Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaativa persoonallisuus - kokemuksia?

Vierailija
22.04.2024 |

Epäilen, että läheiselläni on vaativa persoonallisuushäiriö. Monet kriteerit täyttyvät, muun muassa todella perfektionistinen, työt menevät kaiken edelle, ei voi sietää että asioita ei tehdä /niistä ei ajatella samoin kuin hän. Onko kellään kokemuksia tällaisesta sukulaisesta, puolisosta, työtoverista tai itseltä löytyy ko. diagnoosi? Millaista on elämä tuon p.häiriön kanssa, miten näkyy arjessa?

Kommentit (116)

Vierailija
21/116 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perfektionismi ei kuulu perinteisen persoonallisuushäiriöisen kuvaukseen mutta jotkut saattavat olla äärimmäisen ehdottomia ja haluta aina että asiat menevät kuten itse haluaa menevän. Se ei ole perfektionismia, mikä häpeä edes sanoa näin huonosti asia.

Vaativan persoonallisuuden oireisiin nimenomaan kuuluu täydellisyyden tavoittelu.

Vierailija
22/116 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on joskus ollut tuo diagnoosina. Se on äärimmäistä ankaruutta itseään kohtaan. Virheitä tai inhimillisyyttä ei sallita, mutta ei se muita ihmisiä koske. Ei minua kiinnosta eikä kiinnostanut muiden tekemiset tippaakaan. Kaikki aika menee itsensä hiomiseen ja rankaisemiseen kaikesta mikä ei suju priimasti.

Voivat olla yhtä lailla ankaria paitsi itseään myös muita kohtaan. Raskaita tapauksia, kokevat aina epäonnistuvansa + jatkuva muiden toiminnan kyttääminen ja tuomitseminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/116 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mulla on. Suurin virhe oli siitä kertoa muka luotettaville ihmisille. Suurin opetus elämässä on se, että älä liikaa luota muihin. 

Vierailija
24/116 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuolla diagnoosilla saa melko helposti eläkepaperit? Persoonallisuushäiriöisten paikkahan ei ole työelämässä. Varmasti vaaraksi toisille.  Onneksi nykyään voi irtisanoa helposti. 

Vaativan p.häiriöinen voi olla erittäin hyvä työntekijä. Hän voi olla tarkka työnjäljestä ja olla muutenkin hyvin tehokas.

Persoonallisuushäiriöiset kärsivät olostaan enimmäkseen itse, eivätkä siis ole mitenkään aina vaaraksi toisille.

Vierailija
25/116 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaativuus voi tosiaan kohdistua pelkästään omaan itseen. Ymmärtää ja hyväksyy sen että toiset tekee töissä eri tavalla. Ehkä joustamattomuus ja tilannetaju jäävät vaativuuden jalkoihin. Mulla sama kuin jollain aiemmalla, toinen häiriö ja myös piirteitä tästä. Ja monta muuta. Eikä sinne eläkkeelle nykyään noin vain mennä, se on pitkä tie. Moni ihminen voi olla hankala, ikävä ja vallanhaluinen ilman yhtään diagnoosia. 

Vierailija
26/116 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo mulla on. Suurin virhe oli siitä kertoa muka luotettaville ihmisille. Suurin opetus elämässä on se, että älä liikaa luota muihin. 

Trust no one.- Fox Mulder

Vierailija
27/116 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaativuus voi tosiaan kohdistua pelkästään omaan itseen. Ymmärtää ja hyväksyy sen että toiset tekee töissä eri tavalla. Ehkä joustamattomuus ja tilannetaju jäävät vaativuuden jalkoihin. Mulla sama kuin jollain aiemmalla, toinen häiriö ja myös piirteitä tästä. Ja monta muuta. Eikä sinne eläkkeelle nykyään noin vain mennä, se on pitkä tie. Moni ihminen voi olla hankala, ikävä ja vallanhaluinen ilman yhtään diagnoosia. 

kyllä niillä SAIRAILLA yleensä on diagnoosit. Älä vääristele. Terve ihminen ei ole hankala yms 

sivusta 

Vierailija
28/116 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro vähän läheisestäsi,niin pystyisi tarkemmin analysoimaan. 

Piirteet, joiden perusteella tätä häiriötä epäilen, ovat esim.

- Täydellisyyden tavoittelu ennen kaikkea opinnoissa ja töissä, myös äärimmäisen kriittinen ja armoton itseään kohtaan näissä asioissa.

- Työt menevät kaiken edelle. Saa työvelvoitteet täytettyä, mutta se vie kohtuuttomasti aikaa. Jatkuvasti burn outin partaalla.

