Vanhustenhoitoa ei pelasta enää mikään
Asiat ovat olleet todella huonolla tolalla jo vuosia ja huonompaan taas mennään. Ikääntymispommi on ollut tiedossa vuosikymmenet, eikä asialle ole tehty mitään. Käsissä on nyt täysin mahdoton yhtälö.
Niukat rahalliset resurssit sekä huutava pula henkilökunnasta aiheuttavat nykyisillekin työntekijöille liian kovaa kuormitusta aiheuttaen pitkiä sairaslomia tai alanvaihtoa. Lisäksi pitkään alalla olleet osaajat eläköityvät sankoin joukoin lähivuosina. Uusia tekijöitä tilalle on vaikea saada... kierre vaan jatkuu. Hoitajamitoituksen pienentäminen on se viimeinen naula arkkuun.
Nykyäänkään eivät viriketoiminta (esim. ulkoilu) ja mukavat yhteiset jutteluhetket useinkaan onnistu. Tuuraajia ei välttämättä löydy/miehitystä ei riitä eli 15 henkilön osastolla kaksi hoitajaa tekee kolmen ihmisen työmäärän. Tehdään kiireellä "liukuhihnatyönä" vain välttämättömin eli pesut, puhtaiden vaatteiden vaihto ja jaetaan ruuat/lääkkeet. Kauhulla odotan sitä päivää, kun tuohon tilanteeseen joutuu yksin. Siitä en enää suoriudu.
Hoivakotipaikan saaneet ovat myös toimintakyvyiltään jo niin huonokuntoisia, että ihan perushoitoonkin menee paljon aikaa. Muistisairaudet ovat enemmistöllä edenneet pitkälle, joten käytöshäiriöitä (kuten väkivaltaisuutta hoitotilanteissa) on paljon.
Miten tästä voidaan vielä resursseja vähentää? Ympärivuorokautista hoivakoti järjestelmää ajetaan selvästi nyt kokonaan alas. Itsekin poistun tällaisen systeemin palveluksesta, kunhan löydän toisen työn.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Sosialidemokraattisessa hyvinvointivaltiossa vain vahvat pärjäävät. Esimerkiksi aggressiiviset työttömät, jotka mölisevät koko ajan lisää etuuksia.
Ja sinimustassa valtiossa pärjää vain rikkaat.
Meidän ympärivuorokautisessa ehtii pitää tauot, työtä tehdään rauhassa, vanhukset pääsevät ulos, on päivittäin virikkeitä ja ohjelmaa, esiintyjiä käy. Asukkaat ovat pitkälle muistisairaita ja osa myös kahden autettavia. Mitoitus on kunnossa. Tervetuloa tutustumaan ja opintokäynnille.
Vieraila kirjoitti: Sama kuin työttömän kulukorvaus. Teetetään siis työttömällä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut töissä palvelutalossa ja siellä oli todella raskashoitoisia asukkaita. Paljon raskaampia kuin hoivakodeissa olen nähnyt. Esim. jalka- amputoituja, todella lihavia pyörätuolilla liikkuvia ja liikuntakyvyttömiä, jotka makasivat sängyissään.
Jalka-amputoidulla oli varmaan joku muukin syy olla siellä kuin jalka-amputaatio. Nykyisin kun jalka-amputoituja kilpailee vammaisten olympialaisissakin ja on ihan normaalia tehdä töitäkin, vaikka toinen jalka on proteesi.
Kun miettiin omaa elämää, niin eihän kenellekään muullekaan yhteiskunta mahdollista mitään viriketoimintoja tai "mukavia yhteisiä jutteluhetkiä". Jos on vaikka masentunut tai uupunut, niin yksin saa kotonaan istua ja pärjätä. Ei kukaan palkattu henkilö tule automaattisesti kuntouttamaan, tarjoamaan valmista ruokaa, ulkoiluttamaan tai höpöttelemään mukavia. Vanhuksille sama kohtelu ja palvelut kuin muillekin, turhat jutteluhetket pois, ei niihin ole varaa muillakaan. Itse pitää pärjätä, ja siihen kuuluu tietty määrä yksinäisyyttä, myös surua ja tylsyyttä. Lapsiperheetkin pärjäävät ihan omin voimin, vaikkeivät vanhemmat saa edes nukkua riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Meidän ympärivuorokautisessa ehtii pitää tauot, työtä tehdään rauhassa, vanhukset pääsevät ulos, on päivittäin virikkeitä ja ohjelmaa, esiintyjiä käy. Asukkaat ovat pitkälle muistisairaita ja osa myös kahden autettavia. Mitoitus on kunnossa. Tervetuloa tutustumaan ja opintokäynnille.
