IS Alle promille ihmisistä on huippuälykkäitä - 5 kysymystä, jotka voivat paljastaa, että olet yksi heistä
Vain harva meistä on huippuälykäs. Mutta voisitko sinä olla yksi heistä?
Tässä jutussa ilmiöön perehtynyt psykologian professori kertoo, millaisista piirteitä tällaisen poikkeavuuden voi tunnistaa.
Keskimääräistä huomattavasti älykkäämmät menestyvät usein opinnoissa ja työelämässä, sillä he käsittelevät tietoa tehokkaasti.
HUIPPUÄLYKKYYS ei johda aina siihen, että olisi porukan suosituin tyyppi. Psykologian professorin mukaan se voi päinvastoin johtaa eristäytymiseen muista, etenkin lapsuudessa.
Älykkyys ei välttämättä pääse edes kunnolla esiin, jos ympäristö on vääränlainen.
Kommentit (70)
En. En ole huippuälykäs, vaikka sosiaalisissa suhteissa on ongelmia. Jossain määrin luovan kekseliäs kyllä, mutta en jaksa viedä asioita loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Mensan testi testaa aivojen proaessointinopeutta.
Älykkyys ei ole sama asia kuin viisaus ja oppineisuus.
Hitaammalla prosessorilla (pienemmällä ÄO:lla) voi menestyä esim. opinnoissa paremmin kuin henkilö, jolla on korkea ÄO. Korkean ÄO:n omaava henkilö on usein myös liian kärsimätön pitkäjänteiseen työhön, kuten vaikkapa lopputyön tekemiseen.
Korkea ÄO toki helpottaa vaikka nyt sitä opiskelua, mutta pelkkä älykkyys ei riitä, pitää myös tehdä työtä asioiden eteen
Kyllä. Testi testaa mm. aivojen prosessointinopeutta. Mutta kyllä se testaa muutakin. Hyvällä prosessointinopeudella on mahdollista päästä testistä läpi, mutta huippupisteisiin tarvitaan muutakin.
Vierailija kirjoitti:
4/5 ja Mensaan ei asiaa. Ei siis pidä paikkaansa.
Käsittäkseni Mensan testit testaa pelkästään matemaattis-loogista älykkyyttä eikä juuri esimerkiksi ongelmanratkaisua (ellei se ole matemaattisesti formuloitavissa). Ei kannata liiaksi harmistua, vaikka et läpäisisikään Mensan rajoja.
Etenkin tuo eteenpäin ajatteleminen, edes yhden siirron verran, näyttää olevan monelle hankalaa. Tai sitten se on vain tarpeetonta, joillekin. Tämän näkee ihan poliitikoistakin, joista osa ei todella näe syy-yhteyksiä ja kausaliteetteja laisinkaan. Muuhanmaatto käy hyvänä esimerkkinä. Vaikka tämä onkin suunnitelmallista, niin veikkaan monen rivikansanedustan etenkin vihreissä ja vasemmalla uskovan aidosti pelastavansa maailmaa näkemättä seurauksia jotka taviksetkin osaa ennakoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittäkseni Mensan testit testaa pelkästään matemaattis-loogista älykkyyttä eikä juuri esimerkiksi ongelmanratkaisua (ellei se ole matemaattisesti formuloitavissa). Ei kannata liiaksi harmistua, vaikka et läpäisisikään Mensan rajoja.
Mensan testi on läpensä ongemanratkaisua, mitä muuta se voisi ollakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä edelleen. Se mittaa yleisälykkyyttä. Käyhän Mensan sivulla lukemassa niin ei tarvitse levittää väärää tietoa.
Kyllä ja olen täysin erakko, en ymmärrä ihmisiä eivätkä he minua, raaka kohtalo.
Eivät nuo kysymykset mitään paljasta.
Vastaukset ehkä, mutta sitäkin epäilen.
Vastasin kyllä vähintään neljään kohtaan mutta en yhdistä tuota huippuälykkyyteen vaan siihen, että vain on ajattelevampi kuin muut. Iso osa ei tunnu oikein miettivän mitään tai sitten juurikin niitä aiheita joihin itse on saanut vastaukset jo vuosia sitten. Monesti nämä vielä itseä reilusti vanhempia ihmisiä. Itseä lähinnä häiritsee liika ajattelu mutta toisaalta tylsii myös että keskustelukumppani en löytäminen on niin vaikeaa. Yhdessä olisi kivempi pohtia uusia asioita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän sitä sanotaan, että:
' Älykäs selviää älyllään tilanteista joihin viisaasti ajatteleva ei joudukaan.'
Höpö höpö, yleensä äly ja viisaus kulkevat käsi kädessä, ainakin jos kyse aikuisesta ihmisestä.
