Köyhien lasten avoinkirje hallitukselle on surullista luettavaa
Voitte lukea koko kirjeen tästä:
Monella meistä yhden vanhemman perheiden lapsista ja nuorista on elämässämme vain yksi vanhempi, jonka tuloilla perhe elätetään. Tulot eivät aina riitä kattamaan kaikkia pakollisia menoja ja joskus tingitään jopa ruoasta. Tämä on todellisuutta osalle yhden vanhemman perheistä nyt.
Missä me ollaan, kun hallituksen leikkausten jälkeen köyhyyttä tulee vieläkin enemmän?
Meillä tulisi olla oikeus kokea taloudellista turvaa siitä, että välttämättömiin tarpeisiimme vastataan. Meidän pitäisi päästä osallistumaan meille tärkeisiin asioihin yhtä lailla, kuin muidenkin nuorten.
Silti meille on tuttua, ettei uusia kenkiä saa rikkinäisten tilalle tai että joutuu kieltäytymään kavereiden ehdottamasta vapaa-ajan vietosta, koska siihen ei ole varaa. Monet harrastukset ovat kalliita, eikä niitä yhden vanhemman tuloilla kustanneta.
Perusasioiden puuttumisen takia olemme kokeneet ulkopuolisuuden tunnetta ja jopa kiusaamista. Taloudellinen tilanne on aiheuttanut surua ja kateutta; miksi juuri minä jään paitsi?
On myös ristiriitaisia tunteita; vihaa siitä, ettei oma vanhempi pysty tarjoamaan sitä, mitä kahden vanhemman perheissä pystytään ja toisaalta myös ymmärrystä omaa vanhempaa kohtaan, joka tekee parhaansa ja välittää.
Huoli perheen pärjäämisestä on kuitenkin suuri ja taloudellisten haasteiden seuraukset uhkaavat mielenterveyttä.
Hallituksen tulisi perua leikkaukset niistä vähäisistä tuista, joita yhden vanhemman perheet saavat. Nyt tehtävillä päätöksillä ei saisi vaikeuttaa elämäämme entisestään.
Kun leikkaatte vanhemmiltamme, leikkaatte myös meidän hyvinvoinnistamme ja lisäätte eriarvoisuutta nuorten välille.
Nuorten mielenterveyden tärkeydestä kyllä puhutaan paljon, mutta mitä sen eteen tehdään? Elämme jo nyt varpaillamme, mitä on tulevaisuus?
Kommentit (519)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verovähennystä saa myös ulkomailla olevan asunnon ja loma-asunnon remontista.
Miksi hitossa?
Ihan älytöntä.
Hyvätuloiset on niitä pahimpia tukien nostajia.
En ymmärrä sitäkään, että remontoit kesämökkiä ja saat verovähennyksiä.
Kesämökki ei ole välttämätön kenellekään.
Kuvastaa hyvin vasemmistotyperyyttä. Sillä kotitalousvähennyksellä on se tarkoitus, että se työllistää kaltaisiasi vasemmistoreppanoita töihin. Saisit katsos ihan oikeaa palkkaa tekemällä jollekin sitä mökkiremonttia. Siihen sillä kannustetaan, että herr tohtor tötterström sieltä marian sairaalasta ei lähtisi itse omaa kesämökkiään remontoimaan, vaan että häntä kannustetaan teettämään työ sinulla, kun sinulla raukalla ei ole niitä töitä. Mutta arvatenkin vasemmistolle jälleen kerran tämä on ydinfysiikkaa, algebraa, kvanttifysiikkaa ja matemaattisesti liian vaikea derivaatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkööt töihin
No sehän se olisikin viimeinen naula hyvinvointivaltion arkkuun, että lapset menisivät koulun sijasta töihin.
Ei ole. Nytkin on nuoria ja lapsia jotka aloittavat työnteon tai yritystoiminnan siinä 10-13 vuotiaana, esimerkiksi ulkoiluttavat koiria, jakavat ilmaisjakelulehtiä ja käyvät vanhusten puolesta kaupassa. Osa tekee tätä itsenäisesti ja osa partion tai 4H ry alla.
Ihanko tosissasi kuvittelet, että noilla rahoilla lapsi paikkaa perheen tulotason siihen pisteeseen, että vaatteet, harrastukset ja huoli perheen elannosta on hoidettu?
Ihanko tosissas kuvittelet, että sen perheen tulotason paikkaaminen tuohon tilaan on meidän muiden TÄYSIN SYYTTÖMIEN tehtävä, eikä sen vanhemman tehtävä. Hankkikoot paremman työn, puolison rinnalleen jne. HÄNEN päätöksistään johtuen ovat tuossa tilanteessa 90% tapauksista.
Sitten mennään töihin niin on varaa kenkiin ja harrastuksiin. Sitä on sanonta että ensin työ ja sitten huvit. Ne kengät ja harrastukset passaa odottaa siihen asti kunnes on varaa.
Vierailija kirjoitti:
Minua huvittaa nuo vakituiset jotka sanovat, että menevät opiskelemaan, jos irtisanotaan.
Opiskeluun ei välttämättä saa lupaa.
Toki voi opiskella 300 euron opintotuella, jos sitä on jäljellä.
Ei opiskeluun mitään LUPIA tarvitse. Riittää että pääsee oppilaitokseen sisään jos tutkinnon meinaa suorittaa.
Vierailija kirjoitti:
Minua huvittaa nuo vakituiset jotka sanovat, että menevät opiskelemaan, jos irtisanotaan.
Minua huvittaa kun luullaan että töitä tehneet ovat kaikki tyhjätaskuja joilla ei ole säästöjä .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden vanhemman perhe. Olisko siinä vastaus.
Kokoomuksen äänestäjä
Kokoomuskin alkaa olla konservatiivinen puolue. Todella samaa porukkaa persujen kanssa.
Perussuomalaisten piti olla työväenpuolue, mutta todellisuus on paljastunut aikoja sitten. Nyt teot näkyvät konkreettisesti. Pelkkä Kokoomuksen apupuolue.
Vasemmistoa äänestämälläkin saa sentään haluamansa, ainakin ovat rehellisiä suomalaisvihamielisyydessään.
Perussuomalaiset = pettää aina
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa olla melko väsynyttä. Tuskin se nyt kaikki on hallitusten syytä jos vanhemmilla on elämänhallinta hukassa.
Mutta se ei varsinkaan ole niiden lasten syytä.
Eikä se ole MINUNKAAN syyni, Miksi siis minulta tämänKIN verukkeella halutaan verottaa lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua huvittaa kun luullaan että töitä tehneet ovat kaikki tyhjätaskuja joilla ei ole säästöjä .
Niin, no hyvä jos on.
Läheskään kaikilla ei ole.
Ja hyvä siksikin, että on, kun ansiosidonnaista voi joutua odottamaan 2 kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei opiskeluun mitään LUPIA tarvitse. Riittää että pääsee oppilaitokseen sisään jos tutkinnon meinaa suorittaa.
Ei tarvitsekaan lupaa, jos et ole työkkärin listoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hitossa?
Ihan älytöntä.
Kuvastaa hyvin vasemmistotyperyyttä. Sillä kotitalousvähennyksellä on se tarkoitus, että se työllistää kaltaisiasi vasemmistoreppanoita töihin. Saisit katsos ihan oikeaa palkkaa tekemällä jollekin sitä mökkiremonttia. Siihen sillä kannustetaan, että herr tohtor tötterström sieltä marian sairaalasta ei lähtisi itse omaa kesämökkiään remontoimaan, vaan että häntä kannustetaan teettämään työ sinulla, kun sinulla raukal
Miten voi edes väittää tukien nostajaksi henkilöä, joka maksaa täyden hinnan ja sitten saa verotukseen laittaa vähennyksen? Mistä sitä tukea silloin nostetaan. Joku vassari voisi tulla vastaamaan
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia aina yyhoilla on niin vaikeaa? Saavat valtavat määrät tukia, mutta mikään ei riitä. Ydinperheet sen sijaan eivät saa muuta kuin lapsilisät ja maksavat kaiken itse.
Ajattelutapasi on kovin mustavalkoinen, pärjäsin todella hyvin yksinhuoltajana kun minulla oli kokoaikainen työ, en valittanut mistään. En valita nytkään, mutta tervetuloa kokeilemaan yksinhuoltajan arkea työttömänä, toki saan ansiosidonnaista mutta se ei ole sama kuin palkka. Jouduin lopettamaan hyväpalkkaisen työn, missä jouduin matkustamaan paljon. Jouduin lopettamaan työn, koska lapseni etu meni edelle tässä tapauksessa. Lapsi tarvitsee äitiä jos isä ei ole paikalla. Kaikilla lapsilla ei ole isää enää joka olisi paikalla. Kaikkien elämä ei ole sitä paratiisia. Kannattaa vähän laajentaa ajattelua sen oman navan ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitsekaan lupaa, jos et ole työkkärin listoilla.
Jos opiskelee 300 opintotuella niin ei tarvitse lupaa.
Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää tammikuussa ja pitää nostaa opintolaina, jos opiskelee opintotuella.
Toimeentulotukea ei saa, jos ei ole kaikki opintolainat nostettu.
Vierailija kirjoitti:
Niin, työssäkäyvien ei kuulu kustantaa hyvätuloisten verovähennyksiä loma-asuntojen remontteihin eikä verovähennystä siivouksesta vain sen takia, että hyvätuloinen on uusavuton laiska paska.
Ja sitten tässäkin keskustelussa köyhät itkee kuinka heitä haukutaan.Katsokaa nyt peiliin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hitossa?
Ihan älytöntä.
Kuvastaa hyvin vasemmistotyperyyttä. Sillä kotitalousvähennyksellä on se tarkoitus, että se työllistää kaltaisiasi vasemmistoreppanoita töihin. Saisit katsos ihan oikeaa palkkaa tekemällä jollekin sitä mökkiremonttia. Siihen sillä kannustetaan, että herr tohtor tötterström sieltä marian sairaalasta ei lähtisi itse omaa kesämökkiään remontoimaan, vaan että häntä kannust
Tukea se verovähennys on. Ilman verovähennystä veroprosenttisi olisi suurempi ja jäisi vähemmän rahaa käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, no hyvä jos on.
Ja hyvä siksikin, että on, kun ansiosidonnaista voi joutua odottamaan 2 kuukautta.
Kuukauden päästä työttömäksi jäätyä pääsee täyttämään ensimmäisen hakemuksen, siihen saakka käytössä on lomarahat ja normaali palkka, jonka on tienannut siihen saakka kunnes irtisanominen astuu voimaan. Joten, mikä ihmeen kaksi kuukautta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, työssäkäyvien ei kuulu kustantaa hyvätuloisten verovähennyksiä loma-asuntojen remontteihin eikä verovähennystä siivouksesta vain sen takia, että hyvätuloinen on uusavuton laiska paska.
Ja sitten tässäkin keskustelussa köyhät itkee kuinka heitä haukutaan.Katsokaa nyt peiliin!
Kyllä teitä hyvätuloisiakin haukutaan. Senkin orjapiiskuri, joka käytät palkattomia työkokeilijoita etkä maksa palkkaa.
Sua nauretaan vappuna ravintolassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, no hyvä jos on.
Kuukauden päästä työttömäksi jäätyä pääsee täyttämään ensimmäisen hakemuksen, siihen saakka käytössä on lomarahat ja normaali palkka, jonka on tienannut siihen saakka kunne
Ansiosidonnais päätöksen odottaminen kestää. Sun pitää myös toimittaa sinne päätökset kaikista palkoista ja lomarahoista mitä olet saanut.
On 7 päivän karenssi, jolta ei saa rahaa ja nykyään lomapäivät pitää olla käytetty ja vasta siitä 4 viikon päästä voi hakea rahaa. Sun pitää toimittaa myös työtodistus tai työsopimus ja lappu missä on kaikki palkat mitä olet saanut viimeiseltä vuodelta.
Hallitus teki tohonkin muutoksia, että karenssi 7 päivää ja lomapäivät pitää käyttää, niiltä ei saa työttömyysrahaa.
Tukea se verovähennys on. Ilman verovähennystä veroprosenttisi olisi suurempi ja jäisi vähemmän rahaa käteen
No sulle on tietenkin hankala ymmärtää, että ne verotkin on jonkun ihmisen omia rahoja, jotka se on itse tienannut omalla työnteollaan.
Juha Sipilän hallitus poisti kulukorvauksen omaehtoisesta opiskelusta eli sen saa vain www.tyomarkkinatori.fi sivuilla oleviin koulutuksiin.