Miksi transsukupuolisuus häiritsee niin monia?
Jos muutos sukupuolessa parantaa jonkun elämänlaatua, miksi se on muille ongelma?
Kommentit (363)
Miksi ei keskustella lainkaan siitä kuinka NAISFOOBISTA on pakottaa naiset hyväksymään että miehistä muka voisi tulla naisia!!!!!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jännitteitä tulee seksuaalisuudesta, mutta iso osa transsukupuolisista on muutenkin homoseksuaaleja. "
Seksuaalisuus onkin yksi osa sukupuolta joka ei ole silkkaa biologiaa vaan myös odotuksia ja kulttuurisia asenteita. On varsinkin ennen ollut ihan yleinen ajatus että homoseksuaali mies ei ole ihan "oikea mies" varsinkin jos käytös on ollut korostetun homoseksuaalista. Ja näitä on haukuttu mm. neideksi.
Mutta jos sukupuoli olisi vain puhdasta biologiaa niin ei neitimäisimmänkään homomiehen pitäisi olla kenenkään silmissä yhtään sen vähemmän mies kuin kenenkään muunkaan. Mutta silti on koska meidän käsityksemme siitä mikä on mies on muutakin kuin jalkovälin killuttimet.
Homomiehet ovat muunsukupuolisia?
Biologia tuntee vain kaksi sukupuolta (XX ja XY), muita ei esiinny ja tämä näkyy konkreettisimmillaan lisääntymisbiologiassa, jossa jälkeläisiä (XX tai XY) tuottavat onnistuneesti heteroyhdynnän kautta vain XX ja XY. Homomiehet ovat miehiä, jotka pitävät miehistä ja lesbonaiset ovat naisia, jotka pitävät naisista, näissä em. ei ole sukupuolensa ransuilua.
"Sama. Eilen näin sekä transsukupuolisen että pari ihmistä, joilla oli pystykorvalliset hatut päässä, ja pohdin molempia samalla tavalla etäisen kiinnostuneesti. Minua kiinnostaa se ihmisten sisäinen kokemus, että miten he ovat tilassa ja ajassa ja miksi."
Rehellisesti sanottuna varmasti kiinnittäisi enemmän huomiota gorilla-asuiseen, ajattelisin että hauska ja mihinhän bileisiin on matkalla. Mekossa miehellä ei ole mitään kiinnostavaa.
"Kaikki ihmiset ovat joko miehiä tai naisia "
Urheilussa on kyllä jouduttu ratkaisemaan monienkin urheilijoiden sukupuoli hyvin keinotekoisten horminipitoisuuksien ja vastaavien kautta kun mikään varsinainen biologinen seikka ei ole riitänyt sarjan määrittelyyn. Joten tämä ongelma on jo nyt olemassa eikä liity suoraan transsukupuolisuuteen. Kromosomitkaan eivät yksiselitteisesti kerro jokaisen ihmisyksilön sukupuolta.
Vierailija kirjoitti:
Ai miksikö?
Annapa kerron sinulle, mikä pahimmissa transisteissa häiritsee.
Se, että minun oikeuttani naisena saada vain naisille tarkoitettu tila loukataan heidän toimestaan ja hetusekoilun myötä vaikka parrakas mies saa tulla samaan pukukoppiin kanssani, eikä häntä saa häätää, koska hän on papereissa "nainen". Puhumattakaan siitä, mitä se tekee, jos miehet tai rikolliset suurin joukoin vaihtavat paperilla naisiksi - miten käy armeijan? - ja tietenkin rikollisen on helpompi häivyttää identiteettinsä ja pääseen naisvankilaan.
Myös se häiritsee, että yhteiskunta joutuu maksamaan siitä, että trans saa leikellä täysin toimivan kehonsa. Miksi eivät maksa omasta pussistaan? Ja tietenkin, että he saavat sterin jo 18-vuotiaana, mutta meidän muiden (erityisesti naisten) pitää odotella 30-vuotiaaksi asti ja silloinkin saa anella. Miksi heillä on tällaisia erioikeuksia?
