IS Alle promille ihmisistä on huippuälykkäitä - 5 kysymystä, jotka voivat paljastaa, että olet yksi heistä
Vain harva meistä on huippuälykäs. Mutta voisitko sinä olla yksi heistä?
Tässä jutussa ilmiöön perehtynyt psykologian professori kertoo, millaisista piirteitä tällaisen poikkeavuuden voi tunnistaa.
Keskimääräistä huomattavasti älykkäämmät menestyvät usein opinnoissa ja työelämässä, sillä he käsittelevät tietoa tehokkaasti.
HUIPPUÄLYKKYYS ei johda aina siihen, että olisi porukan suosituin tyyppi. Psykologian professorin mukaan se voi päinvastoin johtaa eristäytymiseen muista, etenkin lapsuudessa.
Älykkyys ei välttämättä pääse edes kunnolla esiin, jos ympäristö on vääränlainen.
Kommentit (70)
En tiedä, olenko huippuälykäs, mutta olen lapsesta asti miettinyt, että jospa meidän tietämä universumi on vain yksi atomi ja oikeasti rinnakkaisuniversumeita on kvadrimiljoonittain ja lopulta olemmekin vain yksi atomi jonkun jättimäisen olion koostumuksesta. Ja kun meissä on kvadrimiljoonia atomeita, meidänkin sisällä on universumeita.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, olenko huippuälykäs, mutta olen lapsesta asti miettinyt, että jospa meidän tietämä universumi on vain yksi atomi ja oikeasti rinnakkaisuniversumeita on kvadrimiljoonittain ja lopulta olemmekin vain yksi atomi jonkun jättimäisen olion koostumuksesta. Ja kun meissä on kvadrimiljoonia atomeita, meidänkin sisällä on universumeita.
Et ole huippuälykäs. Esimerkkisi viittaa ihan eri suuntaan. Kukaan lähelläkään huippuälykkyyttä oleva ei esittäisi esittämääsi lapsen tasoista kehitelmää älykkyyden tuottamaksi.
Sori tästä rehellisyydestä mitä osoitin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No varmaan huippuälykkäät tietävät ylenssä olevansa huippuälykkäitä ilman mitään kysymyksiäkin..
Ainakin aikuiset.
Itse asiassa noin ei ole. Itsereflektiossa vaikuttaa nk. Dunning-Gruger -efekti, jonka mukaan heikoimmat metakognitiotaidot omaavat ihmiset ovat heikoimpia arvioimaan omaa kognitiivista kykyään ja samalla yliarvioida sitä eniten. Vastaavasti kyvykkäimmät taas ovat tarpeettoman itsekriittisiä tunnistaen paremmin heikkoutensa ja siksi aliarvioivat kykyjään. Siis tyhmät pitävät itseään älykkäinä ja älykkäät epäilevät älykkyyttään.
Sama efekti selittää muutkin outoudet ihmisten itsearvioinnissa, kuten se, että 80% katsoo olevansa muita parempia autoilijoita. Efekti synty siis siitä, että missä vaan asiassa huonot eivät pysty hahmottamaan omaa huonouttaan eivätkä havaitse toisten paremmuutta. Hyvät taas tajuavat paremmin
Annoin yläpeukun liian aikaisin lukematta loppuun,mutta en poiskaan sitä peukkua saa. Huippuälkäs on aina huippuälykäs. Hän ei "loista" älykkyydellään. Jos hän relaa ja antaa virran viedä niin tämäkin on älyn tuotos. Hän ei suinkaa heitä älyään narikkaan, eikä voisikaan sitä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole huippuälykäs. Esimerkkisi viittaa ihan eri suuntaan. Kukaan lähelläkään huippuälykkyyttä oleva ei esittäisi esittämääsi lapsen tasoista kehitelmää älykkyyden tuottamaksi.
Niin en väittänytkään että olen älykäs. Kerroin vain että ajattelen monistakin asioista hyvin erilailla kuin muut ja näen asioita isoissa mittakaavoissa.
"HUIPPUÄLYKKYYS ei johda aina siihen, että olisi porukan suosituin tyyppi."
Ihmiset yleensä kyllä jostain syystä pitävät minusta, siinä meni tämäkin mahis olla huippuälykäs.
Voi myös olla niin älykkäitä ihmisiä, että sitä voi mitata tai ymmärtää.
Älykkäät on usein epäsuosittuja, koska muut ei pääse samalle tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai onko kyse vain ajattelun rajoitteista.
Olipa hassu testi! Muutama huomio:
A) Et voi arvioida kuin itseäsi. Silti testin kysymyksissä oletettiin arvioita myös muista. Ihmisillä on monenlaisia syitä olla osallistumatta ongelmanratkaisutilanteisiin. Yksi niistä voit olla sinä itse, saatat olla sellainen päsmäri, etteivät muut halua osallistua sinun ollessa mukana. Näin ollen muka "keksit" ratkaisut muita useammin.
B) Teoriassa testissä pärjää myös sillä, että ympäröi itsensä pelkillä typeryksillä, koska omaa älykkyyttä pyydettiin arvioimaan ainostaan suhteessa muihin. Vähän kuin pelaisit fudista vain lasten kanssa ja ajattelisit siksi olevasi siinä ihan huippulahjakas.
C) Myös pelkillä joojoo-tyypeillä itsensä ympäröinyt saa myös paljon kyllä-vastauksia, kun muut teeskentelevät ratkaisujesi olevan oikeita ja korjaavat jälkiäsi sitten myöhemmin.
No joo, iltapäivälehden älykkyystestin pätevyys on jo itsessään semmoinen oxymoron, että painoarvon voi päätellä ihan siitä.