Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kenelle kuuluu lapsen isän asunnon tyhjennys ja muut asiat?

Vierailija
23.04.2024 |

Lapseni isä kuoli jokin aika sitten ja hänellä ei ollut muita lähiomaisia paitsi meidän yhteinen alle kouluikäinen lapsi. Lapsen isän toisen vanhempi elää mutta ei asu Suomessa, tämä on aiemmin pyytänyt minua toimittamaan poikansa asioita tämän kuoleman jälkeen ja niin olen tehnytkin. Järjestin hautajaiset, selvitin akuutit asiat jne. Nyt olisi kuitenkin vuorossa asunnon tyhjennys ja myyminen. Siitä ei ole ollut puhetta ja nyt en ole saanut tätä toista vanhempaa kiinni asiassa.

Kenelle tämä kuuluu? Virallisesti kai meidän lapselle koska hän on lähin omainen, mutta hän ei siihen hommaan kykene.

Kommentit (439)

Vierailija
141/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kuuluu lähimmälle aikuiselle sukulaiselle.

Asunnon tai kiinteistön myynti ei nykyään onnistu ollenkaan ilman mittavia valmisteluja. Perunkirjoitus ja perintöveron maksaminen pitää olla tehtynä, olen melko varma siitä. Toivottavasti Ap:llä on varaa maksaa perintöverot lapsensa puolesta (tässä omituisessa maassa). Jos ainoa omistaja on alaikäinen, lapselle tarvitaan ehkä edunvalvoja, jotta lapselle maksettava asunnon hinta tulee hänelle. Mitenkähän sujuu asuntokaupan hyväksyntä nettitunnuksilla, kun kaikki tämä tapahtuu nykyään netissä??

Näin on, ensin pitää tehdä perunkirja ja maksaa verot. Sitten voi myydä vasta. Olen itsekin joutunut maksamaan isohkot perintöverot isäni jäljiltä perinnöstä, minkä saan sitten joskus, kun ä

Pankki on kuitenkin tarkkana siinä vaiheessa, kun digitaalinen kaupanteko tapahtuu.  Sukulainen äskettäin kertoi miten monimutkaista se oli, kun osti kuolinpesältä.

Vierailija
142/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sillä ukolla ei ihan järjetöntä omaisuusmäärää ole niin asunnon tyhjentäminen hoituu päivässä. Tyhjänä asunto menee huomattavasti helpommin ja paremmalla hinnalla kaupaksi kuin roinan kera. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun se lupa asunnon myyntiin on saatu, niin sitten on ihan sama kuka sen tyhjentää. Itse kyllä kävisin nuuskimassa, että onko siellä mitään rahanarvoista myytävää, mutta sittenhän voi vaikka kummin kaimaa pyytää viemään kamat, myydä koko irtaimisto niitä osaltavalle taholle tai itse lajitella ne hävitettäväksi.

Et sinä voi toisten omaisuutta myydä. Et, vaikka kyseessä olisi kultaharkko asunnon sijaan. Asunnon irtaimisto on ap:n lapsen ja muiden mahdollisten perijöiden omaisuutta, ei ap:n omaisuutta. 

Itsekö se alle kouluikäinen lapsi käy tyhjentämässä ja siivoamassa isänsä asunnon?

Asunnon irtaimisto, huonekalut, vaatteet ja muu henkilökohtainen omaisuus on käytännössä arvoltaan 0, koska sitä ei lasketa minkään arvoiseksi.

Vierailija
144/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sillä ukolla ei ihan järjetöntä omaisuusmäärää ole niin asunnon tyhjentäminen hoituu päivässä. Tyhjänä asunto menee huomattavasti helpommin ja paremmalla hinnalla kaupaksi kuin roinan kera. 

Riippuu onko yksiö tai kaksio kerrostalossa vai kaksikerroksinen omakotitalo tai neljän huoneen kerrostaloasunto.

Vierailija
145/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun se lupa asunnon myyntiin on saatu, niin sitten on ihan sama kuka sen tyhjentää. Itse kyllä kävisin nuuskimassa, että onko siellä mitään rahanarvoista myytävää, mutta sittenhän voi vaikka kummin kaimaa pyytää viemään kamat, myydä koko irtaimisto niitä osaltavalle taholle tai itse lajitella ne hävitettäväksi.

