Minkä takia lasten pitää nykyään saada ilmaista kaikkia tunteita?
Minusta sellainen lapsi joka sanoo suorat sanat kaikesta on epäkohtelias. Voi myös miettiä, että miten nämä lapset tulevat pärjäämään aikuisina esim. työelämässä, kun opittu siihen, että pidäkkeitä ei saa olla tunteiden ilmaisun suhteen.
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia tunteita saa TUNTEA. Se on se, mikä kiellettin aiemmin.
MINULLA ON VAHVA TAPPAMISEN TUNNE.
Tappamisen tunne? Mikä tuolla on tunne? Juuri tätä tarkoitan, ei ihmiset erota ajatuksiaan tunteista.
Oletko siis katkera? Himo? Vai mikä?
Juuri tämän takia lapsille pitää opettaa mitä tunteet ovat ja miten niiden kanssa eletään.
Tunteet kannattaa opettaa hyväksymään, sillä eivät ne käskemällä mene pois. Ne vain alkavat paisumaan jos niitä tukahduttaa, ja joskus sitten räjähtävät täysin ylimitoitetusti.
Tunteiden hyväksymisen rinnalla tietenkin opetetaan sitä millä tavalla tunteita voi ilmaista. Se on valitettavan monelle aikuisillekin epäselvää.
Jos ei ymmärrä m
Jep, terapiatalot saa Kelalta rahaa kohta miljardeja koska kaikkien pitää mennä terapiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalitantat lässyttää ja lässyttää tästä sanoittamisesta ja tunnelasvatuksesta kas kummaa kun kouluissa on kaikki mennyt olin persettä niiden tulon jälkeen. Sattumaa?
No jos ei salli itsensä tuntea ikäviäkin tunteita, silloin niitä alkaa vihaamaan ja ne ottavat yhä enemmän valtaa. Sen sijaan kun ehdoitta sallii ahdistuksen jne. pyrkimåttä millään keinolla pakenemaan sitä (esim. alkoholismi, huumeet, pelit, liikasyöminen jne) niin tällöin tunne antaa periksi.
Mutta jos on halukas tuntemaan ikäviä tunteita vain siksi, jotta saisi paremman olon, ei ikävä tunne annakaan periksi, koska silloin tunteen kokemiseen liittyy ehto, eli "voin kokea tämän ahdistuksen, jos saan sen myötä paremman olon"
Tieteellisen tutkimuksen mukaan se menee juuri noin. Mitä enemmän pyrkii eroon tunteistaan, sitä vahvempia ne ovat, on pääsääntö. Keinoja voivat olla esim alkoholismi, huumeet, rahapelit, järkeily päässä (kuinka pääsen eroon esim. ahdistuksesta), pakko-oireinen käytös (tarkistamispakko) ym
Kirjassa jota olen lukenut, asia ilmaistaan niin, että ulkoisessa maailmassa on esim järkevää pyrkiä eroon villieläimestä keksimällä mielessään keino päästä eroon siitä. Mutta kun samaa keinoa käyttää tunteisiinsa, tulos on aivan eri. Juuri siksi useat ihmiset pyrkivät järkeilemään tunteitaan päästäkseen eroon niistä, koska sama keino pätee ulkoisiin uhkiin, esim villieläin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tätä ole koskaan kielletty, tuntea on saanut, mutta tunteiden keskellä on aikaisemmin pitänyt ottaa muutkin huomioon. Enää ei tarvitse, nyt saat huutaa vihaasi kaupassa tai bussissa, muiden tulee hyväksyä, että sinulla on tunteita.
Höpö höpö. Huonoa käytöstä ei edelleenkään pidä sietää. Se, ettei pysty tuossa tilanteessa sanoittamaan ja erottamaan tunnetta ja käytöstä vaati opettelua. Jostai peen syystä, ihmiset luulevat, että huono käytös olisi sallittua, koska tunteet on.
Mitä tarkoitat sanoittamisella? Sitäkö, että lapsi saa sanoa mitä tahansa ääneen, kunhan se vaan tapahtuu asialliseen äänensävyyn?
Sanoittaminen on sitä että lasta ohjataan tunnistamaan tunteita ja hallitsemaan niitä. Ei vain komenneta ja oleteta että lapsi osaa itse. Saat olla vihainen, surullinen jne mutta et saa satuttaa ja haukkua muita. Vaan opetellaan järkevämmin purkamaan se tunne ja olo. Huomataan se tunne ja tarve toiminnan takana. Monella aikuisellakin tuntuu olevan hukassa kyky säädellä ja toimia fiksusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tätä ole koskaan kielletty, tuntea on saanut, mutta tunteiden keskellä on aikaisemmin pitänyt ottaa muutkin huomioon. Enää ei tarvitse, nyt saat huutaa vihaasi kaupassa tai bussissa, muiden tulee hyväksyä, että sinulla on tunteita.
