I-P: Äiti yllättyi AMKn ohjeistuksesta - Vauva ei sovi mukaan oppitunneille
Ei hyvänen aika, siis oikeasti ihmetellään miksei vauvaa voi ottaa mukaan oppitunneille? Uutisen facebook puolella heti heitetty esiin lapsivihamielisyys-kortti, mutta mielestäni tämä lukeutuu kyllä normaalin järjenkäyttöön ettei huutavaa vauvaa voi viedä muiden opiskelua häiritsemään.
Lapisvihamielisyyttä on se, ettei opiskeleville äideille tarjota riittävästi tukea pärjäämään vauvan kanssa. Esim rahallista tukea jos on vain opiskelija tai joustavuutta opintoihin.
https://ilkkapohjalainen.fi/uutiset/%C3%A4iti-yll%C3%A4ttyi-seamkin-ohj…
Kommentit (244)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole lapsivihamielisyyttä vaan opiskelijamyönteisyyttä. Sekoitat nyt ihan oikeasti kaksi asiaa keskenään.
Ei se lapsi kuulu sinne opiskelupaikkaan. Ei se lapsi kuulu gynekologin vastaanotollekaan mukaan.
Jonnekin sopii, mutta ei kaikkialle.
Pitää hankkia lapselle hoitaja. On se sen lapsenkin oikeus.Minäminäminä ja minä minun oiiiiikeus!
Entäs niitten muitten oikeus opiskella ja opettaa?Olehtkohan lapseton itse. Joskus lapsi vaan on otettava mukaan. Kaikkea ei voi ennakoida ja voi olla että lapsenhoitoon ei ole varaa tai joku muu pakottava syy. Sittenkö jätetään menemättä lääkäriin? Voin vakuuttaa ettei se vanhemmastakaan ole kivaa eikä sitä huvikseen tehdä. Ei se ole mikään helvetin oikeus vaan pakko jos ei ole muuta vaihtoehtoa.
Mulla on lapsia, enkä kyllä keksi tilannetta, missä lapset on pakko ottaa kouluun mukaan. Sitten jätetään menemättä tunnille. Ja tosiaan vanhempainrahaa maksetaan sen verran pitkään, ettei senkään syyksi voi laittaa muiden terrorisointia.
Helsingin yliopistossa ainakin kävi useasti niin, että joku toi vauvansa luennolle. Vaikka ne ei huutaisi niin mua häiritsee se kun äidillä menee 15-20 minsaa kun se häärää sen vauvan kanssa, vaihtaa vaippoja, vaihtaa vaatteita jne. Sitten joku menee siihen lepertelemään. Ai että kun korpee. Mulla on kolme lasta enkä yhtään ottaisi mukaan. Minullakin on oikeus saada opiskeltua rauhassa, sitä varten siellä olin.
Eihän se yksi vauva välttämättä häiritse, mutta ajatelkaapa, jos niitä on sitten useampi. Selkeämpää kieltää kaikilta.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin yliopistossa ainakin kävi useasti niin, että joku toi vauvansa luennolle. Vaikka ne ei huutaisi niin mua häiritsee se kun äidillä menee 15-20 minsaa kun se häärää sen vauvan kanssa, vaihtaa vaippoja, vaihtaa vaatteita jne. Sitten joku menee siihen lepertelemään. Ai että kun korpee. Mulla on kolme lasta enkä yhtään ottaisi mukaan. Minullakin on oikeus saada opiskeltua rauhassa, sitä varten siellä olin.
Just tämä. Vaikka vauva olisi rauhassa, kuuluu jatkuvaa kahinaa, kolinaa ja supinaa.
"Voi luoja. Miten harhaisia te jotkut olette kun luulette tietävänne kaiken myös tilanteista joissa ette olleet paikalla?
Kun totuus on, että tuo vauva EI häirinnyt ketään. Ei ollu mitään hälinää tms. ja tunnit sujui hyvin ja rauhallisesti kuten muulloinkin.
Teille tämä tuntuu olevan ongelma eikä meidän ryhmälle."
Ei kysymys ole edes siitä, häiritseekö lapsi opetusta vai ei, vaan kysymys on juridinen.
Yhdenkään vauvan, lapsen tai alaikäisen paikka ei ole aikuiskoulutuksen tiloissa tai työpaikalla, ellei siitä ole erikseen sovittu koulun johdon ja paikalla olleen opettajan kanssa, jotka kantavat juriidisen vastuun, jos jotakin sattuu.
Mitä tuo äiti olisi tehnyt, jos olisi sattunut tapaturma tai vaikka kouluam puminen tai muu häiriö. Oppilaat ovat vakuutettuja ja vakuutukset korvaavat hoidot ja vammat, mutta tuo vauva olisi ollut oman onnensa nojassa ja ilman lainsuojaa, äitinsä käytöksen vuoksi.
Ja tuossa ei toiminut pelkästään äiti väärin, joka tietoisesti altisti lapsen, vaan myös opettaja ja koulun johto, jotka sallivat lapsen tiloihin.
Ei meidän amkissa tarvinnut vauvoja raahata mukana vaan aina oli mahdollista suorittaa opintoja etänä. Tämä on varmasti mahdollista muuallakin, mutta huomionhakuiset mammat vaan eivät halua käyttää tätä vaihtoehtoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan ymmärrän. Esimerkiksi massaluennoilla rauhallinen vauva ei toki häiritse, varsinkin jos äiti pääsee nopeasti salista ulos. Mutta aletaanko sitten erikseen kieltämään vauvoja joilla on ilmavaivoja tai muuta? Ei oikein onnistu. Valitettavasti ihmisillä ei ole nykyisin pelisilmää, vaan asiat kielletään sitten kaikilta.
Olisihan se oikein kätevää jos voisi opiskella sen ajan kun lapsi on vauva. Moni äiti kaipaa tekemistä, ja tulonmenetyksenkin voisi minimoida, jos valmistuminen ei viivästykään niin paljon kuin ajatteli.
Etäopiskelu on nykyisin hyvä vaihtoehto, jos ei pysty odottamaan lisääntymisen kanssa siihen asti, että valmistuu. Ei ole muiden opiskelijoiden tehtävä sopeutua sinun vauvaasi, vaan sinun tehtäväsi on sopeuttaa opintosi niin, että ne onnistuvat vauvan kanssa kotoa käsin.
Ai nyt minulla on vauvakin? Jännä, en ole koskaan synnyttänyt.
Etäopiskelu on loistava vaihtoehto, mutta aina se ei ole mahdollista. Joillekin proffille on tosi tärkeää että olet paikalla kuulemassa heitä. En ole kokenut, että vauva tunnilla olisi kovinkaan usein vaatinut meiltä muilta suurta sopeutumista, vaikka kerran yhdellä tuoreella äidillä oli väittelytunnilla vauva mukana. Minusta on vähän itsekeskeinen maailmankuva tuollainen, että pelkkä vauvan läsnäolo häiritsee.
Voitaisiinko tehdä uusi ketju siitä, mitä mieltä ihmiset ovat vauvojen esittelykierroksista työpaikoilla? Ihanko tosissaan ihmisiä töissä kiinnostaa, millainen otus sen kollegan sisältä onkaan putkahtanut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tämä. Vaikka vauva olisi rauhassa, kuuluu jatkuvaa kahinaa, kolinaa ja supinaa.
Jaa. Enemmän itseäni kyllä luennoilla häiritsi supina, kun pakko kuiskailla vieruskaverin kanssa luennoitsijan puhuessa. Ja ne eväsretket, kun takana istuva mässyttää leipää, ryystää kahvia ja kaapii jogurttipurkkia saadakseen varmasti jokaisen tipan purkista.
Vaunuissa nukkuva vauva olisi ollut vähemmän häiriöksi.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon vaipanvaihtoon luennolla nyt vaan en usko.
Miksi ihmeessä edes yhteiskunta mahdollistaa äitiyslomat, josta vielä yhteiskunta maksaa, jos vauvojen hoito onnistuu kouluissa, niin miksi se ei onnistuisi myös työelämässä.
Siinä olisi Riikka Purralle yksi kustannuserä leikattavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Enemmän itseäni kyllä luennoilla häiritsi supina, kun pakko kuiskailla vieruskaverin kanssa luennoitsijan puhuessa. Ja ne eväsretket, kun takana istuva mässyttää leipää, ryystää kahvia ja kaapii jogurttipurkkia saadakseen varmasti jokaisen tipan purkista.
Vaunuissa nukkuva vauva olisi ollut vähe
Niin? Nuo kaikki on myös ärsyttäviä juttuja. Ei se silti poista sitä faktaa, että vauva häiritsee monia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Nuo kaikki on myös ärsyttäviä juttuja. Ei se silti poista sitä faktaa, että vauva häiritsee monia.
