Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mökki saaressa kokemuksia?

Vierailija
20.04.2024 |

Ketään?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saareen ei välttämättä saa kiinteää sähköä eikä juoksevaa vettä, jos tällä on merkitystä.

Meillä on mökki saaressa ja matka on ainoa miinus. Meillä niin pieni matka, että soutamallakin pääsee, mutta isompi vene on käytössä. Talvella pääsee autolla pihaan. Ihan sähkölinja on saareen ja porakaivosta painevesi eli kaikki mukavuudet löytyy.

Sisällä on kompostoiva käymälä, harmaavesille lainmukaiset suodatukset ja imeytyskenttä. Saostuskaivo olisi ongelma, koska tyhjennykset kalliita ja hankalia. Korona-aikana asuimme siellä paitsi ihan pahin rospuuttoaika.

Uhtaat vedet ja puhtaat marjametsät, joissa ei marjasta kuin paikalliset ihmiset, joita ei paljoa ole.

Oma rauha ja hiljaisuus, ei yllätysvieraita ja kaveritkin luulevat, että meillä on huonot olosuhteet, niin eivät ole tyrkyllä.

Vierailija
22/50 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parasta on oma rauha, ikävintä tavaroiden lastaaminen aina kahteen kertaan: ensin autoon ja sitten veneeseen, ja sama toisinpäin. Etenkin jos sataa tai myrskyää. Ja silloin, jos on jotain isompaa kuljetettavaa, remonttitarvikkeita vaikka, niin joutuu aina miettimään miten ne sinne saa. Tai miten saa vaikka nuohoojan mökille. Jos mökki on sellaisessa paikassa, että pääsee jäätietä pitkin autolla talvella, niin se helpottaa paljon.

Meillä on ponttoonilautta, jolla on kuljetettu  lähes kaikki isommat tavarat, joita kesällä on joutunut viemään. Venen perään vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua rassaa lenkkipolkujen puute. Oma mökkisaari on joku kilometrin mittainen, 400m leveä ja siellä on muitakin mökkejä. Siellä kökitään vaan omalla tontilla kun ei muualle voi mennä. Ja se että kaikki pitää viedä ja tuoda ja miettiä, mitä veneellä saa vietyä. Ja toki näin keväällä kelirikkoaika, kun jäät ei enää kanna mutta veneellä ei pääse.

Vierailija
24/50 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saarimökkejäkin on erilaisia. Venematka voi olla 2 minuuttia tai tunti. Voi olla saaren ainut mökki tai saaressa voi olla 15 muutakin mökkiä.

Vierailija
25/50 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella usein saareen johtaa silta tai sinne pääsee lossilla, joten siinä tapauksessa ei poikkea juuri mitenkään mantereella olevasta mökkipaikasta. Paitsi että suuremmalla todennäköisyydellä mökkitontti rajoittuu vesialueeseen saaressa kuin mantereella.

Vierailija
26/50 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kiinteää sähköä ei saa mutta itse olen pärjännyt uppoavalla sähköllä kun ensin oli ongelmia kelluvan sähkön kanssa. Vesikään ei juokse mutta virtaa hyvin myös ilman virtaa. Näiden kanssa kun pärjäät niin kaikki hyvin. 

Vierailija
27/50 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras ja huono puoli on se sama: sinne ei pääse kuin veneellä.

Skaffa helikopter om du inte gillar båtfärder.

Vierailija
28/50 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saareen ei välttämättä saa kiinteää sähköä eikä juoksevaa vettä, jos tällä on merkitystä.

Lite närmare fastlandet än Utö eller Jurmo för vanligtvis färjan eller förbindelsebåten fram, elen finns som i stan och vattnet kommer vanligtvis ur en borrbrunn. Nätet fungerar även det. Allt är rätt nära standarden i stan, frånsett tystnaden, naturen, havsstranden och annat smått och gott.

Vierailija
29/50 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kiinteää sähköä ei saa mutta itse olen pärjännyt uppoavalla sähköllä kun ensin oli ongelmia kelluvan sähkön kanssa. Vesikään ei juokse mutta virtaa hyvin myös ilman virtaa. Näiden kanssa kun pärjäät niin kaikki hyvin. 

