Nyt kun uutisoidaan leikkauksista ja säästöistä niin olen jatkuvasti ällistynyt siitä mitä kaikkia tukia on ollut
Tuntuu siltä, että kaikkea kivaa on maksettu kaikille.
Oletteko te muut tienneet siitä mitä kaikkea on maksettu?
Kommentit (286)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Juuri niillä työssäkäyvillä kävi kodinhoitajat auttamassa lastenhoidossa. Yhdelläkin kaverilla joka iltapäivä oli kunnalta kodinhoitaja joka oli siihen asti pikkukoululaisten kanssa kun vanhemmat tuli töistä. Myös jos kaveri tuli kipeäksi ja vanhempien piti olla töissä tuli kodinhoitaja häntä hoitamaan.
Minun äitini oli kotiäiti. Tuohon aikaan kun palkat olivat niin hyviä, että riitti yksikin työssäkäyvä vanhempi.
Höpsistä. Olen itsekin syntynyt 70-luvulla. Asuimme keskisuuressa suomalaisessa kaupungissa. Luokallani ei ollut ketään, jonka äiti olisi ollut kotiäitinä. Olimme kaikki avainkaulanauha -lapsia, mistään iltapäiväkerhoista tms. ei tietysti ollut tuolloin ajatustakaan. Kotiin mentiin siis ihan yksin odottamaan vanhempien saapumista töistä. Tosin tuohon aikaan ei ollut mitään sovittuja leikkitreffejä
Itse syntynyt 70-luvun lopulla. Yhdellä kaverillani oli kotiäiti, mutta he olivat lestadiolaisia ja kyseinen nainen sitten hoitikin taloutta selvästi tosi tiukalla ja kaikki lapset tekivät töitä jo hyvin nuorena.
Itse en päässyt päiväkotiin koska siihen oli tulorajat ja vaikka vanhemmillani oli isot opintolainat, asuntolaina ja köyhät vanhemmat, niin ansaitsivat liikaa jotta olisin päässyt päiväkotiin. Heidän piti sitten palkata minulle hoitaja kotiin.
En ole koskaan tuntenut ketään jolla olisi käynyt joku yhteiskunnan maksamaan kodinhoitaja.
Ja kyllä, kaikki tosiaan olivat töissä tuota lestadiolaisperheen äitiä lukuunottamatta.
Itseäni ihmetyttää, missä pimennossa te tukien paljoutta päivittelevät olette eläneet.
Niin, kun elää siinä oletuksessa, että jokaisen perustehtävä on elättää itsensä, eikä loisia toisten tekemällä työllä, se kerta toisensa jälkeen yllättää
miten vihervasemmisto on onnistunut järjestämään Suomen talousjärjestelmän toimimaan täysin päinvastaisesti.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EIpä ihme että maassa ei löydy työntekijöitä kun rahaa on jaettu vetelehtivälle tukipummieliiitille kottikärreittäin. Miksi ihmiset eivät ota vastuuta elannostaan vaan mokomat loisivat tuhoten Suomen talouden. Pistää vihaksi näin nettoveronmaksajana ja nyt on oma vuoro sitten alkaa lepäämään laakereillani. Lopetan nimittäin työt ja elelen säästöilläni enkä enää maksa palkasta veroja elättääkseni tukipummeja.
Pistää niin vihaksi tuollainen, että uhkaillaan että ei työtä saatana tekisi!
Tervaa ja höyheniä, jos työnteon aikoo lopettaa
Lisääkin pitäisi leikata - erityisesti lapsilisistä, jotka käytetään johonkin Mäkkäriin tai sijoituksiin, kun tuloksena on jo nämä nykyiset lukutaidottomat verkkarinuoret, joista ei ikinä kasva minkään sortin veronmaksajaa. Myöskään asumistukea ei pitäisi maksaa yhteenkään asuntoon, joka on jonkun sijoittajan omistama.
Ap.lle. Kateus syö kalatkin vedestä. Ihme liet'sontaa'.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EIpä ihme että maassa ei löydy työntekijöitä kun rahaa on jaettu vetelehtivälle tukipummieliiitille kottikärreittäin. Miksi ihmiset eivät ota vastuuta elannostaan vaan mokomat loisivat tuhoten Suomen talouden. Pistää vihaksi näin nettoveronmaksajana ja nyt on oma vuoro sitten alkaa lepäämään laakereillani. Lopetan nimittäin työt ja elelen säästöilläni enkä enää maksa palkasta veroja elättääkseni tukipummeja.
Minä pistin Satoselle tietoa, että joku aikoo irtisanoutua. Toivottavasti Satonen pistää poliisit käymään juttusilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, alle 18 v kuntoutustuki lähemmäs tonni kuussa. Miettikää, lukiolainen saa alle 300 ja mitään tekemättömät tonnin.