Puhumattakaan siitä, miksi he yrittävät aiv
Samaa mieltä että tuo muutos omalla ilmoituksella oli huono idea. Mahdollistaa väärinkäytökset
Vierailija kirjoitti:
"Kirjoitat varmasti itsessäsi heräävistä tunteista, toisten tunteistahan et voi tietää. Oman huomioni kiinnittäisi gorilla-asuinen aivan yhtälailla, gorilla kaduilla ja mies mekossa kun vain poikkeaa siitä, mitä yleensä näkee. Sitten kohauttaisin olkiani ja ajattelisin, että gorilla on matkalla naamiaisiin ja ko. mies tykkää pukeutua mekkoon. Siihen mitään mystisiä jännitteitä liity."
Yrität nyt itse kieltää biologian. Ihmisellä on nimittäin ihan biologinen taipumus yrittää päätellä nimenomaan sen toisen ihmisen sukupuoli ja sitten itsekin käyttäytyä hieman eri tavalla eri sukupuolien kanssa. Mekko miehellä ei siis ole mikä vain asu vaan ihan biologiamme näkee siinä ristiriitaisia singnaaleja jotka herättävät huomiomme ihan eri tavalla kuin gorilla-asu. Lisääntymisbiologiamme on ohjelmoidut meidät etsimään kanssaihmisistämme merkkejä jotka kertovat onko se toinen potentiaalinen parittelukumppani vai ei. Ja koska emme kulje ala
Biologia ei ole luonut vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
"Sama. Eilen näin sekä transsukupuolisen että pari ihmistä, joilla oli pystykorvalliset hatut päässä, ja pohdin molempia samalla tavalla etäisen kiinnostuneesti. Minua kiinnostaa se ihmisten sisäinen kokemus, että miten he ovat tilassa ja ajassa ja miksi."
Rehellisesti sanottuna varmasti kiinnittäisi enemmän huomiota gorilla-asuiseen, ajattelisin että hauska ja mihinhän bileisiin on matkalla. Mekossa miehellä ei ole mitään kiinnostavaa.
Kiellät aika vahvasti biologian jos väität että kanssaihmisen vaatteiden tai vastaavien ulkonäöllä hänen sukupuolensa suhteen ei ole sinulle minkäänlaista väliä? Meillä tuskin olisi nykyisen kokoista seksikkäiden alusvaatteiden tuotantoa jos olisi biologisesti yhdentekevää mitä jollain muulla on päällä.
"Samaa mieltä että tuo muutos omalla ilmoituksella oli huono idea. Mahdollistaa väärinkäytökset"
Kaikki ihmisille annetut oikeudet ja vapaudet mahdolistavat väärinkäytöksiä. Ratkaisevaa on vain se, onko näitä väärinkäytöksiä niin paljon että niiden estämiseksi joku oikeus tai vapaus pitää ottaa pois. Ja se raja on yleensä aika korkealla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiellät aika vahvasti biologian jos väität että kanssaihmisen vaatteiden tai vastaavien ulkonäöllä hänen sukupuolensa suhteen ei ole sinulle minkäänlaista väliä? Meillä tuskin olisi nykyisen kokoista seksikkäiden alusvaatteiden tuotantoa jos olisi biologisesti yhdentekevää mitä jollain muulla on päällä.
Kyse on enimmäkseen seksuaalisuudesta. Miksi naiset käyttävät stringejä ja miehet eivät?
"Biologia ei ole luonut vaatteita."
Niinpä eli sukupuolen on pakko olla muutakin kuin puhdasta biologiaa. Koska biologia ei ole luonut vaatteita, ei voisi olla "miesten vaatteita" jos sukupuoli olisi vain puhdasta biologiaa.
Oikeastihan sukupuoli on yhdistelmä biologiaa, kulttuuria, sosiaalisia suhteita, tapoja ja tottumuksia, odotuksia ja tietenkin juridiikkaa.
Itseäni häiritsee lähinnä tämä joidenkin harrastama ehdoton ja vihamielinen aktivismi.
Vierailija kirjoitti:
"Onko aivan oikeasti niin, ettei transihmistä voi saattaa hyväksyä olemaan se, mikä on?"
