Yhdeksäsluokkalaisten maantiedon koe käynnissä. Useampi oppilas on kysynyt ihan tavallisten sanojen merkitystä.
Tuntemattomia sanoja ovat olleet esimerkiksi niitty, siirtolohkare, maisema-alue, puro, varhainen, karu ja hehtaari. Ilmansuuntia ei osaa kolmasosa oppilaista, vaikka olemme niitä jauhaneet useamman vuoden.
Vain pari oppilasta on taustaltaan muualta.
Nuorten oppimiskyky on laskenut samaa tahtia kännykällä vietetyn ajan kasvaessa. Nuoret voivat viettää kännykän kanssa jopa 12h päivässä. Jatkuva somen selailu tai pelaaminen näyttää estävän oppimistaitojen kehittymistä.
Kommentit (515)
Niin, mutta kun mun penskalla on oikeus olla kännykällä kaikki tunnit.
Vierailija kirjoitti:
"Jokaiseen luokkaan ei enää riitä lahjakkaita osaavia oppilaita. Luokkien paras arvosana voi kokeessa olla 7 ja suurin osa kokeen arvosanoista alkaa viitosella. "
No höpsis nyt. Noin puolet oppilaista menee kuitenkin lukioon ja suurin osa niistä yli kasin keskiarvolla. Vaikkapa pääkaupunkisudulla on hankala edes löytää lukiota johon pääsisi alle kasin keskiarvolla ja ysin pinnassa olevat rajat on tosi monessa lukiossa. Ja ne lähelle kympin keskiarvoa vaativat lukiotkin ovat vuodesta toiseen täynnä.
Joten kyllä niitä ihan hyviä oppilata on edelleen ihan reilusti.
Ei mene puolet oppilaista lukioon. Kaikki eivät asu pääkaupunkiseudulla. Oppilaistani noin neljäsosa hakeutuu lukioon vaikka keskiarvorajaa ei ole. Heistä osa ei koskaan valmistu ylioppilaaksi, kun osaaminen ei riitä opintojaksojen läpäisyyn ja kirjoituksista selviämiseen.
FYYSINEN KURITUS PALAUTETTAVA KOULUIHIN!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulustelin juuri viime viikolla 3-luokkalaisen kokoisiin ja siinä oli maisema-alueet, vaara-Suomi, Lappi, Saaristo-Suomi jne. En oleta että lapseni muistaa niitä enää edes ensi vuonna mutta aivan varmasti puro ja siirtolohkare ovat sellaisia sanoja jotka on käyty läpi useampaan kertaan 9 kouluvuoden aikana. Vaikka ei itse niitä tekstissään osaisi käyttää niin kyllä niiden merkitys pitäisi olla edes suunnilleen selvä.
Vanhemmilla peiliinkatsomisen paikka. Ei jokaisena kouluvuotena voida enää käydä jokaista kirjan sanaa yksitellen läpi. Uudet termit toki mutta ei oppitunteja voida käyttää pelkästään vanhojen termien läpikäymiseen. Keskustelkaa lastenne kanssa, lukekaa kirjoja ja viettäkää yhdessä ruudutonta aikaa.
Kysäisin sairaspäivää viettävältä 5-vuotiaaltani tietääkö hän mitä puro tarkoittaa ja hän osasi kertoa että siellä virtaa kuravettä ja voi tehdä patoja.
Tiedän kyllä varsin hyvin että puroja voi olla monenlaisia eikä se Helsingin lähiössä pikkumetsän puro ole ainoa oikea. Kyseessä oli kohta 5-vuotiaan lapsen selitys purosta jonka hän on nähnyt. Siksi kirjoitinkin että sanan laajempi merkitys tulisi näillä yli 10 vuotta vanhemmilla teineillä olla selvillä edes passiivisessa sanavarastossa.
Onko sellainen ikäihminen tyhmä, joka ei tiedä, mitä tarkoittaa world wide web? Entä jos ei osaa maksaa itse laskuja tai käyttää maksukorttia? Tai jos ei osaa derivoida?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös jotkut vieläpä kertoneet että monissa kokeissa saa oppikirjat olla esillä? Eli saa katsoa vastaukset sieltä ja kännykästä...
Tämä saattaa kuulostaa uskomattomalta. Kuitenkaan ne oppilaat, jotka heikoimmin päräävät, eivät löydä kirjoista tai netistä vastauksia. He eivät ymmärrä lukemaansa tai osaa googlettaa.
Mitä ihmeen heikkolahjaisia siellä oikein on, tavallisissa luokissa??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tuossa esimerkkitekstissä ei ole yhtään pilkkua. Tekeekö se sinun mielestäsi siitä ymmärrettävämpää?"
Se kysymys on, että tekeekö se siitä jotenkin ratkaisevasti vähemmän ymmärrettävää.
Tekee.
Mitä kohtaa siitä et ymmärtänyt? Voin selittää sinulle kun nykyään tosiaan se luetun ymmärtäminen on monille vaikeaa.
Siitäpä sitten vain selittämään.
En tiedä mutta oletukseni on että varsinkin kaupungeissa monet nuoret vieraantuneet luonnosta tai metsistä. Ei tunneta eläimiä tai kasveja. Puhumattakaan maantieteen tai tähtitieteen käsitteistä.
Itse harrastanut lintuja, kasveja, ym. Kaverin kanssa opettelimme neljännellä,luokalla oppikoulussa tavallisimpien lintujen tieteellisiä nimiä latinasta ja myöhemmin myös kreikasta. Sieltäpä,juontaa juurensa itsellä koko elämän kestänyt into romaanisiin kieliin ja lainaan sekä Rooman historiaan.