Et sinä voi toisten omaisuutta myydä. Et, vaikka kyseessä olisi kultaharkko asunnon sijaan. Asunnon irtaimisto on ap:n lapsen ja muiden mahdollisten perijöiden omaisuutta, ei ap:n omaisuutta. 

Itsekö se alle kouluikäinen lapsi käy tyhjentämässä ja siivoamassa isänsä asunnon?

Asunnon irtaimisto, huonekalut, vaatteet ja muu henkilökohtainen omaisuus on käytännössä arvoltaan 0, koska sitä ei lasketa minkään arvoiseksi.

Myyminen on eri asia kuin tyhjentäminen. Tuossa vastattiin viestiin, jonka kirjoittaja kertoi, että menisi nuuskimaan, onko jotain myytävää. 

Vierailija
146/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, todennäköisesti lapsesi haluaa tietää isästään ja juuristaan aikuisena. Kun isä on kuollut lapsen ollessa pieni, jää paljon kysymyksiä.

Säästä kaikki valokuvat ja jos asunnossa on muuta sukuun liittyvää, kuten erityisen vanhoja perintöhuonekaluja tms. Jos on päiväkirjoja ja kirjeitä, säästä ne. Myös muutama isän vaatekappale olisi hyvä säästää. Lapsesi tekee sitten aikuisena päätöksen, haluaako säästää nämä.

Tuhoamalla toisen vanhemman muistot äiti voi pahimmillaan tuhota lapsen mielenterveyden ja oman suhteen lapseensa.

Miksi vaatteita? Isäni kuoli ollessani lapsi ja pakko sanoa että mikään materia ei merkitse minulle mitään, ei perintöhuonekalut eikä sellaiset. Isän vaatteet tuntuisi lähinnä koomiselta, hän kuoli jo 90-luvulla. Tietääkseni isän toista biologista

No onneksi on järkeviä ihmisiä, jotka eivät kerää roinaa nurkat täyteen vain siksi että joku on kuollut. Valokuvat riittää, minulla on myös isän maalaama taulu, ei muuta. Meinaatko että aloittaja tyhjentää lapsen isän asunnon "kaiken varalta" kotiinsa tai johonkin varastoon ? 

Vierailija
147/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on perintöä tulossa, kannattaa itse tehdä, mahd nopeasti.

Mun tutulla oli kinteistövälitysfirma ja mä olin siinä mukana. Tyhjennettiin kuolinpesät ilmaiseksi, tän yrittäjän mies oli Anttilassa töissä. Sai sieltä halvalla lakanoita jne huonekaluja. 

Mä pakkasin irtaimiston, joku lista oli, korut, designlasit, kirjeet, valokuvat jne pitää säästää ja muut meni kirppikselle. Yli 10 asuntoa, lähinnä kaksioita, tyhjensin. Tuntipalkka surkea, mutta jotain tuli ja koerrätystä. Valtaosahan olisi mennyt roskiin

Miten toi Anttila ja lakanat, huonekalut ym. liittyy tähän?

Pahoittelen. Liikenne sakkasi, kun kirjoitin.

henkilöllä oli kiinteistönvälitysfirma. Otti myyntiin mm kuolinpesiä.  Mä tyhjensin ja sain palkaksi perustavarat ja pakkasin arvokkaammat

Oletko menossa bussilla mielisairaalaan Anttiloinesi?

Vierailija
148/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu onko yksiö tai kaksio kerrostalossa vai kaksikerroksinen omakotitalo tai neljän huoneen kerrostaloasunto.

Ei riipu. Asunnon koko ei vaikuta siihen, paljonko omaisuutta on. Vain omaisuuden määrä ratkaisee, kauanko tyhjentämiseen menee. Ihan yhtä kauan se sohvan kantaminen kestää, teki sen yksiöstä tai neliöstä. Noin esimerkiksi. 

Vierailija
149/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunnon irtaimisto, huonekalut, vaatteet ja muu henkilökohtainen omaisuus on käytännössä arvoltaan 0, koska sitä ei lasketa minkään arvoise

Myyminen on eri asia kuin tyhjentäminen. Tuossa vastattiin viestiin, jonka kirjoittaja kertoi, että menisi nuuskimaan, onko jotain myytävää.

