Kumppanuusvanhemmuudessa on isot riskit
https://www.is.fi/perhe/art-2000010334832.html
Kerrankin totuudenmukainen kirjoitus kumppanuusvanhemmuudesta. Aina ei ole niin auvoista vaan vauva -projekti voi mennä pieleen karmealla tavalla. Tuttavani lähti tällaiseen projektiin miehen kanssa, jolla oli jo puoliso, mutta ei omia lapsia. Kuulin että mies oli epätoivoinen, sillä oli jo vuosia etsinyt äitiehdokasta, joka ei halua parisuhdetta. Mies asuu eri kaupungissa ja tuttava tapasi häntä silloin tällöin tutustumisen merkeissä ja muutaman kk:n päästä alkoivat yrittää lasta, vaikka kummallakin oli epäilyksensä toisensa suhteen. Tuttavani oli rakastunut mieheen kun taas mies ei halunnut loukata, halusi lapsen enemmän kuin mitään muuta ja siksi pelasi mukana (ts esitti myös ihastunutta ja heille tuli seksisuhde - naisen mielestä he tosin olivat pariskunta). Tuttavani tuli raskaaksi, mies päätti seksisuhteen ja koko homma räjähti käsiin. Nainen otti syntyvän lapsen jo raskausaikana pelivälineeksi, koska mielestään häntä oli huijattu joten hänellä oli siihen oikeus. Tästä on nyt noin 4 vuotta ja lapsesta on käyty oikeutta, rahaa palanut tuhansia euroja oikeudenkäynteihin, asianajajiin, terapeutteihin, sovitteluihin ja jopa auton korjaamiseen kun tuttavani raivoissaan kävi puhkomassa miehen vaimon auton renkaat. Hän ei ole päässyt varsinaisesti miehestä vieläkään yli - vihaa ja rakastaa tätä koska hänen mielestään, heillä oli vuosisadan rakkaustarina, minkä vaimo pilasi.
olisi hyvä jos näistä toisen puolenkin tarinoistakin kirjoitettaisiin eikä pelkästään ruusuisia mielikuvia vanhemmuuskumppanuudesta parhaimpana vaihtoehtona ydinperheelle.
Kommentit (109)
Itsellä samanlaisia. Yhteishuoltajuus mahdollistaa miehille lapsikaappaukset ja lapsi altistuu tälle nykyään jo 0-vuotiaasta, sillä laki ei tee eroa naisen ja miehen välille. Miehellä on sama juridinen oikeus lapseen kuin naisella, ja noin pienen vuoroviikkovanhemmuus, ym. pilaa imetyksen ja luonnollisen kiintymyssuhteen rakentamisen. Tämä on naisen- ja lapsenrääkkäystä
Lapsia VAIN loppuelämän avioon sitoutuneille miehille, jotka sitoutuvat myös lakiin (ei raiskauksia, väkivaltaa, jne.). Jos mies ei tähän kykene, ei ole kelvollinen isäksi. Jos valitsee suhteen hedelmättömään kumppaniin, ei lapsia suhteeseen. Siihen on SYY miksi mies ei voi olla naisen kanssa ja sellaiselle miehelle lapsen antaminen on törkeää lapsen riistoa. Todennäköisesti tuo mieskin olisi naisenkin kanssa, JOS nainen ei asettaisi tälle rajoja - mitä lapsi ei pysty tekemään, vaan on avuttomana täysin miehen armoilla
Vierailija kirjoitti:
Ei missään nimessä kannata lisääntyä minkään homoparin kanssa. Kyllähän sen tietää, että he yrittävät lopulta omia koko lapsen ja sysätä äidin syrjään.
Myös heteromiehet tekevät tätä. Jos on tyttöystävä tai kakkosvaimo, he haluavat lapsen tämän naisen kasvatettavaksi äidistä viis, jos nainen ei tätä estä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä naimisissa olevia miehiä etsimässä kumppanuusvanhempaa on muuten paljon noilla sivustoilla.
Mikä järki tässä on? En ymmärrä miksi on yhdessä sellaisen naisen kanssa, joka ei halua lapsia, jos kerran itse haluaa perheen?
Itse tiedän pariskunnan, jotka rakastavat toisiaan ja haluavat olla yhdessä. Naisella kuitenkin on jo edellisestä suhteesta lapsia, ja hänellä on huonot raskaus- ja synnytyskokemukset, eikä halua enempää omia lapsia. Hän on kuitenkin avoin sille, että mies saisi lapsen jonkun muun kanssa.
Miksi kukaan nainen haluaisi synnyttää toisen naisen perheeseen? Tällainen kohdunvuokrauspalvelu on saatavilla itä-euroopasta kymmenien, satojen tuhansien eurojen hintaan. Tästä hinnasta nainen suostuu MYYMÄÄN lapsen toisten kasvatettavaksi. Tämä on suomessa laitonta, enkä myöskään ymmärrä, miksi kukaan nainen koskaan luovuttaisi lastaan tuollaiseen liittoon
Mitä ihmettä mieskin kuvittelee, että voi siittää ja elää perhe-elämää yhden ja sitten toinen nainen tulee toimimaan 9kk kohtuhyväksikäytettävänä, koska hän haluaa? Rehellisesti sanottuna tällaisessa kuviossa elävät ja synnyttäjää etsivät kuulostavat niin aivotoiminnaltaan vajailta, että kuohinta voisi olla parempi ratkaisu heidän ongelmaansa
Vierailija kirjoitti:
Harvoissa tapauksissa kumppanuusvanhemmuus oikeasti onnistuu. Kyllä ihmiseen pitäisi tutustua kunnolla ja asiat sopia paperille mahdollisimman tarkasti. Kyllähän siihen toiseen pitää olla 100% luotto. Ap:n tarinassa on lähdetty heti alusta perse edellä puuhun eikä varmasti koskaan tule luottamusta heidän välilleen. Aina takaraivossa kytee epäilys ja epäluottamus.
Tiedän perheen, jolla kumppanuusvanhemmuus toimii. Heillä on kaksi lasta ja he asuvat saman katon alla, mutta eivät koskaan ole olleet suhteessa keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvoissa tapauksissa kumppanuusvanhemmuus oikeasti onnistuu. Kyllä ihmiseen pitäisi tutustua kunnolla ja asiat sopia paperille mahdollisimman tarkasti. Kyllähän siihen toiseen pitää olla 100% luotto. Ap:n tarinassa on lähdetty heti alusta perse edellä puuhun eikä varmasti koskaan tule luottamusta heidän välilleen. Aina takaraivossa kytee epäilys ja epäluottamus.
Tiedän perheen, jolla kumppanuusvanhemmuus toimii. Heillä on kaksi lasta ja he asuvat saman katon alla, mutta eivät koskaan ole olleet suhteessa keskenään.
Tämä ei ole kumppanuusvanhemmuus vaan perinteinen järkiliitto. Kumppanuusvanhemmuus on yhteishuoltajuutta eri osoitteissa, missä molemmilla vanhemmilla on omat elämät. Nuo elävät yhteistä elämää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä naimisissa olevia miehiä etsimässä kumppanuusvanhempaa on muuten paljon noilla sivustoilla.
Sanoisin kyllä että ne kumppanuusvanhemmuussivustot on ennen kaikkea pullollaan miestä parisuhteeseen etsiviä naisia. Eikä haittaa, vaikka miehet olisivat varattuja kun kuvittelevat että lapsen syntymä saa heidät viimeistään rakastumaan lapsen äitiin.
Vai niin, sanoisin kyllä että kuulostaa enemmän mutuilulta. Oletko itse siellä varattuna miehenä etsimässä kumppanuusvanhempaa vai mistä sinulla on niin muka varma tieto että naiset toimivat juuri noin? Itse sain yhteydenottoja nimenomaan varatuilta miehiltä. Eipä kiinnostanut.
Ei ole mutuilua vaan ihan omakohtainen kokemus. Olin itse varattu, mutta rouvalla lapsiluku jo täynnä
Mitä helvettiä. Mies kelpaa kumppanuusvahemmaksi JOS hän on esim. omistautunut uralleen, eikä hänellä ole siksi aikaa parisuhteelle. Tällöin nainen on lapsen ensisijainen huoltaja ja mies ei KOSKAAN ohita naista vanhemmuudessa. Tuollainen "panen ja rakastan tätä naista, mutta tämän kohtu on mätä niin tarvittaisiiin kohtu ja geenit jostain muualta" -diilit ovat silkkaa naisen seksuaalista hyväksikäyttöä. Samoin homosuhteissa. Jos olet mahon kanssa tai muuten hedelmättömässä suhteessa, olet lapseton, piste.
Taitaa onnistua parhaiten sellainen kuvio, missä on lesbopari ja homopari, jotka ovat hyvä ystäviä keskenään. Tuntevat toisensa jo vuosien takaa ja voivat luottaa toisiinsa, eikä kummatkaan yritä omia lasta itselleen. Mark Levengoodillahan on tällainen perhekuvio ja hyvin ovat onnistuneet.
Itse en ole koskaan ollut kovin vakuuttunut tästä kumppanuusvanhemmuuden ideasta. Käsi sydämellä, kun ajatellaan lapsen omaa näkökulmaa: onko helpompi kasvaa itsellisen äidin lapsena, muodostaa tämän kanssa eheä, pieni perhe, asua yhdessä kodissa, omassa huoneessa, viettää kaikki juhlapyhät sen ainoan perheen kanssa... Vai kasvaa kahden kodin välillä hyppien? Kyllähän jälkimmäiseen joutuu moni ydinperheessä alkunsa saanut, mutta itse en näe sitä mitenkään ideaalitilanteena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minun mielestäni saman katon alla asuminen kahden yhteisen lapsen kanssa on jo jonkinmoinen suhde, vähintäänkin kämppissuhde. Ja jos lapset on saatu perinteisellä menetelmällä, on kyseessä jo varsin perinteinen suhde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä järki tässä on? En ymmärrä miksi on yhdessä sellaisen naisen kanssa, joka ei halua lapsia, jos kerran itse haluaa perheen?
Itse tiedän pariskunnan, jotka rakastavat toisiaan ja haluavat olla yhdessä. Naisella kuitenkin on jo edellisestä suhteesta lapsia, ja hänellä on huonot raskaus- ja synnytyskokemukset, eikä halua enempää omia lapsia. Hän on kuitenkin avoin sille, että mies saisi lapsen jonkun muun kanssa.
Miksi kukaan nainen haluaisi synnyttää toisen naisen perheeseen? Tällainen kohdunvuokrauspalvelu on saatavilla itä-euroopasta kymmenien, satojen tuhansien eurojen hintaan. Tästä hinnasta nainen suostuu MYYMÄÄN lapsen toi
Mitenkähän Jani Toivolan lapsikuvio mahtoi mennä...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei missään nimessä kannata lisääntyä minkään homoparin kanssa. Kyllähän sen tietää, että he yrittävät lopulta omia koko lapsen ja sysätä äidin syrjään.
Myös heteromiehet tekevät tätä. Jos on tyttöystävä tai kakkosvaimo, he haluavat lapsen tämän naisen kasvatettavaksi äidistä viis, jos nainen ei tätä estä
Miehelläni on pieniä lapsia ja itselläni vähän isompia. Asumme yhdessä ja miehellä on myös oma asunto. Silloin kun hänen lapset ovat luonaan, viettää hän sen ajan lastensa kanssa omalla asunnollaan ja näin on sovittukin, sillä minulla ei ole hinkua kasvattaa toisen lapsia, etenkään pieniä. Kuvio toimii oikein hyvin näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan nainen haluaisi synnyttää toisen naisen perheeseen? Tällainen kohdunvuokrauspalvelu on saatavilla itä-euroopasta kymmenien, satojen tuhansien eurojen hintaan. Tästä hinnasta nainen suostuu MYYMÄÄN lapsen toi
Ymmärsitköhän jotain nyt väärin. Eihän kumppanuusvanhemmuus tarkoita sitä, että nainen synnyttää lapsen miehen perheeseen. Heillä on lapsistaan yhteisvastuu, mutta ihan siinä missä eroperheetkin, tapaa isä lapsiaan sovitun mukaisesti ja muun ajan lapsi/lapset asuu äidillään. Ei tässä ole kyse mistään vuokrakohdusta.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole koskaan ollut kovin vakuuttunut tästä kumppanuusvanhemmuuden ideasta. Käsi sydämellä, kun ajatellaan lapsen omaa näkökulmaa: onko helpompi kasvaa itsellisen äidin lapsena, muodostaa tämän kanssa eheä, pieni perhe, asua yhdessä kodissa, omassa huoneessa, viettää kaikki juhlapyhät sen ainoan perheen kanssa... Vai kasvaa kahden kodin välillä hyppien? Kyllähän jälkimmäiseen joutuu moni ydinperheessä alkunsa saanut, mutta itse en näe sitä mitenkään ideaalitilanteena.
