Viiden nepsy-tyttären yksinhuoltajaäiti on jaksamisensa äärirajoilla kokee, että sukulaisetkin jättivät yksin
Miksi, oi miksi pitää niitä lapsia tehdä enempää, jos jo eka ja toka lapsi on erityislapsi. Pitänyt vielä kolme pykätä lisää.
Ei ihmekään, jos sukulaisetkaan ei jaksa tuollaista konkkaronkkaa. Miehetkin häipyneet liukkaasti takavasemmalle.
Kommentit (388)
Vierailija kirjoitti:
Nepdydiagnoosit saa niin myöhään, että monta lasta ehtii syntyä ennen kuin tiedetään.
Ei tämän perheen kohdalla. Lapset on usean vuoden ikäeroilla, vanhimmilla haasteet olleet jo kun nuorimpia ei ollut olemassakaan. Esikoinen oli jo sylivauvana erilainen ja hakivat apua. Ei saanut nukkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nepdydiagnoosit saa niin myöhään, että monta lasta ehtii syntyä ennen kuin tiedetään.
Meillä saatiin kun meidän lapsi oli ekalla luokalla.
Siinä iässä minulla oli jo pikkuveli ja -sisko
Minulla ei . Ensimmäinen pikkusisko syntyi kun olin kolmannella luokalla ja seuraava kun olin seiskalla.
Mitä sitten? Tuolla ihmisellä on ollut kahden ensimmäisen lapsen kanssa vaikeuksia synnytyslaitokselta lähtien kuten hän itse kertoo ja sitten vielä menee ja tekee kolme vaikeaa lasta lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveitä kommentteja, hävetkää! Mulla tuli lähinnä myötätunto tätä äitiä kohtaan, hän tekee tosi hyvää työtä omien lastensa kanssa ohjelman perusteella. Moni voisi ottaa hänestä mallia. Toivon kaikkea hyvää koko perheelle. Tämä maa tarvitsee enemmän yhteisöllisyyttä, ei muiden haukkumista ym.
Ottaa mallia??? Miksi haluat maailman lisää nepsy-lapsia, joiden äiti ei kykene huolehtimaan heistä täysipainoisesti uupumuksen takia?
Kaiken lisäksi me kaikki osallistumme maksumiehinä tämän porukan elatukseen ja ongelmien selvittelyyn. Mitähän mahtaa tästäkin porukasta olla kuluja veronmaksajille?
Sukulaisia ymmärrän hyvin, mutta lasten isiä paheksun, kun eivät hoida osaansa.
On tietenkin ihan mahdollista, että kaikki viisi lasta ovat oikeasti nepsyjä, mutta on myös ihan mahdollista, että esim. jotkut nuoremmista lapsista eivät ole, mutta ovat oppineet sisaruksiltaan käytösmallit vauvasta lähtien. nuoremmilla kun on taipumusta apinoida isosiskoja ja -veljiä. Äiti sitten olettaa, että kaikki ovat nepsyjä vaikka osa olisi vain tarvinnut rajoja ja kasvatusta.
Fakta on kuitenkin se, että pelkän käytöksen tarkkailun perusteella maallikon on aika vaikea erottaa vaikkapa ADHD-lasta ihan vain huonosti kasvatetusta lapsesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveitä kommentteja, hävetkää! Mulla tuli lähinnä myötätunto tätä äitiä kohtaan, hän tekee tosi hyvää työtä omien lastensa kanssa ohjelman perusteella. Moni voisi ottaa hänestä mallia. Toivon kaikkea hyvää koko perheelle. Tämä maa tarvitsee enemmän yhteisöllisyyttä, ei muiden haukkumista ym.
Ottaa mallia??? Miksi haluat maailman lisää nepsy-lapsia, joiden äiti ei kykene huolehtimaan heistä täysipainoisesti uupumuksen takia?
Kaiken lisäksi me kaikki osallistumme maksumiehinä tämän porukan elatukseen ja ongelmien selvittelyyn. Mitähän mahtaa tästäkin porukasta olla kuluja veronmaksajille?
Ne kulut vielä voisi maksaa jos tuloksena olisi tulevaisuuden veronmaksajia. Valitettavasti näissä yleensä käy niin että myös lapset ja heidän lapsensa tulevat olemaan tukien varassa eläviä tuettavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö joku juuri kirjoittanut, että isä on kuollut.
No sitä suuremmalla syyllä ihmettelen, miksi hänestä pitäisi ottaa mallia. Leskeys ei ole mikään tavoittelemisen arvoinen asia.
Oletko vähän vajaa?
En. Ja siksi minulla ei ole viittä nepsylasta. Jos olisin saanut yhdenkin nepsy-lapsen olisin tajunnut lopettaa lisääntymisen siihen paikkaan.
Kukaan ei tiennyt lapsena, että olen nepsy. Sain diagnoosin vasta nelikymppisenä.
