Kenelle kuuluu lapsen isän asunnon tyhjennys ja muut asiat?
Lapseni isä kuoli jokin aika sitten ja hänellä ei ollut muita lähiomaisia paitsi meidän yhteinen alle kouluikäinen lapsi. Lapsen isän toisen vanhempi elää mutta ei asu Suomessa, tämä on aiemmin pyytänyt minua toimittamaan poikansa asioita tämän kuoleman jälkeen ja niin olen tehnytkin. Järjestin hautajaiset, selvitin akuutit asiat jne. Nyt olisi kuitenkin vuorossa asunnon tyhjennys ja myyminen. Siitä ei ole ollut puhetta ja nyt en ole saanut tätä toista vanhempaa kiinni asiassa.
Kenelle tämä kuuluu? Virallisesti kai meidän lapselle koska hän on lähin omainen, mutta hän ei siihen hommaan kykene.
Kommentit (439)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TÅMÅ ON JOKU SEKOPÄISTEN KETJU. KIRJOITTELETTE OMIEN FIILISTEN MUKAAN, TUNTEMATTA SUOMEN LAIKIA LAINKAAN. Tuossa pitää huomioida monta asiaa. Onko ositus tehty aikaisemmasta avioliitosta, jos ei ole tehty, niin äidillä on edelleen avio-oikeus asuntoon. Sitten on tämä suosittu väite, että irtaimisto ei ole perintöä. Ainakin siitä irtaimiston jaosta monensti tulee nyrkkitappelu tai painiottelu. Meillä pidettiin irtaimistosta sisäinen huutokauppa ja kokonaissumma nousi yli 20 000e. Siinä mielessä on perintöä, mutta verottajalle sitä ei tarvitse ilmoittaa. Mainitaan perukirjass, että tavanomainen irtaimisto, 500e. Sitten lapsen kannalta: hänelle tulee lakisääteinen edunvalvoja oman äidin lisäksi. Kuten nimikin sanoo, hän valvoo lapsen etua, lähinnä taloudellisissa asioissa, kuten perhe-eläkkeen käyttö.
Lain mukaan lapsen huolta
Puhut paskaa, tai sitten laki on muuttunut matkan varrella. Minulle määrättiin isän lisäksi edunvalvoja. Tosin omaisuuskin oli poikkeuksellisen suuri. Saim mm. uuden velattoman kaksion jokimaisemalla. Olin 16-vuotias vuonna -74.
Lähtökohtaisesti lapsen huoltaja on lapsen edunvalvoja mutta tietyissä tilanteissa saatetaan tarvita edunvalvojan sijainen. Perustilanteissa edunvalvoja on kuitenkin se huoltaja.
"Puhut paskaa, tai sitten laki on muuttunut matkan varrella. Minulle määrättiin isän lisäksi edunvalvoja. Tosin omaisuuskin oli poikkeuksellisen suuri. Saim mm. uuden velattoman kaksion jokimaisemalla. Olin 16-vuotias vuonna -74. "
Laki voi hyvinkin ollut muuttunut 50 vuodessa. Lisäksi nykyisinkin huoltaja saattaa ihan omasta tahdostaan haluta lapselle ulkopuolisen edunvalvojan, jos omaisuus on tosi suuri tai sen hoitaminen on muuten monimutkaista. Tämä on erityisen kätevää tilanteessa, jossa omaisuudelle tehdään usein toimenpiteitä, joihin pitäisi hakea DVV:ltä edunvalvojan sijainen, jos vanhempi itse toimisi edunvalvojana. Ulkopuolisen edunvalvojan ei tarvitse olla virkamies, vaan tehtävässä voi toimia esim. joku ystävä.
Joka tapauksessa nykyisin useimmissa tapauksissa lapselle ei määrätä ulkopuolista edunvalvojaa toisen vanhemman kuoltua, jos eloonjäänyt vanhempi on kykenevä ja halukas hoitamaan tehtävää.
Vierailija kirjoitti:
"Puhut paskaa, tai sitten laki on muuttunut matkan varrella. Minulle määrättiin isän lisäksi edunvalvoja. Tosin omaisuuskin oli poikkeuksellisen suuri. Saim mm. uuden velattoman kaksion jokimaisemalla. Olin 16-vuotias vuonna -74. "
Laki voi hyvinkin ollut muuttunut 50 vuodessa. Lisäksi nykyisinkin huoltaja saattaa ihan omasta tahdostaan haluta lapselle ulkopuolisen edunvalvojan, jos omaisuus on tosi suuri tai sen hoitaminen on muuten monimutkaista. Tämä on erityisen kätevää tilanteessa, jossa omaisuudelle tehdään usein toimenpiteitä, joihin pitäisi hakea DVV:ltä edunvalvojan sijainen, jos vanhempi itse toimisi edunvalvojana. Ulkopuolisen edunvalvojan ei tarvitse olla virkamies, vaan tehtävässä voi toimia esim. joku ystävä.
