Paljonko omakotitalon rakentaminen halvimmillaan maksaa?
Esim maaseudulle 1,5 kerroksinen talo, vaikka noin 150 neliötä. Pihan pohjatöitä mahdollista olla tekemässä myös itse. Talo pystyyn ammattilaisten toimesta ja sisätyöt itse tehden. Missä hinnoissa liikutaan?
Kommentit (39)
Kalliimpaa maalle, kuljetuskulut tarvikkeille isommat ja vaikka itse tekisit niin lvis asentajat ottaa matkakulut joka päivältä ees taas.
Vierailija kirjoitti:
Alk. 2500€/neliö.
Tuo on oikeansuuntainen lähtösumma.
Isoimpia muuttujia on lämmitysjärjestelmä ja miten laadukasta kamaa haluaa.
Ei tarvii paljon siirtyä hinnat alkaen materiaaleista ja suorasta sähkölämmityksestä, kun ollaan helposti +3000€/neliö.
Vähän huono tontti, niin hups, sinne meni 40 000€ ja sitten se piha muutenkin.
Laatat, terassit, salaojat ja kukkaistutukset ei ole ilmaisia.
Toki kyllä halvallakin pääsee.
Hyvä ja kattava ennakkosuunnitelma ja budjetti, jonka on tehnyt sellainen, joka tietää. Säästää kummasti rahaa ja hermoja, kun ollaan koko ajan kartalla.
Turha sitä sähkömiestä on paikalle pyytää ja sähköjohdot on vielä tilaamatta.
Jos on hyvä säilytystila, niin ostaa tavaroita tarjouksesta parin vuoden aikana, niin helposti säästää.
Jos tuotteen tarvii huomiseksi, niin se on yleensä kallein tuote.
Se budjetti, mitä ajattelee, kannattaa kertoa kahdella.
400 000€ kun möllöttää tilillä niin voi alkaa soittelemaan asian tiimoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko 100 000 € mahdollinen. Jos on tontti olemassa ja tekee KAIKEN itse. Pienin mahdollinen talo halvimmista mahdollisista materiaaleista.
Aika vaikea on kun jo pelkkä sähkö ja vesi liittymät maksaa kymmeniä tuhansia euroja. Jos nekin pitää saada samaan pakettiin.
Entäs nettiliittymä, valokuitukaapeli?
Otsikossa on sana halvimmillaan. Silloin jätetään kaikki ei-aivan-täysin-välttämätön kokonaan pois.
Maaseudulle ei helposti myönnetä lainaa. Omaa rahoitusta vaativat puolet tai saman verran omaisuutta lukittuna. Oikeastaan yhtään uutta taloa ei maaseudulle kannattaisi enää rakentaa, entisiä riittää korjattavaksi.
Nopeasti homehtuvat ladot 3500€ neliö. Muut talot 4500€ neliö.
Minä tein lvis hommatki itse kun on tullu aikanaan niiden alojen koulut käytyä vaikka en niitä tee työkseni niin säästin mojovan summan ja alle satkun meni 115 neliöinen yhden tason okt talo puurunko,paneeliverhoilu ja palahuopakate,halvat sisustusmaterialit,Muijalla on viherakentajan koulutus tosin hänkin on muissa duuneissa mutta hyöty iso ja duunas pihat ja kimpassa pohjatyöt tehtiin,harkkopohja,konetuuletettu rossipohja..kaukolämpövaihdin leasingilla, sähköt ja lv liittymät edullisesti ja valokuitu lähes ilmainen.. ovet ja ikkunat saatiin edullisesti ison raksaliikkeen varastosta joka lopetti...(Leht..hys..hys) Mesu ja suunnitelmat makso mutta ei paljoa,puutavara suoraan sahalta luokiteltua tavaraa ja iso tukkualennus tuli tingattua ja tää Meidän torppa on Oulun lähikunnassa.Et lähes kaiken kun tekee itse niin saa alle satkun helposti,toki hommaa riittää mutta kun itsellä ei ollu kiire kun vanha rivari asunto siirty tytölle kun tuo talo valmistui niin sai ajan kanssa puuhastella.Kysyin talopaketteja vastaavasta niin ois ollu halvin noin vähä alle satku kun ois ollu sateelta suoja malli toimitus eli itselle ois jääny vielä puuhailua ihan riittävästi sadan tonnin edestä niin päätin ett itse viedään koko homma kun nuo kalliit lvis hommat taipuu itseltä niin säästö oli siinä ja sai rakentaa ajan kanssa pienellä budjetilla että ei tarvinnu kaivaa satkua runkoon....