Kaikenlaisia järjestelyjä nähneenä ja kokeneena olen sitä mieltä, että lapsen on paras äidin kanssa. Aina. Minkäänlainen tämän suhteen horjuttaminen ja haurastuttaminen on suoraan pois lapsen hyvinvoinnista
Mutta laki ja miehet eivät aja jälkeläistensä etua. Heille lapset ovat oma statussymboli, leluja heille, he voivat välittää lasta myös kavereilleen, uusille naiskavereille, jne. Lapselta ei kysytä, koska lapsi on avuton
Mies ja nainen ovat eronneet, koska aikuisella naisella on oikeus kieltäytyä kaikesta pahasta, mihin mies yrittää tätä käyttää. Joko nainen lähtee, tai mies jättää, kun nainen on tälle hyödytön. Lapsella ei tätä oikeutta ole. Jos mies ei kohdista lapseen suoria rikoksia, lapsi joutuu alistumaan miehelle. Nykyään myös imeväisenä, vastasyntyneenä vauvana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan nainen haluaisi synnyttää toisen naisen perheeseen? Tällainen kohdunvuokrauspalvelu on saatavilla itä-euroopasta kymmenien, satojen tuhansien eurojen hintaan.
Tarkoittaa tarkalleen juuri sitä. Jos mies ei haluaisi lasta tuohon perheeseen, hän ei etsisi kumppanusvanhempaa
Tietosi ovat vanhentuneita. Lapset pakotetaan nykyään 50/50 asumiseen molempien vanhempien luona. Vain vakavat rikokset lasta kohtaan mahdollistavat yksinhuoltajuuden. Ja jos mies on rikollinen, hän todennäköisesti tuhoaa äidin ensin toimintakyvyttömäksi, mm. puolustamaan itseään ja lastaan oikeudessa. Jotkut miehet tappavat lastensa äidit, ja tämä tapahuu useimmiten juuri silloin, kun on jo erottu (eli nainen on yrittänyt suojella itseään ja lapsiaan)
Minä olen tuollaisessa kumppanuusvanhemmuusryhmässä käynyt ja tällainen mies on minulle synnytystä ehdottanut. Hän alkoi alusta asti manipuloimaan, että minä olisin joku "uraäiti", jotta saisi enemmän huoltajuusvastuuta. Liittoon mahon naisen ja tämän lasten kanssa
Jos ette ole altistuneet näille rotille, ette ehkä ymmärrä, miten alhaisia he ovat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan nainen haluaisi synnyttää toisen naisen perheeseen? Tällainen kohdunvuokrauspalvelu on saatavilla itä-euroo
Tarkoittaa tarkalleen juuri sitä. Jos mies ei haluaisi lasta tuohon perheeseen, hän ei etsisi kumppanusvanhempaa
Tietosi ovat vanhentuneita. Lapset pakotetaan nykyään 50/50 asumiseen molempien vanhempien luona. Vain vakavat rikokset lasta kohtaan mahdollistavat yksinhuoltajuuden. Ja jos mies on rikollinen, hän todennäköisesti tuhoaa äidin ensin toimintakyvyttömäksi, mm. puolustamaan itseään ja lastaan oikeudessa. Jotkut miehet tappavat lastensa äidit, ja tämä tapahuu useimmiten juuri silloin, kun on jo erottu (eli nainen on yrittänyt suojella itseään ja lapsiaan)
Minä olen tuollaisessa kumppanuusvanhemmuusryhmässä käynyt ja tällainen mies on minulle synnytystä ehdottanut. Hän alkoi alusta asti manipuloimaan, että minä olisin joku "uraäiti", jotta saisi enemmän huoltajuusvastuuta. Liittoon mahon naisen ja tämän lasten kanssa
