsensa puolesta (tässä omituisessa maassa). Jos ainoa omistaja on alaikäinen, lapselle tarvitaan ehkä edunvalvoja, jotta lapselle maksettava asunnon hinta tulee hänelle. Mitenkähän sujuu asuntokaupan hyväksyntä nettitunnuksilla, kun kaikki tämä tapahtuu nykyään netissä??

Näin on, ensin pitää tehdä perunkirja ja maksaa verot. Sitten voi myydä vasta. Olen itsekin joutunut maksamaan isohkot perintöverot isäni jäljiltä perinnöstä, minkä saan sitten joskus, kun äitini joskus kuolee. Silloin pitää maksaa ensin ta

Perintövero tulee maksuun vasta sitten, kun on perukirja tehty ja perintö saatu.

Olen itse saanut muutaman viime vuoden aikana kaksi perintöä, joiden osalta näin on menetelty. Toisen perinnön kohdalla kaksi lapsistani olivat alaikäisiä, myös heidän osaltaan perintöverö maksettiin puolen vuoden päästä perinnön saamisesta. 

Vierailija
164/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenellä on aikaa tai mielenkiintoa myydä jotain exän rojuja, joilla on arvoa ehkä 100€? Jos miehen asunto on käytännössä pankin omistama, ei hänellä voi olla mitään merkittävää tavaraomaisuuttakaan. 

Vierailija
165/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minne se asunto tyhjennetään? Pihalle vai rappuun odottamaan kunnes lapsi on 18v?

Kyllä sen tyhjentämisen lisäksi pitää tehdä jotain niille tavaroille. Kaikkea voi olla mahdotonta varastoida odottamaan kunnes lapsi on täysikäinen. Jos ei halua heittää roskiin, niin on jopa ihan järkevää myydä sen mitä saa myytyä ja tallettaa rahat lapselle.

Järkevät ihmiset tilaavat pihaan roskalavan ja hoitavat kamat sen avulla kaatopaikalle. Korviaan myöten veloissa oleva asunto ei voi sisältää mitään niin merkittävää omaisuutta, että kannattaisi aloittaa myyntirumba yv, av, varattu-viesteineen. Ellei sitten satu löytämään firmaa, joka suoraan ostaa koko roskan ja hakee sen omatoimisesti pois. Näitäkin on. Tosin eivät osta jotain Ikea-kotia, vaan pitäisi olla vähän arvokkaampaa tavaraa lastissa. 

Vierailija
166/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä muita tukia lapsi voi saada?

Kun vanhempi kuolee, sillä voi olla vaikutusta esimerkiksi seuraaviin tukiin ja etuuksiin:

lapsilisä

elatusapu tai -tuki (underhållsbidrag eller -stöd, child support or maintenance allowance)

opintotuki

yleinen asumistuki

työmarkkinatuki

toimeentulotuki.

Jos toinen vanhempi jää alaikäisten lasten yksinhuoltajaksi, voi Kelasta saada yksinhuoltajakorotuksen lapsilisään.

Tarkista Kelasta, mitä tukia on mahdollista saada tai miten käy jo aiemmin myönnetyille etuuksille.Avautuu uuteen ikkunaan

No lapsi saa nyt ainakin sen n 70e eläkkeen..

Vierailija
167/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myin sukulaiseni asunnon irtaimiston paikalliselle kirpputoriyrittäjälle.Joka tuli ja tyhjensi asunnon kokonaisuudessaan.Ei siitä montaa sataa saanut mutta ei väliä, kunhan ei tarvinnut itse sitä hommaa tehdä. Ei olisi ollut mahdollistakaan toiselta paikakunnalta käsin. 

Vierailija
168/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin tyypillistä nykyään, että kaikki tekeminen pyritään siirtämään muille. Tuo lapsihan on ainoa perikunnan jäsen, tietenkin jos perunkirkoituksessa ei tule esille muita lapsia. Tuon lapsen puolestahan simä toimit. Kaikki mitä ostat muiden tekemämä on pois lapseltasi. On ditten.kysymys vaikka vaan satasen perinnöstä lopulta.

Mä luulen, että ap ei päin vastoin saa myydä exän asuntoa vain siksi, että asunto on perikunnan, jonka ainoa jäsen on ap:n lapsi. Ap:n pitää ensin saada virallinen edunvalvojastatus, tai vaihtoehtoisesti lupa lapsen edunvalvojalta (virkamieheltä) asunnon myyntiin.

Väärin. Ap:lla on jo edunvalvojastatus, koska hän on lapsensa huoltaja. Myyntilupa hankitaan Digi- ja väestövirastolta, ei mitlään edunvalvojilta. Tämänkin asian saa ihan helposti selville vaikka googlaama

TÄMÄ, HYVÄ!!

Vierailija
169/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekö se alle kouluikäinen lapsi käy

Juuri noin. Arvottomalla kamalla ei ole merkitystä, kun kuolinpesän omaisuutta lasketaan. Sen sijaan arvotavaralla on ja tästä syystä mitään myyntejä ei tehdä ennen kuin kuolinpesän omaisuus on kartoitettu ja velat maksettu. Katsos kun se arvotavara on kuolinpesän omaisuutta ja siitä saatuja tuottoja käytetään  tarvittaessa velkojen maksuun. Jos otat myyntirahat itsellesi, ilmoitat samalla olevasi halukas kuittaamaan kuolinpesän velat omasta pussistasi, koska laiminlyöt pesänselvityksen asianmukaisen hoitamisen.

