Lapsettomuuden hyviä puolia?
Kommentit (49)
Saa joka hetki päättää itse mitä tekee (pl. työt tietenkin).
Kukaan ei vaadi mitään.
Rahansa saa käyttää miten huvittaa.
Voi mennä milloin vain minne vain.
On saanut pitää terveytensä. Kaikilla lähipiirissä olevilla naisilla on pysyviä haittoja terveydessään ja nimenomaan sellaisia mitkä ovat tulleet raskaudesta tai synnytyksestä.
Vaikka kuinka tieto on lisääntynyt siitä mitä pitää syödä raskauden aikana yms niin silti se on väistämätöntä että harvempi selviää perheen perustamisesta ns ehjin nahoin.
+Olet vastuussa vain itsestäsi, saat keskittyä siihen mihin itse haluat ja käyttää energian itseesi, säästät rahaa ja vaivaa, säästyy yövalvomiselta ja turhilta tinttailuilta, kroppa ei rupsahda niin helposti, ei tarvi pelätä maailman muuttumista niin hirveästi kun ei jätä jälkeläisiä tai stressata että lapselle sattuu jotain
-Et koskaan koe vanhemmuutta, näe kun oma lapsi kasvaa, opettele todella pyytteetöntä rakkautta, koe miltä elämän luominen tuntuu, koe pieniä ja tärkeitä hetkiä kuten kun lapsi ensimmäistä kertaa sanoo että olet rakas, eräällä tapaa olemisesi päättyy sinuun koska kukaan ei jatka DNA:taisi
Minulla oli vaikeuksia tulla raskaaksi enkä saanut niin monta lasta kuin olisin halunnut, joten tiedän lapsettomuudesta ehkä enemmän kuin se jolta jää kokematta lasten saamisen hyvät ja huonot puolet.
Olen lapseton ikisinkkumies ja minun mielestä lapsettomuudessa on hyvää ainakin nämä asiat
-Rahaa ei mene lapsiin
-Oma rauha eli ei ole kukaan huutamassa ja saa nukkua yöt rauhassa
-Elämä on vapaata eli saat päättää mitä teet
-Kukaan ei ole riippuvainen sinusta
Tossa tulee nyt hyvät puolet, tiedän muutaman ihmisen jotka on lapsen tai lapsia tehnyt eikä heidän elämä näytä millään tapaa onnelliselta. Minun mielestä on hyvä asia se että nykyään jokainen saa itse päättää sen tekeekö lapsia vai ei.
M33
Olisin halunnut lapsia, mutta kyllä tässä lapsettomuudessa se hyvä puoli on, että jopa pienillä tuloilla elää ihan mukavasti. Huono puoli on että yksinäinen ja turvaton vanhuus pelottaa. Kun kuolen niin varmaan olen juuri niitä jotka ehtii muumioitua asuntoonsa ennen kuin kukaan huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Olisin halunnut lapsia, mutta kyllä tässä lapsettomuudessa se hyvä puoli on, että jopa pienillä tuloilla elää ihan mukavasti. Huono puoli on että yksinäinen ja turvaton vanhuus pelottaa. Kun kuolen niin varmaan olen juuri niitä jotka ehtii muumioitua asuntoonsa ennen kuin kukaan huomaa.
En ymmärrä miksi monella ahdistaa ajatus että kun kuolee niin kukaan ei huomaa. Mitä väliä kun on kuollut??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi monella ahdistaa ajatus että kun kuolee niin kukaan ei huomaa. Mitä väliä kun on kuollut??
Luetun ymmärtäminen. "Yksinäinen ja turvaton vanhuus" viittaa lähtökohtaisesti tilanteeseen, jossa ollaan vielä elossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luetun ymmärtäminen. "Yksinäinen ja turvaton vanhuus" viittaa lähtökohtaisesti tilanteeseen, jossa ollaan vielä elossa.
"Kun kuolen niin varmaan olen juuri niitä jotka ehtii muumioitua asuntoonsa ennen kuin kukaan huomaa"
Lapsen tekeminen tuottaa vastuita ja velvollisuuksia, joista ei voi jälkikäteen luopua.
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen lapseton. Ihmisten pysyvyydestä elämässä ei voi koskaan olla varma, ei edes omista lapsista. Vanhuus voi olla ikävää oli lapsia tai ei. Ikävä jättää lapsia maailmaan, jotka jää suremaan omaa poismenoa. Enkä haluaisi rasittaa heidän elämää liiaksi eläessäni.