Joka tapauksessa nykyisin useimmissa tapauksissa lapselle ei
Itse olen ajatellut, että siinä valvottiin, että saan oikeasti tuon kaksion, kun täytän 18v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ajatellut, että siinä valvottiin, että saan oikeasti tuon kaksion, kun t
Ja miksei se vanhempi voisi tehdä sitä? Äitini oli pikkuveljen edunvalvojana tämän mummon kuoltua kun pikkuveli peri isänsä sijasta mummonsa omaisuuden. Tästä omaisuudesta tehtiin vuosittain selvitys, vaikka käytännössä esimerkiksi metsämyyntiä ei tehty pikkuveljen ollessa alaikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ajatellut, että siinä valvottiin, että saan oikeasti tuon kaksion, kun t
Meillä tarvittiin hetkellinen ulkopuolinen edunvalvoja perinnön jakoon liittyen. Syynä se, että toinen vanhemmista oli myös perimässä. Kun jako oli tehty, riitti vanhempien kerran vuodessa maistraattiin toimittama tiedot lapsen omaisuusdesta.
Kun lapsen omistama asunto myytiin, kupa myyntiin haettiin myös maistraatista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä valvotaan normaalisti siten, että edunvalvojan (oli se sitten vanhempi tai joku muu) pitää vuosittain toimittaa DVV:lle kirjanpito lapsen omaisuudesta ja siinä tapahtuneista muutoksista. Asunnon osalta edunvalvojan pitää lisäksi hakea DVV:ltä lupa myyntiin. Ilman sitä kauppoja ei voi tehdä.
Ap ei voi edustaa lastaan tässä perintöasiassa, on ihan selvää.
https://dvv.fi/milloin-edunvalvoja-tarvitsee-sijaisen
Alaikäisen huoltajat toimivat lapsensa edunvalvojina. Alaikäisen edunvalvojana olet esteellinen eli tarvitset sijaisen, jos toimessa kuten perinnönjaossa alaikäisen vastapuolena* on
sinä itse
puolisosi
lapsesi
toinen edustamasi päämies
yhtiö, jonka hallinnossa olet mukana.
*Vastapuolia ovat esimerkiksi myyjä ja ostaja, vuokranantaja ja vuokralainen sekä kuolinpesässä leski ja perilliset.
Olet esteellinen myös silloin, jos sinun ja alaikäisen edut ovat muulla tavoin ristiriidassa keskenään.
Huomaa, että alaikäisen edunvalvojina toimivien huoltajien täytyy toimia yhdessä. Jos toinen huoltajista on esteellinen, kumpikaan ei voi toimia edunvalvojana kyseisessä toimessa.
Vierailija kirjoitti:
Alaikäisen huoltajat toimivat lapsensa edunvalvojina. Alaikäisen edunvalvojana olet esteellinen eli tarvitset sijaisen, jos toimessa kuten perinnönjaossa alaikäisen vastapuolena* on
sinä itse ...
Ap ei ole tässä esteellinen, koska hän ei ole leski eikä osakkaana samassa kuolinpesässä. (Poikkeus on silloin, jos ap on ollut aikaisemmin naimissa exänsä kanssa ja ositus on tekemättä.)
Lapsen isä kuolee ja erossa jos vielä ovat ja ei ole lisääntynyt ei naista niin lapsen äiti hoitaa varsinkin jos on jäänyt maallista mammonaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sinä itse ...
Ap ei ole tässä esteellinen, koska hän ei ole leski eikä osakkaana samassa kuolinpesässä. (Poikkeus on silloin, jos ap on ollut aikaisemmin naimissa exänsä kanssa ja ositus on tekemättä.)
Eikös ap toimi perinnönjättäjän isän valtuutettuna joka lienee pesän osakas.
Emme olleet naimisissa lapsen isän kanssa eikä meillä ole ollut yhteistä omaisuutta. Suurin edessä oleva homma on tämä asunnon tyhjennys ja mietin vaan että miten se käytännössä menee. Muut kuviot on suunnilleen selvillä ja olen tietoinen että olen lapsen edunvalvoja.
Ap
Vierailija kirjoitti:
sinä itse
puolisosi
lapsesi
toinen edustamasi päämies
yhtiö, jonka hallinnossa olet mukana.
*Vastapuolia ovat esimerkiksi myyjä ja ostaja, vuokranantaja ja vuokralainen sekä kuolinpesässä leski ja perilliset.
Olet esteellinen myös silloin, jos sinun ja alaikäisen edut ovat muulla tavoin ristiriidassa keskenään.
Huomaa, että alaikäisen edunvalvojina toimivien huoltajien täytyy toimia yhdessä. Jos toinen huoltajista on esteellinen, kumpikaan ei voi toimia edunvalvojana kyseisessä to
Millä tavalla ap on mielestäsi esteellinen? Onko hän kenties ostamassa asuntoa?
Vierailija kirjoitti:
Monellakaan täällä ei ole mitään käryä alaikäisen perinnön verotuksesta 🤦.
