Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumppanuusvanhemmuudessa on isot riskit

Vierailija
20.04.2024 |

https://www.is.fi/perhe/art-2000010334832.html

Kerrankin totuudenmukainen kirjoitus kumppanuusvanhemmuudesta. Aina ei ole niin auvoista vaan vauva -projekti voi mennä pieleen karmealla tavalla. Tuttavani lähti tällaiseen projektiin miehen kanssa, jolla oli jo puoliso, mutta ei omia lapsia. Kuulin että mies oli epätoivoinen, sillä oli jo vuosia etsinyt äitiehdokasta, joka ei halua parisuhdetta. Mies asuu eri kaupungissa ja tuttava tapasi häntä silloin tällöin tutustumisen merkeissä ja muutaman kk:n päästä alkoivat yrittää lasta, vaikka kummallakin oli epäilyksensä toisensa suhteen. Tuttavani oli rakastunut mieheen kun taas mies ei halunnut loukata, halusi lapsen enemmän kuin mitään muuta ja siksi pelasi mukana (ts esitti myös ihastunutta ja heille tuli seksisuhde - naisen mielestä he tosin olivat pariskunta). Tuttavani tuli raskaaksi, mies päätti seksisuhteen ja koko homma räjähti käsiin. Nainen otti syntyvän lapsen jo raskausaikana pelivälineeksi, koska mielestään häntä oli huijattu joten hänellä oli siihen oikeus. Tästä on nyt noin 4 vuotta ja lapsesta on käyty oikeutta, rahaa palanut tuhansia euroja oikeudenkäynteihin, asianajajiin, terapeutteihin, sovitteluihin ja jopa auton korjaamiseen kun tuttavani raivoissaan kävi puhkomassa miehen vaimon auton renkaat. Hän ei ole päässyt varsinaisesti miehestä vieläkään yli - vihaa ja rakastaa tätä koska hänen mielestään, heillä oli vuosisadan rakkaustarina, minkä vaimo pilasi. 

olisi hyvä jos näistä toisen puolenkin tarinoistakin kirjoitettaisiin eikä pelkästään ruusuisia mielikuvia vanhemmuuskumppanuudesta parhaimpana vaihtoehtona ydinperheelle.

Kommentit (109)

Vierailija
61/109 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole virheetön, mutta voin kyllä kivittää sinua, 56. Oletko hetkeäkään miettinyt lapsen etua, lapsen oikeuksia? Mistä meinasit nyt käräjöidä, omista vai lapsesi oikeuksista?

Lapsella on oikeus isäänsä - siitä mennään käräjille, koska äiti ei anna minun tavata lastani. Haluan tietenkin myös yhteishuoltajuuden, siihen minulla lienee kuitenkin oikeus, vaikka en lapsen äidistä itselleni morsianta haluakaan? En ole naiselle luvannut parisuhdetta, hän on itse sen kuvitellut. Yhtälailla hän valehteli etsivänsä kumppanuusvanhempaa, mutta tosiasiassa miehen saaminen oli sittenkin ensisijaisen tärkeää.

Miksi sinun pitää saada yhteishuoltajuus, kun asut 200 kilometrin päässä eikä puolisosi halua lasta arkeensa? Kuulostaa kovasti kiusanteolta.

Vierailija
62/109 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole virheetön, mutta voin kyllä kivittää sinua, 56. Oletko hetkeäkään miettinyt lapsen etua, lapsen oikeuksia? Mistä meinasit nyt käräjöidä, omista vai lapsesi oikeuksista?

Lapsella on oikeus isäänsä - siitä mennään käräjille, koska äiti ei anna minun tavata lastani. Haluan tietenkin myös yhteishuoltajuuden, siihen minulla lienee kuitenkin oikeus, vaikka en lapsen äidistä itselleni morsianta haluakaan? En ole naiselle luvannut parisuhdetta, hän on itse sen kuvitellut. Yhtälailla hän valehteli etsivänsä kumppanuusvanhempaa, mutta tosiasiassa miehen saaminen oli sittenkin ensisijaisen tärkeää.

Miksi sinun pitää saada yhteishuoltajuus, kun asut 200 kilometrin päässä eikä puolisosi halua lasta arkeensa? Kuulostaa kovasti kiusanteolta.

