Voisitko muuttaa rintamamiestaloon?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
En muuttaisi koskaan rintamamiestaloon. Tykkään asua omakotitalossa, joka on yksikerroksinen. Kun kaikki on samassa tasossa, tässä voi asua vielä 90-vuotiaanakin, eikä tarvitse pelätä, että kaatuu portaissa. Tässä on helppo liikkua tulevaisuudessa vaikka rollaatorilla tai pyörätuolilla.
Pitää muistaa, että jo nyt ja aivan varmasti tulevaisuudessa vanhukset hoidetaan kodissaan. Hoitopaikkoja ei ole hoitokodeissa.
Meidän rintamamiestalossa on alakerrassa kaikki mitä asumisessa tarvitaan jos ei joskus portaita pääse kulkemaan. Yläkerrassa makuuhuoneita vaan, alakerrassa myös. Ulko- oven edustalla muutama porras, mutta esim. luiska helposti rakennettavissa.
Mä olen asunut sellaisessa jo pian yhdeksän vuotta. En haluaisi asua missään muualla.
Vierailija kirjoitti:
En muuttaisi koskaan rintamamiestaloon. Tykkään asua omakotitalossa, joka on yksikerroksinen. Kun kaikki on samassa tasossa, tässä voi asua vielä 90-vuotiaanakin, eikä tarvitse pelätä, että kaatuu portaissa. Tässä on helppo liikkua tulevaisuudessa vaikka rollaatorilla tai pyörätuolilla.
Pitää muistaa, että jo nyt ja aivan varmasti tulevaisuudessa vanhukset hoidetaan kodissaan. Hoitopaikkoja ei ole hoitokodeissa.
En ole koskaan ajatellut, että mikään senhetkinen asuntoni olisi loppuelämän kotini.
Kotini on aina siellä, missä kulloinkin elän ja asun. Paikat vaihtuvat, välillä vaihtuu maakin.
N66
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkastalvena kylmiä, en muuttaisi.
Uunit ja sähkölämmittimet on keksitty aikoja sitten. Samoin vuorivillat ym. eristeet. Ei tarvitse palella!
Puukuitueriste on oikeampi eriste vanhaan puutaloon, jota ei ole muovilla pilattu. Kosteus liikkuu seinän rakenteiden läpi, kun ne materiaalit ovat kaikki puupohjaisia, eikä jää sinne homehtumaan. Muovia ei kannata käyttää höyrynsulkuna sisäseinässä, vaan höyrynsulkupahvia. Viiden sentin lisäeristys riittää, kun pitää huolen, ettei ole ilmavuotoja. Noissa eristeistä ja höyrynsuluissa on tehty eniten virheitä korjauksista ja niistä se huono sisäilma on niihin taloihin on saatu. Samoin sillä että ilmanvaihto on tukittu.
Rintamamiestalo olisi unelmataloni. Mummolani oli rintamamiestalo. Siinä oli makuuni hyvä pohja, ihana kuisti ja iso piha. Olen käynyt katsomassa muutamia, mutta niissä on valitettavasti ollut kellarin hajua.
Vierailija kirjoitti:
En missään nimessä. En haluaisi mihinkään omakotitaloon, mutta kaikkein viimeksi vanhaan. Inhoan remontteja ja puutarhatöitä, enkä todellakaan haluaisi sitä vastuu- ja työtaakkaa mitä tuollaisen vanhan talon omistaminen väistämättä aiheuttaisi.
Eihän puutarhatöitä ja remontteja ole pakko tehdä. Antaa puutarhan rehottaa ja talon lahota. Tätä periaatetta olen noudattanut koko ikäni, kun olen asunut rintamamiestalossa.
Kyllä, ja muutinkin. Rakastan tätä taloa ja pihaa, jossa suuret vanhat omenapuut ja lukemattomat puolivilliintyneet perinneperennat.
Tätä taloa ei oo pilattu vääränlaisilla remonteilla, niin ei oo hometta tms.
En. Asun yksin ja haluan asua yksin. En halua omia lapsia, joten en tarvitse miestäkään (huom, en vihaa kumpiakaan, päinvastoin) 50 neliötä on riittävä mulle sinkkutaloudeksi kerrostalossa.
N32
En, useimmat remontoitu pilalle ja aika monet tehty pula-aikana mistä sattuu. Liian nuoria, mieluummin 1900-luvun alussa rakennettu hirsitalo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin, nyt se on kesämökkinä. Kunnon hirsirunkoinen talo.
Miksi alapeukku? Talo on rakennettu sotien jälkeen, toki sana rintmamiestalo on näiden jälleenrakennusajan ympärijuostavien pohjaratkaisujen taloille hieman harhaanjohtava nimitys, mutta se on kuitenkin vakiintunut termi. Alunperinhän rintamamiestalot tehtiin juuri rintamalla, hirsikehikot lähetettiin sitten kotipuoleen junalla tai hevoskyydillä. Maalla nämä olivat yleensä hirsirakenteisia, kaupunkien uusilla asutusalueella lautarunkoisia ja purueristeisiä.
No nyt tyli paljon puppua!
Rintamamiestalo rakennettiin kyllä paikan päällä eikä missään rintamalla.
