Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhustenhoitoa ei pelasta enää mikään

Vierailija
19.04.2024 |

Asiat ovat olleet todella huonolla tolalla jo vuosia ja huonompaan taas mennään. Ikääntymispommi on ollut tiedossa vuosikymmenet, eikä asialle ole tehty mitään. Käsissä on nyt täysin mahdoton yhtälö.

Niukat rahalliset resurssit sekä huutava pula henkilökunnasta aiheuttavat nykyisillekin työntekijöille liian kovaa kuormitusta aiheuttaen pitkiä sairaslomia tai alanvaihtoa. Lisäksi pitkään alalla olleet osaajat eläköityvät sankoin joukoin lähivuosina. Uusia tekijöitä tilalle on vaikea saada... kierre vaan jatkuu. Hoitajamitoituksen pienentäminen on se viimeinen naula arkkuun.

Nykyäänkään eivät viriketoiminta (esim. ulkoilu) ja mukavat yhteiset jutteluhetket useinkaan onnistu. Tuuraajia ei välttämättä löydy/miehitystä ei riitä eli 15 henkilön osastolla kaksi hoitajaa tekee kolmen ihmisen työmäärän. Tehdään kiireellä "liukuhihnatyönä" vain välttämättömin eli pesut, puhtaiden vaatteiden vaihto ja jaetaan ruuat/lääkkeet. Kauhulla odotan sitä päivää, kun tuohon tilanteeseen joutuu yksin. Siitä en enää suoriudu.

Hoivakotipaikan saaneet ovat myös toimintakyvyiltään jo niin huonokuntoisia, että ihan perushoitoonkin menee paljon aikaa. Muistisairaudet ovat enemmistöllä edenneet pitkälle, joten käytöshäiriöitä (kuten väkivaltaisuutta hoitotilanteissa) on paljon.

Miten tästä voidaan vielä resursseja vähentää? Ympärivuorokautista hoivakoti järjestelmää ajetaan selvästi nyt kokonaan alas. Itsekin poistun tällaisen systeemin palveluksesta, kunhan löydän toisen työn.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku asioista tietävä selittää minulle suhdelukuasioita? 

Mediassa puhutaan että mitoitus on 0,6 eli kuusi hoitajaa kymmentä vanhusta kohti. Eihän se voi pitää paikkaansa? Mistä tämä luku on repäisty?

Siellä kymmenen asukkaan yksikössä on kokonaisuudessaan kuusi hoitajaa töissä, eli kaikki ei ole yhtäaikaa työvuorossa. Näiden kesken sitten jaetaan vuorot ja vapaat.

Vierailija
22/63 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ymmärrän sen niin, että jos hoivakodissa on 60 asukasta niin yhteensä hoivakodin palveluksessa olisi oltava 0,6 hoitajaa per/asukas. Kaikki eivät ole tietenkään paikalla yhtä aikaa, on aamu-, ilta- ja yövuorossa olijat, vuosilomailijat, vapaapäiviä viettävät, on sairaslomalla olevia jne. En ole varma lasketaanko hoivakodin johtaja, fysioterapeutti tai vaikkapa vastaava sairaanhoitaja (joka tekee muuta kuin perus hoivatyötä) mukaan. Korjatkaa, jos olen ymmärtänyt väärin.

Eli yleensä (jos ei poissaolijoita) 15 hlön osastolla kolme hoitajaa/hoiva-avustajaa per vuoro (paitsi yöllä).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä koskaan luovuttaa etiikasta, myös iäkkäiden kuuntelu. Sen sijaan tuntuu että osa firmoista kuppaa iäkkään rahat, että saa hoitoa sairaana vanhana, kaikki(?). Ja kunnalla tuntuu olevan laitos vain muistisairaille iäkkäille. Onko mitään kodinomaista ja yksityisyyden säilyttävää, ei ryhmäkerhoa. Ja osa iäkkäistä pärjää itsenäisesti kunhan olisi rahaa ja kotiin sopivat asennukset. Ehkä siivous, kauppa, apteekki, kyydit jos tarvii ja soiton päässä apu johonkin. Miten yksin elävät selviävät jos joku vaan tuuppaa "vanhainkotiin" ja tarvisi muuta kuin sen, myös päättää mitä lääkkeitä käyttää tai saako niitä, esimerkiksi parit buranat. Entä erikoislääkärille pääsy, ettei jonota, osalla kiire aina sinne. Iäkäs ei voi odotella kuukausi- ja viikkotolkulla erikoislääkäriä ja tutkimusta. Ensiapuunko ajanvaraus heille, mitä jos ei sielläkään kukaan auta.

