voiko raskauasaikana ottaa rokotuksen? pitäisi ottaa jäykkäkouristus..
Kommentit (10)
Sinun tilanteessa minä soittaisin tänne:
Teratologinen tietopalvelu
Teratologinen tietopalvelu on koko maan kattava puhelinpalvelu. Yhteyttä voivat ottaa raskautta suunnittelevat tai jo lasta odottavat vanhemmat, terveydenhoitohenkilökunta, apteekit ja terveydenhuollon viranomaiset. Palvelun tärkeimpiä tehtäviä on sikiövaurioiden ennaltaehkäisy.
puh. (09) 471 76 500
kyselyihin vastataan arkisin klo 9-12
Teratogeeneillä tarkoitetaan ulkoisia tekijöitä, jotka voivat vaikuttaa haitallisesti hedelmällisyyteen tai kehittyvään alkioon tai sikiöön. Tällaisia voivat olla äidin käyttämät lääkkeet, äidin infektiot ja rokotukset, sekä erilaiset ympäristöaltistukset (esim. kemikaalit ja säteily).
Sitten IMHO: Mikäli kyse on siitä, että vanha rokotus vanhenee, niin tuskin sillä hirmuisen kiire on, mutta toisaalta jos on taas nyt akuutti tarve (vaikka koira purrut), niin sitten on olemassa myös sellainen rokote, jossa on vain pelkkä jäykkäkouristus eikä sitä yleensä pakollisena tulevaa kurkkumätää. Yleensä jäykkäkouristusrokotusta pidetään jopa vakavia autoimmuunisairauksia kärsiville turvallisena, kun taas tuo kurkkumätä voi olla ongelmallisempi. En tiedä, että onko raskaana olevien kanssa näin, mutta tuosta voit mielestäni vaikka keskustella tuon teratologisen tietopalvelun tyypin kanssa.
Eli nyt syksyllä vasta selvittelin rokotustilannettani, kun meillä oli työterveystarkastus. En ole saanut jäykkäkouristusta ainakaan 15 vuoteen ja mun pitäisi siis tehoste saada. Olen raskaana rv 21, enkä aio ottaa jäykkistä ennen kuin lapsi on syntynyt. Jäykkäkouristuksen kai voi helpoiten saada, jos esim. tulee haava ja siihen menee multaa tms. likaa. Ajattelin, että talvisaikaan ei sellaista riskiä juuri ole, joten odottelen, jahka vaavi syntyy kesäkuun alussa. Eri asia tietty, jos olet matkustamassa jonnekin tai teet työksesi jotain sellaista, jossa jäykkäkouristuksen riski.
Edellisen raskauden aikana mullakin meni ko. rokote vanhaksi. Terkkari suositteli että odotellaan ihan rauhassa raskaus loppuun, kun ei sillä rokotteella ole niin kiire. Ettei viitsi ottaa mitään riskejä. Oli kuitenkin puhe, että jos jotain isoa ja vakavampaa sattuu (ruosteinen naula raapaisee pahasti tms.) niin katsotaan sitten uudelleen.
Ja niin minä sain vauvelin kanssa samaan aikaan neuvolassa rokotteen ;-)
mulle ainakin terkkari sanoi kun kysyin kevätkesällä asiaa, että hän ei nyt rokota kun tiesi että toivomme raskautumista. Ja olinkin tuolloin jo raskaana tietämättäni, joten hyvä ettei rokottanut. En ottaisi vaan odottaisin!
eli meillapain maailmaa, tuo on eka kysymys mita ' neuvolassa' kysytaan , eli onko jaykkis voimassa? Itse sain sen rv 7 ja ei siita tullut yhtaan mitaan vaikutusta negamielessa. Myos edellisen kerran sen sain raskaana ollessani!
Ekana sun taytyy kylla miettia mita toita teet, esim. kaiveletko paljon pihamaalla, metsatoita tai menossa vaikka ulkomaille? Onko sulla lemmikkeja? Siis nuo kaikki lisaavat riskia saada jotain popoa..
Itse olen mielta etta ennemmin otan piikin liikaa kuin sen yhden liian vahan, mutta tamahan on taysin henk.koht. mielipide.
