Miksi Suomessa pidetaan pahana jos pukee vauvan kauniisti? Rakastan pienia vaatteita ja rahaa on, joten kaytan sita mm. kauniisiin lasten vaatteisiin.
Tuntuu, että vauvakerhoissa ja muualla toiset äidit katsovat osittain kateellisina ja osittain paheksuvat sitä, että vauvakin voi aina olla nätisti puettu.
Itse en näe siinä mitään omituista tai pahaa. Olen asunut muualla Euroopassa pari vuotta, ja niissä maissa oli ihan kaikille aivan tavallista pukea lapset nätisti. Ei sitä pidetty hienosteluna niinkuin täällä.
Kommentit (28)
retrovaatteet on kuiteski paljon nätimpiä kun nää uudet " trendikuteet" .
Meillä ainakin poikavauvamme on saanut joka paikassa kehuja tyylistään ;-)
Minustakin kaikki vauvat ovat suloisia " ihan sellaisenaan" ! En tosiaan tarkoittanut, että kaikilla pitäisi olla sama vaatemaku.
Jos esim. Etelä- ja Keski-Eurooppalaisia " kauniita" vaatteita tarkoitat, niin ei kyllä mun makuun (enkä usko, että monen muunkaan suomalaisen) istu. Liikaa hörhelöä ja röyhelöä ja ihan liian epäkäytännölliset. Takuulla katsoisin minäin vähän pitempään ja oudoksuen, jos joku suomalainen niin lapsensa pukisi.
Rumasti puettua lasta en ole nähnytkään :).
Ja tosiaa myös itse asun ulkomailla ja jo muutamassa maassa Suomen lisäksi täällä Euroopassa olen asunut, joten perspektiiviä löytyy.
Siellä kun ei ole tapana leikkiä riehua ulkona vaan sisällä leikitään ja ulos mennään kävelylle ykköset päällä.
Voit toki pukea lapsesi kauniisti, mutta sinun on totuttava siihen, että täällä Suomessa käytännöllisyys menee lastenvaatteissa kauheuden edelle ja hyvä niin.
Tykkään pukea lapseni kauniisti. Hoitopaikasta huomautellaan, että olisi kiva kun olisi collegehousut ja arkipaita. Vastaan aina, että lapsellani on aina arkivaatteet hoidossa ja niitä saa käyttää rennosti. Ei haittaa, jos sotkeentuvat maaliin tms., mutta silti asiasta huomautellaan.
En kuitenkaan halua pukea tyttöäni johonkin collegehousuihin, joten pidän pintani.
Muskarista mulla on tosin mukavia kokemuksia. Toisetkin pukevat lapsensa kauniisti eikä tyttäreni pukeutuminen poikkea yleisestä linjasta ollenkaan.
Juhlavaatteet ovat juhlatilaisuuksiin, mutta arkenakin voi pukeutua kauniisti ;)
Muut vauvat on äippäpakkauksen potkareissa, ja meidän vauvalla on esim. joku kivan värinen body ja pehmeää kangasta olevat farkku/samettihaalarit, sukat sävy sävyyn. Ihaillaan, ja hieman mun mielestä ilkeästi sanotaan että " teidän lapsilla sitten aina on jotain erikoisempaa päällä" tms, vaikka mun mielestä noissa vaatteissa ei oo mitään erikoista... normaalit siistit mukavat käyttövaatteet.
Tytöillä on yleensä ihan tavalliset nätit puserot/puuvillaneuleet, jalassa sammarit tai farkut, joskus hame. Hiukset on aina kiinni saparoilla, leteillä tai ponnareilla. Monella lapsella on tukka kampaamatta ja päällä kulahtanut t-paita ja collegehousut jossa reikä, tms kamalaa.
En menisi itsekään kulahtaneessa kotiasussa ihmisten ilmoille, miksi sitten lähettäisin lapseni kerhoon sen näköisinä?
Meidän lasten vaatteet joustaa, ne on mukavat päällä, ja ne saa pestyksi jos ja kun ne likaantuvat, eli en ymmärrä mitä " väärää" siinä on että ne näyttää myös nätimmiltä kuin keskiverto kerhossakävijän vaatteet?
Sitähän te marketticollegepukuihin lapsenne pukevat äidit ette voi millään ymmärtää. Kaunis, joustava, hengittävä puuvillainen paita ja joustavat, mukavat, kauniit housut/hame+sukkikset eivät ole yhtään sen epäkäytännöllisemmät kuin collegepuku!
Ja pihavaatteissa uusi, kauniin värinen haalari jonka kanssa väreihin sopivat nätit asusteet ja goret ei ole yhtään epäkäytännöllisempi kuin kulahtanut toppapuku erivärisine kypärämyssyineen, hanskoineen ja Kuomineen.
Ainahan sitä sanotaan, että sellaisiakin äitejä on, jotka ei anna lastensa riehua puistossa sydämensä kyllyydestä ettei uusi kallis haalari naarmuunnu tai rikkoonnu, mutta itse en ole moiseen kummallisuuteen vielä koskaan missään törmännyt!
Vierailija:
Voit toki pukea lapsesi kauniisti, mutta sinun on totuttava siihen, että täällä Suomessa käytännöllisyys menee lastenvaatteissa kauheuden edelle ja hyvä niin.
Ainakin ne potkarit saa nopeasti pois, kun kakkavahinko tms. sattuu. Meilläkin on noita lappuhaalareita ja farkut, mutta ne vain meinaavat jäädä kaapin perälle epäkäytännöllisyytensä vuoksi. T. äiti, joka pukee vauvansa niin kuin kaikki muutkin eli nätisti.
Ja kuka täällä pätee lastensa pukeutumisen kautta? Puen lapseni oman makuni mukaan, itsekin katson peiliin kerran tai kahdesti ennen ulos lähtöä. Se ei ole ongelma minulle, mutta monelle muulle tuntuu olevan...
Lappuhaalareissa muuten usein on haaroissa nepparit, eli vaipanvaihto on helppoa kun ei tarvitse riisua housuja pois :p Ja muutenhan sekä potkarit että haalarit puetaan ihan samalla lailla päälle.
T: 3 lapsen vaippoja ongelmitta vaihtanut, vaikka lapsilla kauniita vaatteita onkin
Vierailija:
Ainakin ne potkarit saa nopeasti pois, kun kakkavahinko tms. sattuu. Meilläkin on noita lappuhaalareita ja farkut, mutta ne vain meinaavat jäädä kaapin perälle epäkäytännöllisyytensä vuoksi. T. äiti, joka pukee vauvansa niin kuin kaikki muutkin eli nätisti.
här. Minulle nakellaan aina siitä kun lapsellani (joka on alle 2v) on aina merkkikuteita vaikka mihin mentäisiin. Minulta kysellään " miksi ihmeessä lapsesi on aina puettu merkkikamoihin?" . Uskon että kyselijät tuntevat huonommuutta kun omilla lapsilla ei ole merkkikamoja. Ja huonommuudentunnetta en ymmärrä ollenkaan, koska itse puen lapseni merkkikamoihin vain siksi koska pidän itsekin aina em. kamoja kotonakin. Eikä tässä ole kyse esittämisestä, paremmuutta en hae pukeutumisella enkä muullakaan. En siis usko olevani yhtään hienompi enkä parempi kuin kukaan muukaan joka vaikka pukee lapsensa äp:n vaatteisiin.. lapsi näyttää toki niissäkin somalta. Mutta: rakastan merkkejä, laatua ja shoppailua ja siksi ostelen vaavillenikin vain merkkikamoja.
Juuri keskustelin asiasta miehenikin kanssa. Tulimme siihen tulokseen että esteetikkoina haluamme lapsen näyttävän tietyltä silmissämme..siis samalta kuin me itse haluamme itsemmekin peilistä nähdä.
Mutta halvempiin vaatteisiin lapsensa pukijat: älkää stressatko jos jonku äidin/isän lapsi on merkkeihin puettu koska he eivät luultavasti tee sitä ollenkaan näyttääkseen muille olevansa parempia!! Eihän pukeutuminen ketään muuta suuntaan eikä toiseen. Sydän, viisaus, maailmankatsomus, tunteet..hmm..paljon asioita tekee sinusta ihmisen, ei vaatteet.
Terv. Vaatteeni eivät ole aatteeni
(mekkoja, kauniita paitoja ja housuja, jne), ja hiukset nätisti. Puolet porukasta ilmestyi kuvaan haalistuneissa printticollegepaidoissa ja lököttävissä collegehousuissa. Tarhan tädit sitten yrittivät pelastaa tilanteen harjaamalla näiden mörököllien hiuksia edes jokseenkin siedettävän näköisiksi, ja laittamalla collegeasuiset takariviin kuvassa :D
Onko oikeasti niin vaikeaa laittaa lapselle jotain siistiä ja nätimpää päälle kun on VALOKUVAUS? Kuvauksesta oli viikkojen ajan 3 isoa ilmoitusta pk:n ovessa ja seinillä, eli kukaan ei voi väittää ettei tiennyt... Ja kotiin saatiin lappu, jossa kerrottiin että lapselle voi antaa kuvausvaatteet mukaan, pk:n henkilökunta pukee ne lapselle päälle ennen kuvausta, ja laittaa saparot tms äidin toiveen mukaisesti. Edellisenä päivänä hlökunta vielä muistutti asiasta. Ja silti junttivanhemmat eivät viitsineet sen vertaa nähdä vaivaa, että olisivat edes pesseet lapsen naaman, harjanneet tukan, ja laittaneet näille jotain suht siedettävää päälle. Juntti mikä juntti. Kuka haluaa lapsestaan epäedustavan valokuvan kirjahyllyyn?
tämä toinen rintama sitten haukkuu toisen osapuolen kiistelyssä? Ei se ainakaan anna sivistynyttä kuvaa teistä, jotka tahdotte lapsellenne hienompia vaatteita, jos haukutte toisten lapsia mörököllin näköisiksi tms.
Mä olen sellasta tyyppiä, ettei mua sais minnekään perhekerhoon ees maksusta. Mä en jaksa sellasta vertailua mitä noihin paikkoihin liittyy. Lapset puen ehjiin ja puhtaisiin vaatteisiin, jotka palvelevat tarkoitustaan ja miellyttävät kantajaansa. Se kai se on pääasia.
molemmilla siistit, silitetyt ja kauniit vaatteet, mutta kotona ja puistossa voi olla eriparisia varsinkin nuoremmalla. Tuntuu hullulta hankkia hänelle kaikkea uutta, vaan kyllä käyttää esikoiselta jääneitä hyväkuntoisia, vaikka eivät sitten enää siisti setti olisikaan. Tänäänkin oli punaiset rukkaset liilan haalarin kanssa - aiemmin olisin vääntelehtinyt vaikeana - mutta nyt kyllä ihan pokkana käytän. Haluan vain että vaatteet tulee suunnilleen käytettyä. En jaksa nurkkiin keräytyviä vaatevuoria.
Jos näin on, niin ei takulla haittaa se " printti-goitsi" siinä kuvassa...
Vierailija:
15. Minkälaisella juntilla on enää nykypäivänä kirjahylly olohuoneessa? Saatikka valokuvia kirjahyllyssä???
Jos näin on, niin ei takulla haittaa se " printti-goitsi" siinä kuvassa...
mun pitäisi laittaa Keatsit, Shakespearet, Austenit, Kailaat ja muut, jos ei yllätys yllätys KIRJAhyllyyn? Astmaisen lapsen makuuhuone ei sovellu kirjojen säilytykseen ja kuten totesin, varaa ei ole erilliseen kirjastohuoneeseen. Kylppärissä ne kostuisivat ja keittiössä olisivat tiellä ja haisisivat ruualta. MIHIN NE PITÄISI LAITTAA ELLEI olkkariin ja kirjahyllyyn? Vai onko kirjojen omistamisesta ja lukemisesta tullut junttia? Good to know.
Etenkään, jos kirjahylly on ns. oikea kirjahylly, eikä sellainen jossa lasivitriini alkoholille ja kapakasta pöllityille laseille + paikka telkkarille.
Jos kirjahyllyssä on kaikkea muuta kuin kirjoja, se on junttia.
Vierailija:
mun pitäisi laittaa Keatsit, Shakespearet, Austenit, Kailaat ja muut, jos ei yllätys yllätys KIRJAhyllyyn? Astmaisen lapsen makuuhuone ei sovellu kirjojen säilytykseen ja kuten totesin, varaa ei ole erilliseen kirjastohuoneeseen. Kylppärissä ne kostuisivat ja keittiössä olisivat tiellä ja haisisivat ruualta. MIHIN NE PITÄISI LAITTAA ELLEI olkkariin ja kirjahyllyyn? Vai onko kirjojen omistamisesta ja lukemisesta tullut junttia? Good to know.
:=)