Höpö höpö. Huonoa käytöstä ei edelleenkään pidä sietää. Se, ettei pysty tuossa tilanteessa sanoittamaan ja erottamaan tunnetta ja käytöstä vaati opettelua. Jostai peen syystä, ihmiset luulevat, että huono käytös olisi sallittua, koska tunteet on.
Mitä tarkoitat sanoittamisella? Sitäkö, että lapsi saa sanoa mitä tahansa ääneen, kunhan se vaan tapahtuu asialliseen äänens
YHYYYYY MULLA ON HYLÄTTY OLO KUN ÄITI MENI VESSAAN YYYHYYY👧🏻😩
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MINULLA ON VAHVA TAPPAMISEN TUNNE.
Tappamisen tunne? Mikä tuolla on tunne? Juuri tätä tarkoitan, ei ihmiset erota ajatuksiaan tunteista.
Oletko siis katkera? Himo? Vai mikä?
Kun akka nalkuttaa tyhjästä kolmatta kymmentä vuotta, se on se tunne.
Ei tuossa ole yhtään tunnetta vieläkään. Vain sinun ajatuksia olen kuullut! Koitahan vielä!
Kappas, sosiaalitädillä on tänään taas rento etäpäivä.
En ole sosia
Tässä erinomainen esimerkki ihmisestä, joka ei todellakaan tunnista tunteitaan. "Akka nalkuttaa tyhjästä" ei todellakaan ole tunne, vaan ajatus ja mielipide.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat sanoittamisella? Sitäkö, että lapsi saa sanoa mitä tahansa ääneen, kunhan se vaan tapahtuu asialliseen äänens
Sinunko mielestä siis ei saa sanoa, että nyt olen vihainen ja pettynyt? Jos vain tunteiden ilmaisua ajattelee? Tai, että minua pelottaa ja tunsin oloni hylätyksi? Ihanko oikeasti?
Jos oppii siihen, että aina saa sanoa noin, niin joutuu aikamoisiin vaikeuksiin elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalitantat lässyttää ja lässyttää tästä sanoittamisesta ja tunnelasvatuksesta kas kummaa kun kouluissa on kaikki mennyt olin persettä niiden tulon jälkeen. Sattumaa?
No jos ei salli itsensä tuntea ikäviäkin tunteita, silloin niitä alkaa vihaamaan ja ne ottavat yhä enemmän valtaa. Sen sijaan kun ehdoitta sallii ahdistuksen jne. pyrkimåttä millään keinolla pakenemaan sitä (esim. alkoholismi, huumeet, pelit, liikasyöminen jne) niin tällöin tunne antaa periksi.
Mutta jos on halukas tuntemaan ikäviä tunteita vain siksi, jotta saisi paremman olon, ei ikävä tunne annakaan periksi, koska silloin tunteen kokemiseen liittyy ehto, eli "voin kokea tämän ahdistuksen, jos saan sen myötä paremman olon"
Tieteellisen tutkimuksen mukaan se menee juuri noin. Mitä enemmä
Täti lukee paskaa self helpiä 😆😁
Lapselle kun ei oltu opetettu mitään käytöstapoja niin se oli vain kerran kun katselin ja seuraavaa kertaa ei tullut.
Se ei ole minun tehtävä opettaa käytöstapoja toisten lapsille. Ei minun kotona mennä kukaan omin luvin kaapeille ja olla kuin omassa kodissa.
Meillä kylässä vanhempi ei kieltänyt lastaan ollenkaan kun se alkoi syödä meidän pakastimesta ihan kaikki jäätelöt.
En ole koskaan nähnyt noin röyhkeetä kyläilyä. Oli viimeinen keta kun ne vieraat tulivat.
Vierailija kirjoitti:
Ei kenenkään, ikinä, koskaan tule "saada" ilmaista kaikkia tunteita.
Tuntea saa.
Ap, olisiko lähdeviitettä vai kirjoititko oman ajatuksesi pohjalta ja yleistit sen?
Kyllä saa ilmaista kaikki tunteensa, mutta ne kannattaa ilmaista ihmisille, jotka kykenevät ne ottamaan vastaan. Siitä ei tietenkään ole mitään hyötyä, että toitottaa tunteitaan ihmisille, jotka eivät välitä.
Vierailija kirjoitti:
Kengännauhojen solmiminen muulla kuin pupunkorvatekniikalla pitää opettaa mutta tunteiden tunnistamista ei tarvitse opettaa.
Pupunkorvatekniikassa ei ole mitään vikaa. Hyvin on pysynyt nauhat kiinni jo melkein 55v. Siinä on vikaa, ettei pienille lapsille ole edes nauhat solmittavia kenkiä juurikaan tarjolla. Nauhat usein on. Koristeena. Venykkeet, tarrat, tai vetoketju sitten varsinaisena sulkimena ja säätimenä. Tällä tavoin kaikki normaalitkin pienet kädentaidot häviää, mitä käsinkirjoittamisen poistumiselta edes säästyisi.
Tunteita saa tunnistaa ja tuntea. Ilmaisun voi jättää väliin, jos ei itseään osaa edes auttavasti hillitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, tuohon mantraan perustuu teidän vihreiden tanttojen elämä.
Uskot siis, että ihmisen on tukahdutettava tunteet sisällään? ( tämä ei tarkoita sitä, että raivo tms on osoitettava toiselle henkilölle)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tieteellisen tutkimuksen mukaan se menee juuri noin. Mitä enemmä
Eikä vain tieteellisen tutkimuksen mukaan, vaan ihan käytännön tasolla. Jokaiselta löytyy padottuja tunteita. Itse olen vältellyt konflikteja lähes koko elämäni, mikä on johtanut ahdistukseen. Nyt aikuisena olen harjoitellut pitämään puoliani asiallisesti, kuin myös antamaan itselleni luvan hetkellisesti velloa surkeudessa, jos siltä tuntuu. Ja puhumaan tunteistani muille ihmisille. Aluksi se tuntui siltä, että olen jotenkin liian haavoittuvainen, jos avaan itseäni. Pikkuhiljaa siihen tottuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan sulla ap vähän konseptit sekaisin? Tunteiden ilmaisu ei ole sama asia kuin epäkohteliaasti tai rumasti puhuen.
Vaikka epäkohteliaisuuden pukisi millaiseen kukkaiskieleen tahansa, niin silti se on yleensä epäkohteliaisuutta.
Kukkaiskielellä vittuilu on "sivistyneiden" taitolaji.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat sanoittamisella? Sitäkö, että lapsi saa sanoa mitä tahansa ä
Kerrotko vielä millaisiin vaikuksiin joutuu, jos ihminen uskaltaa tunnistaa tunteensa? Tunteiden säätelyyn kyllä kuuluu se, ettei aina siinä hetkessä kannata niitä tunteitaan ääneen sanoa.
Mutta mielenkiinnolla odotan...
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Minä olen ikäni pullottanut vihaa ja suuttumusta. Sitä pidettiin vääränä ja kapinointina, jos jotenkin ilmaisin vanhemmille vihaa... Viha on ihan tavallinen reaktio ja sallittu, eri asia rikkooko sovittuja asioita tai laitettua rajaa salaa, vai ilmaiseeko vain erimielisyytensä sen suhteen. Se aiheutti sen, että osaan pullottaa tunteeni, patoan ne sisälleni, annan ihmisten kohdella kuin paskaa ja siitä opettelu on todella vaikeaa ja ikävää... :( Olen tehnyt vääriä valintoja niin opiskelun, kavereiden sekä ihmissuhteiden suhteen sen vuoksi. Minusta tuli pahan luokan muiden miellyttäjä. Toivottavasti saan terapiasta tähän apua.
Jos olisin saanut ilmaista vihani, se olisi osattu ottaa oikein vastaan ja asioista olisi osattu puhua, minun tilanne voisi olla toinen. Toki oma käytökseni ja valinnat vaikuttaa myös. Suurimman osan olen kuitenkin tehnyt lapsuuden ilmapiirin muokkaamana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, tuohon ma
Uskot siis, että ihmisen on tukahdutettava tunteet sisällään? ( tämä ei tarkoita sitä, että raivo tms on osoitettava toiselle henkilölle)
On hyvä opetella sivuuttamaan monia tuntemuksia eikä jäädä vellomaan niihin. Esimerkiksi liika negatiivisuus ei ole hyväksi ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat sanoittamisella? Sitäkö, että lapsi saa sanoa mitä tahansa ä
No niin, siitä se lähtee se tunteiden tunnistaminen ja ilmaisu, ilman että tarvitsee haukkua muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tieteellisen
Persut ne taas vetää pään täyteen viinaa kun v-tuttaa, jotta ei tarttis tuntea tunteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niihin pidäkään jäädä vellomaan. Eikä kaikista ohimenevistä tunteista tarvitse muille puhua. Pointti on just se, että antaa ITSELLEEN luvan tuntea. Tuntee sen tunteen läpi ja päästää menemään. Ei kaikkea tarvitse ylianalysoida.
Näinhän se varmaan on. Ysärillä lasten piti olla hiljaa ja kiltisti eikä vanhempia saanut häiritä liikaa. Nyt nuo samat ihmiset ovat itse vanhempia joten onko ihmekään että meno on tällaista.