Voi hyvin
- levinia -
Neuvolantäti sen laittoi, vaikka tiesi raskaudesta. Terveen vauvan sain, eikä muutenkaan vaikuttanut mitenkään. Minulla rokotukset olivat niin pahasti vanhentuneet, että oli pakko päivittää kun matkustan paljon ja olen eläinten kanssa tekemisissä.
ja jäykkis oli loppumassa, en saanut uutta rokotusta raskauden takia, kovan antibioottikuurin kyllä.
Raskaana olevat ja imettävät äidit. Maailman terveysjärjestön suosituksen mukaisesti kaikki odottavat äidit rokotetaan tetanusrokotteella maissa, joissa vastasyntyneillä esiintyy jäykkäkouristusta. Länsimaissa on raskaana olevien rokottaminen perusteltua silloin, kun sairaudelle altistumisen riski on suuri, kun mahdollinen infektoituminen olisi äidille tai sikiölle erityisen haitallista ja kun rokotteesta todennäköisesti ei aiheudu haittaa. Rokotusten antoa vältetään erityisesti raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana. Viimeksi Suomessa rokotettiin kaikki odottavat äidit maassamme puhjenneen polioepidemian aikana vuonna 1985. Epämuodostumarekisteriin ilmoitettujen seurantatietojen perusteella OPV-rokote ei lisännyt sikiön epämuodostumia edes äidin saadessa rokotteen ensimmäisen trimesterin aikana. Tavallisimmin raskaana olevia rokotetaan jo tapahtuneen altistumisen yhteydessä (esim. hepatiitti B ja vesikauhurokote), jos odottava äiti matkustaa suuren riskin alueille (esim. Japanin aivotulehdus, vesikauhu) tai jos äidillä on perussairaus, jonka vuoksi hän kuuluu niihin lääketieteellisiin riskiryhmiin, joille rokotussuojaus on aiheellista esimerkiksi pneumokokkitauteja tai influenssaa vastaan; näin esimerkiksi Yhdysvaltain viranomaiset ja obstetrikot suosittelevat tällä hetkellä sekä äidin että kehittyvän sikiön suojaamiseksi. Odottava äiti tarvitsee myös jäykkäkouristus- ja kurkkumätäsuojauksen tavalliseen tapaan. Raskaudenaikaiseen rokottamiseen liittyy lähinnä teoreettinen riski. Heikennetyn vihurirokkoviruksen on havaittu infektoineen sikiön, mutta senkään ei ole todettu aiheuttaneen sikiövaurioita. Vahingossa raskauden aikana annettu MPR-rokotus, tai mikään muukaan rokotus, jossa käytetään elävää tai inaktivoitua immunogeenia, ei siten anna lääketieteellistä aihetta raskauden keskeyttämiseen. Päätös on kuitenkin viime kädessä odottavan äidin oma.
Odottavan äidin muut lapset voi rokottaa tavalliseen tapaan. Imetys ei ole este sen enempää äidin kuin rintamaitoa nauttivan lapsenkaan rokottamiselle.
Tuo teksti löytyy osoitteesta: http://www.terveysportti.fi/terveysportti/ekirjat_tmp.Naytaartikkeli?p_…
joten tohon ei voi suoraan sanoa, että voi tai ei... Eettisistä syistä rokotteita raskaudenaikana ei voi tutkia. Yleisestihän sanotaan, että jos rokottamista voi välttää niin vältetään tai siirretään mikäli mahdollista. Jos riski esim matkan vuoksi arvioidaan suuremmaksi kuin rokotteen mahdollinen riski niin rokote pistetään/tai sitä suositellaan. Nämä tilanteet arvioidaan yksilöölisesti.
Jäykkäkouristus rokotetta voidaan varmasti sinunkin kohdallasi varmasti pistää raskauden jälkeenkin. Sillä kuvettelen, että kohdallasi on kyse siitä, että jäykkäk. rokote on yli kymmenen vuotta vanha tai umpeutuu nyt...??? Rokote antaa kuitenkin suojaa vähintään 10 v. Itsellänikin kyseinen olisi aihetta tänä vuonna tehostaa, mutta koska olen raskaana niin siirrän kyllä rokotetta, sillä tosiasia on, että riski jäykkäkouristukseen (jos olet perusrokotettu siis saanut kyseistä rokotetta lapsena ja koulussa) on suomessa hyvin pieni.
Mutta ratkaisun teet kuitenkin viime kädessä sinä itse...Tukea ja neuvoja saat varmasti lisää omasta neuvolastasikin.
Ihanaa odotusaikaa sinulle ja perheellesi!
T: K@tinza ja Paavo rv 8+6