Ja minne se asunto tyhjennetään? Pihalle vai rappuun odottamaan kunnes lapsi on 18v?

Kyllä sen tyhjentämisen lisäksi pitää tehdä jotain niille tavaroille. Kaikkea voi olla mahdotonta varastoida odottamaan kunnes lapsi on täysikäinen. Jos ei halua heittää roskiin, niin on jopa ihan järkevää myydä sen mitä saa myytyä ja tallettaa rahat lapselle.

Vierailija
150/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapselle pitää saada edunvalvoja. Asiaa ei voi hoitaa muuten. Edunvalvoja hakemus löytyy internetistä.

Ap on lapsen huoltajana jo valmiiksi hänen edunvalvojansa. Ei tarvitse tuhlata satoja euroja ulkopuoliseen apuun. 

Lapsen omaisuutta ei voi myydä ilman DVV:n lupaa. Lisäksi jos pesässä on enemmän velkaa kuin omaisuutta on syytä olla tarkkana, ettei saa velkoja lapsen niskoille. 

1. DVV:n lupa on eri asia kuin ulkpuolinen edunvalvoja

2. Velat eivät periydy

https://herkulex.fi/kuolinpesan-ja-vainajan-velat-kuka-maksaa/

Niin? Tuollakin ihan selkokielellä luk

Niin? Siinä on paljon aikataulutettua huolehdittavaa ja ap kyselee ohjeita vauvapalstalta. Toivottavasti kysyy ohjeet ammattilaisilta.

Vierailija
151/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av palsta ei petä koskaan! Laitetaan linkkejä omien väitteiden tueksi lukematta sitä, että linkin takaa löytyvä tieto kumoaa ne "omat" tiedot. Kuvitellaan, että DVV=edunvalvoja ja soitellaan perintöasioissa hautaustoimistoon. HYVÄ MAMMAT!

Vierailija
152/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei riipu. Asunnon koko ei vaikuta siihen, paljonko omaisuutta on. Vain omaisuuden määrä ratkaisee, kauanko tyhjentämiseen menee. Ihan yhtä kauan se sohvan kantaminen kestää, teki sen yksiöstä tai neliöstä. Noin esimerkiksi. 

Isommassa asunnossa on keskimäärin enemmän irtaimistoa.

Vierailija
153/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunnon irtaimisto, huonekalut, vaatteet ja muu henkilökohtainen omaisuus on käytännössä a

Itse olen tyhjentänyt ihan vain kaatopaikalle, jos omaisuudella ei ole ollut merkittävää rahallista arvoa. Mutta sinä voit toki toimia vaikeimman kautta, jos haluat maksaa sakkoja siitä, että makuutat tavaroita tontilla, joka ei ole omasi. 

Vierailija
154/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunnon irtaimisto, huonekalut, vaatteet ja

Itse olen tyhjentänyt ihan vain kaatopaikalle, jos omaisuudella ei ole ollut merkittävää rahallista arvoa. Mutta sinä voit toki toimia vaikeimman kautta, jos haluat maksaa sakkoja siitä, että makuutat tavaroita tontilla, joka ei ole omasi.

Asunnon tavaroita ei saa myydä mutta saa heittää kaatopaikalle?

Vierailija
155/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunnon irtaimisto, huonekalut, vaatteet ja muu henkilökohtainen omaisuus on käytännössä a

Täytyy sitten vain muistaa raportoida myyntituotot kuolinpesän omaisuuteen tai voipi käydä hullusti niiden velkojen kanssa. Joutuu pian itse maksumieheksi, jos selviää, että on myynyt omaisuutta, jonka myyntihinta kuuluu kuolinpesälle ja ottanut rahat itselleen. Ne tavarathan eivät ole ap:n lapsen omaisuutta ennen kuin perunkirjoitus on tehty ja kuolinpesän varat ja velat selvitetty ja velat maksettu. Vasta velkojen maksun jälkeen jäävä omaisuus on ap:n lapsen perintöä. Ellei ole testamenttia, jonka nojalla perijöitä on enemmän kuin yksi. 

Vierailija
156/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isommassa asunnossa on keskimäärin enemmän irtaimistoa.

