Miksi soluasumista kannattaa aina rikkaat?
Siis opiskelijoita on eniten tunkemassa asuntoloihin nämä rikkaat, joiden omat lapsiaikuiset asuu suvun ostamassa tai kustantamassa yksiössä.. En näe tuossa järkeä.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien yli 18-vuotiaalle lapselleen maksaman/asumiseen antaman asunnon voisi hyvin laittaa lahjaverotuksen piiriin. Lahjaveroa pitää maksaa jos lahjan arvo 3 vuoden ajalta on yli 5000 euroa. Eli lahjaveron alle jäävän asunnon arvo saisi olla vuodessa max. 1667e, eli 139e/kk. Se lapselle annettu Helsingin ydinkeskustan yksiö, markkinavuokra 800e, siinä on lahjaveron piiriin mahtuvaa verotusta 651e/kk.
t: yrittäjä
661e/kk, typo.
Tuosta lahjaverolaskurilla laskettuna 3v opintojen ajan lahjan arvo on 800e/kk*12kk*3vuotta, 28800e.
Verottajan lahjaverolaskurin mukaan tuosta asumisesta pitäisi maksaa lahjaveroa 2080e, kun lahjan antaja on omat vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska rikkaat kustantavat asuntonsa itse eikä yhteiskunnan pussista. Ei tämä vaikeaa ole ymmärtää.
Silti rikkaat ketkuilevat opiskelijalleen asumistuen vaikkei sille olisi tarvetta, etsivät verotuksen porsaanreiät, ym. Eikö sekin ole yhteiskunnan pussilla käymistä?
Kiertäisit verot itsekin jos osaisit.
Ei se minustakaan ole oikein että sitten maksatetaan rikkaiden veropetkutukset köyhillä mutta näin tekee jo meidän päättäjät ja todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Koska rikkaat kustantavat asuntonsa itse eikä yhteiskunnan pussista. Ei tämä vaikeaa ole ymmärtää.
Aika monelle rikkaalle muut kustantavat heidän asumisensa. Esim. sijoitusasuntojen omistajat saavat elantonsa vuokralaisiltaan (ja Kelalta, jos vuokralaiset nostavat asumistukea). Lisäksi hyvin moni rikas on saanut perintöä eli elelee isän ja äidin rahoilla.
Kuulun kyllä nykyisin rikkaisiin tai ainakin hyvätuloisiin. Asuin itse koko opiskeluaikani Otaniemen Teekkarikylässä kuuden hengen solussa, siitä 2,5 vuotta kahden hengen huoneessa minulle ennestään tuntemattomien kämppisten kanssa. Nimenomaan omien kokemusteni pohjalta minun on vaikea nähdä soluasumista huonona vaihtoehtona varsinkin, kun nykyisin siihen kuuluu aina oma yhden hengen huone.
Mainittakoon, että pitkäaikaisimman kämppäkaverini isä oli suuren suomalaisen pörssiyhtiön johtoportaassa (suoraan toimitusjohtajan alapuolella organisaatiossa), mutta niin kämppikseni kuin hänen veljensä asuivat ihan samalla tavalla kuin minä.
Myös omat kolme lastani ovat asuneet opiskelija-aikanaan solussa tai kimppakämpässä, kaksi koko opiskeluaikansa. Yksi sai muutaman kuukauden soluasumisen jälkeen yksiön Teekkarikylästä.
Joopajoo. Minä olen rikas vasemmistolainen ja kannatan soluasumista perheettömille, koska olen itsekin asunut solussa kun asuin eri paikkakunnalla kuin perhe/mies - ja se oli silloin kätevää ja halpaa. Eikä siinä mitään kamalaa ollut.
Opintotuen asumislisän muuttaminen yleiseksi asumistueksi oli käsittämättömän suuri virhe aikanaan. Onneksi opiskelin asumislisän aikana, koska se mahdollisti paljon joustavammat asumisratkaisut ja opiskelun ohessa työskentelyn. Asumistuki vaan painostaa yksiön vuokraamiseen.
Itse opiskelin solussa. En viihtynyt yhtään ja opintovelkaa tuli solussa asumisesta huolimatta!
Ap.