Miksi ei saa. Monissa saarissa on ollut 60-luvulta asti kiinteä sähkö. Meillä ainakin on, kuten aiemmin jo kirjoitin. Saarissa on asuttu vakituisesti  vuosikymmeniä, joten eisiellä asukkaat millään kivikaudella elä.

Emme ole ainoat mökkiläiset suuren järven sadoissa saarissa.

Vierailija
30/50 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma saari, missä mökki ja pienempi saunamökki, on parasta. Oma rauha, ei mökkinaapureita vieressä, lähellä kyllä. Venematka lyhyt, noin 100m riippuu mistä kohtaa saaresta sen mittaa. Kaupat, apteekki ym. noin 2km. Ainoastaan ruokavesi ja eväät enää kuljetetaan. Saaressa ei ole muita mökkejä, saari noin 5000m2, isoja puita paljon, liikaakin. Ei nyt vielä ole myynnissä. Talvellakin on oltu, jäätie.

Vierailija
31/50 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saarimökit ovat yleensä huomattavasti halvempia kuin vastaavat mökit mantereen puolella. Voit ihan siitä itse laskea.

Vierailija
32/50 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sen verran kokemusta että itselleni saari on ehdoton ei nyt kun etsitään mökkiä. Olen liian mukavuudenhaluinen. 

Vierailija
33/50 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään ongelmia. Ei yllätysvieraita. Eikä myöskään mopopoikia pärryyttelemässä edestakaisin.

Vesiskootterit ym !

Vierailija
34/50 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme saaressa, kun olin nuori.Viikon-pari olin mantereen puolella kouluaikaan, kun oli rospuuttokeli syksyllä ja keväällä

Vierailija
35/50 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sisällä on kompostoiva käymälä, harmaavesille lainmukaiset suodatukset ja imeytyskenttä. Saostuskaivo olisi ongelma, koska tyhjennykset kalliita ja hankalia."

Saostuskaivo liittyy nimeomaan imeytyskenttään. Se on se "pallo" ennen imeytystä. Tuo mistä puhut on umpisäiliö. Se pitää tyhjentää säännöllisesti.

Tosin saostuskaivokin on hyvä aina joskus tyhjentää koska sinne jää aina kiintoainetta joka vähitellen täyttää sen.

Vierailija
36/50 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua rassaa lenkkipolkujen puute. Oma mökkisaari on joku kilometrin mittainen, 400m leveä ja siellä on muitakin mökkejä. Siellä kökitään vaan omalla tontilla kun ei muualle voi mennä. Ja se että kaikki pitää viedä ja tuoda ja miettiä, mitä veneellä saa vietyä. Ja toki näin keväällä kelirikkoaika, kun jäät ei enää kanna mutta veneellä ei pääse.

Soutaa voi ja pääsee sieltä mantereelle, jos lenkkipolkuja tarvitsee

Talvella isommat kuskaamiset jäätä pitkin

Vierailija
37/50 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma saari, mutta mihin menisi silta olisi hyvä. Näin keväällä ja syksyllä jäätilanne ei sotkisi mökillä käymistä, mutta venekuvio jäisi pois. Ilman venettä mökille voi myös kulkea pimeällä helpommin.

Vierailija
38/50 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saaressa voi nakuilla.

Vierailija
39/50 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kun kevät ja syksy pitkiä ja talvella jäät huonot niin kesällä päästään mökille. Silloinmin kytättävä säätä ja tuulen, että päästään pois sunnuntaina kun maanantaina on oltava töissä. Naisväki pelkää isoa aallokkoa. 

Venematkan takia matka-aika pitenee mennen tullen puoli tuntia 

Vierailija
40/50 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mökki saaressa. En koe miten hankalana, mutta rakennusporjektit pitää suunnitella tarkkaan. Viime talvena vedettiin moottorikelkalla saunan tarpeet ja sitä on tämä kesä pystytetty, kun entinen on lahonnut. Lähes valmis, mutta eihän näillä helteillä jaksa rakentaa, eikä sitä saunaa kaipaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi viisi