Olet varmaan niitä naisia, joiden mielestä isälle ei kuulu mikään muu kuin korkeat elatusmaksut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/109 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kamala tilanne tuolla ap:n tuttavalla. Eikä hän ole kovin tasapainoinen ihminenkään kostaessaan katkeruuttaan tyngäksi jääneen parisuhteen takia miehen vaimoon. Mitä tuo vaimo on hänelle tehnyt? Itse hän on yrittänyt hajottaa perheen. Mistä tällaisia ihmisiä oikein tulee? Miksi kuvitellaan, että juuri minulla on oikeus hajottaa tuo perhe, olkoonkin, että mies tässä tietenkin on se suurin roisto.

Vierailija
64/109 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä naimisissa olevia miehiä etsimässä kumppanuusvanhempaa on muuten paljon noilla sivustoilla.

Mikä järki tässä on? En ymmärrä miksi on yhdessä sellaisen naisen kanssa, joka ei halua lapsia, jos kerran itse haluaa perheen?

Itse tiedän pariskunnan, jotka rakastavat toisiaan ja haluavat olla yhdessä. Naisella kuitenkin on jo edellisestä suhteesta lapsia, ja hänellä on huonot raskaus- ja synnytyskokemukset, eikä halua enempää omia lapsia. Hän on kuitenkin avoin sille, että mies saisi lapsen jonkun muun kanssa.

Miksi kukaan nainen haluaisi synnyttää toisen naisen perheeseen? Tällainen kohdunvuokrauspalvelu on saatavilla itä-euroopasta kymmenien, satojen tuhansien eurojen hintaan. Tästä hinnasta nainen suostuu MYYMÄÄN lapsen toi

Et kirjoita kumppannusvanhemmuudesta, vaan kohdunvuokrauksesta, josta ei tässä nyt puhuta. Synnyttäjä on lapsen äiti. Riskit ovat täysin samat kuin muissakin parisuhteissa. Pitää tuntea toinen osapuoli jo pidemmältä ajalta ja miettiä sopivatko elämäntavat ja arvot yhteen.

Vierailija
65/109 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttävää linkata maksumuurin takana oleva juttu referoimatta sen sisältöä. Miksi tälle homoparin kanssa lapsen tehneelle naiselle kumppanuusvanhemmus oli pettymys? Mitä homopari hänelle teki?

Homopari ei ollut mukana ensimmäiseen vuoteen eivätkä he halunneet olla osa naisen perhettä. Eivät tehneet perheenä mitään vaan vain kolmestaan lapsen kanssa. Lapsi asui vuoroviikoin eri perheissä ja miehet teki naisesta jopa perättömän lasun sekä puhuivat äidistä lapselle ikävään sävyyn. No, sellaisia ä m m i ähän ne h o m o t yleensä on.

Surullista luettavaa tuo on. Olisiko parempi olla yksinäinen homomies ja yksinäinen heteronainen. Kun siinä pyörii kaikkia muita, niin tilanne mutkistuu. En tarkoita, että yksin

sitten saisivat aikuiset elämänsä elää, mutta ainakin alkuasetelma olisi tuo. Kyllä homotkin ( me ) kai  ymmärtää , että kyllä se lapsi sen äidinkin tarvitsee ja tasapainoisen

ympäristön. Ainakin minun mielestäni.  

T: Homomies    

Vierailija
66/109 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numerolle 62 vastauksena: olen niitä naisia, joiden mielestä miehelle kuuluu tasavertainen vastuu perheen arjesta. Jos haluat naisen ja lapsen, järjestät perhe-elämän heidän kanssaan. Jos et halua luopua nykyisestä naisestasi, etsit lapselle äidin, jolle sopii polyamoria. Mutta et ala huijata ketään.

Vierailija
67/109 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Numerolle 62 vastauksena: olen niitä naisia, joiden mielestä miehelle kuuluu tasavertainen vastuu perheen arjesta. Jos haluat naisen ja lapsen, järjestät perhe-elämän heidän kanssaan. Jos et halua luopua nykyisestä naisestasi, etsit lapselle äidin, jolle sopii polyamoria. Mutta et ala huijata ketään.

Jos mies etsii kumppanuusvanhempaa niille tarkoitetuilla palstoilla niin olisi suotavaa, että myös siellä pyörivät naiset ovat kumppanuusvanhemmuuden perään eikä etsi siellä itselleen miestä. Ymmärtääkseni tämä mies nimenomaan ei halunnut ko. naista vaan lapsen ja näin oletti saavan, kun toinen osapuoli samoilla foorumeilla pyöri. Ja mikä polyamoria? Eihän mies halunnut suhdetta vaan vain lapsen.

Vierailija
68/109 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mies etsii kumppanuusvanhempaa niille tarkoitetuilla palstoilla niin olisi suotavaa, että myös siellä pyörivät naiset ovat kumppanuusvanhemmuuden perään eikä etsi siellä itselleen miestä. Ymmärtääkseni tämä mies nimenomaan ei halunnut ko. naista vaan lapsen ja näin oletti saavan, kun toinen osapuoli samoilla foorumeilla pyöri. Ja mikä polyamoria? Eihän mies halunnut suhdetta vaan vain lapsen.

Mies itse kertoi tuossa varsin selkeästi naisen olleen ensisijaisesti parisuhteen perässä, ja hän itse oli päättänyt leikkiä mukana. Jos viestintä naisen puolelta on ollut näin selkeää, niin ehkä olisi ollut parempi kuunnella sitä viestintää ja olla rehellinen kuin inistä jälkikäteen, että mitäs pyöri niillä foorumeilla. 

Ei tässä mitään muuta kaivata kuin vähän rehellisyyttä ja kykyä ajatella lapsen etua.

Vierailija
69/109 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo tuntuu ihan pähkähullulta ajatukselta. Kuinka moni olisi valmis ottamaan yhteisen lemmikin ventovieraan ihmisen kanssa? Tai omistamaan yhteisen auton?

Jotkut sitten kuvittelee, että yhteinen lapsi vieraan ihmisen kanssa on hyvä idea. Ihmisen, jota ei tunne ja jonka kanssa ei edes haluaisi elää parisuhteessa. Mikä voisikaan mennä pieleen?

Vierailija
70/109 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo tuntuu ihan pähkähullulta ajatukselta. Kuinka moni olisi valmis ottamaan yhteisen lemmikin ventovieraan ihmisen kanssa? Tai omistamaan yhteisen auton?

Jotkut sitten kuvittelee, että yhteinen lapsi vieraan ihmisen kanssa on hyvä idea. Ihmisen, jota ei tunne ja jonka kanssa ei edes haluaisi elää parisuhteessa. Mikä voisikaan mennä pieleen?

Hyvin sanottu! 

Vierailija
71/109 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huijaaminen on minustakin väärin, mutta ei tuo minusta eroa siinä mielessä vahinkoraskaudesta tai raskaus- tai vauva-aikana eroamisesta, että kyllä niissäkin lapsella on oikeus isäänsä vaikkei tämä haluaisikaan parisuhdetta äidin kanssa.

Vierailija
72/109 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huijaaminen on minustakin väärin, mutta ei tuo minusta eroa siinä mielessä vahinkoraskaudesta tai raskaus- tai vauva-aikana eroamisesta, että kyllä niissäkin lapsella on oikeus isäänsä vaikkei tämä haluaisikaan parisuhdetta äidin kanssa.

Totta ihmeessä toisen huijaaminen vanhemmuuteen on eri asia kuin vahinkoraskaus, jos ei sitten vahinkoraskauteen liity huijaaminen, kuten suoranainen valehtelu ehkäisyn käytöstä. 

Vierailija
73/109 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa samantyyppiseltä kuviolta kuin ystävälläni. Mies etsi kumppanuusvanhempaa siihen tarkoitetulta alustalta. Ystäväni poimi hänet sieltä ja alkoi epäröidä kun mies oli naimisissa (en tajunnut silloin miksi se oli huono juttu). Ehkä juuri epäröinnin takia mies alkoi selittää että suhde vetelee viimeisiään ja kun näki että ystävä on selvästi ihastunut. Salasihteeseenhan se johti ja heti kun ystävä tuli raskaaksi mies ei tullut enää sänkyyn. Ystävä on todella katkera, ja noinhan siinä käy kun lähtee hommaan väärin perustein.

Miehen vaimo alkoi ihmetellä kun nainen ei halunnut tutustua häneen ja mies jäi kiinni suhteesta. Vaimo laittoi avioeronkin vireille, mutta ilmeisesti ovat jälleen yhdessä. Ystävä haikailee yhä miehen perään ja hän on tervetullut tyttärensä synttäreille, neuvolaan ym.juhliin, mutta vaimo ei. Tästä syystä mieskään ei ilmeisesti näissä juhlissa käy vaan pitävät lapselle omat juhlat.

"Suomessa on jo tuhansia kumppanuusvanhempia, mutta lähes kaikista kirjoitetaan niin positiivisesti, että ystävänikin on tosi vaikea päästä epäonnistumisestaan yli." Mistä epäonnistumisesta? Mitäs etsi miestä kumppanuusvanhempisivulta, jos halusikin suhteen. Sai lapsen ja mieskin hoitaa lasta osan aikaa jutusta päätellen.

Vierailija
74/109 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ihan järkevältä että joku haluaa lapsen jonkun toisen kanssa, vaikka ei ole parisuhteessa. Joku muu taas haluaa lapsen itsellisenä vanhempana. Ei sen ihmeellisempää.

Vierailija
75/109 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kamala tilanne tuolla ap:n tuttavalla. Eikä hän ole kovin tasapainoinen ihminenkään kostaessaan katkeruuttaan tyngäksi jääneen parisuhteen takia miehen vaimoon. Mitä tuo vaimo on hänelle tehnyt? Itse hän on yrittänyt hajottaa perheen. Mistä tällaisia ihmisiä oikein tulee? Miksi kuvitellaan, että juuri minulla on oikeus hajottaa tuo perhe, olkoonkin, että mies tässä tietenkin on se suurin roisto.

Tässä tapauksessa AP:n tuttava on täysin tasapainoton ihminen, ihan itse kuoppansa kaivanut. Mies teki myös väärin pettäessään, mutta hänen puoleltaan asiallinen kumppanivanhemmuus olisi ollut mahdollista, jos tämä nainen ei olisi tarkoituksella alkanut sekoilemaan joka ikisessä mahdollisessa vaiheessa.

Vierailija
76/109 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mies on kumppanuusvanhempi, miksei saisi haluta yhteishuoltajuutta? Kaukana asuminen ei ole käytännöllistä. Hankalaa jos miehen puoliso ei halua lasta arkeensa, mutta ehkä juuri siksi etsi kumppanuusvanhempaa? Jälleen ei kovin käytännöllistä, kun jossain lapsen täytyy asua, jos on huoltajan luona.

Vierailija
77/109 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta ihmeessä toisen huijaaminen vanhemmuuteen on eri asia kuin vahinkoraskaus, jos ei sitten vahinkoraskauteen liity huijaaminen, kuten suoranainen valehtelu ehkäisyn käytöstä. 

Eihän tuossa ole ketään raskaaksi huijattu. Nainenkin etsi alunperin kumppanuusvanhempaa ja mitä ilmeisimmin halusi lapsen pitää vaikkei parisuhdetta tullutkaan. Romanttisessa mielessä naista on toki loukattu, mutta ei se ole syy evätä toiselta vanhemmalta tapaamisia tai huoltajuutta. Vanhempien keskinäiset ristiriidat ei poista lapsen oikeutta molempiin vanhempiin. Lapsi ei ole lyömäase jolla kostetaan toiselle vanhemmalle, vaikka se olisi esim pettänyt.

Vierailija
78/109 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ei tainnut kyllä olla kyse huijaamisesta vanhemmuuteen kun henkilöt löysivät toisensa kuitenkin kumppanuusvanhemmuus -foorumilta ja tarkoituksena oli saada lapsi. Olkoonkin, että naikkonen olisikin halunnut sen parisuhteeseen, vaikka mies oli sanonut, ettei halua parisuhdetta tämän naisen kanssa.

Vierailija
79/109 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen kumppanuusvanhempaa parisuhteessa oleva mies etsii? Kas kun ei kumppanuuspariskuntaa. Miksi mies ei adoptoi yhdessä vaimonsa kanssa lasta. 

Vierailija
80/109 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh mikä eukko! Toki mies teki väärin pettäessään vaimoaan, mutta mitä tuo nainen roikkui väärällä foorumilla, jos ensisijaisesti halusikin miehen ja ydinperheen.Sitä varten on Tinder eikä kaverivanhemmuus -foorumit. Ja se, että vielä lähtee kostamaan ulkopuolisille (miehen vaimolle), joilla ei ole osaa eikä arpaa koko touhuun. Toivottavasti hänestä on tehty lastensuojeluilmoitus - tuntuu olevan kovin impulsiivinen käänteissään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi