Köyhien lasten avoinkirje hallitukselle on surullista luettavaa
Voitte lukea koko kirjeen tästä:
Monella meistä yhden vanhemman perheiden lapsista ja nuorista on elämässämme vain yksi vanhempi, jonka tuloilla perhe elätetään. Tulot eivät aina riitä kattamaan kaikkia pakollisia menoja ja joskus tingitään jopa ruoasta. Tämä on todellisuutta osalle yhden vanhemman perheistä nyt.
Missä me ollaan, kun hallituksen leikkausten jälkeen köyhyyttä tulee vieläkin enemmän?
Meillä tulisi olla oikeus kokea taloudellista turvaa siitä, että välttämättömiin tarpeisiimme vastataan. Meidän pitäisi päästä osallistumaan meille tärkeisiin asioihin yhtä lailla, kuin muidenkin nuorten.
Silti meille on tuttua, ettei uusia kenkiä saa rikkinäisten tilalle tai että joutuu kieltäytymään kavereiden ehdottamasta vapaa-ajan vietosta, koska siihen ei ole varaa. Monet harrastukset ovat kalliita, eikä niitä yhden vanhemman tuloilla kustanneta.
Perusasioiden puuttumisen takia olemme kokeneet ulkopuolisuuden tunnetta ja jopa kiusaamista. Taloudellinen tilanne on aiheuttanut surua ja kateutta; miksi juuri minä jään paitsi?
On myös ristiriitaisia tunteita; vihaa siitä, ettei oma vanhempi pysty tarjoamaan sitä, mitä kahden vanhemman perheissä pystytään ja toisaalta myös ymmärrystä omaa vanhempaa kohtaan, joka tekee parhaansa ja välittää.
Huoli perheen pärjäämisestä on kuitenkin suuri ja taloudellisten haasteiden seuraukset uhkaavat mielenterveyttä.
Hallituksen tulisi perua leikkaukset niistä vähäisistä tuista, joita yhden vanhemman perheet saavat. Nyt tehtävillä päätöksillä ei saisi vaikeuttaa elämäämme entisestään.
Kun leikkaatte vanhemmiltamme, leikkaatte myös meidän hyvinvoinnistamme ja lisäätte eriarvoisuutta nuorten välille.
Nuorten mielenterveyden tärkeydestä kyllä puhutaan paljon, mutta mitä sen eteen tehdään? Elämme jo nyt varpaillamme, mitä on tulevaisuus?
Kommentit (519)
Vierailija kirjoitti:
Lasten- ja nuortenkin on hyvä osallistua yhteiskunnan elvytykseen ja alettava kastelemaan kesätöitä, kuten vaikka voivatko ulkoiluttaa naapuruston koiria, pestä autoja tai ajaa murmea.
Kastelemaanpa hyvinkin, ja murmeapa ajelemaan.
Pitäisikö sun mennä takaisin peruskouluun?
Vierailija kirjoitti:
Hei köyhä lapsi ! Olen itsekin joskus ollut köyhä lapsi. Ei ollut harrastuksia eikä montaa kenkäparia. Päätin, että isona ryhdyn rikkaaksi. Opiskelin ahkerasti, tein kesät töitä ja opiskeluaikana usein viikonloppuisin. Etenin työuralla pikkuhiljaa. Nyt on varaa kallisiin harrastuksiin ja kenkiä on riittävästi. Eikä tee mieli luopua niistä nyt maksamalla entistä enemmän veroa, jotta joku muu voisi harrastaa ja ostella uusia kenkiä minun verorahoillani ja jäädä itse sitten ankarasta työnteosta huolimatta edelleen ilman.
Helposti sanottu kuin tehty. Ainakaan minun tapauksessa ollessani työrajoitteinen johtuen autismin kirjon diagnoosista ja useista erilaisista oppimisvaikeuksista ei ahkerointi auta. Kyllä, olen se muiden halveksima "pummi", "loinen", "elämäntapatyötön" ja "laiskuri", vaikka minulla on yksi työpaikka takana ja kohta on uusi ammatillinen tutkintopaperi taskussa. Pidemmälle en voi kouluttautua, eikä minun tapaksessani ahkeruuskaan nosta tulotasoani saadakseni sen edes kohtuulliseksi. Haaveeni on ollut köyhän perheen lapsena oma työpaikka, mutta mistä minulle sellainen tai muillekaan taiotaan.
Olen välillä oikeasti miettinyt, että jos elämässäni olisi rajattomat mahdollisuudet, olisin sellainen uranainen suurella todennäköisyydellä, sillä perhe-elämää ei ole luotu minua varten. Ehkä olen sitä sitten seuravaassa elämässä, vaikka en halua olla täysin materialisti ja sokea mammonan palvoja, mutta en halua kerjätä yhteiskuntaa kustantamaan minulle kalliita asioita, vaan säästän vaikka ennemmin tai sitten etsin jonkun keskihintaisen, ok-laatuisen tuotteen. En edes törsää rahaa tupakkaan tai alkoholiin ennen kuin joku alkaa sellaista keksimään.