Tietenkin on, On ihan selvää että jos asia voitaisiin hoitaa huomattavasti halvemmalla ja helpomalla terapialla niin tietenkin sellaista käytettäisiin. Varsinkin silloin kun trans-ihmisiä pidettiin vielä ihan friikkeinä joiden oli parasta olla visusti kaapissa, heillä oli kova halu "parantua". Mutta vaikka miten halusi ja yritettiin terapiat ja lääkkeet niin tulokset olivat heikkoja.
Kova halu parantua käytännössä: lopetettaisiin epäluonnollinen transufantasiointi sekä sukupuolishoppailu ja hyväksyttäisiin se aito alkuperäinen luonnollisuutensa.
"Kyse on enimmäkseen seksuaalisuudesta. Miksi naiset käyttävät stringejä ja miehet eivät?"
Niin kyse on seksuaalisuudesta eli seksuaalisuuteen ja sukupuoleen liittyvien visuaalisten ärsykkeiden etsimisestä kanssaihmisistä. Etsimme biologisesen tarpeemme ohjaamina potentiaalisia lisääntymiskumppaneita. Ja jos nämä visuaaliset ärsykkeet ovat ristiriitaisia, se iskee suoraan meidän kumppanin etsinnän ytimeen ja saa aikaan häiritsevän ristiriidan.
Siksihän juuri erityisesti trans-ihmisten kehon muokkaus aiheuttaa niin suuria tunteita. Emme kestä sitä että jonkun toisen keho antaa ristiriitaisia signaaleja vaan haluaisimme että toinen olisi ristiriidattoman selvästi vain yhtä sukupuolta. Toisen pitää olla "oikea" nainen kuten täälläkin niin monesti kerrotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Onko aivan oikeasti niin, ettei transihmistä voi saattaa hyväksyä olemaan se, mikä on?"
Tietenkin on, On ihan selvää että jos asia voitaisiin hoitaa huomattavasti halvemmalla ja helpomalla terapialla niin tietenkin sellaista käytettäisiin. Varsinkin silloin kun trans-ihmisiä pidettiin vielä ihan friikkeinä joiden oli parasta olla visusti kaapissa, heillä oli kova halu "parantua". Mutta vaikka miten halusi ja yritettiin terapiat ja lääkkeet niin tulokset olivat heikkoja.
Kova halu parantua käytännössä: lopetettaisiin epäluonnollinen transufantasiointi sekä sukupuolishoppailu ja hyväksyttäisiin se aito alkuperäinen luonnollisuutensa.
Ihmisten ongelmat eivät muutenkaan katoa tuolla tavalla eivätkä ne katoa tässäkään tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni häiritsee lähinnä tämä joidenkin harrastama ehdoton ja vihamielinen aktivismi.
Mitään aktivismia ei tarvittaisi jos niin moni ei koko ajan kiivaasti vastustaisi samoja oikeuksia vähemmistöille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväksyin olevani transsukupuolinen ja koska elän vain kerran, päätin hakeutua hoitoihin. Helppoa.
Vierailija kirjoitti:
"Kirjoitat varmasti itsessäsi heräävistä tunteista, toisten tunteistahan et voi tietää. Oman huomioni kiinnittäisi gorilla-asuinen aivan yhtälailla, gorilla kaduilla ja mies mekossa kun vain poikkeaa siitä, mitä yleensä näkee. Sitten kohauttaisin olkiani ja ajattelisin, että gorilla on matkalla naamiaisiin ja ko. mies tykkää pukeutua mekkoon. Siihen mitään mystisiä jännitteitä liity."
Yrität nyt itse kieltää biologian. Ihmisellä on nimittäin ihan biologinen taipumus yrittää päätellä nimenomaan sen toisen ihmisen sukupuoli ja sitten itsekin käyttäytyä hieman eri tavalla eri sukupuolien kanssa. Mekko miehellä ei siis ole mikä vain asu vaan ihan biologiamme näkee siinä ristiriitaisia singnaaleja jotka herättävät huomiomme ihan eri tavalla kuin gorilla-asu. Lisääntymisbiologiamme on ohjelmoidut meidät etsimään kanssaihmisistämme merkkejä jotka kertovat onko se toinen potentiaalinen parittelukumppani vai ei. Ja koska emme kulje alasti, niitä merkkejä ovat mm. vaatetus muiden asioiden ohella
Jos on biologia linjoilla, voi varmaan vahvistaa, onko näin. Ehkä minä olen sitten biologinen kummajainen, kun en kulje tuolla "potentiaalisia parittelukumppaneita" kartoittaen :D Ihan todella ne kerrat kun olen miehen hameessa tai mekossa nähnyt, on mieleni huomioinut, että poikkeuksellinen asuvalinta. Ehkä olen ollut liian yksinkertainen ajattelemaan sen pidemmälle, mutta kun nyt tässä aihe on käsillä ja pisti miettimään, huomaan, että aivan EHDOTTOMASTI olettaisin näkyvien (ja kuuluvien) miehisten kehonpiirteiden perusteella, että ko. henkilöllä on myös miehen sukupuolielimet, oli ne verhottu minkä malliseen kankaaseen tahansa.
En ole lukenut koko ketjua joten tästä on ehkä jo puhuttu.
Voisiko olla niin, että nykyisellä ulkonäköpainotteisella elämäntavalla saattaa olla syytä siihen että trans-ihmiset haluavat muuttaa itseään leikkauksilla.
Olen itse yli 60-vuotias nainen, mutten ole koskaan ajatellut itseäni nimenomaan naisena vaan aina ihmisenä. Minulla on ollut hyviä heterosuhteita joista monista jäänyt elinikäinen ystävyys, olen ollut naimisissa, lapsia en ole koskaan vähääkään halunnut ja olen edelleen erittäin tyytyväinen ettei minulla ole lapsia. En ole ikinä ollut erityisen "tyttömäinen" vaikka nuorempana pukeuduin naisellisesti ja ehkä seksikkäästikin kun tilanne edellytti. Useimmiten käytin kuitenkin sukupuolettomia "yleisvaatteita". En ikinä ymmärtänyt esim. baarissa tapahtuvaa naisystävieni harrastamaa flirttailua ja kikattelua, mutta sukelsin moniin kiinnostaviin keskusteluihin ja suhteisiinkin, ja hyvää tanssipartneria olen aina arvostanut. En pidä naiseuttani kovinkaan merkityksellisenä asiana, minua kiinnostavat ihmiset yksilöinä, ja monia asioita joista olen kiinnostunut voi ehkä pitää "miehisinä". Elelen vain elämääni yrittäen olla sovinnossa maailman kanssa, ja aika hyvin se on onnistunutkin.
Kun olen tällainen, minun on ehkä vaikea hahmottaa ongelman suuruutta, mutta vaikeahan aina on toisen ihmisen jalkineisiin astua ja toisen ihmisen tuntemuksien voimakkuutta ymmärtää.
Tässä vain yhden ihmisen nais/mies - identiteetin kuvausta aineistoa täydentämään.
"Ehkä minä olen sitten biologinen kummajainen, kun en kulje tuolla "potentiaalisia parittelukumppaneita" kartoittaen"
Se on ihmisellä ihan tiedostamaton prosessi. Ei sitä kukaan itse ajattele suoraan tekevänsä, se vain tapahtuu.
Yrität nyt itse kieltää biologian. Ihmisellä on nimittäin ihan biologinen taipumus yrittää päätellä nimenomaan sen toisen ihmisen sukupuoli ja sitten itsekin käyttäytyä hieman eri tavalla eri sukupuolien kanssa. Mekko miehellä ei siis ole mikä vain asu vaan ihan biologiamme näkee siinä ristiriitaisia singnaaleja jotka herättävät huomiomme ihan eri tavalla kuin gorilla-asu. Lisääntymisbiologiamme on ohjelmoidut meidät etsimään kanssaihmisistämme merkkejä jotka kertovat onko se toinen potentiaalinen parittelukumppani vai ei. Ja koska emme kulje alasti, niitä merkkejä ovat mm. vaatetus muiden asioiden ohella.