Miksi transsukupuolisuus häiritsee niin monia?
Jos muutos sukupuolessa parantaa jonkun elämänlaatua, miksi se on muille ongelma?
Kommentit (363)
". Ehkä minä olen sitten biologinen kummajainen, kun en kulje tuolla "potentiaalisia parittelukumppaneita" kartoittaen :D Ihan todella ne kerrat kun olen miehen hameessa tai mekossa nähnyt, on mieleni huomioinut, että poikkeuksellinen asuvalinta"
Valitettavasti olet positiivinen kummajainen. Monien ihmisten kohdalla kun se todellisuus on sitä että poikkeava tai "väärään sukupuoleen" liittyvä pukeutuminen johtaa joskus myös vakavaan fyysiseen ja seksuaaliseen väkivaltaan. Niin paljon vihaa sellainen joissain ihmisissä aiheuttaa.
Vierailija kirjoitti:
"Biologia ei ole luonut vaatteita."
Niinpä eli sukupuolen on pakko olla muutakin kuin puhdasta biologiaa. Koska biologia ei ole luonut vaatteita, ei voisi olla "miesten vaatteita" jos sukupuoli olisi vain puhdasta biologiaa.
Oikeastihan sukupuoli on yhdistelmä biologiaa, kulttuuria, sosiaalisia suhteita, tapoja ja tottumuksia, odotuksia ja tietenkin juridiikkaa.
Sukupuoli on pelkkää biologiaa. Transihmiset eivät voi nostaa itseään biologian yläpuolelle, vaikka sitä kovasti yrittävätkin.
Vierailija kirjoitti:
"Ehkä minä olen sitten biologinen kummajainen, kun en kulje tuolla "potentiaalisia parittelukumppaneita" kartoittaen"
Se on ihmisellä ihan tiedostamaton prosessi. Ei sitä kukaan itse ajattele suoraan tekevänsä, se vain tapahtuu.
Periaatteessa pitää paikkansa, mutta miksi se olisi isompi asia, kun suurin osa vastakkaisesta sukupuolesta rajautuu kuitenkin yhtä automaattisesti ulos potentiaalisista parittelukumppaneista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sama. Eilen näin sekä transsukupuolisen että pari ihmistä, joilla oli pystykorvalliset hatut päässä, ja pohdin molempia samalla tavalla etäisen kiinnostuneesti. Minua kiinnostaa se ihmisten sisäinen kokemus, että miten he ovat tilassa ja ajassa ja miksi."
Rehellisesti sanottuna varmasti kiinnittäisi enemmän huomiota gorilla-asuiseen, ajattelisin että hauska ja mihinhän bileisiin on matkalla. Mekossa miehellä ei ole mitään kiinnostavaa.
Kiellät aika vahvasti biologian jos väität että kanssaihmisen vaatteiden tai vastaavien ulkonäöllä hänen sukupuolensa suhteen ei ole sinulle minkäänlaista väliä? Meillä tuskin olisi nykyisen kokoista seksikkäiden alusvaatteiden tuotantoa jos olisi biologisesti yhdentekevää mitä jollain muulla on päällä.
Siis, tottakai mulla on omat henkilökohtaiset mieltymykseni sen suhteen, millaiset vaatteet ihmisten päällä näyttävät silmiini hyvältä tai viehättävältä. Mutta eihän minun mieltymykseni mitenkään määrittele kenenkään sukupuolta? Mies on mies hameessa, mekossa, seksikkäissä alusvaatteissa (vaikka naisillekin suunnatuissa) jos hänellä on miehen sukupuolielimet ja riippumatta siitä, mitä minä tai kukaan muu asiasta ajattelee.
Vierailija kirjoitti:
"Siksi, koska suurempi osa miehistä haluaa pukeutua "miesten vaatteisiin" ja suurin osa naisista "naisten vaatteisiin.""
Tuossa on kyse vain kulttuurista mikä nähdään miesten vaatteena ja mikä ei ja miten paljon variaatiota milloinkin sallitaan. Eli se on juuri sitä osaa sukupuolesta joka ei ole vain biologiaa.
Olen mies ja käytän sukkahousuja kylmällä kaudella puvun alla. Ovat ohuempina käytännöllisemmät kuin miesten tönkkökalsarit. Ennen salille menemistä otan ne kuitenkin vessassa pois, sillä kulttuurisyistä en rohkene pukea ja riisua niitä miesten pukuhuoneessa. Itse vaateparsi on objektiivisesti sukupuoleton, toisin kuten vaikka rintaliivit, mutta kulttuurisellisesti kuitenkin sukupuolisidonnainen.
Tähän olisi hauskaa sovittaa joku laulu Rowlingista (ei tarvitsisi vaihtaa kuin' Rowling,Rowling ,Rowling...'
Itse videon voisi kyllä vaihtaa,mutta varmaan joku hauska voitaisiin tehdä tilalle hänestä vaikka yksinäisenä karjapaimenena preerialla tms.
Tai vaikka vierailulla jenkeissä pyhäksi kokemassaan asiassa ,vaikkapa Westboro Baptist Churchin vieraana tms.
