I-P: Äiti yllättyi AMKn ohjeistuksesta - Vauva ei sovi mukaan oppitunneille
Ei hyvänen aika, siis oikeasti ihmetellään miksei vauvaa voi ottaa mukaan oppitunneille? Uutisen facebook puolella heti heitetty esiin lapsivihamielisyys-kortti, mutta mielestäni tämä lukeutuu kyllä normaalin järjenkäyttöön ettei huutavaa vauvaa voi viedä muiden opiskelua häiritsemään.
Lapisvihamielisyyttä on se, ettei opiskeleville äideille tarjota riittävästi tukea pärjäämään vauvan kanssa. Esim rahallista tukea jos on vain opiskelija tai joustavuutta opintoihin.
https://ilkkapohjalainen.fi/uutiset/%C3%A4iti-yll%C3%A4ttyi-seamkin-ohj…
Kommentit (244)
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään saa lasta viedä oppitunnille. Pitäisi muutenkin miettiä enemmän minne sopii vauvaa viedä. Kävin joku aika sitten lasten kanssa lapsille suunnatuss teatteriesityksessä. Siellä oli yhdellä perheellä vauva mukana, joka huusi melkein koko esityksen ajan. Itse en kuullut läheskään kaikkea esityksestä sen huudon takia.
Siis jos se oli lapsille suunnattu, sinä et siis ollut se kohdeyleisö. Lapsia hyvin harvoin häiritsee jos joku toinen lapsi möykkää, kuuluu vähän lapsille suunnatun tilaisuuden luonteeseen, että siellä ei ole ihan hiirenhiljaista.
Etkö aapee näe, että joku raja on oltava?
Ei voisihan miten vaan sukkuloida. Opettaja haluaa tehdä työnsä ja toiset opiskelijat haluavat opiskella kunnolla.
Yhden yksilön etuudet ei voi ajaa kaikkien muiden yli.
Opiskelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on neljä eri katsantokulmaa:
-lapsen oikeus
-vanhemman oikeus
-kanssaopiskelijan oikeus
-luennoitsijan oikeus
Lapsi luennolla on näistä ainoastaan "oikeus" vanhemmalle. Ja se polkee samalla hänen oikeuttaan vanhempinvapaaseen.
Eli tavallaan "lapsi luennolla" on kaikkien oikeuksien vastainen asia.
Toki, joskus saattaa olla poikkeustilanne. Minulla. Isoäidillä, on pk-lakon aikana ollut lapsenlapsi töissä mukana (vanhemmat työpaikoissa missä lapsen ei olisi ollut "turvallista" olla mukana). Joskus voi olla poikkeustilanne, mutta nimensä mukaan, poikkeus, ei sääntö!
Eli voisin hätä tapauksessa viedä naapurin lapsen luonnolle?
Tuskin vanhemmat vie vauvaa sinne, ellei ole pakko.
Jotenkin kummallista, että.omalla kohdalla kaukaa hae
Opiskelijallakin on oikeis vanhempainvapaaseen. Mistä hän saa ihan oman korvauksen. Suomessa on maailmanlaajuisesti ainutlaatuiset vanhempainvapaat ja korvaukset.
Ja kyllä, hätätapauksessa voisit ottaa vastuullesi sen naapurin vauvan jos sinun olisi pakko mennä luennolle (ja naapurin yh äiti olisi vaikka joutunut ambulanssilla sairaalaan). Ihan jokainen lapsi on samanarvoinen.
Ja olisimme kyllä palkanneet lapsenhoitoapua mutta MLL ei pysynyt tuolloin tarjoamaan ja ihan ketä tahansa pitkäaikaistyötöntä emme uskaltaneet kadulta napata hoitamaan pientä.(se olisi muuten tainnut jopa olla lasun paikka sekin...)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä opiskelen itse sairaanhoitajaksi ja muutamia kertoja on ollut opiskelukaverilla vauva mukana tunneilla. Rauhallinen vauva eikä haitannut mitenkään.
Sinua ei haitannut, ei tarkoita että ketään ei haitannut.
Ei haitannut ketään kyllä. Kuten kirjoitin niin vauva on rauhallinen ja hyvin pieniä oli äänet mitä kuului.
Sinä et voi tietää muiden puolesta haittasiko vai ei. Et pysty lukemaan kenenkään ajatuksia. Vauvan rauhallisuus ei liity tähän mitenkään.
Sä et voi tietää tätä asiaa kun et ole ollut paikalla. Oikeasti tuo vauva ei häirinnyt ketään ja kaikki olivat ihastuneita tuohon vauvaan. Sä et päätä muiden puolesta asioita.
Ei se ole lapsivihamielisyyttä vaan opiskelijamyönteisyyttä. Sekoitat nyt ihan oikeasti kaksi asiaa keskenään.
Ei se lapsi kuulu sinne opiskelupaikkaan. Ei se lapsi kuulu gynekologin vastaanotollekaan mukaan.
Jonnekin sopii, mutta ei kaikkialle.
Pitää hankkia lapselle hoitaja. On se sen lapsenkin oikeus.
Minäminäminä ja minä minun oiiiiikeus!
Entäs niitten muitten oikeus opiskella ja opettaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on neljä eri katsantokulmaa:
-lapsen oikeus
-vanhemman oikeus
-kanssaopiskelijan oikeus
-luennoitsijan oikeus
Lapsi luennolla on näistä ainoastaan "oikeus" vanhemmalle. Ja se polkee samalla hänen oikeuttaan vanhempinvapaaseen.
Eli tavallaan "lapsi luennolla" on kaikkien oikeuksien vastainen asia.
Toki, joskus saattaa olla poikkeustilanne. Minulla. Isoäidillä, on pk-lakon aikana ollut lapsenlapsi töissä mukana (vanhemmat työpaikoissa missä lapsen ei olisi ollut "turvallista" olla mukana). Joskus voi olla poikkeustilanne, mutta nimensä mukaan, poikkeus, ei sääntö!
Eli voisin hätä tapauksessa viedä naapurin lapsen luonnolle?
Tuskin vanhemmat vie vauvaa sinne, ellei ole pakko.
Jo
No, jos sinä kerran olit sieltä luennolla pois, niin tuskin se maailmaa kaataa. Hanki ensi kerralla aikaisemmin sen hoitaja. Kyllähän siellä on ohjelmat jo ajoissa esillä, että voit aikatauluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä opiskelen itse sairaanhoitajaksi ja muutamia kertoja on ollut opiskelukaverilla vauva mukana tunneilla. Rauhallinen vauva eikä haitannut mitenkään.
Ei haitannut ketään kyllä. Kuten kirjoitin niin vauva on rauhallinen ja hyvin pieniä oli äänet mitä kuului.
Sinä et voi tietää muiden puolesta haittasiko vai ei. Et pysty lukemaan kenenkään ajatuksia. Vauvan rauhallisuus ei liity tähän mitenkään.
Sä et voi tietää tätä asiaa kun et ole ollut paikalla. Oikeasti tuo vauva ei häirinnyt ketään ja kaikki olivat ihastuneita tuohon vauvaan. Sä et päätä muiden puolesta asioita.
Varmaan näin olikin, mutta tuokin Urpo joka kertoo että "vauva rääkyy ja sontii" todennäköisesti pitää mölyt tilanteessa mahassaan.
itse in-ho-an kaikkia koiria, mutta en silti nosta mitään suurta kohtausta, jos jollain on "rakas-oma-puppemussuli" mukana, vaan saatan jopa (laimeasti ehkäpä toki) todeta "oijoi onpa hän söpö" - joskus pieni valkoinen vallheenpoikanen on paikallaan - aivan turha tehdä draamaa siitä, että minä olen toista mieltä kuin lähes kaikki muut...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sinäkään voi tietää, kuinka moni opiskelija häiriintyy sinun veemäisestä asenteestasi. Naama nurin päin oleva ihminen on kyllä raskas opiskelutoveri, toivon, että jokin raja siih
Veemäisen asenteen omaava ei ähki, pyöri ja hyöri koko ajan. Onneksi minun lisääntyneet opiskelutoverit tajusivat lopettaa koko koulun, kun saivat vauvan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä otan poikaystävän mukaan luennolle ja harrastamme siellä seksiä. Olemme ihan hiljaa, joten kukaan ei saa häiriintyä siitä. Seksi on yhtä luonnollinen asia kuin vauvat, joten tässä ei ole mitään ongelmaa.
Poikaystäväsi pärjää ilman seksiä sen luentopäivän ajan, mutta vauva ei ilman äitiä, etenkin jos on rintaruokinnassa.
Vanhempainrahaa maksetaan melkein vuoden ajan. Ei ole mikään pakko ottaa vauvoja mukaan kouluun.
Yliopistolla opettavana en ole vielä nähnyt vauvaa luokassa. Opettamista ja muiden oppimista häiritsee jo se, jos jotkut oppilaat pulisevat keskenään. Heidät voi kuitenkin vaientaa, mutta vauvalle käskyttäminen ei toimi. Toivon totisesti, että vauvat jätetään luennon ajaksi hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä otan poikaystävän mukaan luennolle ja harrastamme siellä seksiä. Olemme ihan hiljaa, joten kukaan ei saa häiriintyä siitä. Seksi on yhtä luonnollinen asia kuin vauvat, joten tässä ei ole mitään ongelmaa.
Poikaystäväsi pärjää ilman seksiä sen luentopäivän ajan, mutta vauva ei ilman äitiä, etenkin jos on rintaruokinnassa.
Vanhempainrahaa maksetaan melkein vuoden ajan. Ei ole mikään pakko ottaa vauvoja mukaan kouluun.
Ja sen jälkeen opiskelija ei vähätuloisena maksa hoitopaikasta mitään...
Vierailija kirjoitti:
Lapsen voi tuupata 10 tunniksi päiväkotiin jo 9kk iässä. Kyllä sen verran pystyy odottamaan opintojensa kanssa.
Tosi harvoin oli AMK:ssa pitkiä koulupäiviä varsinkaan opintojen lopussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se vauvan ihastelu ja siitä syntynyt hälinä on varmasti häirinnyt muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelee sairaanhoitajaksi ja haluaa vauvan sinne oppitunneille huutamaan. En kyllä käsitä tämän ihmisen ajatuksenjuoksua.
Kai tiesit, ettei vauvat huuda koko ajan?
Itsellänikin oli vauva luennoilla, istui sylissä hiljaa ja katseli kiinnostuneena ympärilleen. Jos olisi huutanut, oltaisiin poistuttu.
Sain lapsen kesken opintojen, eli en kiusannut ketään työnantajaa äitiyslomalla, tulin äidiksi alle 30v, ja valmistuttua ei ollut enää pelkoja milloin alan lisääntyä. Opinnot venyivät vain n. 6kk. Työllistyinkin heti valmistuessa.
Mutta juuh... väärin tämäkin :) Ja vieläkö ihmetellään syntyvyyden laskua?
Et häirinnyt äitiyslomalla, mutta jatkuvilla poissaoloilla varmasti häiritsit kun lapsi ja/tai itse olit sairaana. Helpompi se äitiysloma on työnantajalle.
Nukkuvan vauvan voi viedä luennolle. Eihän sitä edes kukaan huomaa. Jotkut vauvat nukkuvat tuntitolkulla, toiset eivät, vanhempi yleensä tietää. Mutta jos mitään ääntä kuuluu niin ulos ja heti.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole lapsivihamielisyyttä vaan opiskelijamyönteisyyttä. Sekoitat nyt ihan oikeasti kaksi asiaa keskenään.
Ei se lapsi kuulu sinne opiskelupaikkaan. Ei se lapsi kuulu gynekologin vastaanotollekaan mukaan.
Jonnekin sopii, mutta ei kaikkialle.
Pitää hankkia lapselle hoitaja. On se sen lapsenkin oikeus.Minäminäminä ja minä minun oiiiiikeus!
Entäs niitten muitten oikeus opiskella ja opettaa?
Olehtkohan lapseton itse. Joskus lapsi vaan on otettava mukaan. Kaikkea ei voi ennakoida ja voi olla että lapsenhoitoon ei ole varaa tai joku muu pakottava syy. Sittenkö jätetään menemättä lääkäriin? Voin vakuuttaa ettei se vanhemmastakaan ole kivaa eikä sitä huvikseen tehdä. Ei se ole mikään helvetin oikeus vaan pakko jos ei ole muuta vaihtoehtoa.
Vierailija kirjoitti:
Nukkuvan vauvan voi viedä luennolle. Eihän sitä edes kukaan huomaa. Jotkut vauvat nukkuvat tuntitolkulla, toiset eivät, vanhempi yleensä tietää. Mutta jos mitään ääntä kuuluu niin ulos ja heti.
Tämä juuri. Ketjun mukaan jokainen vauva maailmassa kirkuu kurkku suorana koko ensimmäisen elivuotensa, kirkuen myös nukkuessaan. Vaippaa pitää näillä vaihtaa myös joka viiden minuutti, jonka takia luentosalin pöydästä tulee vaipanvaihtopöytä. Ja imettää pitää koko ajan samalla, kun vauva kirkuu kurkku suorana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä et voi tietää tätä asiaa kun et ole ollut paikalla. Oikeasti tuo vauva ei häirinnyt ketään ja kaikki olivat ihastuneita tuohon va
Voi luoja. Miten harhaisia te jotkut olette kun luulette tietävänne kaiken myös tilanteista joissa ette olleet paikalla?
Kun totuus on, että tuo vauva EI häirinnyt ketään. Ei ollu mitään hälinää tms. ja tunnit sujui hyvin ja rauhallisesti kuten muulloinkin.
Teille tämä tuntuu olevan ongelma eikä meidän ryhmälle.
Läsnäolo on kyllä hyvä. Olisit sauratamuta muuallakin. Käytä hengityssuojaimia.
Lopeta urputus.