Onko tämä yksityinen paikka? Mulla on vuosien takaa kauhukokemuksia yksityisistä, mutta nyt alkaa mennä hyvinvointialueella huonompaan suuntaan esim. ruokahuoltoa on laitettu enemmän meille hoitajille nyt tämän vuoden alusta.
Onko täällä nyt ihan lähiaikoina yksityisellä työskennelleitä? Onko hoivakotikohun jälkeen oikeasti skarpattu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä yksityinen paikka? Mulla on vuosien takaa kauhukokemuksia yksityisistä, mutta nyt alkaa mennä hyvinvointialueella huonompaan suuntaan esim. ruokahuoltoa on laitettu enemmän meille hoitajille nyt tämän vuoden alusta.
Onko täällä nyt ihan lähiaikoina yksityisellä työskennelleitä? Onko hoivakotikohun jälkeen oikeasti skarpattu?
Yksityisiä hoitolaitoksia on kokoajan ollut erilaisia. Osaan saa julkiselta maksusitoumuksia osaan ei. Osa on skaprpannut. Useinkaan ne ei joilta julkinen sektori ostaa hoivapaikkoja koska rahaa ei ole eikä tule vaikka kuinka skarppaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On yksityinen ja on skarpattu. Jos ei olisi, en viihtyisi. Toki on kusta, paskaa, hikeä, väkivaltaa ja hoitokielteisiä, mutta työntekijöitä on riittävästi ja tauoilla tuuletetaan päätä.
Suomesta tehdään fasismin avulla korpokratia eli korporatokratia.
Suurin osa vanhustenhoidosta on hoitunut yksityispuolen hoivakodeissa, eri asteisessa jo vuosia. Kunnat ovat ovat ostaneet palvelut yksityisiltä. Melkein kauhistuin kun kuulin kotikuntani myyneen vanhustenhoidon yksityiselle. Iäkäs äitini sai vielä kunnan hoitokodissa erittäin hyvän hoidon loppuelämänsä aikana. Ko rakennus on sitten purettu ja todettu purkukelpoiseksi vaikka rakennettiin v 1993?? Nyt tilalla on Attendon rakentama hoito/ palvelutalo.
Vierailija kirjoitti:
Kun miettiin omaa elämää, niin eihän kenellekään muullekaan yhteiskunta mahdollista mitään viriketoimintoja tai "mukavia yhteisiä jutteluhetkiä". Jos on vaikka masentunut tai uupunut, niin yksin saa kotonaan istua ja pärjätä. Ei kukaan palkattu henkilö tule automaattisesti kuntouttamaan, tarjoamaan valmista ruokaa, ulkoiluttamaan tai höpöttelemään mukavia. Vanhuksille sama kohtelu ja palvelut kuin muillekin, turhat jutteluhetket pois, ei niihin ole varaa muillakaan. Itse pitää pärjätä, ja siihen kuuluu tietty määrä yksinäisyyttä, myös surua ja tylsyyttä. Lapsiperheetkin pärjäävät ihan omin voimin, vaikkeivät vanhemmat saa edes nukkua riittävästi.
No, tähän se tulee menemään, kun hoitajamitoituksen vähentäminen käynnistyy. Viriketoiminta ja ulkoilut yms. kuuluu vielä nykyisin kirjata. Niiden toteutumista siis seurataan ja valvotaan. Näin hoitajan näkökulmasta helpottaa päivittäistä työkuormaa ja stressiä, kun vastuut vähenevät sen suhteen. Niiden vanhusten kannalta, jotka viriketoiminnasta hyötyvät, ei ole hyvä asia, mutta minkäs teet. Perusasiat (puhtaus, ruoka, lääkkeet) hoidetaan jollain tavoin, muuten ovat jatkossa oman onnensa varassa (niin kuin muutkin).
Kukaan ei oikeasti ymmärrä, että tuo hoitajavaatimus on minimi. Jos ei raha edellä mennä, niin kukaan ei kiellä palkkaamasta enemmin hoitajia. Nyt kannattaa kuntien ostaa palvelut yrityksiltä, joissa inhimillisyys on voittoa tärkeämpi. T. Hoitsu
Vierailija kirjoitti:
Kerro osoite, muuten ei voi tulla.🙄
Vierailija kirjoitti:
Muistisairas ei enää osaa niitä hommia, joita sinä osaat. Lapsiperheen vanhemmat muistavat ilmeisesti että heillä on lapsia yms. T. Hoitsu
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa vanhustenhoidosta on hoitunut yksityispuolen hoivakodeissa, eri asteisessa jo vuosia. Kunnat ovat ovat ostaneet palvelut yksityisiltä. Melkein kauhistuin kun kuulin kotikuntani myyneen vanhustenhoidon yksityiselle. Iäkäs äitini sai vielä kunnan hoitokodissa erittäin hyvän hoidon loppuelämänsä aikana. Ko rakennus on sitten purettu ja todettu purkukelpoiseksi vaikka rakennettiin v 1993?? Nyt tilalla on Attendon rakentama hoito/ palvelutalo.
Tässähän ongelmana on vain se, että kunnan teettämä rakennus kestää 30 vuotta, eikä mikään muu. Vanhustenhoitoa ei voi myydä, koska se on kustannus, jonka maksaa veronmaksaja riippumatta siitä miten se palvelua tuotetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskaa, kusta, limaa, oksennusta, nyrkkiä, kynsimistä, huutamista ja kaikinpuolin epäasiallista käytöstä, jos vielä kiinnostaa, niin tässä esimerkki, millainen on normipäivä hoitsulla:
Kuusi päivää töitä, yksi vapaa, jolle lähdet iltavuorosta ja vapaapäivän jälkeen menet aamuvuoroon. Aamuvuorossa huomaat että puolet hoitsuista puuttuu, koska a) ei ole hoitajia b) on , mutta saikulla. c) työvuorolista ei pidä paikkaansa.
Kuntosalilla ei enää tarvitse käydä, koska lähdet aamutöihin 6:50, että ehdit hoitaa edes osan potilaista ennen aamupalaa, seuraavan kerran pysähdyt, koska pakko käydä vessassa klo 11:15. Et sitten ehdi tänäänkään syömään. Painavin potilas painaa 110kg, yksin hoidan, koska se työkaveri on saikulla ja kaikilla muillakin on kädet täynnä töitä.Sama potilas, jolla p*skat vaipassa toistamiseen ja ulosteella sotkenut sänkynsä ja itsensä, eipä muuta kui
Suuresti liioiteltu. Ulosteella sotkeville laitetaan hygieniahaalari, joten eivät pääse sotkemaan. Olen monta paikkaa nähnyt ja ihan potaskaa on kirjoittelu täällä. T. Hoitsu
Olen odotellut sitä milloin kansa nousee barrikadeille. Sanoin jo aiemmin, että teiltä vedetään suoletkin tyhjäksi, koska mitään rajaa ei ole. Muistatte Koskelan jne. Tekijät ja hallitus, heillä on sama mielenlaatu, mutta eri toteutustapa. Eikä se lopu ilman vastustusta.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei oikeasti ymmärrä, että tuo hoitajavaatimus on minimi. Jos ei raha edellä mennä, niin kukaan ei kiellä palkkaamasta enemmin hoitajia. Nyt kannattaa kuntien ostaa palvelut yrityksiltä, joissa inhimillisyys on voittoa tärkeämpi. T. Hoitsu
Minimillä aina menty niissä paikoissa, joissa oon työskennellyt. Hyvinvointialueilla mennään varmasti jatkossakin, koska on valtavat säästötavoitteet.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aika pitkälti samaa mieltä kanssasi. Vanhustenhuollossa pitäisi huolehtia niistä asioista, joihin vanhus ei enää itse pysty. Esimerkiksi pesulla käyminen tai ruuanlaitto. Tai vaikka vaipanvaihto. Meillä kuitenkin varmaan edelleenkin ajatellaan, että vanhuksellakin on oikeus hyvään elämään, missä elämänlaatu on merkittävässä asemassa. Että olisi vanhuksen toivomia virikkeita, sosiaalista kanssakäymistä jne. Se on toki kaunis ajatus, mutta ei yhteiskunnalla ole enää varaa sellaiseen. Jos vanhus sellaisia juttuja haluaa, sitten ne pitää hoitaa omaisten toimesta tai ostaa erillisenä palveluna. Tai hankkia vaikka joku vapaaehtoistyöntekijä, joka juttelee, vie ulos tms.
Olen itse valmistunut sairaanhoitajaksi 1986 ja työskennellyt aikoinaan niin kotisairaanhoidossa kuin vanhainkodissakin. Silloin nimenomaan pyrittiin siihen, että vanhuksella olisi virikkeitä ja kaikkea kivaa sen lisäksi, että hän sai valmiin ruuan nenänsä eteen, hänet autettiin suihkuun ja joku muu kuin hän itse petasi hänen sänkynsä tai vaihtoi hänen vaippansa. Me ollaan jämähdetty ideologisella tasolla sinne kasarille eikä ymmärretä, että väestörakenne ja huoltosuhde on ihan erilainen nyt kuin 40 vuotta sitten eikä niille ihanille ideologioille ole enää rahoittajaa. Surullista, mutta totta.
Rivitys pomppii.