- Itsepäinen, joustamaton. Monista asioista todella musta-valkoinen (ja usein negatiivinen) näkemys. Ei voi ymmärtää, miksi joku ei ajattele asioista kuten hän tai tee asioita hänen haluamallaan tavalla. Usein tämä aiheuttaa myös raivokohtauksia, kun ei saa tahtoaan läpi.

- Jatkuvasti huolissaan asioista, äärimmäisen ahdistunut etenkin sellaisista asioista ja tapahtumista, joita ei pysty kontrolloimaan. Huono rauhoittelemaan itseään.

Olen lukenut, että osalla vaativuus kohdistuu lähinnä itseensä ja koen, että lapsuudessa ja nuoruudessa läheisenikin oli juuri tällainen. Hänelle sai monesti olla muistuttamassa siitä, että olisi armollisempi itseään kohtaan. Kuitenkin iän karttuessa tuntuu että, vaativuus on alkanut kohdistua todella voimakkaasti myös meihin läheisimpiin ihmisiin.

Ap

Vierailija
29/116 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on joskus ollut tuo diagnoosina. Se on äärimmäistä ankaruutta itseään kohtaan. Virheitä tai inhimillisyyttä ei sallita, mutta ei se muita ihmisiä koske. Ei minua kiinnosta eikä kiinnostanut muiden tekemiset tippaakaan. Kaikki aika menee itsensä hiomiseen ja rankaisemiseen kaikesta mikä ei suju priimasti.

Voivat olla yhtä lailla ankaria paitsi itseään myös muita kohtaan. Raskaita tapauksia, kokevat aina epäonnistuvansa + jatkuva muiden toiminnan kyttääminen ja tuomitseminen.

Älähän yleistä. Kuten itse aiemmin sanoin, minulla näyttäytyy siten, että yritän olla yhtä hyvä kuin muut. Toisin sanoen en tuomitse muita, koska he mielessäni aina tekevät asiat paremmin kuin minä. Sitäpaitsi tällaisten piirteiden kanssa oppii elämään. Kyllä sen huomaa aina, kun oma säntillisyys meinaa lähteä laukalle. 

Vierailija
30/116 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella voi olla tämä häiriö tietämättään. Tekin jotka halveksitte p.häiriöisiä ja käytätte sitä haukkumanimenä saattatte itsekin olla sellaisia.

Vierailija
31/116 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuolla diagnoosilla saa melko helposti eläkepaperit? Persoonallisuushäiriöisten paikkahan ei ole työelämässä. Varmasti vaaraksi toisille.  Onneksi nykyään voi irtisanoa helposti. 

Vaativan p.häiriöinen voi olla erittäin hyvä työntekijä. Hän voi olla tarkka työnjäljestä ja olla muutenkin hyvin tehokas.

Persoonallisuushäiriöiset kärsivät olostaan enimmäkseen itse, eivätkä siis ole mitenkään aina vaaraksi toisille.

Jooo...... elä muutama vuosi BPD-henkilön kanssa ja tule sitten kertomaan samaa.

Vierailija
32/116 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kyllä niillä SAIRAILLA yleensä on diagnoosit. Älä vääristele. Terve ihminen ei ole hankala yms 

sivusta 

Olet siis sairas, koska minusta olet hankala.

Vierailija
33/116 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaativia ihmisiä, sairaan rankkaa olla koko ajan tyydyttämässä heidän mielihaluja. Siinä jää helposti omat asiat aivan sivuun. Jos on vielä ilkeitä niin kyllä kuolee jopa pystyyn hyvä ihminen.

Minulla on diagnoosi: vaativa persoonallisuus. Ilmenee siten, että olen erittäin vaativa itseäni kohtaan ja muilta (kuten perheeltä) en vaadi mitään. Teen kaiken toisten puolesta ja eteen, vaikka olisi esim 40 kuumeessa. 

Vierailija
34/116 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaativia ihmisiä, sairaan rankkaa olla koko ajan tyydyttämässä heidän mielihaluja. Siinä jää helposti omat asiat aivan sivuun. Jos on vielä ilkeitä niin kyllä kuolee jopa pystyyn hyvä ihminen.

Minulla on diagnoosi: vaativa persoonallisuus. Ilmenee siten, että olen erittäin vaativa itseäni kohtaan ja muilta (kuten perheeltä) en vaadi mitään. Teen kaiken toisten puolesta ja eteen, vaikka olisi esim 40 kuumeessa. 