Ei välttämättä. Yksiö voi olla tupaten täynnä ja vastaavasti neliössä voi elää vain patjan ja mikron kera. Tahallinen kärjistys, jotta ero hahmottuu. Sekin vaikuttaa paljon, onko omaisuus isoja huonekaluja vai esim. miljoona pientä tilpehööriä siroteltuna ympäri kämppää. 

Vierailija
157/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kodin irtaimistoa kannattaa myydä erikseen, yleensä ihmiset kiinnostuu siitä enemmän ja samalla voi kerätä vähän rahaa lapselle. Esimerkiksi jos löytyy uudehkoja huonekaluja tai kodinkoneita, tai vaikka jotain mistä antiikkiharrastajat olisi kiinnostuneita.

Nuo asunnon tyhjentäjät vaan laskuttaa siitä että vievät tavarat pois.

Tai sellainen että oma aika on kalliimpaa kuin muutama hassu satanen. 

En minä ainakaan ala kenenkään arvottomia rojuja pöyhimään, jos joku muu sen kohtuuhintaan tekee. 

Vierailija
158/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen tyhjentämisen lisäksi pitää tehdä jotain niille tavaroille. Kaikkea voi olla mahdotonta varastoida odottamaan kunnes lapsi on täysikäinen. Jos ei halua heittää roskiin, niin on jopa ihan järkevää myydä sen mitä saa myytyä ja tallettaa rahat lapselle.

Miksi puhut täysi-ikäisyydestä, vaikka lapsi saa perityn omaisuuden heti, kun perunkirjoitukset on hoidettu asianmukaisesti? Jos siis jotain perittävää jää. Ennen perunkirjoituksia taasen kukaan täysipäinen ei lähde myymään kuolinpesän omaisuutta, koska sillä voi saattaa itsensä tilanteeseen, jossa joutuu vastuuseen kuolinpesän veloista. Tämä etenkin silloin, jos tallettaa myynnistä saadut rahat omalle tililleen ja jättää ilmoittamatta ne kuolinpesän omaisuudeksi. Perunkirjoitus tehdään 3kk sisällä kuolemasta ja ennen sitä edes kämppää ei saa myydä. Eli tavaroita ei tarvitse varastoida, vaan ne voivat odotella siellä kämpässä ihan rauhassa. 

Vierailija
159/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunnon irtaimisto, huonekalut, vaatteet ja

Täytyy sitten vain muistaa raportoida myyntituotot kuolinpesän omaisuuteen tai voipi käydä hullusti niiden velkojen kanssa. Joutuu pian itse maksumieheksi, jos selviää, että on myynyt omaisuutta, jonka myyntihinta kuuluu kuolinpesälle ja ottanut rahat itselleen. Ne tavarathan eivät ole ap:n lapsen omaisuutta ennen kuin perunkirjoitus on tehty ja kuolinpesän varat ja velat selvitetty ja velat maksettu. Vasta velkojen maksun jälkeen jäävä omaisuus on ap:n lapsen perintöä. Ellei ole testamenttia, jonka nojalla perijöitä on enemmän kuin yksi. 

Kodin tavanomainen irtaimisto elikkä siis asunnon tavarat ei kuulu perunkirjoitukseen koska niillä ei ole arvoa. Kodin irtaimistoa ei siis myöskään käytetä velkojen maksuun eikä sitä katsota kuolinpesän varaksi.

Vierailija
160/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi puhut täysi-ikäisyydestä, vaikka lapsi saa perityn omaisuuden heti, kun perunkirjoitukset on hoidettu asianmukaisesti? Jos siis jotain perittävää jää. Ennen perunkirjoituksia taasen kukaan täysipäinen ei lähde myymään kuolinpesän omaisuutta, koska sillä voi saattaa itsensä tilanteeseen, jossa joutuu vastuuseen kuolinpesän veloista. Tämä etenkin silloin, jos tallettaa myynnistä saadut rahat omalle tililleen ja jättää ilmoittamatta ne kuolinpesän omaisuudeksi. Perunkirjoitus tehdään 3kk sisällä kuolemasta ja ennen sitä edes kämppää ei saa myydä. Eli tavaroita ei tarvitse varastoida, vaan ne voivat odotella siellä kämpässä ihan rauhassa. 

Olet väärässä.

Asunnon tavarat ei kuulu kuolinpesän varoihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän