Miksi transsukupuolisuus häiritsee niin monia?
Jos muutos sukupuolessa parantaa jonkun elämänlaatua, miksi se on muille ongelma?
Kommentit (363)
Vierailija kirjoitti:
Häiritsee monia rehellisiä, koska se on luonnotonta ja luonnonvastaista. Luonto ei mahdollista epäluonnollisuuksia.
Luonnossa on paljonkin "epäjohdonmukaisuuksia" eikä kukaan tiedä edes omaa sukupuoltaan tutkimatta (kromosomit ym.). Luontoon vetoaminen ei ole niin yksinkertaista.
Enemmän minua häiritsee se että jotkut ovat jotain ihme muunsukupuolisia. Yleensä kyseessä on 20-30v nainen joka ei tunne itseään mieheksi eikä naiseksi ja on päättänyt olla muusu.
Anteeksi vain, mutta miltä sen naisena tai miehenä olemisen pitäisi tuntua? En minä tunne erityisesti mitenkään että olen nainen, ei se ole mikään tunne vaan biologinen fakta.
Transsukupuolisuus ei häiritse minua lainkaan. Se vähän häiritsee, että väitetään, että häiritsisi.
Sivistymättömiä ääliöitä tuntuu häiritsevän hirveesti asiat mitkä ei niille kuulu
Ei minua häiritse. Eivät he vaikuta muiden elämään käytännössä ollenkaan.
Niin tai näin, on tärkeää että tätä keskustelua tälläkin palstalla käytiin ja edelleen käydään. Sillä ei ole vaikutusta ainoastaan yleiseen mielipiteeseen vaan se voi sattua kipeästi esimerkiksi ihmiseen, joka saa kuulla, että häntä ei ole olemassakaan. Kaikenlaiset ylilyönnit tulisi tunnistaa ja haitalliset niistä siivota mielestään, mennä eteepäin.
https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000010334356.html
Vierailija kirjoitti:
"Ei sterilointiakaan saa kovin nuorena,- transhoidoissa voisi myös olla korkeampi ikäraja."
Mielestäni sterilointikin pitäisi voida saada nuorempana. Itse sain sen transsukupuolisuuden vuoksi jo 24-vuotiaana ja tiesin jo paljon sitä nuorempana, että en halua koskan lisääntyä eikä mieli ole kymmenessä vuodessa muuttunut yhtään. Jos Suomessa olisi korkeampi ikäraja hoitoihin, olisin vain käyttänyt laitonta hormonilääkitystä luvan saamiseen saakka.
24-vuotiaana ei mitenkään voi tietää, haluaako sittenkin lapsia kun alkaa lähestyä neljääkymmentä ja biologinen kello tikittää kuuluvasti. On aivan käsittämätöntä ja sinut steriloineiden lääkäreiden taholta täysin moraalitonta ja vastuutonta, että niin nuori ihminen kuin 24-vuotias steriloidaan. Ja sitten toisaalta yli kolmekymppiset, jo monen lapsen vanhemmat, eivät saa sitä sterilointia. Tässä koko kuviossa on jotain todella pahasti pielessä.
Vierailija kirjoitti:
Niin tai näin, on tärkeää että tätä keskustelua tälläkin palstalla käytiin ja edelleen käydään. Sillä ei ole vaikutusta ainoastaan yleiseen mielipiteeseen vaan se voi sattua kipeästi esimerkiksi ihmiseen, joka saa kuulla, että häntä ei ole olemassakaan. Kaikenlaiset ylilyönnit tulisi tunnistaa ja haitalliset niistä siivota mielestään, mennä eteepäin.
https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000010334356.html
Niin, linkkaamassasi jutussa henkilö väittää olevansa "ei-binääri". Ei kukaan ole "ei-binääri". Jopa intersukupuoliset ovat miehiä tai naisia. Mutta ei kyseinen henkilö mitenkään lakkaa olemasta ihmisenä, vaikka minä kirjoitan täällä, että hän ei ole ei-binääri. Ei kenenkään ihmisen materiaalinen olemassaolo riipu siitä, mitä joku muu hänestä sanoo. Koko väite siitä, että transidentifioituvien tai ei-binääreiksi itsensä kuvittelevien ihmisten olemassaoloa jotenkin uhkaa se, että kaikki muut eivät koko ajan validoi heidän mielikuvitusidentiteettejään, on naurettavaa itsekeskeistä uhriutumista. Niin kuin linkkaamassasi jutussakin: pelkkää huomionkipeyttä, itsekkyyttä ja uhriutumista.
mikä muutos sukupuolessa? hormonitoiminnan sekoittaminen? karvaiset möreät naiset ja maitoa erittävät metsurit. sekopäisyys häiritsee. ehkä joskus voimme aidosti muuttaa sekä aivot, että kehon eri sukupuolisiksi. sitä odotelessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei häiritse. Häiritsee vain se, että useat transihmiset ovat mielenterveysongelmaisia ja saattavat oikeasti muuttaa mielensä. Mitäs sitten. Tunnen ihmisen, joka on ollut nainen, mies ja nyt ei kai kumpikaan. Pitäisi hoitaa ilmiötä psyykkisenä sairautena.
Transihmisten mt-ongelmat johtuu pitkälti yhteiskunnan syrjivistä asenteista, ja että joutuu elämään kehodysforian kanssa. Trans-sukupuolisuus ei ole psyykkinen sairaus. De-transitio on hyvin harvinaista.
Ei sukupuolta voi muuttaa. Ulkoisesti voi hiukan näperrellä ja mielikuvitusta käyttää, mutta se siitä.
Jokainen saa olla mitä vain, kunhan muita ei pakoteta leikkimään mukana. Esim. jos ilmiselvä mies kulkee mekossa, senkus kulkee, mutta älköön aloittako känselöintiä kun joku ei tajua rouvitella. Tai kukaan loukkaantuko jos biologisen miehen urheilusaavutuksia naisten sarjassa ei ylistetä, vrt. se amerikkalainen uimari.
Ei häiritse jos ransu on ransu tekemättä siitä numeroa. Yleensä nämä vain tuppaavat olemaan samanlaisia kuin vegaanit tai Mensan-jäsenet eli kertovat "saavutuksestaan" ilman, että kukaan siitä mitään kysyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei häiritse. Häiritsee vain se, että useat transihmiset ovat mielenterveysongelmaisia ja saattavat oikeasti muuttaa mielensä. Mitäs sitten. Tunnen ihmisen, joka on ollut nainen, mies ja nyt ei kai kumpikaan. Pitäisi hoitaa ilmiötä psyykkisenä sairautena.
Transihmisten mt-ongelmat johtuu pitkälti yhteiskunnan syrjivistä asenteista, ja että joutuu elämään kehodysforian kanssa. Trans-sukupuolisuus ei ole psyykkinen sairaus. De-transitio on hyvin harvinaista.
Duodecim kertoo "Dysmorfista kehonkuvanhäiriötä sairastaa eri arvioiden mukaan noin 0,52,5 % väestöstä." Lihavointi minun.
Onko anoreksia myös ei-sairaus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska he samalla vaativat itselleen jotain lisäetuja. Se voi olla vaikka vain heille dedikoitu sosiaalitila, koska naiset ja miehet eivät halua heitä samoihin pukeutumistiloihin?
Minulle on aivan sama, vaikka ihmiset kuvittelisivat olevansa vaikka kurpitsoja, kunhan se ei aiheuta minulle ylimääräisiä kuluja.
Varmaan se erillinen pukeutumistila on paras kompromissi, kun yleisissä tiloissa joku kuitenkin häiriintyy. Jos transnainen ei halua miesten pukuhuoneeseen, mutta monien naisten mielestä kuuluu sinne.
Yksinkertainen sääntö on, että sukuelinten mukaan pukuhuoneeseen. Jos on penis, niin miesten puolelle ja jos vagina, niin naisten puolelle. Jos sellainen tilanne, että ei selvästi kumpaakaan, niin sitten sen mukaan, että näyttääkö muuten kummalta sukupuolelta. Jaon ideahan pitäisi olla se, että sulautuu jollain tavalla joukkoon eikä aiheuta hämmennystä.
Jos jako kahteen ei millään ihmiselle itselleen sovi, niin sitten joutuu tyytymään siihen millaiset muut fasiliteetit kussakin paikassa on. Perhepukuhuone tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Transsukupuolisuus on seurausta psyykkisestä sairaudesta, jonka yksi oire on kehodyforia. Samoin kuin anoreksia on seurausta psyykkisestä sairaudesta, jonka yksi oire on kehodysforia.
Jos vaikka se Susi Nousiainen katsoo olevansa enemmän mies ,niin siinähän sitten katsoo (ja vaikka ehkä onkin)
Ei hän kuitenkaan minun mieheni ole eikä meidän perheen asioihin vaikuta mitenkään,eikä tietoisuus hänen olemassaolostaan häiritse meitä millään tavalla.
Hyvää kevättä vaan Sinulle,Susi, jos tätä luet!