Oma suunnitelma on elää vanhuuden päivät puolison kanssa. Seuraa saa myös muista yksinäisistä vanhuksista ja ystävistä. Introverttinä kaipaan seuraa muutenkin vähän.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se riipu täysin siitä onko vapaaehtoisesti vai tahattomasti lapseton. Vapaaehtoisesti lapsettomalle lapsettomuudessa on vain hyviä puolia, mutta tahattomasti lapsettomalle ne kaikki mainitut hyvät puolet ovat lähinnä veitsen kääntämistä haavassa.
Kiitos. Nyt tuli osuva vastaus. Tahattomasti lapseton jonka aiheutti syöpä. En tiedä onko vapaaehtoisesti lapsettomilla "vain" hyviä puolia mutta koskaan en unohda 95 vuotiaan ihanan ihmisen mielipidettä: niin kauan kun lapsi polkee syliä on asiat hyvin , mutta kun lapsi alkaa polkea sydäntä niin silloin onkin jo tilanne aivan toisin.
Haitta puolia on paljon lueteltu
Minulle ainakin omat nuoret, heidän ystävänsä ja tyttö/poikakaverinsa ovat ihan parasta seuraa. Heidän kanssaan on ihana matkustaa. Muistella yhteisiä reissuja. Puhua suvusta ja isovanhemmistani.
Opettaa heitä ja oppia heiltä. Pysyä asioista ajantasalla. Käydä katsomassa heidän esityksiä ja konsertteja. Kuunnella huolia ja murheita. Auttaa, kun apua tarvitaan. Välillä nuorten ystävätkin soittavat ja pyytävät neuvoa jossakin asiassa. Katsoa kuinka he selviävät vaikeistakin paikoista.
Saada puhelinsoitto, tekstari, hali. Anteeksi! Käyttäydyin huonosti. Olin väsynyt. Olet maailman paras äiti.
Harrastaa yhdessä. Opetella yhdessä hiustenlaittoa, meikkaamista tai ruuanlaittoa. Kuunnella kun joku aamu olen pukeutunut ihan väärin. Ja seuraavana olen kuulemma tyylikäs ;-)
Elämä ilman lapsia olisi varmasti ollut helpompaa ja halvempaa. Mutta lasten kanssa se on ollut paljon rikkaampaa. Kerkesin juoksuni juosta ennen lapsia. Ja nyt he ovat jo niin isoja, että olen taas vapaa menemään ja tulemaan. Bonuksena fiksut lapset, joiden seurasta nautin. Ja ilmeisesti hekin minun, koska haluavat säännöllisesti viettää aikaa kanssani.
Vierailija kirjoitti:
Kysy ap äidiltäsi olisiko kannattanut jäädä lapsettomaksi.
Jos olisin saanut itse päättää, en olisi halunnut syntyä tänne.
Aika, kun lapset ovat pieniä ja täysin hoidettavia, on tosi lyhyt! Muutama hassu vuosi. Vaikka pienokaisten hoitaminen on toisinaan rankkaa, on rakkaus heitä kohtaan niin voimakasta, ettälasten hyvinvoinnin laittaa omansa edelle. Sit kun kasvavat, on huikeaa seurata, minkälaiseksi tulevat. Omani ovat aivan huipputyyppejä - maailman parasta seuraa. Jokainen löytää oman polkunsa. Olen luottavainen, että yhteys välillämme säilyy aina.
On vastuussa vain itsestään, ei tarvitse murehtia, että lapsi joutuu kärsimään minun virheistäni ja saa kehnot mallit elämäänsä. Etten pystynyt vaikuttamaan arjen kuvioihin niin, että luottamus hyvään ja oikeaan olisi kasvanut.
Kysytään lapsettomuuden hyviä puolia niin äidit tulee tänne kehumaan lapsiaan, uskomatonta! 😂
Vapaus. Ei mene hermoja, on enemmän aikaa, voi tehdä mitä huvittaa, muuttaa milloin ja minne vaan ja rahaa on vaikka mihin ja ei tarvitse miettii muuta kuin mitä itse haluaa.
Kaikista parhain puoli on se, että kukaan ei peri luonnevammaani, jonka olen perinyt isältäni ja hän on perinyt isältää jne jne katkeamaton sukupolvien ketju tätä samaa vammaa, jonka takia mikään ihmissuhde ei onnistu. Kärsin siitä suunnattomasti ja olen onnellinen, että tämä ei siirry perintönä muille.