Voitte vain kuvitella, kuinka joskus olen kehdannutkin ajatella rupevani myymään itseäni vain rahan takia, jonka "normaali" aikuinen hankkii itse. Todellisuudessa en rupeaisi noin epätoivoiseen ratkaisuun koskaan, vaan haen työpaikkoja, jotka vastaavat uutta tutkintoani mutta en ole saanut kutsua edes haastatteluun. Kyllä, olen hakenut tietoa miten laadin CV:n ja miten kirjoittaa hyvä työhakemus. Ei sinne työpaikalle niin vain mennä ilmoittaen, että tulin teille töihin kuin ennen vanhaan. Tänä vuonna olen saanut hitonmoiset ahdistuskohtaukset, joka maalaa kauhukuvia tulevaisuudestani: 10-15 vuoden päästä olen jo liian "vanha" työmarkkinoille ja näin ollen hankittu osaaminen menee hukkaan. Köyhänä hautaan saakka, mahtavaa. Toki voidaan ottaa työvoimaa ulkomailta työvoimapulan takia, ja samaan aikaan meillä on kantasuomalaisia työttöminä. Olen yksi niistä, joilla olisi halua saada edes mahdollisuus. Kehitysmaa on tuotu Suomeen.
Välillä olen todennut, että olisinpa elänyt yli 40 vuotta sitten, niin minulla olisi edes jokin työpaikka ok tuloilla ja jopa oma asunto. Siihen aikaan saattoi saada työpaikan jopa ilman koulutusta.
Nyt kun Perussuomalaiset ovat paljastaneet todelliset kasvonsa, on tämä viimeinen pisara enkä koskaan enää anna ääntäni Perussuomalaisille. Alan ymmärtämään hyvin nukkuvien äänestäjien näkökulmia. Politiikassa ei ole pitkiin aikoihin välitetty vähääkään kansasta, joita poliitikkojen pitäisi edustaa. On vain ruttoa ja koleraa tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Tukea se verovähennys on. Ilman verovähennystä veroprosenttisi olisi suurempi ja jäisi vähemmän rahaa käteen
No sulle on tietenkin hankala ymmärtää, että ne verotkin on jonkun ihmisen omia rahoja, jotka se on itse tienannut omalla työnteollaan.
Niin onkos sekin tukea, jos vaihdan lääkärin hommasta siivoojan hommaan ja saan pienempää palkkaa? Siitäkin jää vähemmän verotettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus teki tohonkin muutoksia, että karenssi 7 päivää ja lomapäivät pitää käyttää, niiltä ei saa työttömyysrahaa.
Ajatella, että köyhälle elämäntapatyöttömälle on ongelma jo muiden imisten työttömyysrahatkin.
Palkoista tieto menee tulorekisterin kautta nykyään ihan automaattisesti reaaliajassa viranomaisille. Käsittelyaikakin on pari päivää, siihen saakka työtön voi käyttää niitä palkka- ja lomarahojaan
On kyllä sossunelätillä paha ongelma muiden puolesta
Kannattaa muistaa, että lapsia voi hankkia vain niin monta kuin on itsellä varaa elättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukea se verovähennys on. Ilman verovähennystä veroprosenttisi olisi suurempi ja jäisi vähemmän rahaa käteen
No sulle on tietenkin hankala ymmärtää, että ne verotkin on jonkun ihmisen omia rahoja, jotka se on itse tienannut omalla työnteollaan.
Niin, mutta jos mä asun vuokralla niin en saa mitään verovähennystä työssä ollessa.
Kun saat verovähennystä niin se remontti on sulle halvempi ja remontoit omaa varallisuutta.
Niin, mutta kun voit hankkia jonkun vanhan paskan kämpän ja remontoida sitä niin paljon kuin vain sielu sietää ja kokeilla kuinka ihanan halpaa se emontointi oikein onkaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin onkos sekin tukea, jos vaihdan lääkärin hommasta siivoojan hommaan ja saan pienempää palkkaa? Siitäkin jää vähemmän verotettavaa.
Totta hemmetissä se on tukea vasemmiston laskutikulla laskettuna
Miksi niitä lapsia pitää tehdä monta jos on pienituloinen?
Christiiina kirjoitti:
Kannattaa muistaa, että lapsia voi hankkia vain niin monta kuin on itsellä varaa elättää.
Ei koske tätä sosialistista maata, missä työntekijät ryöstöverotetaan, ettei "köyhän" elämäntapapummin tarvitse
Lapsia kannattaa pykätä maailmaan niin kauan kun yksikin munasolöu vaan irtoaa, niin siitä voikin sitten siirtyä suoraan kansaneläkkeelle kortiston kautta
Christiiina kirjoitti:
Tämä on karu totuus. Meillä mies käy töissä ja tienaa suhteellisen hyvin. Minä opiskelen ja tukeja en saa. Meillä on vain yksi lapsi ja toinen olisi haaveissa, mutta ei tässä tilanteessa. Miksi ihmiset eivät osaa ajatella aivoilla?
Tämä kirje osoittaa, että lapset opetetaan pienestä pitäen siihen, että vastuun voi työntää yhteiskunnalle, vaikka se kuuluu ihmiselle itselle.