"Sukupuoli on pelkkää biologiaa."
Hösistä. Jos joku vaikkpa virheen takia napsauttaa väestötietojärjestelmään kohdallesi rastin toisen sukupuolen kohdalle niin olet sitten juridisesti sitä toista sukupuolta niin kauan kunnes virhe korjataan.
Jo tämä osoittaa että sukupuoli voi olla muutakin kuin biologiaa, esim. siis juridiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ehkä minä olen sitten biologinen kummajainen, kun en kulje tuolla "potentiaalisia parittelukumppaneita" kartoittaen"
Se on ihmisellä ihan tiedostamaton prosessi. Ei sitä kukaan itse ajattele suoraan tekevänsä, se vain tapahtuu.
Periaatteessa pitää paikkansa, mutta miksi se olisi isompi asia, kun suurin osa vastakkaisesta sukupuolesta rajautuu kuitenkin yhtä automaattisesti ulos potentiaalisista parittelukumppaneista?
Lisääntymisbiologia on lajien ydintä ja suvullisesti lisääntyvillä sen keskeisin asia on sen lisääntymisessä tarvittavan toisen sukupuolen havaitseminen. Kyse on tosi keskeisestä asiasta. Jos emme ensin vaistonvaaraisesti havaitse onko toinen sitä haluttua sukupuolta, mikään muu sen jälkeen tapahtuva karsinta ei enää ole oleellista.
Hame nyt on vaan mukava kesällä, kun on hyvä sää sen pitämiselle .
"Mutta eihän minun mieltymykseni mitenkään määrittele kenenkään sukupuolta?"
En niin sanonutkaan. Vaan yritin sanoa että liitämme tiettyihin vaatekappaleisiin myös sekuaalisia singnaaleja ja ne taas liittyvät sitten nimenomaan siihen sukupuoleen josta olemme itse seksuaalisesti kiinnostuneita.
Eli siis sitä kautta annamme näille vaatekappaleille myös sukupuoleen liittyvän merkityksen.
Mie oon nyt ihan tosissain ja mie vastustan...
Nii! Ettäs tiijätte!
Vierailija kirjoitti:
En ole lukenut koko ketjua joten tästä on ehkä jo puhuttu.
Voisiko olla niin, että nykyisellä ulkonäköpainotteisella elämäntavalla saattaa olla syytä siihen että trans-ihmiset haluavat muuttaa itseään leikkauksilla.
Olen itse yli 60-vuotias nainen, mutten ole koskaan ajatellut itseäni nimenomaan naisena vaan aina ihmisenä. Minulla on ollut hyviä heterosuhteita joista monista jäänyt elinikäinen ystävyys, olen ollut naimisissa, lapsia en ole koskaan vähääkään halunnut ja olen edelleen erittäin tyytyväinen ettei minulla ole lapsia. En ole ikinä ollut erityisen "tyttömäinen" vaikka nuorempana pukeuduin naisellisesti ja ehkä seksikkäästikin kun tilanne edellytti. Useimmiten käytin kuitenkin sukupuolettomia "yleisvaatteita". En ikinä ymmärtänyt esim. baarissa tapahtuvaa naisystävieni harrastamaa flirttailua ja kikattelua, mutta sukelsin moniin kiinnostaviin keskusteluihin ja suhteisiinkin, ja hyvää tanssipartneria olen aina arvos
Minulle ei transsukupuolisuudessa ole kyse siitä, miten ajattelen itseni, vaan hiljainen ruumiillinen tieto siitä millainen keho minulla pitäisi olla. Se tuntuu ikään kuin olisi syntynyt kivi kengässään, tietenkin halusin siitä eroon heti kun ymmärsin sen olevan mahdollista. En mitenkään koe olevani mitään sukupuolta, enkä ymmärrä miten voi esimerkiksi kokea olevansa nainen, pidän tuollaisia kielelläsiä määritteitä pintatason sosiaalisina peleinä enkä koe juurikaan yhteyttä niihin, olen vain mikä olen. Transsukupuolisuus ei kerro mitään siitä, millainen olen ihmisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisääntymisbiologia on lajien ydintä ja suvullisesti lisääntyvillä sen keskeisin asia on sen lisääntymisessä tarvittavan toisen sukupuolen havaitseminen. Kyse on tosi keskeisestä asiasta. Jos emme ensin vaistonvaaraisesti havaitse onko toinen sitä haluttua sukupuolta, mikään muu sen jälkeen tapahtuva karsinta ei enää ole oleellista.
Ehkä tässä on myös muunlaista havaintojen tekemistä, esim. onko toinen potentiaalinen uhka. Nainen yksin yöllä vaihtaa kadun puolta, kun vastaan tulee mies. Miehillä taas ehkä kilpailullisia elementtejä.
En tiedä kenen vartalolle ja sen anatomialle stringit nyt sitten olisivat se paras alushousumalli, mutta eihän niitä tarvitse pitää kenenkään sellaisen kenestä jo pelkkä ajatuskin niiden käytöstä tuntuu epämukavalta ja epäkivalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole lukenut koko ketjua joten tästä on ehkä jo puhuttu.
Voisiko olla niin, että nykyisellä ulkonäköpainotteisella elämäntavalla saattaa olla syytä siihen että trans-ihmiset haluavat muuttaa itseään leikkauksilla.
Olen itse yli 60-vuotias nainen, mutten ole koskaan ajatellut itseäni nimenomaan naisena vaan aina ihmisenä. Minulla on ollut hyviä heterosuhteita joista monista jäänyt elinikäinen ystävyys, olen ollut naimisissa, lapsia en ole koskaan vähääkään halunnut ja olen edelleen erittäin tyytyväinen ettei minulla ole lapsia. En ole ikinä ollut erityisen "tyttömäinen" vaikka nuorempana pukeuduin naisellisesti ja ehkä seksikkäästikin kun tilanne edellytti. Useimmiten käytin kuitenkin sukupuolettomia "yleisvaatteita". En ikinä ymmärtänyt esim. baarissa tapahtuvaa naisystävieni harrastamaa flirttailua ja kikattelua, mutta sukelsin moniin kiinnostaviin keskusteluihin ja suhte
Miksi BDD:sta kärsiville ei kustanneta myös leikkauksia, jotta keho vastaisi mielikuvaa ja ahdistus vähenisi?
Vierailija kirjoitti:
"Kyse on enimmäkseen seksuaalisuudesta. Miksi naiset käyttävät stringejä ja miehet eivät?"
Niin kyse on seksuaalisuudesta eli seksuaalisuuteen ja sukupuoleen liittyvien visuaalisten ärsykkeiden etsimisestä kanssaihmisistä. Etsimme biologisesen tarpeemme ohjaamina potentiaalisia lisääntymiskumppaneita. Ja jos nämä visuaaliset ärsykkeet ovat ristiriitaisia, se iskee suoraan meidän kumppanin etsinnän ytimeen ja saa aikaan häiritsevän ristiriidan.
Siksihän juuri erityisesti trans-ihmisten kehon muokkaus aiheuttaa niin suuria tunteita. Emme kestä sitä että jonkun toisen keho antaa ristiriitaisia signaaleja vaan haluaisimme että toinen olisi ristiriidattoman selvästi vain yhtä sukupuolta. Toisen pitää olla "oikea" nainen kuten täälläkin niin monesti kerrotaan.
Ei, ei, ei. Olen jo kauan sitten kumppanini löytänyt ja vaikka en olisikaan niin en silti ikinä kulkisi primitiivisenä saalistajana jatkuvasti jok'ikisen tapaamani ihmisen potentiaalisena parittelu- ja lisääntymiskumppanina katsastaen. Pähkähullua pölinää luulla/väittää tuollaista. Transulit eivät herätä juuri mitään tunteita taikka kiinnostusta niin kauan kuin antavat muidenkin olla rauhassa, mutta pitäisikö kuitenkin huomiota ja validaatiota saada ja huomaamattomuutensa nyppii? Miksi muiden mahdolliset häiriintymiset niin kovin häiritsevät?
T. vela & vela
Siksi, että heitä on ollut aina.
Itsestäänselvää. Eikä mitään pahaa tai moitittavaa.
Pitääkö sitä toitottaa joka tilanteessa. Eletään kaikki rauhassa sillä, mitä on annettu ja miksi meidät on luotu. Kaikki olemme samassa veneessä.
Miksi se teema edellä asioita hoidetaan nykyisin on kyse sitten mistä tahansa.
Suomessa kaikki ovat samanarvoisia.
Tuo päällekäyvä jopa nolo asenne tulee kääntymään ko asianomaisia itseään vastaan.
Tullutkin jo.
Kenenkään yksityisasiat eivät kiinnosta eivätkä liity yhteiskunnallisiin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Transnaisen neovagina menee itsestään umpeen ellei öisin pidä tappia reiässä. Se on niin normaalia kun keho yrittää saada haavaa parannettua.
Höpsis. Ei ole ikinä tarvinnut pitää mitään tappia.
Haluaisin tutustua transnaiseen. t.keski-ikäinen mies
Vierailija kirjoitti:
"Sukupuoli on pelkkää biologiaa."
Hösistä. Jos joku vaikkpa virheen takia napsauttaa väestötietojärjestelmään kohdallesi rastin toisen sukupuolen kohdalle niin olet sitten juridisesti sitä toista sukupuolta niin kauan kunnes virhe korjataan.
Jo tämä osoittaa että sukupuoli voi olla muutakin kuin biologiaa, esim. siis juridiikkaa.
Sukupuoli = pelkkää biologiaa (naisen tai miehen värkki), vaikka kuinka viljelet kaukaa haettuja irrelevantteja whataboutismeja ja takerrut epätoivoisesti olemattomiin lillukanvarsiin.
Mieheksi identifioutuvana biologisena miehenä pidän stringejä aika huonosti omaan anatomiaani sopivana ja epämukavana vaatekappaleena