Olen jyrkästi eri mieltä. Todella moni ihminen on älykäs, mutta harva aidosti viisas. Sen paljastaa jo ihmiskunnan nykyinen jama. Viisas ihminen ei rakentaisi ydinpommia, ja kuitenkaan niiden kasaajilta ei älyä puutu.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut elämäni aikana, että olen non 15 vuotta edellä yhteiskuntaa. Olen "ennustanut" monta asiaa 15 vuotta aiemmin. Esim. yliopistossa tämä kävi monessa asiassa ilmi. Silloin kun olin opiskelija, minulle naurettiin, mutta nyt olemme saaneet lukea lehdistä, että juuri niin kuin silloin sanoin.
Viimeksi neuvoin hyvin yksinkertaista ja tyhmää korkeassa asemassa olevaa henkilöä, jonka ei todellakaan pitäisi olla vastuussa niistä asioista, joista ei tiedä höykäsen pöläystä.
Alkoiko sen nimi J-kirjaimella? 🤔
Manian päällä ollessa, kaikki kohdat natsaa
En ole huippuälykäs vaan psykologin tekemän älykkyystestin mukaan hieman keskivertoa älykkäämpi. Yleissivistysosion kusin, koska minua ei kiinnosta urheilu tai julkisuuden henkilöt.
En ole huippuälykäs. Mutta HS:n termi "ylimuistaja" sopii minuun. Muistan käytännössä kaiken oleellisen ja suurimman osan epäoleellisestakin ilman apuja. Tämä helpottaa ongelmanratkaisukykyä, koska aivoni kykenevät yhdistelemään irrallisilta vaikuttavilta tietoja normaalia nopeammin.
Superälykkyyden voi havaita siitä, että tyystin ohittaa jotkin IS:n älykkyystestit ja tekee jotain hyödyllistä.
Kökötteet oli testi. Jotkut läpäisi sen.
Vierailija kirjoitti:
No varmaan huippuälykkäät tietävät ylenssä olevansa huippuälykkäitä ilman mitään kysymyksiäkin..
Ainakin aikuiset.
Itse asiassa noin ei ole. Itsereflektiossa vaikuttaa nk. Dunning-Gruger -efekti, jonka mukaan heikoimmat metakognitiotaidot omaavat ihmiset ovat heikoimpia arvioimaan omaa kognitiivista kykyään ja samalla yliarvioida sitä eniten. Vastaavasti kyvykkäimmät taas ovat tarpeettoman itsekriittisiä tunnistaen paremmin heikkoutensa ja siksi aliarvioivat kykyjään. Siis tyhmät pitävät itseään älykkäinä ja älykkäät epäilevät älykkyyttään.
Sama efekti selittää muutkin outoudet ihmisten itsearvioinnissa, kuten se, että 80% katsoo olevansa muita parempia autoilijoita. Efekti synty siis siitä, että missä vaan asiassa huonot eivät pysty hahmottamaan omaa huonouttaan eivätkä havaitse toisten paremmuutta. Hyvät taas tajuavat paremmin suorituserot mutta koska tunnistavat omatkin puutteensa, eivät pidä itseään erityisen hyvinä, koska vertaavat ehkä täydellisen idealistiseen tasoon omaansa.
Mensa pursuaa jäseniä, joille testitulos oli yllätys, kun he odottivat olevansa vain vähän keskinkertaisen yläpuolella tai jotkut jopa tyhmempiä (koska harva jaksaa loistaa älyllään arkielämän joka hetki, useimmiten mennään höyryillä ja kaikki tunaroivat joskus, ja huippuälykäs voi tosiaan olla väärinymmärretty ja jäädä vähän ulkopuoliseksi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän sitä sanotaan, että:
' Älykäs selviää älyllään tilanteista joihin viisaasti ajatteleva ei joudukaan.'
Höpö höpö, yleensä äly ja viisaus kulkevat käsi kädessä, ainakin jos kyse aikuisesta ihmisestä.
Olen jyrkästi eri mieltä. Todella moni ihminen on älykäs, mutta harva aidosti viisas. Sen paljastaa jo ihmiskunnan nykyinen jama. Viisas ihminen ei rakentaisi ydinpommia, ja kuitenkaan niiden kasaajilta ei älyä puutu.
Olet jyrkästi ahdasmielinen, näköalaton ja suppea tollo. Älykäs ja viisas osaa miettiä kokonaisuuksia ja strategiaa eikä vain välitöntä ja konkreettista pintaa kuten sinä. Sinä näet koko asian yliyksinkertaisesti pommina joka tekee tuhoa. Strategisesti viisas käsittää, että kauhun tasapaino on ainut ratkaisu pommin uhkaan, tehdä se käyttökelvottomaksi sillä että se toteutetaan isosti. Älykäs sekä viisas ymmärtää, että ei-ideaalissa maailmassa pommin rakentaa joka tapauksessa joku. Tällöin ainut tapa estää sen käyttö on rakentaa enemmän pommeja kaikille.
Sama typeryys koskee laajemmin esim. armeijoita vastustavia pasifisteja. Heiltä puuttuu kokonaan strateginen viisaus joka on tunnettu jo tuhansia vuosia, missä varmin tae rauhasta on riittävän voimakas armeija, joka tekee tyhjäksi aina vääjäämättä ilmaantuvien aggressorien aikeet joko uhallaan tai viime kädessä toimillaan.