Jos ette ole altistuneet näille rotille, ette ehkä ymmärrä, miten alhaisia he ovat
Tämä on sinun kokemuksesi. Itse miehenä olen käynyt speed dating -tapahtumissa ja erinäisissä foorumeissa etsimässä kumppanuusvanhempaa, siinä onnistumatta. Olen uhrannut tähän vuosia. Olen siis parisuhteessa ja vaimoni lapsiluku täynnä emmekä halunneet pikkulapsia virallisesti asumaan luoksemme. Silti, biologinen kelloni tikitti. Epätoivon hetkinä tein väärän ratkaisun ja eräälle jo suht ikääntyneelle kumppanuusvanhempaa etsineelle naiselle annoin ymmärtää olevani pian vapaa mies (hän oli jo jyrkästi torjunut ajatuksen lapsesta tilanteessa, missä minä olen parisuhteessa) ja vaikka tapasimmekin kumppanuusvanhemmuusfoorumissa, oli hänkin parisuhteen perässä ensisijaisesti, joten hänen ehdotettua, että tehdään lapsi perinteisesti parisuhteesen, leikin mukana, vaikka sanoin hänelle kyllä, että en seurustele hänen kanssaan. Nainen tuli raskaaksi ja minä ilmoitin, että tästä eteenpäin etenemme kuten oli alunperinkin tarkoitus eli kaverivanhempina. Nainen sai hirveät raivarit kun oli kuvitellut ydinperhettä, vaikka asuinpaikkamme oli lähes 200 km:n päässä toisistamme. Hän olisi ollut valmis muuttamaan kotipaikkakunnalleni. Päin mäntyähän tämä kumppanuushomma meni ja vika on täysin minun, mutta tällä mennään ja käräjät odottaa. Heittäköön virheetön ihminen sen ensimmäisen kiven.
En ole virheetön, mutta voin kyllä kivittää sinua, 56. Oletko hetkeäkään miettinyt lapsen etua, lapsen oikeuksia? Mistä meinasit nyt käräjöidä, omista vai lapsesi oikeuksista?
Tunnen kumppanuusvanhempia, joillakin onnistuu, toisilla ei. Itselläni ei onnistunut, valtavat riidat ollut, lapsetkin kärsii niistä. Kaikkeen ei voi etukäteen varautua, ihmiset muuttuu kun he saa lapsia.
Vierailija kirjoitti:
En ole virheetön, mutta voin kyllä kivittää sinua, 56. Oletko hetkeäkään miettinyt lapsen etua, lapsen oikeuksia? Mistä meinasit nyt käräjöidä, omista vai lapsesi oikeuksista?
Lapsella on oikeus isäänsä - siitä mennään käräjille, koska äiti ei anna minun tavata lastani. Haluan tietenkin myös yhteishuoltajuuden, siihen minulla lienee kuitenkin oikeus, vaikka en lapsen äidistä itselleni morsianta haluakaan? En ole naiselle luvannut parisuhdetta, hän on itse sen kuvitellut. Yhtälailla hän valehteli etsivänsä kumppanuusvanhempaa, mutta tosiasiassa miehen saaminen oli sittenkin ensisijaisen tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen kumppanuusvanhempia, joillakin onnistuu, toisilla ei. Itselläni ei onnistunut, valtavat riidat ollut, lapsetkin kärsii niistä. Kaikkeen ei voi etukäteen varautua, ihmiset muuttuu kun he saa lapsia.
Ei ne ihmiset muutu - kyllä ne on alunperinkin ollut sitä mitä ovat, mutta onnistuneet peittämään ikävät puolensa. Minun tapauksessani tiesin, että nainen on ikävä tyyppi, mutta epätoivoissani lähdin silti mukaan ja nyt siitä saa kärsiä.
Vastaus ketjun otsikkoon: Kyllä, erittäin isot riskit.