Siis mistä lukiolainen saa sen 300? Kaikki tietämäni lukiolaiset ovat ihan täysin vanhempien palkkojen elätettävissä, miksi he rahaa saisivat yhteiskunnalta?
Sinä olet varmaan pershuora, jos noin vähän aivoja on? Se, että jos sinunkaltainen jäte ei tunne yhtään lukiolaista, joilla vanhemmat eivät hoida sitä elatusvelvollisuuttaan kunnolla, niin luulisi jopa noin zaatanallisen tyhmän tajuavan sen, että näin ei ole välttämättä kaikilla? Mutta ei, ei vatipäisellä idioottivajakilla näköjään tuon vertaa aivotoiminta riitä.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti päällesi syljetään, kun selviää että et käy työssä!!
Ja kun itkette täällä kuinka paljon on erilaisia tukia maksettu ihmisille. Pitäskö sairaiden, työhön kykenemättömien muuttaa sillan alle vai? Suomesta loppuis sillat ku tulis tunkua.
Tosiasiassa en ole vielä Suomessa nähnyt yhtään sillan alla elävää, vaikka monta siltaa olen nähnyt......
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Juuri niillä työssäkäyvillä kävi kodinhoitajat auttamassa lastenhoidossa. Yhdelläkin kaverilla joka iltapäivä oli kunnalta kodinhoitaja joka oli siihen asti pikkukoululaisten kanssa kun vanhemmat tuli töistä. Myös jos kaveri tuli kipeäksi ja vanhempien piti olla töissä tuli kodinhoitaja häntä hoitamaan.
Minun äitini oli kotiäiti. Tuohon aikaan kun palkat olivat niin hyviä, että riitti yksikin työssäkäyvä vanhempi.
Ei ne palkat olleet parempia, elintaso vaan oli niin paljon heikompi. Ihmisillä oli ulkohuusseja. Perheet asuivat vuokralla omakotitalojen yläkerroissa. Ei syöty lihaa, etenkään kokolihaa.
Vierailija kirjoitti:
Lakkaa jo trollaamasta. Huomaa ettet sinä oikeasti tiedä yhtään mitään.
Monella tuntuu olevan ikävä Neuvostoliittoa jossa kaikilla oli töitä 🤣🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Ap.lle. Kateus syö kalatkin vedestä. Ihme liet'sontaa'.
Ikävää jos olet jollekin kateellinen, se selvästi syö sinua.
Keskustelu nyt kuitenkaan ei koske sitä vaan oikeudenmukaisuutta.
Joten jospa aloittaisit oman keskustelusi tuosta omasta ongelmastasi, eli kateudesta. Outo ongelma kyllä sulla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pistin Satoselle tietoa, että joku aikoo irtisanoutua. Toivottavasti Satonen pistää poliisit käymään juttusilla.
Toivottavasti vievät saatanan paskalta asunnonkin alta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, alle 18 v kuntoutustuki lähemmäs tonni kuussa. Miettikää, lukiolainen saa alle 300 ja mitään tekemättömät tonnin.
Kerro nyt vihdoin mistä ja miksi lukiolainen saa rahaa yhteiskunnalta.
Näitä järjettömyyksiä paljastuu jatkuvasti lisää. Eikö täällä ole kukaan elättänyt itseään? Ei ihme että rahat loppuivat vuosia sitten.
Alaikäinen lukiolainen saa opintotukea, mikäli muuttaa johonkin vuokrayksiöön. Samalla hänelle syydetään myös asumistukeakin.
Jaa, enpä tiennyt tuotakaan. Kaikki tuntemani ihmiset elättävät omat lapsensa kotonaan omalla palkallaan.
No oletan etta jos perhe asuu jossain pikkupaikkakunnalla jossa ei ole lukiota tai mitaan muutakaan toisen asteen koulua niin teini voi joutua kaymaan sen koulunsa viidenkymmenen tai jopa sadan kilometrinkin paassa. Ja pakkohan se on johonkin kouluun menna koska oppivelvollisuus nostettiin 18 vuoteen. Ei siis voi vaan enaa olla kotonakaan tai vanhemmat joutuu poseen. Miten joku 16 vuotias kulkee joka paiva koulumatkan joka voi olla lahes pari sataa kilsaa edestakaisin vuorokaudessa? Sellaisilla alueilla ei yleensa ole enaa joukkoliikennettakaan. Mahdoton yhtalo paitsi jos hommaa jonkunlaisen kampan opiskelupaikkakunnalta viikoksi. Etta tuossa tilanteessa ymmarran lukiolaisen asumisen tuet jos vanhemmat eivat ole varakkaita. Ja noita on tullut koko ajan lisaa koska monet koulut pienemmilla paikkakunnilla on laitettu kiinni. Pakko kulkea aina vaan kauemmas opintojen takia.
Noita ei vaan tule ajatelleeksi jos oma koti on kehakolmosen etelapuolella tai jossain muussa etelan isommassa kaupungissa missa kaikki on lahella.