Nyt ei eletä enää sinun lapsuusaikojasi 70-luvulla. Nykyisin nepsypiirteet tunnistetaan hyvissä ajoin. Ei niihin mitään diagnoosia edes tar
Tyttöjen nepsypiirtert voi jäädä huomaamatta.
No ei ainakaan tuossa perheessä. Pitääkö joku muka tuommoista menoa ja meteliä kotona normaalina?
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Nimenomaan tyttöjen nepsypiirteet voivat hyvin jäädä pitkäksikin aikaa huomaamatta.
No joissakin tapauksissa joo. Esimerkiksi se hiljainen ja kiltti kympin tyttö, joka on aina nenä kiinni kirjassa, saattaa olla lievästi autistinen, mutta nämä kympin tytöt harvemmin terrorisoivat ympäristöään.
On helppo arvostella muita mutta kyllä minuakin ihmetyttää vaikka eräskin viislapsinen perhe jonka lapsilla reumaa ensimmäisestä liitosta ja toisesta liitosta tätä nepsyä. Tässä kyllä äitikään ei ole helppo luonne, kokee helpommaksi olla kotiäitinä ja uusi haaveena.
Me vanhat aina ajattelemme itsemme kautta asioita, olen kymmenlapsisesta perheestä, taatusti äiti olisi jättänyt puolet tekemättä jos ehkäisyä olisi ollut saatavissa. Hyvä kuitenkin että kaikki olemme pärjänneet tässä maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Kieltäydyn nyt pyyhkimästä persettäni. Voiko yhteiskunta tehdä sen puolestani?
Olet riistokapitalismin uhri. Syy ei ole sinun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö ottaa niitä rokotteita lapsille. 60-luvulla vain 1/10 000 oli nepsy/autistinen, nyt rokotteiden määrän moninkertaistuttua luku on jo 1/36. Tästä on tilastot olemassa.
Pitääkö sitä aspartaamia kiskoa käsin käsin Zerojuomissa,ym. Ultraprosessoitua ruokaa, lisäaineita.
Turha rokotteita syyttää, näitä nepsyjä syntyi paljon ennen koronaa
Eikös nämäkin nepsyt ennen koronaa syntyneet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä heti ajattelin tuosta äidistä että onko vl? Jotain olemuksessa viittaa siihen, muukin kuin meikitön, korvikseton ja hiusväritön olemus.
Miksi ihminen ei voisi olla ilman meikkiä, koruja ja hiusvärejä muuten kuin lestadiolaisena?
t. nainen, joka ei ole koskaan meikannut, hommannut reikiä korviin tai värjännyt hiuksia
Tottakai voi. Tuossahan nimenomaan mainittiin, että JOKIN MUUKIN OLEMUKSESSA viittaa siihen.
Kiva että viihdyt luomuna, mutta postasitko nyt ihan vaan saadaksesi puhua itsestäsi vai toiko tämä tieto jotain lisäarvoa keskusteluun?
Miksi suutuit? Yritin ihan vain keskustella kanssasi ja saada selville, miksi ajattelet, että koruttomuus jne. on merkki lestadiolaisuudesta. Ikävää, ettet osannut olla asiallinen, vaan ryhdyit riehumaa
Kyllähän se, että tekee viisi vaikeaa lasta järjen käytön ja ehkäisyn sijaan viittaa erittäin voimakkaasti lestoihin.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö ottaa niitä rokotteita lapsille. 60-luvulla vain 1/10 000 oli nepsy/autistinen, nyt rokotteiden määrän moninkertaistuttua luku on jo 1/36. Tästä on tilastot olemassa.
Ennen heitä sanottiin vajaamielisiksi. Joku kävi kansakoulun oppimatta mitään.
Kotikylältäni 50-luvun lopulla sijoitettiin yksi tyttö jonnekin, sellanen riehuva ekaluokkalainen, kaksi viikkoa oli koulussa ja minunkin kimpussani monesti . Toinen hiljainen tyttö löhti jostain kolmannelta luokalta Pieksämäelle, joku Vaajalla alkava hoitolaitos. Tietenkään en diagnooseja tiedä ja miten tarkkaan kunnanlääkärit siihen aikaan diagnisoivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan noilla aika iso ikähaarukka. Varmasti on aivan hyvin tiennyt jo parin lapsen jälkeen ettei ole palikat kohdillaan.
Jos halusi vihdoin saada sellaisenkin lapsen, jolla ei ole mitään vaikeuksia?
Tai sitten halusivat saada pojan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö joku juuri kirjoittanut, että isä on kuollut.
No sitä suuremmalla syyllä ihmettelen, miksi hänestä pitäisi ottaa mallia. Leskeys ei ole mikään tavoittelemisen arvoinen asia.
Oletko vähän vajaa?
En. Ja siksi minulla ei ole viittä nepsylasta. Jos olisin saanut yhdenkin nepsy-lapsen olisin tajunnut lopettaa lisääntymisen siihen paikkaan.
Kukaan ei tiennyt lapsena, että olen nepsy. Sain diagnoosin vasta nelikymppisenä.
Nyt ei eletä enää sinun lapsuusaikojasi 70-luvulla. Nykyisin nepsypiirteet tunnistetaan hy
Puhtaasti autistinen, älykäs tyttö voi vaikuttaa jopa erityisen kiltiltä.
Adhd, Tourette ja ocd ovat häiriköitä ja hankalia.
Mutta autistitytön tragedia on juuri se, että hänen haasteitaan ei nähdä ja lopulta hän voi romahtaa (muka) yhtäkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Nepsydiagnoosia ei tule heti syntymän jälkeen. Tämän vuoksi perheessä voi olla useita lapsia. Itsellänikin on lapsi, joka oli alle kouluikäisenä helppo ja liikinnallinen, eikä päiväkodistakaan koskaan tullut valituksia. Koulun mielestä lapsi on nepsy ja ylivilkas.
Jos vanhemmat eivät pärjää lastensa kanssa, mitä merkitystä sillä on, johtuuko se nepsy-diagnoosista, huonosta kasvatuksesta, vanhempien rajallisista voimavaroista tai mistä tahansa? Mikään näistä ongelmista ei korjaannu hankkimalla lisää lapsia, ihan riippumatta siitä ovatko nuoremmat lapset nepsyjä vai nenttejä. Silloin pitäisi keskittyä olemassaolevien lasten auttamiseen ja kasvattamiseen eikä yrittää uudestaan, jos tällä kertaa tulisi helpompi tapaus. Lapsi on lapsi ja vaatii aina resursseja vanhemmiltaan ja uusi vauva syö aikaa vanhemmilta sisaruksiltaan.
Mä olen miettinyt, että moni äiti ei enää oikein ymmärrä nukuttaa lapsiaan. Vauvat tarvitsevat oikeasti unta. Joskus esim. vatsakipu haittaa nukkumista ja lapsi herää. Mutta hän edelleen tarvitsee unta. Pitää vain löytää ne keinot, joilla hänet saa nukkumaan, vaikka vatsa onkin kipeä. Lapsen uni on myös sellaista sykilittäistä, eli parin tunnin kohdalla uni kevenee. Se pitää vain saada jatkumaan siitä.
Luulen, että monen nepsyilyn taustalla on lapsen yliväsymys. Lapsen kanssa myös seurustellaan ehkä liikaakin, vauva tarvitsee myös rauhaa. Rauhaa, ruokaa ja rakkautta oli se vanha sääntö.
Itselläni on kaksi poikaa, jotka olivat vauvoina hyvin huonounisia. He nukkuivat kuitenkin pitkiä unia liikkuvissa vaunuissa, joten kävelin tosi paljon vaunujen kanssa ja takasin heille kunnolliset päiväunet, eli kahdet pitkät ja yhden lyhyemmän alkuillasta. Olen itse sitä mieltä, että jos olisin antanut lasten olla hereillä, yliväsymys olisi saattanut tehdä heistä häiriintyneitä. Tiedän, että moni on kanssani eri mieltä, syyttää geenejä ym. Mutta mun mielestä vauvan päivän rytmittäminen, hyvien unien takaaminen, säännöllisenä toistuva päivärytmi on oikeasti vanhemman vastuulla.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen lapsi kertoo jo sen onko se rankkaa vai ei ole.
Jos olisin päättänyt ensimmäisen lapsen helppouden perustella lasteni lukumäärän, niitä lapsia olisi voinut tehdä koululuokallisen, koska kaikki oli niin valtavan helppoa.
Kaikki diagnoosit ja oireet ei todellakaan tule vauvaiässä.
Eräällä tutulla esikoinen huusi päivät pääksytysten ekan vuoden ajan, silti tekivät peräjälkeen 3 sisarusta lisää vaikka vanhempienkin välit alkoi olla aina vaan huonommat. Nainen olisi halunnut silti vielä lisääkin lapsia, miehellä sentään tuli siinä kohtaa järki päähän. En pysty ymmärtämään miksi kukaan lisääntyy edes terveitä lapsia niin montaa ettei pysty tarvittaessa yksin heistä huolehtimaan, oli sitten nainen tai mies.
Ennenwanhaan jokaisen vaan piti sen oman pääsänsä kanssa elää ja yrittää se toimeentulonsa hankkia tuntuipa se miten ahdistavalta hyvänsä. Oli myös tarjolla yksinkertaisia töitä, joissa myös ongelmaiset ihmiset pärjäsi. Nykyisessä tietoyhteiskunnassa tehtävät ovat toisenlaisia.