Miten joku voi kuvitella, että kotityöt on "hyvä treeni"?
Siinä tapauksessa lähes kaikkien pitäisi olla mielettömässä tikissä kun kyykistyvät muutaman kerran viikossa pesukoneen ääreen ja vähän heiluttelevat imurin vartta.
Kommentit (319)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jo pelkkään viikkosiivoukseen kuuluu paljon enemmän. Etkö edes vessanpyttyä siis pese koskaan?"
Pesen, mutta se on todella nopea ja kevyt homma, kun pitää pöntön muutenkin siistinä eikä ku se ja pas ko sitä ihan ruokottomaan kuntoon.
Eli valehtelit aloituksessasi ja äsken. Niinpä.
Onko mielestäsi treeniä se, että tarttuu johonkin kevyeen esineeseen ja liikuttaa sitä viiden sekunnin ajan? Selkeästi meillä on hyvin erilainen käsitys treenistä :D Wc-pöntön aiheuttama kuormitus on niin vähäinen, ettei sitä kannata edes mainita, kuten ei myöskään pölyjen pyyhkimistä.
Voi vit-tu! Mulla on olemassaan hyvät lihakset ilman treeniä. Puhutaan tiimalasivartalosta. Päivääkään en ole salilla rehkinyt. Luonnon lahja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun ei kotitöitä tee, ei sitten ymmärrä näemmä, mitä ne on.
Miten joku tavallinen ihminen voisi olla tekemättä yhtään kotitöitä?
Ap
Tätä palstaa kun lukee niin näitä tavallisia ihmisiä on aika paljon, ainakin miehissä edustettuna :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kertoo vain aloittajan tavasta siivota. Mahtaa olla törkyistä.
Kertoo juuri päinvastaisesta.. Törkyisiä koteja pitää jynssätä ja hinkata hiki päässä.
Ap
No se sun kotisi on vääjäämättä supertörkyinen jos sinä vain hutaiset vähän imurilla, kuten ihan itse kerroit. Oikea törkypesä.
Lue aiempi kommenttini. Kotini on aina siisti, kun en sotke sitä hirveään kuntoon. Asunnon imurointiin menee n. 25 minuuttia kerran viikossa.
Ap
Imuroit kerran viikoss?! Meillä kolme kertaa viikossa vähintään 15 min/kerta. Enkä ole huonokuntoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ihan urheilijatason treeniä olekaan. Se on hyötyliikuntaa, joka on hyväksi terveydelle.
No näinhän se on, mutta valtaosa treenaamattomista ihmisistä ei ymmärrä virkistys-, hyöty- ja kuntoliikunnan eroja. Kaikki ovat hyödyllisiä ja kannattavia, mutta ei niiden vaikutukset ole silti lähellekään samat.
Niin ja mitä sitten? Miten tämä "ymmärrys" vaikuttaa mihinkään?
Lue aiempi kommenttini. Kotini on aina siisti, kun en sotke sitä hirveään kuntoon. Asunnon imurointiin menee n. 25 minuuttia kerran viikossa.
Ap
LUE OMA ALOITUKSESI. HORINASI MUUTTAA MUOTOAAN KOKO AJAN.
Ehkä hieman eri asia 20m2 yksiössä kerran viikkoon pestä pyykit ja imuroida keskeltä lattiaa vähän varsi-imurilla, kuin 200m2 talossa siivota koko rapainen talo useampaan kertaan viikossa lasten ja eläinten jäljiltä aina lattioiden pesusta lähtien, ja päälle sitten putsata rännit, luoda lumet, lannoittaa, kitkeä, leikata pensaat ja puut, leikata ruohot, öljytä terassit ym.
Haittaako jos joku tekee kotitöitä posket punaisina? Omakotitalossa ainakin luulisi riittävän hikihommia ihan ympäri vuoden. Keneltä se on pois jos joku ylläpitää kuntoa tekemällä kotitöitä? Ehkä saliyrittäjiltä, personal trainereilta ja proteiinipatukoiden valmistajilta kun joku huomaa että puutarhatyöt ja kotiruoka tuovat saman lopputuloksen.
Meidän koti on kerrostalossa mutta ei ole hissiä, kolmas kerros. Tulee porrastreeniä kun vie pyykit, vie roskat, menee kauppaan, kirjastoon tai minne vaan. Autoa en juuri käytä, kuljen pyörällä tai kävellen. Rivarissa tein talvella lumityöt, kesällä tein pihatöitä ihan omaksi iloksi ja hyödyksi. Nyt istun koneella mutta siivous, ruoanlaitto ja moni muu juttu tehdään seisten, venytellen ja vaihtelevissa asennoissa. Kyllä se huoltaa kehoa enemmän kuin toimistotyö.
Kuule ap, tee sinä salitreenisi tai mitä ikinä harrastatkin, ilolla ja nautinnolla, mutta anna meidän muidenkin elää. Peace.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap koskaan vienyt hissittömässä kerrostalossa ulos tampattavaksi pari 2x3 metrin mattoa? Mä olen, ja sen lisäksi parivuoteen joustinpatjat.
-nainen, sinkku, 163 cm
Olen tehnyt kotisiivouksia sotainvalidien luona 37,5 tuntia viikossa. Vanhuksilla on tyypillisesti paljon mattoja ja nämä piti aina raahata tampattavaksi. Tuskinpa sinäkään tuota teet montaa tuntia viikossa..
Ap
90- luvulla tuo siivous vanhuksilla oli joka päiväistä ja ne matot oli painavia ja isoja. Noissa asunnoissa joissa kävin, varottiin lattiapinnan näkyvyyttä.
Miksi ajattelit, että vain sinä olet ainut laatuaan?
Meillä on kolme lasta ja kaksi koiraa. Talolla kokoa 244 neliötä kolmessa kerroksessa plus varastotilat, tonttia 1500 neliötä. Kotona o n myös toimistotila, jossa käy asiakkaita ja joka on pakko pitää erityisen edustavana.
Ei meillä ihan riitä että viisi sekuntia pöyräyttää vessaharjaa ja varsi-imurilla sutaisee keskilattian.
Johan täällä todettiin että tuon yhden kaistapään v*ttumaiselle luonteelle kovat treenit taitaa tehdä myrkkyä.
Oman kokemukseni mukaan pahin tällainen trollaaja jonka tunsin oli lihava luuseri joka ei koskaan ollut edes salin sisällä käynyt, trollaili vaan ja esitteli (kuvitteli) olevansa joku asiantuntija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap koskaan vienyt hissittömässä kerrostalossa ulos tampattavaksi pari 2x3 metrin mattoa? Mä olen, ja sen lisäksi parivuoteen joustinpatjat.
-nainen, sinkku, 163 cm
Olen tehnyt kotisiivouksia sotainvalidien luona 37,5 tuntia viikossa. Vanhuksilla on tyypillisesti paljon mattoja ja nämä piti aina raahata tampattavaksi. Tuskinpa sinäkään tuota teet montaa tuntia viikossa..
Ap
Jos oikeasti teet siivoustyötä, tiedät kuinka raskasta se on ja jos lisäät vauhtia, tunnet miten syke nousee ja se on treenamista. Eikö olekin yksinkertaista, kun sen oivaltaa?
Eli sykkeen nousu riittää mielestäsi hyvään treeniin?
Imuroi, kääri rullalle, kävele yksi matto kerrallaan portaat alas kolmannesta kerroksesta. Nosta painava matto telineelle, tamppaa, tee sama 5-7x, valehtelet, jos ei syke nouse. Siihen sitten se muu siivous, vanhuksilla tuppaa olemaan tavaraa. Kokeile! Uskon, että, kun teet tuota 5x viikossa, tunnet vetäneesi treenin. Jo 3x/vko riittää. Olet reporanka työpäivän päätteeksi.
Jotta ei jää epäselväksi, voit joutua päivän aikana siivoamaan kaksi kotia. Jotkut on niin pihejä tai varattomia, että siivousta otetaan vastaan vain kerran kk. Itse en ole tuota työtä tehnyt vuosikymmeniin, mutta muistan tehneeni.
Vierailija kirjoitti:
Ja moni saa suuret lihakset kotitöillä.
"mutta mulla on paljon lihaksia"
Ihminen pärjää niillä omilla lihaksilla elämänsä loppuun asti ilman lihaksien kasvatusta. Esim. minulla on hyvät kiinteät lihakset ilman punttisalia. En tee edes fyysisesti raskasta työtä, yötyö. Toki kävelen paljon ja olen jalkojen päällä, mutta en ponnistele ja punnerra.
Vierailija kirjoitti:
Minulle kotityöt on kotitöitä, se siivoaminen on vain siivoamista. En edes ole koskaan osannut ajatella että kotityöt voisi mieltää urheiluksi. Kun urheilen niin on olo kyllä aika erilainen kuin kotiaskareiden jälkeen, olen huolissani jos jollekin imurointi käy vaikkapa intervallihaarjoituksen kaltaisesta suorituksesta tai tuntuu samalta kuin 15 km lenkki :DDD Tai "en käy salilla mutta teen kotitöitä esim pesen vessan" XDDDD
Voisko kuitenkin olla kyse kcal kulutuksesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos siivous on kovaa treeniä niin mitä muuta treeniä teette? Kävelette koiran kanssa? Keräätte syksyllä marjoja? Läähpuuh?
Marjastaminenhan on ihan parasta liikuntaa. Askeleita kertyy, tulee kyykittyä ja kannettua painavia ämpäreitä pitkiä matkoja. Jää äkkiä kuntosali kakkoseksi.
Mitähän sä siellä kuntosalilla sitten teet, heilutat 2 kg kahvakuulaa varmaan tai poljet pyörää uutisia lukien.
Kun kulkee epätasaista maastoa, aktivoi se eri lihasryhmiä. Ihminen, joka tekee sitä paljon, saa lihaksiin kestävyyttä ja voimaa. Kiinteytys tekee lihaksille saman. Kiinteyttää voi niin kotona, ulkona kuin salilla.
Tunnen myös ihmisiä, jotka pitävät Prismassa käyntiä kävelylenkkinä. Tai poreissa istumista kuntouintina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun ei kotitöitä tee, ei sitten ymmärrä näemmä, mitä ne on.
Miten joku tavallinen ihminen voisi olla tekemättä yhtään kotitöitä?
Ap
Helposti, jos on parisuhteessa oleva mies.
Nyt tähän jo sekotettiin mies! Missä takapajulassa ootta kasvanu, jos mies ei osallistu kotitöihin? Sieltä saliltako näitä tupsahtaa?
Vanhempien luona asuessani kotitöihin kuului 300m2 kaksikerroksisen asunnon imurointi, kaikkien ikkunoiden pyyhkiminen, kaikkien kaappien ja ovien pyyhkiminen, kaikkien lattioiden luutuaminen. Tämä siis viikkosiivouksena, suursiivoukseen kuului sitten myös kattojen ja seinien luutuaminen. Lisäksi haravointi, lumien kolaus, sauna-, takka- ja uunipuiden hakkaaminen ja kantaminen.
Nykyään itse pyyhin lähinnä näkyvät tahrat imuroinnin ja lattioiden luutuamisen lisäksi, niin eihän se oikein treenaamisesta käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos siivous on kovaa treeniä niin mitä muuta treeniä teette? Kävelette koiran kanssa? Keräätte syksyllä marjoja? Läähpuuh?
Marjastaminenhan on ihan parasta liikuntaa. Askeleita kertyy, tulee kyykittyä ja kannettua painavia ämpäreitä pitkiä matkoja. Jää äkkiä kuntosali kakkoseksi.
Kaloreiden kuluttamiseen tuo on varmasti hyvää toimintaa, mutta kuntosalilla treenataan pääasiassa lihaksia. Useimmiten salilla ei ole itsetarkoitus liikuttaa rautaa, vaan kuormittaa maksimaalisesti lihasta. Raudan liikkuminen on vain se sivutuote, mutta lihaksen ajaminen loppuun on se juttu. Marjastamisessa näin ei tehdä.
Mitä sinä käytät kävellessä ja kyykätessä, jos et lihaksia?
Kyllä 100 kiloinen kyykkyyn menee. Vaa uatteleppa omalle kohalle nostaa 100kg ylös noustessa. Onnistuuko? Tuo 100kg voi tehdä sitä viiden sarjassa pitäen pienen tauon.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen myös ihmisiä, jotka pitävät Prismassa käyntiä kävelylenkkinä. Tai poreissa istumista kuntouintina.
Se Prismahan voi olla 13 kilsan päässä kuten esimerkiksi meillä. Kyllä se siellä käynti kävelylenkistä käy.
Mitä kehon osia aktivoit pesemällä pöntön?