Nyt sitten vaan bessevisseroimaan etta vanhempien pitaa myyda koti (juu, ostajia on jonoksi asti), ottaa loparit mahdollisesta nykyisesta tyopaikastaan ja muuttaa isompaan kaupunkiin ja menna toihin (hetihan sinne paasee, sen kun vaan menee) siella etta lapsi voi asua kotonaan. Ja jos tuo ei lonkalta onnistu niin on loinen ja yhteiskunnan elatti.
Vierailija kirjoitti:
AP:lle itselleen kun on tuttua lähinnä työkyvyttömyyseläke ja toimeentulotuki.
Lue ketju, ennen kuin alat räkyttää. Itse taidat nauttia kummastakin, toisin kuin AP.
Ei niitä tukia voi saada yhtäaikaa senkin populistipöljäkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro nyt vihdoin mistä ja miksi lukiolainen saa rahaa yhteiskunnalta.
Näitä järjettömyyksiä paljastuu jatkuvasti lisää. Eikö täällä ole kukaan elättänyt itseään? Ei ihme että rahat loppuivat vuosia sitten.
Alaikäinen lukiolainen saa opintotukea, mikäli muuttaa johonkin vuokrayksiöön. Samalla hänelle syydetään myös asumistukeakin.
Jaa, enpä tiennyt tuotakaan. Kaikki tuntemani ihmiset elättävät omat lapsensa kotonaan omalla palkallaan.
Minä elin jo 16-vuotiaana yhteiskunnan tukien varassa, kun omaa ainutta elossa olevaa vanhempaa ei kiinnostanut kuolleen puolisonsa lapset siinä vaiheessa, kun uusi emäntä astui taloon. Tai ei kait ne lapset todellisuudessa ole missään vaiheessa kiinnostanut oikeasti. Isäni oli sitä mieltä, että minun pitäisi maksaa hänelle olemassa olostani (alaikäisenä), joten lastensuojelun avustuksella muutin omaan kotiin sinä vuonna, kun olin täyttämässä 16. Sen jälkeen maksoin kaiken itse, tai perhe-eläkkeen ja asumistuen (ja ehkä opintotuki?) voimin, taisin ottaa lukiossa pienen määrän lainaakin. Ja yhteiskunta ei tosiaan puuttunut siihen millään tavalla, että kustansin elämäni niin sanotusti yksin, ei lastensuojelua siinä vaiheessa (eikä ketään muutakaan) kiinnostanut, että minulla ei ollut ketään aikuista auttamassa ja elättämässä, vaan aika yksin sai pärjätä.
Virallisesti töihin menin 17-vuotiaana josta lähtien olen ollut vuosittain kiinni työelämässä (opintojen ohessa sekä täysin työllistettynä). On se kieltämättä rankkaa ollut käydä töissä samaan aikaan kun opiskeli sen takia, kun pitää maksaa terapiahoidot, erikoislääkärit ja fyysisten sairauksien hoidot ja tutkimukset traumaperäisen stressihäiriön takia. En olisi oikein ollut työkuntoinen pahimpina kausina ja kouluista valmistuminen on aina venynyt reippaasti sen takia, että olen burn outin takia menettänyt ensin kykyni nukkua ja sen jälkeen ollut niin piipussa, ettei mistään ole hetkeen tullut mitään.
En itse toivo kenellekään yhtä vaikeaa taivalta, vaan toivoisin nuoremmilleni helpompaa tietä aikuisuuteen. Ennen kaikkea sitä, ettei tarvitsisi selviytyä niin yksin, jos on sattunut saamaan bingoarvonnasta ne huonoimmat mahdolliset vanhemmat, jotka lapselle voi siunaantua. Yksin on melkein mahdotonta selvitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi sait kuitenkin lapsilisät ja varmaan lasten kautta muitakin tukia mm. pienien tulojesi takia ilmaiset pk paikat? Ja sait kuitenkin opintotuen ja halvan op lainan josta ehkä iso osa anteeksiannettiin kun valmistuit?
Ne tuntuu aina turhilta ne tuet mitä muille maksetaan. Ei aina huomaa mitä itse on saanut.
En mä ole saanut lapsista kuin lapsilisät. Päiväkotipaikka maksoi myös. Lukiokirjatkin piti niille maksaa itse. En saanut mitään halpaa opintolainaakaan. Joka pennin maksoin takaisin korkojen kanssa.
Ilmeisesti tässä välissä on ollut sukupolvi, jota on pidetty kuin kukkaa kämmenellä. On ihan kohtuullista, että nyt leikataan rönsyt pois kun kerran syytä on.
Mikäköhän sukupolvi? Minä olen 70-luvulla syntynyt ja meitä hemmoteltiin.
Valehtelee, että korvat heiluu ja nenä kasvaa kuin Pinocciolla.
Etkö sinäkään, kun sanot, että kukkaan ei ole.