Silloin kannattaa kieltää myös muut häiritsevät jutut, kuten nuo luentosalien evästetket. Jos ei kertakaikkiaan kerkeä syömään aamulla tai tauoilla, niin vähän ihmettelen.
Myös sen sipinän ja supinan voisi jättää ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä opiskelen itse sairaanhoitajaksi ja muutamia kertoja on ollut opiskelukaverilla vauva mukana tunneilla. Rauhallinen vauva eikä haitannut mitenkään.
Sinua ei haitannut, ei tarkoita että ketään ei haitannut.
Miten se vauva, joka on ihan rauhallinen, voisi häiritä? Eihän sitä huomaa sen enempää, kuin muita opiskelijoitakaan. Ymmärrän itkevän ja muuten äänekkään vauvan häiritsevän, mutta ei aikuiset opiskelijatkaan ihan hiljaisia oppitunnilla ole.
Vierailija kirjoitti:
Outoa hankkia lapsi, jos edes vauvavuotta ei pysty rauhoittamaan sille, että joko isä tai äiti on lapsen kanssa kotona keskittyen vain siihen lapseen.
No eikä ole. Aikuisilla ihmisillä on luonnollisesti muutakin elämää, kun vauva. Ei sitä kokonaista vuotta tarvitse viettää vain vauvaan keskittyen. Nyt vähän valoja päälle aikuiset ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä opiskelen itse sairaanhoitajaksi ja muutamia kertoja on ollut opiskelukaverilla vauva mukana tunneilla. Rauhallinen vauva eikä haitannut mitenkään.
Sinua ei haitannut, ei tarkoita että ketään ei haitannut.
Ei haitannut ketään kyllä. Kuten kirjoitin niin vauva on rauhallinen ja hyvin pieniä oli äänet mitä kuului.
Sinä et voi tietää muiden puolesta haittasiko vai ei. Et pysty lukemaan kenenkään ajatuksia. Vauvan rauhallisuus ei liity tähän mitenkään.
Sä et voi tietää tätä asiaa kun et ole ollut paikalla. Oikeasti tuo vauva ei häirinnyt ketään ja kaikki olivat ihastuneita tuohon vauvaan. Sä et päätä muiden puolesta asioita.
Eihän ihmiset välttämättä olleet ärsyyntyneitä, mutta oliko tasan yhtä paljon aikaa käytettävissä itse opetukseen, ja oliko opiskelijat yhtä keskittyneitä opetukseen, kuin jos vauvaa ei olisi ollut paikalla, mukaan lukien vauvan äiti? Ja entä jos niitä vauvoja olisi ollut useampi, joista varmasti joku olisi vaatinut hoitotoimenpiteitä opetuksen aikana?
Tämä on laajempi kysymys jossa täytyy ottaa huomioon muutakin m kuin että "kerran oli yksi vauva joka nukkui koko ajan".
Vierailija kirjoitti:
Meillä italialainen luennoitsija ihmetteli, etteikö kellään ole vielä lapsia (yliopistossa noin 20-23 -vuotiaat).
Sanoi että siellä on aina muutama vauva mukana ja pari pienempää kömpimässä opetuksessa mukana.
Osalla kuulemma saattoi olla äiti tai mummokin sen lapsen mukana.
Suomi on lapsivihamielinen maa, ei siitä mihinkään pääse.
Jokin muu maa ei välttämättä ole hyvä ottaa esikuvaksi ihan kaikissa asioissa.
Minun mielestä tämä on vähän sama kysymys, kuin se että olisiko ok tuoda lapsi töihin. Kyllä se oppilaitos on aikuisten opiskelijoiden sen hetkinen työpaikka ja luennon pitäjien ja opettajien ihan oikea työpaikka. Yliopiston massa luennoilla tämän juuri ja juuri voin ymmärtää, mutta minkään muunlaisilla oppitunneilla en.
Olisiko ok tuoda lapsi mukaan toimistopisteellekin töihin, kun eihän se varsinaisesti ketään häiritse? Onko siinäkin kyse lapsivihamielisyydestä, kun vastaus on ei?
Tässä keskustelussa sen taas näkee kuinka joustamaton kulttuurimme on. Ei ole ihme, että lapsiluku vain pienenee pienenemistään.
Eli olisi parempi olla työttömänä siihen asti, että lapsi pärjää kipeänä kotona yksinkin, vai mitä siis meinaat?