Vuokrat kasvaa paljon nopeammin kuin Kelan perustoimeentulotuen hyväksyttävä raja!! Mitä tässä voi tehdä??
Kun muutin nykyiseen asuntooni, kelan raja oli 678e ja vuokrani 720e. Nyt vuokrani on 840e ja Kelan raja 715!!!
Miten tässä on tarkoitus muka asua halvassa asunnossa kun vuokrarajat laahaavat paljon yleistä vuokrankorotusta jäljessä.
Nyt kela vaatii muuttamaan, entäs sit taas vuoden päästä???
Ei tää voi näin mennä...
Kommentit (119)
No nyt nähdään selkeästi kuinka useilla ihmisillä ei oikeasti ole varaa mihinkään, mutta koko yhteiskuntaa on vain pönkitetty kaikenlaisilla tuilla. Ainoa oikea ratkaisu on palkkojen nosto, katto vuokriin ja perustulo.
Suomessa halutaan köyhien rahat tavalla toisella.
Esimerkiksi Espoossa on lukemattomia asuntoja 400-600 eurolla, Vantaasta nyt puhumattakaan niin keksikää nyt ihmeessä selitykset miksi täytyy just Helsingissä asua? Jossa kyllä on sielläkin halvempia vuokra-asuntoja yllin kyllin. Saavutetuista eduista on tietysti ikävä luopua mutta se ei ole ihmisoikeuskysymys.
Kyllä huomaa, että ihmisillä alkaa olla pinna kireällä. Onneks on velaton koti ja vakituiset työt. Luottotiedotkin kunnossa :o
Kai minäkin jonkun mielestä olen sitten psykopaatti .
Vierailija kirjoitti:
Osta purkukuntoinen talo tai tyhjä tontti hevonjeerasta. Roudaa sinne asuntovaunu tai rakenna korsu. Laita osoitteeksi poste restante. Työmarkkinatuki riittää elämiseen, kun vähän viljelet perunaa siinä omalla maalla.
Ihmettelen ettei useampi ole jo tehnyt tätä. Ihmetyttää myös ihmisten pakkomielle asua Helsingissä. Ei, siellä eivät ole kaikki työt.
Mulla oli sallituissa rajoissa kun 6 vuotta sitten tähän muutin. Nyt vuokra noussut kolmisen sataa euroa! Asun kuitenkin kaupungin asunnossa ja vähän syrjässä eli 30km keskustasta. Käyn töissä mutta saan niin paskaa palkkaa että saan asumistukea.
En tiedä miten tässä tulee pärjäämään kun loppuvuodesta tulee vuokran tarkastukset.
Halvempaan ollaan kyllä jossain vaiheessa muuttamassa eli pienempään kun esikoinen muuttaa kotoa pois. Ens vuonna varmaan kun valmistuu.
Vierailija kirjoitti:
Slummilordit (eli asuntosijoittajat) on tämän maan syöpä.
Psykovuokralaiset puolestaan ovat kivulias ripuli. Sääliksi käy ainoastaan niiden lemmikit.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi Espoossa on lukemattomia asuntoja 400-600 eurolla, Vantaasta nyt puhumattakaan niin keksikää nyt ihmeessä selitykset miksi täytyy just Helsingissä asua? Jossa kyllä on sielläkin halvempia vuokra-asuntoja yllin kyllin. Saavutetuista eduista on tietysti ikävä luopua mutta se ei ole ihmisoikeuskysymys.
En tajua tätä Helsinki-pakkomiellettä. Kun Tre poislukien asuminen maksaa puolet vähemmän muualla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli sallituissa rajoissa kun 6 vuotta sitten tähän muutin. Nyt vuokra noussut kolmisen sataa euroa! Asun kuitenkin kaupungin asunnossa ja vähän syrjässä eli 30km keskustasta. Käyn töissä mutta saan niin paskaa palkkaa että saan asumistukea.
En tiedä miten tässä tulee pärjäämään kun loppuvuodesta tulee vuokran tarkastukset.
Halvempaan ollaan kyllä jossain vaiheessa muuttamassa eli pienempään kun esikoinen muuttaa kotoa pois. Ens vuonna varmaan kun valmistuu.
Asunnossasi on velkaa jäljellä ja rahoitusvastikkeet noussut. Kaupunki joutuu perimään nousseet korkomaksut asukkailtaan koska ei heillä ole varaa sponssata jokaista asukasta kolmella sadalla eurolla kuukaudessa. Ja kyllä, sen verran ovat nousseet heille asunnosta koituvat tulot. Omassa asunnossani (yksityinen vuokran-antaja) nousi viime vuoden kesällä kertaheitolla rahoitusvastike +400€/kk. Onneksi nosti minun vuokraani vain 200 €/kk eli hän ottaa loput omasta lompakostaan.
Vierailija kirjoitti:
No nyt nähdään selkeästi kuinka useilla ihmisillä ei oikeasti ole varaa mihinkään, mutta koko yhteiskuntaa on vain pönkitetty kaikenlaisilla tuilla. Ainoa oikea ratkaisu on palkkojen nosto, katto vuokriin ja perustulo.
joo perseaukinaista porukkaa yllättävän paljon.kaupassakin lasketaan paljon maksaa normi elintarvikkeet.onneks opiskelin aikoinaan ja sain aika hyväpalkkaisen työn terveydenhoito alalta.ni ei paljoo vuokrat kiinosta tässä maksetussa omakotitalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa kirjoittaa suomea, korjasin vähän.
Asunnossasi on velkaa jäljellä ja sen vuoksi rahoitusvastikkeet noussut. Kaupunki joutuu perimään nousseet korkomaksut sinulta ja muilta asukkailta koska ei heillä ole varaa sponssata jokaista asukasta kolmella sadalla eurolla kuukaudessa. Heidän omat menot ovat nousseet tuon verran. Omassa asunnossani (pieni kaksio, yksityinen vuokran-antaja) nousi viime vuoden kesällä kertaheitolla rahoitusvastike +400 €/kk. Vuokran-antaja on onneksi niin reilu, että nosti vuokraani vain 200 €/kk ja maksaa loput omasta lompakostaan.
Lopetatte ihan ensialkuun tuon ulinan ja olette kiitollisia joka helvetin eurosta, jonka saatte ilman omaa työtänne. Ette ole ansainneet niitä itse. Sitten opettelette elämään varojen mukaan siten, että talous kestää myös muuttuvia tilanteita. Jos ette kykene tähän, osanne on hävitä. Älykkäimmät ja sopeutuvimmat selviytyy.
Vierailija kirjoitti:
Lopetatte ihan ensialkuun tuon ulinan ja olette kiitollisia joka helvetin eurosta, jonka saatte ilman omaa työtänne. Ette ole ansainneet niitä itse. Sitten opettelette elämään varojen mukaan siten, että talous kestää myös muuttuvia tilanteita. Jos ette kykene tähän, osanne on hävitä. Älykkäimmät ja sopeutuvimmat selviytyy.
Älä nyt. Minua on haukuttu rikolliseksi ja moraalittomaksi, kun olen opetellut elämään varojeni mukaan. Se tarkoittaa pientä vilunkia tietenkin tai muuten hieman moraalittomia keinoja, mutta näin selviydyn. Olen säästänyt käteistä tuista, melko paljon. Haen ruoat leipäjonosta, käytän hyväkseni kaikki tilaisuudet ansaita vähän. Leikkaan hiuksia, syksyllä myyn sieniä ja marjoja. Komppaan kirpputoreja, ostan halvalla ja myyn vähän kalliimmalla. "Rakastuin" vanhempaan mieheen, jolla on rahaa ja hyvää tahtoa.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen ottamaan selvää kuinka monta prosenttia ns. työttömistä työnhakijoista on oman hoitotahonsa puolelta todettu työkyvyttömiksi, mutta valtio roikottaa heitä sairauspäivärahan, kuntoutustuen, jne. sijaan työttöminä työnhakijoina. Että työnnä nyt vaan kultalusikkasi perseeseesi, kroonisia sairauksia sinullekin toivoen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko heikoimmassa asemassa olevan tehtävä vain valmistautua aina vain uuteen muuttoon edellisen päätyttyä, ja poukkoilla eri puolille suomea vuoden-kahden välein?
Sillä se elämä lähtee rullaamaan? 🤣
Upeaa toimintaa, hallitus
Muuttaa kerralla sinne muuttotappiopaikkakunnalle niin ei tarvitse jatkuvasti ravata.
Rajat ovat KUNTAkohtaiset. Tietämättömille tiedoksi.
Tietämättömille tiedoksi myös, että on pilvin pimein kuntia, missä tarjolla oikein hyvin kelan raameihin sopivia vuokra-asuntoja.
Eikö kannattaisi pariutua jonkun toisen köyhän kanssa? Eikö kaksi työtöntä pärjää paremmin siinä kalliissa yksiössä kuin yksi työtön?
Enkä puhu nyt mistään romanttisesta suhteesta, vaan järkikumppanuudesta! Kun kaksi toisilleen vierasta ihmistä on hädässä, niin he käpertyvät yön ajaksi saman viltin alle, lähelle toisiaan, jotta eivät palellu kuoliaaksi.
Yhteisasumisessa sovelletaan näitä eloonjäämisvinkkejä hieman helpommissa olosuhteissa. Kun sängyn vaihtaa kerrossänkyyn, niin yksiössä mahtuu kaksi asumaan hyvin.
Tiedätkö mistä nousu johtuu? Asumistuen yleistymisestä, se kun siirtyy aika lailla suoraan vuokriin. Nyt kun "kaikilla" on ollut varaa asuntoihin ovat vuokranantajat voineet nostaa vuokria sinne asumistuen ylärajalle asti ja hyötyä itse.
2022 jälkeen tapahtunut vuokratason nousu taas johtuu nousseesta korkotasosta. Todella monessa vuokra-asunnossa on vielä vielä velkaa rutkasti ja rahoitusvastikkeet ovat nousseet raketin lailla. Esim minun pienessä kaksiossa nousi viime vuoden kesällä rahoitusvastikkeet +400 €/kk. Vuokranantaja on niin reilu että hän nosti vuokraani "vain" 200 €/kk ja ottaa loput itse takkiin.