IS Alle promille ihmisistä on huippuälykkäitä - 5 kysymystä, jotka voivat paljastaa, että olet yksi heistä
Vain harva meistä on huippuälykäs. Mutta voisitko sinä olla yksi heistä?
Tässä jutussa ilmiöön perehtynyt psykologian professori kertoo, millaisista piirteitä tällaisen poikkeavuuden voi tunnistaa.
Keskimääräistä huomattavasti älykkäämmät menestyvät usein opinnoissa ja työelämässä, sillä he käsittelevät tietoa tehokkaasti.
HUIPPUÄLYKKYYS ei johda aina siihen, että olisi porukan suosituin tyyppi. Psykologian professorin mukaan se voi päinvastoin johtaa eristäytymiseen muista, etenkin lapsuudessa.
Älykkyys ei välttämättä pääse edes kunnolla esiin, jos ympäristö on vääränlainen.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
1. Oletko usein ajatellut asioita, jotka muut eivät ole edes huomanneet?
Luon maailmaa omilla ajatuksillani. Koko maailmankaikkeus sijaitsee mielessäni ja on mieleni tuote.
Eli illuusio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kumma kun se promille viihtyy tällä mamma palstalla.
Myös miljonäärien määrä täällä ei lakkaa hämmästyttämästä. Kaikilla on miljoonien omaisuus
Asutaan kivitalossa ja mies on komea miljonääri toimitusjohtaja. Alkossakin aina kysytään paperit
Huomasin juuri että sukkiksissani on silmäpako,jota kukaan ei ole vielä ehtinyt huomaamaan ja vaihdoin ne.
(=Taidan nyt siis kuulua nerojen joukkoon ??)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kumma kun se promille viihtyy tällä mamma palstalla.
Myös miljonäärien määrä täällä ei lakkaa hämmästyttämästä. Kaikilla on miljoonien omaisuus
Asutaan kivitalossa ja mies on komea miljonääri toimitusjohtaja. Alkossakin aina kysytään paperit
Ja silti pesevät jauhenlihan ennen käyttöä. 😔
Ala-asteelta asti olen tehnyt tehtävät nopeammin kuin muut ja saanut siksi palkinnoksi tai rangaistukseksi lisätehtäviä ja kaiken maailman pelejä pelattavaksi.
Silti olen työtön akateeminen luuseri.
Vierailija kirjoitti:
Huomasin juuri että sukkiksissani on silmäpako,jota kukaan ei ole vielä ehtinyt huomaamaan ja vaihdoin ne.
(=Taidan nyt siis kuulua nerojen joukkoon ??)
Minä kyllä huomasin mutta en tohtinut sanoa. Olisi saattanut rouva syyttää ahdistelusta kun sillä tavalla katselen.
Kun alan tehdä jotain, mitä teen harvoin tai ensimmäistä kertaa, mietin aina etukäteen mitä työkaluja yms. tarvitsen ja miten työ tulee etenemään. Olen huomannut, että monet vain aloittavat ja joutuvat sitten noutamaan tarvikkeita tai vaihtamaan työntekopaikkaa. Tämä esimerkki tuli mieleen, kun katselin kulmasohvan kokoamista ja purkua, kun sohvaa ei mahtunut kuljettamaan talon kierreportaissa. Miksi en sanonut mitään? Koska mies käski olla puuttumatta asiaan.
Huippuälykkäitä ovat sellaiset, jotka pääsisivät kyllä Mensan jäseniksi, mutta kokevat, että siellä on porukkaa, jotka luulevat itsestään liikoja.
2%:lla ihmisistä älykkyys riittää Mensan jäsenyyteen. Alle 0,1% ihmisistä on huippuälykkäitä. Se on alle 5% "mensakelpoisista".
Selvinä numeiroina sama: Maailmassa on n. 160 miljoonaa ihmistä, joiden älykkyys riittää Mensan jäsenyyteen. Huippuälykkäitä on alle 8 miljoonaa.
"3. Oletko usein kysynyt itseltäsi kysymyksiä, jotka muut eivät ole kysyneet?"
Tätä ei voi tietää.
Aika subjektiivinen älykkyystesti. 😆
Kaikista älykkäimmät pesevät jauhenlihan.
Suomalaisista 110 000 voisi läpäistä Mensan testin.
Huippuälykkäitä suomalaisia on alle 5500.
Älykkyystesti: Jos luet tätä, et ole huippuälykäs
Mensan testi testaa aivojen proaessointinopeutta.
Älykkyys ei ole sama asia kuin viisaus ja oppineisuus.
Hitaammalla prosessorilla (pienemmällä ÄO:lla) voi menestyä esim. opinnoissa paremmin kuin henkilö, jolla on korkea ÄO. Korkean ÄO:n omaava henkilö on usein myös liian kärsimätön pitkäjänteiseen työhön, kuten vaikkapa lopputyön tekemiseen.
Korkea ÄO toki helpottaa vaikka nyt sitä opiskelua, mutta pelkkä älykkyys ei riitä, pitää myös tehdä työtä asioiden eteen
Vierailija kirjoitti:
Kun alan tehdä jotain, mitä teen harvoin tai ensimmäistä kertaa, mietin aina etukäteen mitä työkaluja yms. tarvitsen ja miten työ tulee etenemään. Olen huomannut, että monet vain aloittavat ja joutuvat sitten noutamaan tarvikkeita tai vaihtamaan työntekopaikkaa.
Tuo ei kerro älykkyydestä vaan sinun luonteestasi miettiä ensin ja tehdä vasta sitten. Saman voi toteuttaa vähemmälläkin älyllä
Niinhän sitä sanotaan, että:
' Älykäs selviää älyllään tilanteista joihin viisaasti ajatteleva ei joudukaan.'
Vierailija kirjoitti:
Alle promille löytyy, mutta annas arvaan, kun tuon kysymyspatteriston lukee palstalaiset, niin vähintään kolmasosa ilmoittaa olevan huippuälykäs.
Mitä täytehistä horajat?
Eihän se nyt tosiaankaan noin ole, täällä on ainaski 2/3 huippuälykköjä.
Crème de la crème, etten sanoisi.
Miksi älykäs ei viettäisi aikaa tällä palstalla? Tuossahan sanottiin että älykkyys saattaa johtaa ulkopuolisuuteen ja tänne sentään saa kirjoittaa ajatuksiaan ja seurailla ylä/alapeukkuja.. kun sen ulkopuolisuuden takia ei ehkä niitä muita ystävyys/ihmissuhteita oikein ole. Itse olen työhön mennessä tehnyt psykologin älykkyystestin ja sen mukaan olin jonkin verran keskivertoa älykkäämpi.. mitälie sitten olisi mensan testin mukaan. Ja sanotaanko näin että vietän täällä aivan liian paljon aikaa. Lueskelen joitain mielenkiintoisia keskusteluja ja kommentoin itse, saan edes vähän käydä ajatustenvaihtoa kun tällaisia ystäviäkään ei ole. Äly ei ilmeisesti riitä hankkimaan niitä.
Kuinka ihmeellistä, että se koko populaatio hengailee tällä palstalla!