Rakentajat olivat sodasta tulleita rintamamiehiä tai ainakin tämmöisille perheille ne tehtiin.
Oli suunniteltu yksinkertainen, toimiva pohjaratkaisu j
Nämä tiedot on ihan alan historian kirjasta luettu. Miksi tällaisia omasta päästäni keksisin? Hannu Rinne; perinnemestarin rintamamiestalo.
rintammiestaloiksi kutsutaan myös sodanjälkeisen jälleenrakennusajan tyyppitaloja, vaikka me eivät olekaan rintamalla veistettyjä.
Vierailija kirjoitti:
En. Koska ne ovat puuta. Ja mielestäni se ei olisi tulipalon tai muun poikkeustilan aikana edullinen materiaali, jos haluaa päästä ulos vielä. Toki sisällä voi olla myös kalusteet puuta, ettei sen puoleen, vaikka olisi betonitalo. Mutta todella kauniita ne ovat ja kodikkaan oloisia, kun tuolla ulkona näkee. Puuseppien taideteos. Mutta kyllä puu vaatii myös huoltoa ja usein, pinnasta. Nykyään voi olla myös turvallisempia aineita palonestoon? Vai.
Mikä palopelkoinen olet? Jokaiseen taloon voi tulla tulipalo. Tykkäät siis enemmän betonisesta neukkukuutiosta?
Vierailija kirjoitti:
En. Koska ne ovat puuta. Ja mielestäni se ei olisi tulipalon tai muun poikkeustilan aikana edullinen materiaali, jos haluaa päästä ulos vielä. Toki sisällä voi olla myös kalusteet puuta, ettei sen puoleen, vaikka olisi betonitalo. Mutta todella kauniita ne ovat ja kodikkaan oloisia, kun tuolla ulkona näkee. Puuseppien taideteos. Mutta kyllä puu vaatii myös huoltoa ja usein, pinnasta. Nykyään voi olla myös turvallisempia aineita palonestoon? Vai.
No talo, jossa minä asun, on kylläkin tiilestä rakennettu ja päältä rapattu. Olen aina ajatellut tätä rintamamiestalona, koska tämä on 50-luvulla rakennettu ja saman mallinen kuin rintamamiestalot yleensä. Mutta lasketaanko sitten pelkästään puiset "oikeiksi" rintamamiestaloiksi...?
En, koska sodassa ollut isovanhempi kertoi, että sodan jälkeen oli köyhää ja moni noista taloista rakennettiin purkutaloista puretuista laudoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ajatellut, että mikään senhetkinen asuntoni olisi loppuelämän kotini.
Kotini on aina siellä, missä kulloinkin elän ja asun. Paikat vaihtuvat, välillä vaihtuu maakin.
N66
Minulla on ollut mahdollisuus asua koko elämäni samassa talossa, samalla tontilla ja samalla paikkakunnalla koko elämäni eli noin reilut 64 vuotta. Aina olen ajatellut ja toivonut, ettei tarvitsisi koskaan asua missään muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin, nyt se on kesämökkinä. Kunnon hirsirunkoinen talo.
Miksi alapeukku? Talo on rakennettu sotien jälkeen, toki sana rintmamiestalo on näiden jälleenrakennusajan ympärijuostavien pohjaratkaisujen taloille hieman harhaanjohtava nimitys, mutta se on kuitenkin vakiintunut termi. Alunperinhän rintamamiestalot tehtiin juuri rintamalla, hirsikehikot lähetettiin sitten kotipuoleen junalla tai hevoskyydillä. Maalla nämä olivat yleensä hirsirakenteisia, kaupunkien uusilla asutusalueella lautarunkoisia ja purueristeisiä.
No nyt tyli paljon puppua!
Rintamamiestalo rakennettiin kyllä paikan päällä eikä missään rintamalla.
Rakentajat olivat sodasta tulleita rintamamiehiä tai ainakin tämmöisille perheille ne tehtiin
Yässä ylen artikkeli aiheesta. https://yle.fi/a/3-10536588
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N66
Minulla on ollut mahdollisuus asua koko elämäni samassa talossa, samalla tontilla ja samalla paikkakunnalla koko elämäni eli noin reilut 64 vuotta. Aina
Minulle painajainen. Eikö koskaan ole tehnyt mieli vaihtelua?
Osa rintamamiestaloista on köyhien rakentamia, tehty purkulaudoista, lapsen suoristivat nauloja.
Kun ostat vanhan rintamamiestalon, et tiedä onko se alkuperäinen omistaja ollut köyhä vai hyvätuloinen.
Vierailija kirjoitti:
Osa rintamamiestaloista on köyhien rakentamia, tehty purkulaudoista, lapsen suoristivat nauloja.
Kun ostat vanhan rintamamiestalon, et tiedä onko se alkuperäinen omistaja ollut köyhä vai hyvätuloinen.
Kyllä minä uskon isovanhempiani jotka on eläneet tuon ajan ja nähneet kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä uskon isovanhempiani jotka on eläneet tuon ajan ja nähneet kaiken.
Ovat nyt kuolleet, mutta ehtivät kertomaan sodan jälkeisestä ajasta ja rintamamiestalojen rakentamisesta.
1980 rakennettu talo ei ole rintamamiestalo.