Siitä ei käsittääkseni ole kysyttykään. Anonyymejä ei muutenkaan kannata neuvoa veroasioissa. Aloittajan kannattaa ottaa yhteyttä tahoon joka osaa häntä neuvoa tässä kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Emme olleet naimisissa lapsen isän kanssa eikä meillä ole ollut yhteistä omaisuutta. Suurin edessä oleva homma on tämä asunnon tyhjennys ja mietin vaan että miten se käytännössä menee. Muut kuviot on suunnilleen selvillä ja olen tietoinen että olen lapsen edunvalvoja.
Ap
Siis onko asunto myyty vai menossa myyntiin ja onko kuolinpesässä muita? Luulisi että jos teillä on perunkirjoitus ja muut kuviot tosiaan selvillä, saisit sitä kautta tietää.
Vierailija kirjoitti:
"Irtaimisto nyt vaan on osa perintöä väitit mitä väitit. Minulla on kotona vaikka kuinka perintöhuonekaluja, tauluja yms. Mitä muuta ne ovat kuin irtaimistoa?! Kerro!!"
Ei ole.
Ne huonekalut menee samaan kategoriaan kuin sukat ja kalsarit, eikä niitä lueta perinnöksi.
7 Asuntoirtaimisto
Tavanomainen koti-irtaimisto on perintö- ja lahjaverotuksessa verosta vapaa siltä osin kuin sen arvo on enintään 4.000 euroa. Tämän vuoksi asuntoirtaimiston arvoksi hyväksytään yleensä perukirjaan tai lahjaveroilmoitukseen merkitty arvo.
Arvokkaat kokoelmat sekä taide- ja antiikkiesineet eivät kuulu tavanomaiseen koti-irtaimistoon. Arvoesineet arvostetaan esinekohtaisesti käypään arvoon. Esineen arvosta saatu ulkopuolisen alan asiantuntijan lausunto voidaan ottaa yleensä perintö- tai lahjaverotuksen perusteeksi. Muun selvityksen puuttuessa myös esineen hankintahintaa (arvonlisäveroineen) voidaan käyttää arvostamisen perusteena.
https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/152974/irtaime…
miten tarkasti alaikäisen irtaimisto tulee ilmoittaa?
Sinun ei tarvitse ilmoittaa tavanomaista koti-irtaimistoa. Ilmoita ajoneuvot ja arvo-omaisuus, kuten taulut, korut ja arvoesineet.
lähde dvv
Alaikäisen ollessa kuolinpesän osakas, kuolinpesässä tehtäviin toimiin saatetaan tarvita vielä erikseen holhousviranomaisen (DVV:n) lupa. Tällaisia toimia on esimerkiksi kuolinpesän omistuksessa olevan kiinteistön tai asunto-osakkeiden myynti ja kuolinpesässä tehtävä perinnönjako.
Jos alaikäinen on kuolinpesän osakkaana, on kuolinpesässä usein toimitettava ositus ja perinnönjako. Tällöin ei useinkaan ole vaihtoehtona jättää pesää jakamatta. Ositukseen ja perinnönjakoon on aina haettava DVV:n lupa. DVV tarkistaa, että sopimus on alaikäisen edun mukainen. DVV:lle on perinnönjakoluonnoksen ohella toimitettava kaikki asiaan liittyvät asiakirjat, kuten perukirja liitteineen, testamentti tiedoksiantoineen, mahdolliset kauppakirjat, kuolinpesän tilitapahtumat kuolinpäivästä alkaen sekä selvitys muista kuolinpesässä tehtävistä asioista. Yleensä luvan saamiseksi edellytetään myös laillistetun kiinteistönvälittäjän (LKV) tekemät arviot kuolinpesällä mahdollisesti olevista kiinteistöistä ja asunto-osakkeista. Mikäli DVV tarvitsee lisätietoja, näitä kysytään edunvalvojan sijaiselta. Tämän vuoksi edunvalvojalla ja edunvalvojan sijaisella tulee olla osaaminen ja ymmärrys hoitaa asiaa ja tarvittaessa antamaan lisäselvitystä ja täydennystä.
Kun alaikäinen on kuolinpesän osakkaana, kuolinpesän selvitystyö ja jakaminen usein pitkittyy (DVV:n käsittelyajat) ja hankaloituu alaikäisen edunvalvonnasta aiheutuvan lisäbyrokratian johdosta. Monet kokevat tämän hyvin työläänä ja raskaana prosessina. Tiivistettynä alaikäisen läsnäolo kuolinpesäasiassa etenee seuraavan kaavan mukaan:
yllä oleva lainaus sivulta: https://www.svahn.fi/alaikainen-kuolinpesan-osakkaana/
Vierailija kirjoitti:
miten tarkasti alaikäisen irtaimisto tulee ilmoittaa?
Sinun ei tarvitse ilmoittaa tavanomaista koti-irtaimistoa. Ilmoita ajoneuvot ja arvo-omaisuus, kuten taulut, korut ja arvoesineet.
lähde dvv
Täytyy kyllä olla aika arvokkaat korut että niitä erikseen ilmoitellaan.
Varaudu että prosessiin menee vuosi.
Jaa. Meillä taas isä toimi edunvalvojana kun olin lapsi. Tapahtunut ihan tällä vuosituhannella.