10 vuotta sitten hinnat meni suunnilleen niin, että kun katsot kuvastosta sen elementtitalon mallin, lisää siihen hintaan +100t. Se on lopullinen talon hinta. Jos hirsitalo, niin +200t.
Lisää päälle liittymät ja tontti (50-100t.). Saat suunnilleen-hinnan, joka on suunnilleen 200-300, jos talo on halvinta mallia.
Riippuu valehtelun määrästä. Jos vaikka puolet valehdellaan niin 250 000.
Tai lankomies K-raudassa joka anastelee tarvikkeet?
Halvalla pääsee kun lohkaisee tilasta tontin ja kaivelee itse perustan.
Kokemuksesta kustannus on 0 euroa. Jos on metsii on niin kenttasaha laulamaan ja tapuliin kuivimaan ja sit myyntiin. Niin teki yks ku hain lautaa ja sano ettei maksanut eurookaan ku tapulin viimesii myi. voi raasua
Jos teet kunnollista ja laatua ilman yletöntä luksusta, niin se on siinä 3000e per neliö.
kaikki luvat vie rahaa ja aikaa esimrakennusluvat jne.kannattaa miettiä hyvä sijainti jotta pystyy myös myymään.metsässä oleva talo ja syrjäseudul.niin et sää myytyä muuta kuin -50 hinnalla.
mieti siirrettäviä rakennuksia ja toimisto kontteja joita toris myynnissä. esim.jotain näyttely mökkejä jne.jos sulla tontti niin voisit saada tehtyä esim.kesämökin.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko 100 000 € mahdollinen. Jos on tontti olemassa ja tekee KAIKEN itse. Pienin mahdollinen talo halvimmista mahdollisista materiaaleista.
No ei varmasti ole.
Vierailija kirjoitti:
Älvsbyhusin 129 neliöinen 1,5 kerroksinen Mikael-talopaketti maksaa vähän reilu 200 000 €. Tiedä sitten onko laadukas. ja mitä piilokuluja tulee, mutta luulisi että reilusti alle 300 tonnin jäisi.
Oletan että pidät piilokuluina tontin pohjatöitä, tontin ostoa, viemäröintejä, sähkötöitä, verkkoon liittymismaksuja jne.
Ei talopaketti sisällä mitään muutaku sen talon halvoilla perusmateriaaleilla.
Ei ole järkevä projekti.
Jos välttämättä haluaa pienellä sijoituksella omakotitaloasumista niin kohtuullinen kunnostuskohde on mielekkäämpi. Semmoisia saa lähes tontin hinnalla.
Pahinta mikrobipesää voisi kumminkin vältellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli noin 250-300k alkaen? Ap
Vähintään tuo, jos aloittaa ihan alusta. Purkutalon remontoimalla saa halvemmalla. Käytännössä se siis puretaan kokonaan, mutta kun talo on ollut olemassa, kaikkia nykyisiä rakennusmääräyksiä ei tarvitse noudattaa.
Täysremonttia voi ehkä olla syytä vältellä jos aikoo myös asua ja jos budjettikin on tiukka.
Vähintään tuo, jos aloittaa ihan alusta. Purkutalon remontoimalla saa halvemmalla. Käytännössä se siis puretaan kokonaan, mutta kun talo on ollut olemassa, kaikkia nykyisiä rakennusmääräyksiä ei tarvitse noudattaa.