Vierailija
24/63 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ymmärrän sen niin, että jos hoivakodissa on 60 asukasta niin yhteensä hoivakodin palveluksessa olisi oltava 0,6 hoitajaa per/asukas. Kaikki eivät ole tietenkään paikalla yhtä aikaa, on aamu-, ilta- ja yövuorossa olijat, vuosilomailijat, vapaapäiviä viettävät, on sairaslomalla olevia jne. En ole varma lasketaanko hoivakodin johtaja, fysioterapeutti tai vaikkapa vastaava sairaanhoitaja (joka tekee muuta kuin perus hoivatyötä) mukaan. Korjatkaa, jos olen ymmärtänyt väärin.

Eli yleensä (jos ei poissaolijoita) 15 hlön osastolla kolme hoitajaa/hoiva-avustajaa per vuoro (paitsi yöllä).

Monessa paikassa tuota mitoitusta kierretään siten, että siihen lasketaan kaiken maailman talonmiehet. Meidän talossa fyssarit, sairaanhoitajat tmv eivät siksi viihdy, koska heidän oletetaan olevan hoitotyössä ja siinä sivussa sitten hoitavan vielä omat hommat.

Vierailija
25/63 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoivakodeissa näkyy lääketieteen epäonnistumiset - lääkkeet eivät paranna elämänlaatua eivätkä ne tuo lisää elinvuosia. Japanissa vanhukset ovat terveempiä kuin länsimaissa, koska käytetään paljon ravintolisiä vanhustenhoidossa. Esim. benfotiamiinia diabeteksen hoitoon ja Q10 sydän- & verisuonitauteihin. Näitä ne kehittivät itsekin, Japanissa on tehdas Q10:n tuotantoa varten. Länsimaissa ei näihin ole satsattu mitään, koska se ei ole niin tuottoisaa bisnestä. Lähinnä tehdään hämäystutkimuksia, jossa todetaan että ravintolisät eivät toimi. Todellisuudessa tulokset ovat ihan eri luokkaa ravintolisillä, voi vähentää kuolleisuutta absoluuttisesti katsottuna moninkymmenkertaisesti lääkkeisiin verrattuna. Erityisesti sydämen vajaatoimintaan Q10 vähentää kuolleisuutta noin 50% absoluuttisesti, kun jotkut lääkkeet muutaman prosentin ehkä. Dementiaan ei määrätä mitään oikeita ravintolisiä, tutkimukset keskittyneet lähinnä B6, B9,B12-vitamiineihin , ja niillä ei tulosta, jos koko B-kompleksin käyttäisi +erityisesti niasiinia, niin tulokset olisivat erilaisia.

Vierailija
26/63 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tästä jo jokunen vuosi aikaa, kun piti alkaa toteuttaa ajantasaista kirjaamista. Eli aamuvuorossa kolme hoitajaa, 15 asukasta, joista puolet kahden autettavia. Aamupala ja lääkkeet kaikille ensimmäiseksi, joten pissassa uinuneet piti/olisi pitänyt kuivittaa ennen aamupalaa. Muutama syötettiin petiin, muut puettiin ja saateltiin kenet milläkin tavalla ruokapöytään. Yhden asukkaan aamutoimlin voi mennä 10- 20 min+ kirjaaminen, jossa piti/olisi pitänyt tarkoin kuvata vointi, hygienia, terveyden tila, mahdollinen vatsan toiminta ja eritys, mitä teki itse, missä tarvitsi apua, mielentila, ruokahalu ja aamupalan määrä ja koostunus, juomien määrä sekä annetut lääkkeet. Kaikki omiin osioihinsa. Voin sanoa, ettei 10 min riittänyt kirjaamiseen.

Näin ollen viimeisiä oli vielä kokonaan hoitamatta, kun alkoi jo lounas. Näin tehostetussa. Oli vähän paineita, pitääkö itse tauon ennenkuin kaikille on saatu aamutoimet tehtyä.

Vierailija
27/63 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en viihtynyt hoitokodissa, koska en halua olla mikään virikeohjaaja. Minä kouluttauduin hoitajaksi, koska haluan tehdä hoitotyötä. Monipuolinen työnkuva ajaa hoitajia pois vanhustyöstä, vaikka sillä kovasti yritetään houkutella työntekijöitä.

Samoin. En ole kiinnostunut ilmapallojumpasta, piparkakkujen leivonnassa, askartelusta yms

Olen hoitoalalle valmistunut ja siirryinkin sitten TK.n vuodeosastolle. Viihdyn paremmin

Vierailija
28/63 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalidemokratio on hieno asia, mutta tässä tapauksessa se on ns. tuhonnut itse itsensä. Ne, joilla on töitä ovat liian kalliita ja koko ajan mietitään miten pärjättäisiin vähemmällä määrällä porukkaa.

Ne joilla on työ paiskivat henkihieverissä samalla kun Rane ja Reino makoilevat itä-Suomessa uunin pankolla nauttien tukia. Jos ihmisen palkkaamiskulut olisivat maltillisemmat niin ehkä Rane ja Reinokin palkattaisiin apumiehiksi vanhainkotiin.

Ymmärtäähän sen että töitä on puskettava lujaa kun vain alle puolet kansasta enää työskentelee. Eikä palkalla pysty enää edes palkkaamaan maalaria remppaamaan kotia vaan sekin on joko maksettava pimeänä tai tehtävä itse.

Usassa asuneena en voi kuin ihmetellä miten Suomalaiset ovat niin innokkaina maksamaan pienistä tuloista järkyttäviä veroja ja itselle ei jää kuin luu käteen. Ameriikoissa hoitajan palkalla kyllä saa palkattua meksikolaisen maalaushommiin yms.

Vierailija
29/63 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se mikä tässä on vielä hurjempaa, että nyt vielä vanhoja yritetään jotenkin hoitaa, mutta ei ymmärretä, että tason laskun myötä muutaman vuoden päästä ei saa apua mistään senkään vertaa. Ja juuri silloin nykyiset päättäjät ovat itse avun tarpeessa. Niin makaa kun petaa!

Päättäjät harvoin on sen julkisen avun piirissä. He tuntee systeemin ja osaa kyllä käyttää nìtä palveluita joita on tarjolla sekä kykenevät myös maksamaan esim. hoidosta kotona yksityiselle.

Vierailija
30/63 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaan mikä tekee suomalaisista vanhuksista niin huonokuntoisia ja muistisairaita? Muissa maissa ei ole vastaavaa ongelmaa, ei ainakaan samassa mittakaavassa. Japanissa vanhukset ovat yleensä loppuun asti skarppeja, ja käyvät myös itse vessassa. Miksi meidän vanhoistamme tulee sekavia ja väkivaltaisia vaippapotilaita? 

No ei tule. Valtaosa vanhuksista ei tarvi käytännössä koskaan ympärivuorokautista hoivaa. Vanhuksia tosin on meillä niin paljon että myös niitä jotka sitä tarvitsevat mahtuu joukkoon. Osalla meidän vanhuksista on myös se käsitys että yhteiskunta huolehtii myös niissä tilanteissa kun asiat voisi ratkaista itse.

Hoivasta paljon johtuu kotona pärjämättömyydestä siitä että koti ei mahdollista siellä asumista kun toimintakyky alenee. Tuohon kotona pärjäämiseen siihen että apuvälineillä pääsee wc:hin jne voi paljon vaikuttaa jo etukäteen. Samoin siihen millaisessa kunnossa vaikkapa reisilihakset on jotta pääsee omin voimin sängystä ylös vaikka se toimintakyky muuten jonkin verran alenisi. 

Yksi seikka mitä yritetään ratkaista turhaan houvapalveluilla on ikääntyneen yksinäisyys. Kotona ei välttämättä kukaan käy hoivakodissa löytyy edes seuraa.

Vierailija
31/63 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä koskaan luovuttaa etiikasta, myös iäkkäiden kuuntelu. Sen sijaan tuntuu että osa firmoista kuppaa iäkkään rahat, että saa hoitoa sairaana vanhana, kaikki(?). Ja kunnalla tuntuu olevan laitos vain muistisairaille iäkkäille. Onko mitään kodinomaista ja yksityisyyden säilyttävää, ei ryhmäkerhoa. Ja osa iäkkäistä pärjää itsenäisesti kunhan olisi rahaa ja kotiin sopivat asennukset. Ehkä siivous, kauppa, apteekki, kyydit jos tarvii ja soiton päässä apu johonkin. Miten yksin elävät selviävät jos joku vaan tuuppaa "vanhainkotiin" ja tarvisi muuta kuin sen, myös päättää mitä lääkkeitä käyttää tai saako niitä, esimerkiksi parit buranat. Entä erikoislääkärille pääsy, ettei jonota, osalla kiire aina sinne. Iäkäs ei voi odotella kuukausi- ja viikkotolkulla erikoislääkäriä ja tutkimusta. Ensiapuunko ajanvaraus heille, mitä jos ei sielläkään kukaan auta.

Kaikki palvelut kotiin on maksullisia. Esim. ruokien kotiinkuljetusmaksu 9 euroa kerta.

Kodin siivous ostetaan yksityiseltä siivousyritykseltä.

32/63 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ympärivuorokautista hoivakoti järjestelmää ajetaan selvästi nyt kokonaan alas."

Eikös tämä ole ihan tavoitteenakin nyt? Ympärivuorokautista hoivaa koskee hoitajamitoitus. Hoivapaikoissa, joissa on hoitajia esimerkiksi vain päivävuorossa, mutta ei illoissa eikä öissä, ei koske mikään hoitajamitoitus. Voi siis olla vaikka yksi hoitaja sataa vanhusta kohden. Hyvinvointialueet puhuvat vanhusten yhteisöllisestä asumisesta, koska tällaiset on juuri paikkoja, joita hoitajamitoitus ei koske.Kun niissä ei ole ympärivuorokautista hoivaa vaan esimerkiksi just vain päivisin tai sitten ainoastaan käy kotihoito hoitamassa mummot ja papat samassa huushollissa eikä tarvitse kotihoidon juosta jokaisessa huushollissa erikseen. 

Vierailija
33/63 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vankeinhoito onneksi kunnossa.

Vrt esim uusi naistenvankila. Sehän on kuin hotelli.

Vierailija
34/63 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti mahdollisimman moni persuja ja kokoomusta äänestänyt päätyy paskavaippoihin kitumaan pitkäksi aikaa.

Koululääketiede alas

Vierailija
35/63 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut töissä palvelutalossa ja siellä oli todella raskashoitoisia asukkaita. Paljon raskaampia kuin hoivakodeissa olen nähnyt. Esim. jalka- amputoituja, todella lihavia pyörätuolilla liikkuvia ja liikuntakyvyttömiä, jotka makasivat sängyissään. 

Vierailija
36/63 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ministeri Juuso on ainakin aivan pihalla koko vanhustyössä ja hoitajamitoituksesta. Sanoi TV: ssä, jos palvelutalossa on huone tyhjänä, kun on vähän hoitajia, otetaan asukas siihen huoneeseen, saadaan yhdelle vanhukselle hoitopaikka.... kuka hoitaa, kun hoitajia on nytkin liian vähän hoidettaviin nähden? Voi yhden kerran tätä ymmärryksen määrää

Vierailija
37/63 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viera kirjoitti:

Vaan mikä tekee suomalaisista vanhuksista niin huonokuntoisia ja muistisairaita? Muissa maissa ei ole vastaavaa ongelmaa, ei ainakaan samassa mittakaavassa. Japanissa

vanhukset ovat yleensä loppuun asti skarppeja, ja käyvät myös itse vessassa. Miksi meidän vanhoistamme tulee sekavia ja väkivaltaisia vaippapotilaita? 

Japaniassa on itsaritiheys Suomen luokkaa. Pitkä juopottelu on kuin itsaria.

Vierailija
38/63 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ministeri Juuso on ainakin aivan pihalla koko vanhustyössä ja hoitajamitoituksesta. Sanoi TV: ssä, jos palvelutalossa on huone tyhjänä, kun on vähän hoitajia, otetaan asukas siihen huoneeseen, saadaan yhdelle vanhukselle hoitopaikka.... kuka hoitaa, kun hoitajia on nytkin liian vähän hoidettaviin nähden? Voi yhden kerran tätä ymmärryksen määrää

Mä keksin ratkaisun!!! Valtio ostaa Hartwall-areenan ja se täytetään sängyillä. Yksi hoitaja tai vaikka huoltomies kiertää hallin parin tunnin välein ja soittaa Monoselle,  jos jossain sängyssä alkaa vainaja mädäntyä.

Vierailija
39/63 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskaa, kusta, limaa, oksennusta, nyrkkiä, kynsimistä, huutamista ja kaikinpuolin epäasiallista käytöstä, jos vielä kiinnostaa, niin tässä esimerkki, millainen on normipäivä hoitsulla:

Kuusi päivää töitä, yksi vapaa, jolle lähdet iltavuorosta ja vapaapäivän jälkeen menet aamuvuoroon. Aamuvuorossa huomaat että puolet hoitsuista puuttuu, koska a) ei ole hoitajia b) on , mutta saikulla. c) työvuorolista ei pidä paikkaansa.

Kuntosalilla ei enää tarvitse käydä, koska lähdet aamutöihin 6:50, että ehdit hoitaa edes osan potilaista ennen aamupalaa, seuraavan kerran pysähdyt, koska pakko käydä vessassa klo 11:15. Et sitten ehdi tänäänkään syömään. Painavin potilas painaa 110kg, yksin hoidan, koska se työkaveri on saikulla ja kaikilla muillakin on kädet täynnä töitä.Sama potilas, jolla p*skat vaipassa toistamiseen ja ulosteella sotkenut sänkynsä ja itsensä, eipä muuta kuin kääntelemään ja sängyn pesu ja lakanoiden vai

Älä puhu paskaa. Jos lääkkeet on jätetty asukkaan huoneen pöydälle, on toimittu väärin. Lääkkeet annetaan asukkaalle ja ollaan vieressä, kunnes ne on nielty. Muutenkin tarina on liioiteltu.

Vierailija
40/63 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut töissä palvelutalossa ja siellä oli todella raskashoitoisia asukkaita. Paljon raskaampia kuin hoivakodeissa olen nähnyt. Esim. jalka- amputoituja, todella lihavia pyörätuolilla liikkuvia ja liikuntakyvyttömiä, jotka makasivat sängyissään. 

Jo ajat sitten olisi pitänyt puuttua siihen miksi osa vanhuksista on niin huonokuntoisia että eivät pääse ylös sängystä omin voimin. Tai fyysinen kunto on niin huono et liikkuminen on epävarmaa ja siitä seuraa kaatumisia. Omalta osaltaan jokainen voi noihin myös vaikuttaa ennen kuin sinne sängynpohjalle päätyy. Ja vielä siinä vaiheessakin kun päätyy. Osalla vanhuksista on motivaatio kuntoutua, kaikilla ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi