Annika, 48, öljy-yhtiön ylempi toimihenkilö, ei tule toimeen 8000 e/kk palkallaan
https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000010368979.html
"Meillä on asuntolaina ja kesämökkilaina, joiden lyhennykset ovat korkotilanteen takia ikävän korkeat. Puolisoni tienaa lähestulkoon saman verran kuin minä, joten pärjäämme kyllä. Mitään ei kuitenkaan jää säästöön, ja joka kuukausi tuntuu, että rahat loppuvat.
Toki matkustamme 12 kertaa vuodessa, ja jos jotain tarvitsemme, sen myös ostamme. Missään tapauksessa emme kuitenkaan tuhlaile tai elä leveästi."
Kommentit (122)
Tuleehan se toimeen. Säästöön ei jää, paitsi että kyllähän jää siinä mielessä että kartuttaa omaisuuttaan maksamalla asunto- ja mökkilainaa.
Jaa, olen vähän nuorempi, palkka 5000 €, velaton asunto, säästöjä 200000 € (itse säästettyä, ei perittyä tms).
Voi voi, eipä tuohon viitsi edes vastata mitään. Vastaan ei ole tainnut tulla koskaan mitään isompaa elämänkriisiä. Se luultavasti katkaisee kamelin selän, jos elämänhallinta on puitteista huolimatta noilla kantimilla.
Hieno palsta kun poistelee merkkejä. Siis 1-2 kertaa vuodessa matkustaa, ei joka kuukausi. Silti se on enemmän kuin mitä minä viimeisen 10 vuoden aikana yhteensä.
Jos tuo ei ole tuhlaamista tai leveästi elämistä, niin mikähän sitten on?
Ja toki saavat tehdä rahoillaan mitä lystäävät, mutta ei sitten kannata ihmetellä miksi on tili tyhjä.
Enemmän ihmettelen Maria, jolla menee ruokakauppaan 1300 euroa kuussa.
No, ei tuon jutun perusteella matkusta 12 kertaa vuodessa vaan 1-2 kertaa.
Joskin itsellä nuo tulot riittäisi kyllä 24 matkaan vuodessa. Ja kyllä, tiedän, ettei bruttotulot ole samat kuin nettotulot.
Vierailija kirjoitti:
Hieno palsta kun poistelee merkkejä. Siis 1-2 kertaa vuodessa matkustaa, ei joka kuukausi. Silti se on enemmän kuin mitä minä viimeisen 10 vuoden aikana yhteensä.
yksi tai kaksi kertaa vuodessa on varsin normaali ja kohtuullinen määrä.
Onko aloittaja toimittaja kun on otsikoinut noin provosoivasti? Kirjoitat että hän ei tule toimeen palkallaan kun jutussa taas sanotaan että pärjää palkallaan.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän ihmettelen Maria, jolla menee ruokakauppaan 1300 euroa kuussa.
Montako ihmistä tuosta syö? Tuskin Maria yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yksi tai kaksi kertaa vuodessa on varsin normaali ja kohtuullinen määrä.
Onhan se niille joilla on varaa, tai niille jotka eivät säästä kaikkea kuten minä. Matkustelen ehkä sitten kun säästöt alkavat tuottaa riittävästi mutta nyt täytyy elää näin jotta pääsisin varmempaan tulotasoon kiinni. Kun tämän maan tulevaisuutta ajattelee, niin säästäminen ei tekisi pahaa monelle muullekaan.
Käteen jää 8000 euron tuloista 4000 euroa, eli valtio ryöstää puolet palkasta + työnantajan maksanat maksut. Ja sitten kehdataan vurlä itkeä, että hyvätuloiset eivät osallistu tarpeeksi säästötalkoisiin. Sympatiat töysin tuon henkilön puolella. Suomalaisten ongelma on kateus, olklaan kateellisia isoista tuloista ja tehdään kaikki, että ne putoaisivat. Muissa maissa puolestaan alettaisiin miettiä, että mitä mun putää tehdä päästäkseni samoihin tuloihin..
Anna kun arvaan: Ovat köyhistä oloista kotoisin, ei ole perintömökkejä. Ovat ottaneet ison asuntolainan ja mökkilainan, yrittävät saada lainat maksetuksi pois ennen eläkeikää, koska eläkkeistä niitä tuskin pystyvät enää lyhentämään. Kahden kiinteistön ylläpitokin vie paljon rahaa, mutta eivät tätä ole osanneet ottaa huomioon, koska heillä ei aiemmin ole ollut omistuksessaan kiinteistöjä.
Voi aloittaja, ei hyvin sullakaan mene.
Miten noin tyhmä on voinut päästä tuollaiseen asemaan?