Säälittävää

Vierailija
35/116 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jooo...... elä muutama vuosi BPD-henkilön kanssa ja tule sitten kertomaan samaa.

Kaikki p.häiriöiset ei ole samanlaisia. Vaikka joillain on joku diagnoosi, niin ei se tarkoita, että hänellä olisi jokainen oire siitä.

Ja edelleen toistan, p.häiriöiset kärsivät olostaan monesti eniten itse vaikka lähipiirissäkin käytös näkyisi. Tuo BPD varsinkin aiheuttaa kärsimystä häiriön omaavallekin.

Vierailija
36/116 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persoonallisuushäiriö on terminä hieman väärin tulkittu siinä mielessä, että kyseessä on ko. henkilön persoonallisuus.

"Häiriö" antaa äkkiä kuvan tilapäisestä häiriöstä ja korjattavissa olevasta ongelmasta, jota persoonallisuushäiriö ei ole. Se on ihmisen kohtuullisen pysyvä minuus ja korjautuu ihan yhtä helposti kuin "normaali" ihminen muuttaa persoonallisuuttaan.

Minulla on tästä vuosien kokemus diagnosoidusti persoonallisuushäiriöisen ihmisen kanssa perhepiirissä. Jos voitte jotenkin välttää elämistä persoonallisuushäiriöisen ihmisen kanssa suosittelen lämpimästi tekemään niin. Ihan oman mielenterveytenne takia.

Sitten on vielä tämä persoonallisuushäiriöiden luokitus, jota Jenkeissä kutsuvat "pimeäksi kolmioksi" (=narsismi, rajatila ja psykopatia). Jos noista olisi lähipiiriin pakko joku valita, niin valitsisin klassisen narsistin. Psykopaatin kanssa menee henki ja rajatilapersoonan sekä piilonarsistin

Juuri tuon takia ei paljon viitsi persoonallisuushäiriödiagnoosista huudella. Heti heitetään kehiin jotain narsismia ja psykopatiaa. Meitä on kyllä ihan toisenlaisiakin. Itse olen narsistista ja psykopaatista yhtä kaukana kuin yö päivästä. Jos persoonallisuushäiriöni jonkun elämää hankaloittaa, niin omaani.

Vierailija
37/116 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella voi olla tämä häiriö tietämättään. Tekin jotka halveksitte p.häiriöisiä ja käytätte sitä haukkumanimenä saattatte itsekin olla sellaisia.

Kyllä. Noin 5-15 %:lla ihmisistä on jokin persoonallisuushäiriö.

Vierailija
38/116 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persoonallisuushäiriö on terminä hieman väärin tulkittu siinä mielessä, että kyseessä on ko. henkilön persoonallisuus.

"Häiriö" antaa äkkiä kuvan tilapäisestä häiriöstä ja korjattavissa olevasta ongelmasta, jota persoonallisuushäiriö ei ole. Se on ihmisen kohtuullisen pysyvä minuus ja korjautuu ihan yhtä helposti kuin "normaali" ihminen muuttaa persoonallisuuttaan.

Minulla on tästä vuosien kokemus diagnosoidusti persoonallisuushäiriöisen ihmisen kanssa perhepiirissä. Jos voitte jotenkin välttää elämistä persoonallisuushäiriöisen ihmisen kanssa suosittelen lämpimästi tekemään niin. Ihan oman mielenterveytenne takia.

Sitten on vielä tämä persoonallisuushäiriöiden luokitus, jota Jenkeissä kutsuvat "pimeäksi kolmioksi" (=narsismi, rajatila ja psykopatia). Jos noista olisi lähipiiriin pakko joku valita, niin valitsisin klassisen narsistin. Psykopaatin kanssa menee henki ja rajatilapersoonan sekä piilonarsistin

Suosittelen sinua lainaamaan kirjastosta kirjaa: Juha Kemppinen, Naamion takaa - Persoonallisuuden mahdollisuudet

Vierailija
39/116 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti vaativan persoonallisuuden omaavia ihmisiä on monenlaisia. Yhteen muottiin ei heitä saa millään mahtumaan.  Joku voi olla vaativa itseään kohtaan, toinen muita kohtaan on ja kolmas molempia kohtaan. Ikä ja elämänkokemus hio särmiä tässäkin asiassa. 

Vierailija
40/116 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuusajan kiintymyssuhdehäiriöt, perustuvallisuuden tunteen puuttuminen,huono itsetunto, yms... voi aiheuttaa perfektionismia.

Tai ihan vaan ahdistus, paikataan pahaa oloa tekemällä kaikki viimesen päälle,eikä sekään riitä.