Nykyään ei arvosteta yleissivistystä, olen lukenut varmaan kaikki MMM kirjat niin sieltä tuli paljon yleissivistystä.
Vierailija kirjoitti:
Miten joku ei tiedä, mikä on puro?
Piti googlata varmuuden vuoksi. Mitäpä minä tuollakaan tiedolla teen? Ja kun googlesta löytyy aina kaikki sekunnisa jos tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mutta oletukseni on että varsinkin kaupungeissa monet nuoret vieraantuneet luonnosta tai metsistä. Ei tunneta eläimiä tai kasveja. Puhumattakaan maantieteen tai tähtitieteen käsitteistä.
Itse harrastanut lintuja, kasveja, ym. Kaverin kanssa opettelimme neljännellä,luokalla oppikoulussa tavallisimpien lintujen tieteellisiä nimiä latinasta ja myöhemmin myös kreikasta. Sieltäpä,juontaa juurensa itsellä koko elämän kestänyt into romaanisiin kieliin ja lainaan sekä Rooman historiaan.
Nykyään ei arvosteta yleissivistystä, olen lukenut varmaan kaikki MMM kirjat niin sieltä tuli paljon yleissivistystä.
...romaanisiin kieliin ja lainaan...
"Ei mene puolet oppilaista lukioon"
Maanlaajuisesti kyllä menee. Teillä ei ehkä mene.
"Kaikki eivät asu pääkaupunkiseudulla."
Eivät mutta pääkaupunkiseudun keskiarvorajat kyllä kunmoavat väitteesi siitä että luokilla ei enää juuri olisi hyviä oppilaita. Sinun luokillasi näin ehkä on mutta ainakaan isoissa kaupungeissa ei.
"Oppilaistani noin neljäsosa hakeutuu lukioon vaikka keskiarvorajaa ei ole. Heistä osa ei koskaan valmistu ylioppilaaksi, kun osaaminen ei riitä opintojaksojen läpäisyyn ja kirjoituksista selviämiseen."
Tietyissä osissa maata näin onkin. Ja se on huolestuttavaa koska tällainen eriyttää maan eri osia todella vahvasti ja vähentää näiden alueiden elinvoimaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä nuorison tyhmentäminen älypuhelimilla ynnä muulla elektroniikalla ihan tietoista jonkin tahon suunnalta? Eliitin lapsille riittää paremmin koulupaikkoja, kun rahvas kansa ei enää ymmärrä edes yksinkertaisimpia sanoja. Ei tälle voi muuta selitystä olla.
Juuri näin
Kiina tämän kaiken takana on. Siellä on some ja TikTok lapsilta ja nuorilta kielletty. Tehtailevat näitä länsimaalaisten iloksi ja nauravat partaansa seuraten kilpailijoiden taantumista idiooteiksi.
Vierailija kirjoitti:
Onko sellainen ikäihminen tyhmä, joka ei tiedä, mitä tarkoittaa world wide web? Entä jos ei osaa maksaa itse laskuja tai käyttää maksukorttia? Tai jos ei osaa derivoida?
Ei välttämättä. Hän ei kuitenkaan ole joutunut käyttämään niitä itse tai istunut oppitunneilla, joilla niitä on käsitelty. Nykynuoriso on istunut maantiedon tunneilla kuulemassa siirtolohkareista ja puroista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tuossa esimerkkitekstissä ei ole yhtään pilkkua. Tekeekö se sinun mielestäsi siitä ymmärrettävämpää?"
Se kysymys on, että tekeekö se siitä jotenkin ratkaisevasti vähemmän ymmärrettävää.
Tekee.
Mitä kohtaa siitä et ymmärtänyt? Voin selittää sinulle kun nykyään tosiaan se luetun ymmärtäminen on monille vaikeaa.
Siitäpä sitten vain selittämään.
Heti kun kerrot mikä kohta sinulle tuotti vaikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...romaanisiin kieliin ja lainaan...
Tämä pöhkö oikoluku arvaus vääristää sanat romaanisiin kieliin ja latinaan..
Muistan kun Haluatko miljonääriksi -ohjelmassa oli suomalainen opettaja joka ei tiennyt missä Harvardin yliopisto on.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä kuullut aiemmin maisema-alueesta.
En minäkään. Ei minusta yleiseen sanastoon kuuluvaa, mutta kurssin materiaaliin se tietysti voi kuulua. Toiseksi nimestä voi päätellä sisällön.
Olen julkaissut monenlaisia asiatekstejä yliopistoyhteyksissä.
Vanhemmat eivät viitsi tai muiden töidensä ohessa jaksa panostaa lastensa koulumenestyksen. Jos itselläni olisi ollut taloudellinen mahdollisuus,olisin valinnut kotikoulun. Nyt joudun käymään lapsen kanssa läpi paljon asioita,jotka olisi koulussa pitänyt oppia. Opetuksen laatu ja opetus metodit yhdistettynä koulujen oppimisympäristön nettiaikauden lisäksi ovat syy,miksi lapsi ei koulussa opi. Herätys vanhemmat; emme enää ole 80-luvulla,jolloin koulua käytiin oppimisen vuoksi ja elämää varten. Lukekaa lastenne kanssa edes joskus kirjoja.
Kai tuollaiset sanat pitäisi oppia kotoa, ei oppimateriaaleista? Ei ole lapsissa vika jos ei oo vanhemmat koskaan näyttäneet mikä on niitty jne, siinä on peiliinkatsomisen paikka.
Maantietoa opettava ope olis kiva puolisona. Aina haaveillut. Tai siis ainakin nyt opettajasta. Fiksua väkeä.