Kodin irtaimisto ei ole arvotavaraa. Ei edes ne tavalliset korut, kodinelektroniikka tai antiikkilipastot.

Ei vainajan velkoja aleta velkojille millään irtaimistosta löytyneellä rannekoruilla tai tai lipastolla kuittaamaan, vaan Kodin irtaimisto on lain silmissä arvotonta.

Vierailija
170/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun vanhempi kuolee, sillä voi olla vaikutusta esimerkiksi seuraaviin tukiin ja etuuksiin:

lapsilisä

elatusapu tai -tuki (underhållsbidrag eller -stöd, child support or maintenance allowance)

opintotuki

yleinen asumistuki

työmarkkinatuki

toimeentulotuki.

Jos toinen vanhempi jää alaikäisten lasten yksinhuoltajaksi, voi Kelasta saada yksinhuoltajakorotuksen lapsilisään.

Tarkista Kelasta, mitä tukia on mahdollista saada tai miten käy jo aiemmin myönnetyille etuuksille.Avautuu uuteen ikkunaan

Lapsilisä maksetaan aina vain toiselle vanhemmalle, joten siihen ei vaikuta mitenkään.

Elatusapu ei saa, jos isä on hoitanut elatusmaksut asianmukaisesti. Kuoleman jälkeen lapsi saa eläkettä, jonka nimeä en nyt juuri muista elatusmaksun sijaan.

Opintotukea tai muitakaan tukia ei saa, kun kyseessä on kouluikäinen (lue: peruskoulu) lapsi. 

Vierailija
171/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lapsilisä

opintotuki

yleinen asumistuki

työmarkkinatuki

toimeentulotuki.

Niin. ALLE KOULUIKÄINEN lapsihan kovinkin usein saa opintotukea, työmarkkinatukea jne. jne :D

Vierailija
172/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritykset ostavat kuolinpesiä eli tyhjentävät irtaimiston ja ehkä maksavat siitä. 

Käy itse siellä asunnossa! Onko tärkeitä papereita, jne.

Lapselle kannattaa säästää kaikki valokuvat ja jos olisi muuta tunnearvolta tarpeellista. Isän tekemiä esineitä, tauluja, jne. 

Vierailija
173/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lapsilisä

opintotuki

yleinen asumistuki

työmarkkinatuki

toimeentulotuki.

Mitä jos vaikka lukisit seuraavalla kerralla aloitustekstin? Alle kouluikäinen lapsi ei mitään asumistukia jne. saa.

Vierailija
174/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mahdollista, käy katsomassa asunnolta jotain pientä lapselle muistoksi isästään. Loput sitten osto-myynti-firman kautta poistoon eli firma hakee kamat ja maksaa niistä, jos kokee jotain maksettavaa olevan. Tämän jälkeen lupa DVV:ltä ja kämpää myyntiin. 

Vierailija
175/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekö se alle kouluikäinen lapsi käy

Arvotavara on täysin eri asia kuin se että lapsi kanittaisi isänsä polkupyörän ja rannekellon tai isoäidin perintökorvikset saadakseen isän velkoja maksetuksi. Arvotavaraa on käytännössä vain esimerkiksi auto tai muu vastaava erikseen vakuutettu asia.

Vierailija
176/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsen pitäisi maksaa isänsä velkoja, jotka kuoleman jälkeen ovat kuolinpesän velkoja? Etkö ole kuullut, että velat eivät periydy?

Vierailija
177/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvotavara on täysin eri asia kuin se että lapsi kanittaisi isänsä polkupyörän ja rannekellon tai isoäidin perintökorvikset saadakseen isän velkoja maksetuksi. Arvotavaraa on käytännössä vain esimerkiksi auto tai muu vastaava erikseen vakuutettu asia.

Lapsen ei tarvitse mitään velkoja maksaa. Velat maksetaan kuolinpesän omaisuudesta. Jos pesä jää miinukselle, velat jäävät velkojien tappioksi. Velat eivät periydy ellei itse perseile asioita ja jätä perunkirjoitusta tekemättä asianmukaisesti. Mitään ei siis tarvitse kanittaa. Ja aika monellakin on kotonaan arvotavaraa, joka on vakuutettu erikseen. Esimerkiksi tauluja, arvokoruja jne. Omaisuutta, joka voi olla moninkertaisesti arvokkaampaa kuin joku ruosteinen Lada tms. 

Vierailija
178/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sinä voi toisten omaisuutta myydä. Et, vaikka kyseessä olisi kultaharkko asunnon sijaan. Asunnon irtaimisto on ap:n lapsen ja muiden mahdollisten perijöiden

Perintöä ei voi ottaa vastaan vain osittain. Muutenhan kaikki ottaisivat vain omaisuuden ja jättäisivät velat maksamatta. 

Vierailija
179/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikoinen ajatus, että esim. 100 000€ maksava Rolex ei olisi arvotavaraa, mutta 2 000€ maksava auto olisi

Vierailija
180/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintöä ei voi ottaa vastaan vain osittain. Muutenhan kaikki ottaisivat vain omaisuuden ja jättäisivät velat maksamatta. 

Velat eivät ole perintö. Perintö kun ei voi saada ennen kuin on selvitetty kuolinpesän omaisuus eli varat miinus velat. Velat eivät periydy, vaan ne maksetaan kuolinpesän varoista. Ylijäävä osuus on sitten perintö, joka jaetaan perillisten kesken. jos ylijäämää ei jää, ei tule perintökään. Jos taasen pesä on alijäämäinen eli velkaa on enemmän kuin varallisuutta, velkojat ottavat tappiot niskaansa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan