Annika, 48, öljy-yhtiön ylempi toimihenkilö, ei tule toimeen 8000 e/kk palkallaan
https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000010368979.html
"Meillä on asuntolaina ja kesämökkilaina, joiden lyhennykset ovat korkotilanteen takia ikävän korkeat. Puolisoni tienaa lähestulkoon saman verran kuin minä, joten pärjäämme kyllä. Mitään ei kuitenkaan jää säästöön, ja joka kuukausi tuntuu, että rahat loppuvat.
Toki matkustamme 12 kertaa vuodessa, ja jos jotain tarvitsemme, sen myös ostamme. Missään tapauksessa emme kuitenkaan tuhlaile tai elä leveästi."
Kommentit (122)
"Tili tuli, tili meni, joku välistä sen veti
Kuka perkele rahojani tunnistaa?
Tili tuli, tili meni, joku välistä sen veti
Kyllä systeemi osaakin kuristaa"
Vierailija kirjoitti:
Käteen jää 8000 euron tuloista 4000 euroa, eli valtio ryöstää puolet palkasta + työnantajan maksanat maksut. Ja sitten kehdataan vurlä itkeä, että hyvätuloiset eivät osallistu tarpeeksi säästötalkoisiin. Sympatiat töysin tuon henkilön puolella. Suomalaisten ongelma on kateus, olklaan kateellisia isoista tuloista ja tehdään kaikki, että ne putoaisivat. Muissa maissa puolestaan alettaisiin miettiä, että mitä mun putää tehdä päästäkseni samoihin tuloihin..
Näkee hyvin tälläkin palstalla, vähemmän tienaavat ilkkuvat paremmin tienaavia. Kateellisten maa.
Kai Annika muisti avata sampanjan, kun hallitus ilmoitti leikkaavansa pienituloisten tuista?
Eihän tukiloisten tarvitsekaan pärjätä.
No, kohta saa irtisanoa kenet tahansa helposti.
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa ja omistusasuntoon ei saa enää asumistukea tammikuussa.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten noin tyhmä on voinut päästä tuollaiseen asemaan?
Miten niin tyhmä? Eihän ne hyvin tienaavat asu vuokralla 900€:n kuukausivuokralla. He joutuvat itse ostamaan asuntonsa ja maksamaan asuntovelkansa palkoistaan. Pk-seudulla vähänkään isompaa perhe-asuntoa et saa mistään alle 350000€:n. Tavallisin perheasunnin kauppahinta on 400000 euroa. Velkaa on pakko ottaa ja nyt kun korot nousi (joka riski velan ottajan pitää toki aina ennakoida) niin kyllä se vetää tiukalle asuntovelallisten taloudet) Kun elää omalla työllään ja palkallaan, niin se maksaa.
Onhan se nyt melkoisen tyhmää ottaa isoja lainoja ja ihmetellä kun ne pitää maksaa pois.
Sympatiat aika nollassa jollekin öljy-yhtiön pomolle. Voi jeesus.
Vierailija kirjoitti:
Käteen jää 8000 euron tuloista 4000 euroa, eli valtio ryöstää puolet palkasta + työnantajan maksanat maksut. Ja sitten kehdataan vurlä itkeä, että hyvätuloiset eivät osallistu tarpeeksi säästötalkoisiin. Sympatiat töysin tuon henkilön puolella. Suomalaisten ongelma on kateus, olklaan kateellisia isoista tuloista ja tehdään kaikki, että ne putoaisivat. Muissa maissa puolestaan alettaisiin miettiä, että mitä mun putää tehdä päästäkseni samoihin tuloihin..
Itse olen miettinyt samaa. Tulin siihen johtopäätökseen, että palkkatuloista menee kolmasosa jo veroihin ja muihin maksuihin joten en pyri enää tekemään enempää töitä. Sen sijaan koetan kerryttää osinkotuloja siihen tilalle koska verotuksen taso on sama. Tämä on aivan laillista verosuunnittelua, ja sitä voi tehdä keskituloinenkin ja se on jopa kannattavaa tässä himoverottavassa maassa. Saisin siis päivätyössäni enemmän tuloja jos tekisin enemmän rahakkaampia mutta raskaampia vuoroja, ja lisäksi voisin tehdä toisella työnantajalla lisätunteja mutta verottajan ulosmittauspolitiikan vuoksi en tee enkä tule tekemään jatkossakaan. Suomi ja suomalaiset hyötyisivät ihan suoraan lisätunneista mitä voisin tehdä, mutta en tee koska minulle on verotuksen kautta kerrottu ettei pidä tehdä minimiä enempää.
Vierailija kirjoitti:
Sympatiat aika nollassa jollekin öljy-yhtiön pomolle. Voi jeesus.
Miksi? Onko hän paha ihminen vai mistä tämä johtuu?
Miten niim ei tule toimeen? Ihmeen provosoiva otsikointi. Hänhän tulee vallan mainiosti toimeen ja elää haluamaansa elämää. Säästöön ei ehkä jää mutta se ei ole tuolla tasolla tulokysymys vaan rahanhallinta kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkee hyvin tälläkin palstalla, vähemmän tienaavat ilkkuvat paremmin tienaavia. Kateellisten maa.
Lähinnä sitä kun nuo "talousnerot" eivät saa suurtakaan palkkaa riittämään.
Vierailija kirjoitti:
Kai Annika muisti avata sampanjan, kun hallitus ilmoitti leikkaavansa pienituloisten tuista?
Eihän tukiloisten tarvitsekaan pärjätä.
Hallitus heikentää myös irtisanomissuojaa.
"Asiallinen syy irtisanomiselle täyttyy todella helposti.
On selvää, että jokainen työssä oleva joutuu jatkossa miettimään tarkemmin, ettei vaan ärsyttäisi työnantajaa tai tekisi mitään virheitä, koska ei voi etukäteen tietää, mikä riittää irtisanomiseen. "
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/39aa29b3-e460-4a1b-92cd-56f6a2d91…
Annika 48V:lle terveisiä, että asutaan kaksiossa teinin kanssa, vuokra on 600e ja siihen sisältyy vesi, pesutupa ja sauna. Tulot meillä 0n yhteensä noin 3100e nettona/kk ja pärjätään vallan mainiosti. Bussilla kuljetaan kaikkialle ja pitemmät matkat junalla. Eletään ihan arkea eikä matkustella ja vaatteet ostetaan alennusmyynneistä. Minä pidän majaa olohuoneessa, teinillä on oma huone. Nyt kirjoitan tätä viestiä tämän neukkukuutioni keittiössä missä on epämodernisti ovikin. Tiskaan käsin, ei ole tiskikonettakaan ja kahvit keittyy tokmannin 14e keittimellä. Yhteensä meillä taitaa tällä hetkellä olla tileillä lähemmäs 10 000e käteistä ja osakkeita/rahastoja. Annika, älä ole niin kuin sinä, ole niin kuin minä.
"Alle 50 henkeä työllistäviltä yrityksiltä ja organisaatioilta poistuisi työsopimuslakiin perustuva takaisinottovelvollisuus. Vanhaa työntekijää ei enää tarvitsisi ottaa uudestaan palkkalistoille samoihin tai samankaltaisiin tehtäviin, vaikka yrityksen taloudellinen tilanne kohenisi nopeasti irtisanomisen jälkeen. "
https://www.pam.fi/artikkelit/hallitusohjelma-nakertaa-tyontekijan-turv…
Vierailija kirjoitti:
Kerätäänkö Annikalle kolehti :D
Minä voin vähän piffata. Saan sentään noin 1000 e/kk eläkettä ja asumistukeakin peräti 130 e. Mulla on jäänyt sen verran säästöön, että voin Annika-paralle lohkaista muutaman huntin.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, olen vähän nuorempi, palkka 5000 €, velaton asunto, säästöjä 200000 € (itse säästettyä, ei perittyä tms).
Mitä tuo liittyy tähän aloitukseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän ihmettelen Maria, jolla menee ruokakauppaan 1300 euroa kuussa.
Montako ihmistä tuosta syö? Tuskin Maria yksin.
1300 eurolla ostaa helposti 4-5 ihmisen ruoat.
Niin...
Asuntolainaan tonni
Mökkilainaan tonni
Autolainoihin ja polttoaineisiin tonni
Ruokakauppaan tonni
Laskuihin ja vakuutuksiin tonni
Ostoksiin ja palveluihin 500
Matkakassaan 500
Rahastoihin ja sijoituksiin 500
Kahden hyväpalkkaisen nettotulot menee aika hyvin siinä, yht. 6500 e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten noin tyhmä on voinut päästä tuollaiseen asemaan?
Miten niin tyhmä? Eihän ne hyvin tienaavat asu vuokralla 900€:n kuukausivuokralla. He joutuvat itse ostamaan asuntonsa ja maksamaan asuntovelkansa palkoistaan. Pk-seudulla vähänkään isompaa perhe-asuntoa et saa mistään alle 350000€:n. Tavallisin perheasunnin kauppahinta on 400000 euroa. Velkaa on pakko ottaa ja nyt kun korot nousi (joka riski velan ottajan pitää toki aina ennakoida) niin kyllä se vetää tiukalle asuntovelallisten taloudet) Kun elää omalla työllään ja palkallaan, niin se maksaa.
Että oikein joutuvat? Liekö kuitenkin ihan oma valinta. Tai vähintään perheen aikuisten valinta.
"Karu ennuste konkursseista: hotelli- ja ravintola-ala, vähittäiskauppat ja rakennusalalla ei näy valoa."