Ei köyhyys sinänsä ole ongelma,vaan näiden perheiden huume,juopottelu,tupakka juhliminen.
Vierailija kirjoitti:
Sitten mennään töihin niin on varaa kenkiin ja harrastuksiin. Sitä on sanonta että ensin työ ja sitten huvit. Ne kengät ja harrastukset passaa odottaa siihen asti kunnes on varaa.
Kengät saa odottaa kunnes on varaa? Suomessa?
Ei, täällä pidetään ihmisten perustarpeista jollain tasolla huolta. Mun pappa oli sodan jälkeen pienen kunnan johdossa.
1948 heinäkuussa hänen muistiinpanoissa oli erikseen selvitä, onko jokaisella sotaorvolla kengät koulua varten. Ja ne hankittiin.
Hyvä antaa vähästäänkin, mutta paha ei anna paljostaankaan.
Tässä nyt taas itketetään tyhmimpiä, jos ei ole se yksi vanhempi sössinyt asioitaan saa ainakin työmarkkinatukea 595 euroa neljän viikon välein, lapsilisät kerran kuukaudessa, siihen elatusmaksut, toimeentulotuki ja asumistuki. Eli pärjää kyllä jos edes yrittää. Naapuri kertoi kun olisi tarjonnut viime kesänä jollekin köyhän perheen lapselle jäätelön jäätelökioskilla, kyselijät oli niitä yh äitejä joilla oli vahvat meikit, rakenne kynnet, tatuointeja jne. Sanoi että jos näillä on tuollaisiin varaa niin pitää olla se vitonen lapsen jäätelöön ihan omasta takaa
Risan kengän voi liimata kontaktiliimalla. Pieni tuubi ei maksa paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä nyt taas itketetään tyhmimpiä, jos ei ole se yksi vanhempi sössinyt asioitaan saa ainakin työmarkkinatukea 595 euroa neljän viikon välein, lapsilisät kerran kuukaudessa, siihen elatusmaksut, toimeentulotuki ja asumistuki. Eli pärjää kyllä jos edes yrittää. Naapuri kertoi kun olisi tarjonnut viime kesänä jollekin köyhän perheen lapselle jäätelön jäätelökioskilla, kyselijät oli niitä yh äitejä joilla oli vahvat meikit, rakenne kynnet, tatuointeja jne. Sanoi että jos näillä on tuollaisiin varaa niin pitää olla se vitonen lapsen jäätelöön ihan omasta takaa
Kuule, jos kuulut perikuntaan niin et saa asumistukea etkä toimeentulotukea ja yksin et voi myydä mitään.
Suomessa on miljoona neljäsataa tuhatta eläkeläistä ja 60 000 ihmistä kuolee vuodessa.
Kyllä se nakki tulee aika monelle.
Vierailija kirjoitti:
Ei köyhyys sinänsä ole ongelma,vaan näiden perheiden huume,juopottelu,tupakka juhliminen.
Minä en työttömänä polta tupakkaa enkä juo alkoholia.
Minulla ei pankin tiliotteessa lue Alkoa. Pankissa virkailijat näkevät kuka siellä käy, jos maksat kortilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten mennään töihin niin on varaa kenkiin ja harrastuksiin. Sitä on sanonta että ensin työ ja sitten huvit. Ne kengät ja harrastukset passaa odottaa siihen asti kunnes on varaa.
Ei, täällä pidetään ihmisten perustarpeista jollain tasolla huolta. Mun pappa oli sodan jälkeen pienen kunnan johdossa.
1948 heinäkuussa hänen muistiinpanoissa oli erikseen selvitä, onko jokaisella sotaorvolla kengät koulua varten. Ja ne hankittiin.Hyvä antaa vähästäänkin, mutta paha ei anna paljostaankaan.
Silloin ei ollut valtionvalkaa eikä työttömyyttä, joten oli varaa ostaa joka lapselle kengät kunnan piikkiin verorahoilla. Enää sellaiseen ei ole ja saavutetuista edusista joudutaan nyt joustamaan jotta voidaan pelastaa Suomen talous, katkaista valtion velkakierre ja palautta talouskasvu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1948 heinäkuussa hänen muistiinpanoissa oli erikseen selvitä, onko jokaisella sotaorvolla kengät koulua varten. Ja ne hankittiin.Hyvä antaa vähästäänkin, mutta paha ei anna paljostaankaan.
Silloin ei ollut valtionvalkaa eikä työttömyyttä, joten oli varaa ostaa joka lapselle kengät kunnan piikkiin verorahoilla. Enää sellaiseen ei ole ja saavutetuista edusista joudutaan nyt joustamaan jotta voidaan pelastaa Suomen talous, katkai
Entäs ne yritystuet esim.Viking Line 54 miljoonaa, työntekijät maksavat pienempää veroa ja ruoat on tarjolla heille koko päivän.
Niin, mutta jos mä asun vuokralla niin en saa mitään verovähennystä työssä ollessa.
Kun saat verovähennystä niin se remontti on sulle halvempi ja remontoit omaa varallisuutta.